Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kommer elen att räcka till?

4103 inlägg • Sida 146 av 274
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

D13A

#2176 » 21:43:50, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elpriser i all ära men detta gjorde min dag älskar detta uttrycket denna kommer jag definit använda på jobbet och hemma :thummar: :thummar: :thummar: bästa utrycket på länge



Gör som strutsen, lyft upp huvudet ur sanden. Den behöver också se sig runt ibland, annars överlever den inte.



Du har inte patent på den Hoppas jag Volvo t24 ?

2 personer gillar det här inlägget.
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare



Viktorputts

#2177 » 22:08:30, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

D13A skrev:Kärnkraftverk dyrt att bygga men ger ju mycket mer ström på en vindstilla natt än nuvarande alternativ :thummar:

Ja kärnkraft är alltid ofelbar :vissla:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Robert T

#2178 » 22:19:37, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:
D13A skrev:Kärnkraftverk dyrt att bygga men ger ju mycket mer ström på en vindstilla natt än nuvarande alternativ :thummar:

Ja kärnkraft är alltid ofelbar :vissla:


Alla energislag dödar, vattenkraften är förjävla farlig när en damm brister, ändå pratar ingen om det... Läs data på dödsfall per energislag här och berätta för mig hur farlig kärnkraften är: https://www.forbes.com/sites/jamesconca ... ways-paid/

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#2179 » 08:39:53, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skall man kunna avgöra hur många cancer fall årligen som beror på utsläppen från kärnkraft olyckorna som varit? Och strålningen försvinner inte inom överskådlig tid för mänskligheten efter en olycka. Brister en damm är det illa men sedan är det över, människorna kan flytta tillbaka så snart bråten har röjts bort. Kriget i Ukraina visar hur yttre förhållanden ingen kan förutse sätter säkerheten på spel även för det mest välbyggda kärnkraftverk. Rena turen att inget hänt där senaste tiden med strider runt om, ström försörjningen bruten och disel till nöd generatorerna på upphällningen och operatörerna trakasserade av ryska trupper.

Kärnkraft verk går inte att jämföra rakt över med andra energi källor. Som teknik nörd älskar jag ju tekniken i dem men jag kan inte förringa riskerna. Att kol kraftverk är väldigt dåliga för både naturen och hälsan är helt klart men om man satsade lika mycket på tekniken där som i kärnkraftverk för att rena utsläppen så skulle det bli bättre men det skulle driva upp priset på elen därifrån till ointressanta höjder.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Volvot24 (trådstartaren)

#2180 » 08:51:52, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Brister Höljesdammen i Värmlands norra ände, så rivs allt sönder på en gång har jag fått förklarat.
När vågen som far genom Klarälvdalen når Karlstad 25 mil söderut, så är den ca 12 meter hög.

Undras just om det finns larmrutiner för en sån händelse...
Hesa Fredrik eller liknande... Utrym, utrym alla, absolut alla från staden inom två timmar...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Murre o2

#2181 » 08:53:08, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Volvot24 (trådstartaren)

#2182 » 08:58:13, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länken funkar inte...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Holger

#2183 » 09:00:52, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Brister Höljesdammen i Värmlands norra ände, så rivs allt sönder på en gång har jag fått förklarat.
När vågen som far genom Klarälvdalen når Karlstad 25 mil söderut, så är den ca 12 meter hög.

Undras just om det finns larmrutiner för en sån händelse...
Hesa Fredrik eller liknande... Utrym, utrym alla, absolut alla från staden inom två timmar...

.

Vi hade en stor översvämningskatastrof med 180 döda i Ahrtal här i Tyskland förra året eller när det var.
Mycket regn, för raka åar och floder och en snygg avsmalning av ån in i byn som gjorde att allt dämdes upp och katastrofen var ett faktum.
Det har diskuterats mycket varför befolkningen inte varnades och inte kunde varnas. En grej är att man av kostnadsskäl demonterat sirenerna på taken överallt. Allt ska skötas via appar idag. Ok, vad gör man med folk som inte har smartphone eller som inte vill att telefonen ska plinga och gå en på nervrna stup i kvarten och stänger av notifieringarna?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#2184 » 09:01:31, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Länken funkar inte...

