Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kommer elen att räcka till?

4103 inlägg • Sida 207 av 274
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

dc_lindberg

#3091 » 11:01:47, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är knappast troligt att en så stor anläggning som det där kraftvärmeverket är anslutet via jordkabel. Luftledning är mer sannolikt. Också värt att notera att om det där kraftvärmeverket skulle bli strömlöst, bleve Västerås utan fjärrvärme och det tror jag inte skulle passera obemärkt.


Min -åsikt- också, samtidigt är min bekante en i allra grad högst trovärdig källa; så... :klia:
Kom o tänka på nyhets publiceringar på svt.se - vill minnas att det publicerades något om att turbinen skulle stängas av och att man skulle helt övergå till "propellervärksel"... o i så fall stämmer det jag fick höra; att verket kopplats bort från elnätet.
Det har varit mycket "tjafs" kring sopförbränningsverket i Västerås; att de importerar skräp från hela europa (ff.a. Italien) och att miljöpåverkan inte uppskattas. Staten påförde ju ock straffskatt "sopförbränningsskatt", som ytterligare hämmar kommunala energi produktioner, och belastar miljön med en ökning av soptippar ("rosa damen" ex.,)...

Med ålder kommer kunskap och i bästa fall vishet.
De som idag är i 30-40åå är "för unga" för att veta, kunna och förstå - för de var inte med när det hände! Att söka läsa sig till viktiga historiska händelser och se förlopp, konsekvens, osv, går inte; man måste ha någon äldre som hjälper en sammanställa historien. Att gapa "konspirationsteori" så fort man inte är kunnig nog, är endast att skylta med sina egna begränsade kunskaper på ett ofördelaktigt sätt.

Det mesta av det som klassas som konspirationsteorier, inkl denna sektor, kan bättre förklaras med Massverkans Lag översatt till flockmentalitet. Även de styrande... är... flockdjur... kanske mer så än de "slavande"...
Det är många små -dumma- korkade idiotiska beslut som fattats politiskt, som genom snöbollseffekten fått oanade konsekvenser! För att -se- sådant, måste, man varit med om hela processen. Jag är lyckligt lottad genom att jag fått vara med genom min far och farfar "hela" 1900-talet; jag har fått stor del av den guidning historiskt som yngre helt saknar. Jag ser samband som yngre inte har möjlighet till då de saknar helhetsbild och kunskapsdetaljer.

Så, oavsett om detta med den absurda mängde nedstängda kraftverk kan ses som konspiration eller en snöbollseffekt, så är konsekvensen den samma; miljön skadas av "återställandet" och vår elproduktion blir -lidande-!

På den lilla lokala privata personliga sfären, så kan detta på ett sätt liknas med min avatar. Den hade 20A. Den fick 55A. Så trollade Spånga Bilskrot fram en 70A. 70A dog efter ca 25år. Ersattes med en 45A(?).
Elproduktion finns!
Hushållas det med den, så räcker den!
...men... räcker verkligen elen?... (uttag vid under -15'´C är kring 1kW)...
Oavsett... så -märks- bortfallet i generatorns produktionskapacitet! 45A ger inte samma "kraft" som 70A - själva generatorns "prestanda".
Bortsett från det... installatören av 55An, monterade en 80A stora generatorhuset på sin "moped". Han blev -häpen-! Vilken enorm skillnad mot den "lilla" 55An! Vilken enorm skillnad i laddning och tillgång på el!
Det var i det lilla - det lilla kan alltid extrapoleras till det stora.
Poängen är; tar man bort, lägger ned, minskar, så -kommer- det att -märkas-.
Frågan är bara - blir förändringen hanterabar, eller?...

Nu har den här tråden visat på en hel del saker som vi som inte är i branschen inte sett, ss underdimensionering av ledningsnät, bristande lokal infrastruktur, negativ konkurrens, kartellverksamheter, osv som alla bidrar till att driva upp elpriser och till att skapa konstgjord brist! En "snöbollseffekt" snarar än någon konspirationsteori.