Prova igen
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Volvot24 (trådstartaren)

#2185 » 09:22:28, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Funkar nu.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#2186 » 09:54:51, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Brister Höljesdammen i Värmlands norra ände, så rivs allt sönder på en gång har jag fått förklarat.
När vågen som far genom Klarälvdalen når Karlstad 25 mil söderut, så är den ca 12 meter hög.

Undras just om det finns larmrutiner för en sån händelse...
Hesa Fredrik eller liknande... Utrym, utrym alla, absolut alla från staden inom två timmar...

.


Ja, det finns rutiner och förberedelser, och pågår mycket arbete i dammsäkerhetsfrågor. MSB och Energiforsk är ett par av de inblandade instanserna, kolla på respektive website så finns det mycket information där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#2187 » 09:56:04, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Jag har fått berättat för mig att Vattenfall bytte ut folk i styrelsen på inrådan av den förra regeringen, meningsmotståndare som inte trodde på att el kom i två hål i väggen bara sådär eller med gummibåt över havet. Dom skulle bort och ge plats åt dom som "tänkte rätt" så framtiden kunde räddas.


Exakt när skulle det ha skett? Kan du ge namnen på de ledamöter som byttes ut av denna anledning och namnen på dem som kom in istället?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#2188 » 10:28:00, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomas Kåberger och Viktoria Bergman 2015?

Finns ingen YT länk vad jag kan hitta, men intervjun kan höras här där Lise Nordin talar om den informella styrningen av Vattenfall.

Mattias linbergs twitter, https://twitter.com/lindbergpolemik/sta ... 7990275079
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Robert T

#2189 » 10:29:39, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
e_pettersson skrev:Jag har fått berättat för mig att Vattenfall bytte ut folk i styrelsen på inrådan av den förra regeringen, meningsmotståndare som inte trodde på att el kom i två hål i väggen bara sådär eller med gummibåt över havet. Dom skulle bort och ge plats åt dom som "tänkte rätt" så framtiden kunde räddas.


Exakt när skulle det ha skett? Kan du ge namnen på de ledamöter som byttes ut av denna anledning och namnen på dem som kom in istället?


Är ditt Google trasigt eller?

https://www.expressen.se/ledare/anna-da ... elbristen/
https://www.regeringen.se/debattartikla ... allningen/

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SK Racing

#2190 » 19:20:28, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Volvot24 skrev:.
Brister Höljesdammen i Värmlands norra ände, så rivs allt sönder på en gång har jag fått förklarat.
När vågen som far genom Klarälvdalen når Karlstad 25 mil söderut, så är den ca 12 meter hög.

Undras just om det finns larmrutiner för en sån händelse...
Hesa Fredrik eller liknande... Utrym, utrym alla, absolut alla från staden inom två timmar...

.

Vi hade en stor översvämningskatastrof med 180 döda i Ahrtal här i Tyskland förra året eller när det var.
Mycket regn, för raka åar och floder och en snygg avsmalning av ån in i byn som gjorde att allt dämdes upp och katastrofen var ett faktum.
Det har diskuterats mycket varför befolkningen inte varnades och inte kunde varnas. En grej är att man av kostnadsskäl demonterat sirenerna på taken överallt. Allt ska skötas via appar idag. Ok, vad gör man med folk som inte har smartphone eller som inte vill att telefonen ska plinga och gå en på nervrna stup i kvarten och stänger av notifieringarna?


Vet inte hur geografin ser ut, men förr så byggde man hus på sluttningar o höjder, djuren fick beta i dalgången o även där skördade man vinterfoder, idag skall folk bo "strandnära" jo jo, hur går det?

i mina hemtrakter så ligger gamla hus o ladugårdar på höjder, nyare i sänkor o ut med vattendrag o kust, gissa vilka som har o får problem?
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se