Eftersom allt detta ändock bygger på grundläggande matematisk förståelse: 1+1=... :klia:
Mattematik är svårt... har laddat upp en bild från Grönköpings Veckblad om det. När jag hittar den igen, så lägger jag in den här.
"Förr var mattekunskaperna dåliga, bara en femtedel blev godkända. Nu är det mycket bättre. Nu blir endast en fjärdedel underkända."
Lite så... upplever man nog statens matematiska förmåga och insikt vara... speciellt gällande elen!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Holger

#3092 » 09:28:32, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:insomnia:

Sådär, nu har jag försökt rensa bort skit som förgiftat tråden
Det är inte enkelt på mobilen under helgutflykten till östersjön
Ta er i kragen och tänk efter innan ni skickar inläggen

BACK TO TOPIC!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

88ecr

#3093 » 09:42:02, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

OL 3 starttas kanske upp 6.2. Nya turbihjul instalerats, sedan börjar den fösa 1600MW och solen börjar titta fram samt snötäcke, må ej de lösa sig dehär med brist denne vinter?

Källa. på finska

https://www.tvo.fi/tuotanto/laitosyksik ... steet.html

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Göran Ekman

#3094 » 11:26:54, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skröna utan belägg för någonting.
Någon vart förbannad på elräkningen sa upp alla avtal om leverans av el. Kopplades bort från nätet. Investerade i solceller och batterier och en dieseldriven generator. Solcellerna med batterier räckte 10,5 månader av året resten var det diesel generator som gällde.
Undrar om det är någon ekonomi i att göra så?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#3095 » 13:18:32, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://elbyte.se/om-man-inte-tecknar-elavtal

Över 800 000 hushåll i sverige gör inga aktiva val av elavatal när de har flyttat vilket gör att elnätsföretaget tilldelar dig ett elavtal



vad händer om någon avsäger sei nätägarens abonnemang samtidigt som det är registrerat helårsbosättning på fastigheten?
Finns krav såsom sophämtning, postlåda och godkänt avlopp, hur är det med nätägare ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#3096 » 13:29:46, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elnät torde vara ett avtal som ligger utanför kommunallagen.
Renhållning är tvinhande av hälsoskäl.

Däremot är ju elnätsavtal jag kikat på. en ganska snärjande form där det blir dyrt att återansluta sig igen om man vslt att koppla bort sig.ä. Även om anläggningen är intakt och bara att sätta säkringen igen.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#3097 » 13:59:52, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Elnät torde vara ett avtal som ligger utanför kommunallagen.
Renhållning är tvinhande av hälsoskäl.

Däremot är ju elnätsavtal jag kikat på. en ganska snärjande form där det blir dyrt att återansluta sig igen om man vslt att koppla bort sig.ä. Även om anläggningen är intakt och bara att sätta säkringen igen.


Det varierar också mycket mellan olika nätbolag, så man kan inte säga att det gäller generellt över hela Sverige att en "enkel" återanslutning måste bli dyr.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#3098 » 14:02:23, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En skröna utan belägg för någonting.
Någon vart förbannad på elräkningen sa upp alla avtal om leverans av el. Kopplades bort från nätet. Investerade i solceller och batterier och en dieseldriven generator. Solcellerna med batterier räckte 10,5 månader av året resten var det diesel generator som gällde.
Undrar om det är någon ekonomi i att göra så?
Göran i Norråmyra


Knappast med dagens priser på allting.
Låt oss anta att dieseln kostar 24 kr/l och att ett inte alltför effektivt dieselelverk drar 0,5 l/kWh. Då kommer energin från elverket att kosta 12 kr/kWh! Dessutom bortsett från ränta, amortering, underhåll mm.
Och med anläggningen bortkopplad från nätet förlorar man ju också möjligheten att sälja el från solcellerna då man själv har överskott.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#3099 » 14:07:17, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bor i ett sydligare land så är det mycket enklare att räkna hem ett offgridsystem... Så beroende på vart man bor så är det inte omöjligt!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#3100 » 14:44:18, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att skrönan ovan handlade om att ge fingret till dom som tillverkar och säljer el, ibland får saker kosta.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg

#3101 » 15:56:51, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae... jag har tidigare i tråden beskrivit en sådan händelse som nådde nyheterna på 1980-talet.
Tyvärr minns jag inte om det var på Gotland eller Öland; men farbror blev så känslosam över de ökade tarifferna att han fick nog!
Kopplade bort sig från nätet. Installerade hemmagjorda "propellerverk" som drev bilgeneratorer. Fick "uttjänta" bilbatterier från någon skrot. Fixade 12-220V konverter. Vill minnas han ock hade solpaneler.
=> fick ström så det räckte till kyl, frys, spis, tvättmaskin, (osäker om han ock hade diskmaskin), belysning, värme, osv

Det finns minst en farbror i Sverige som gjort som skrönan beskriver :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Murre o2

#3102 » 16:01:37, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det att klara sig utan el bolagen. Minns när jag som grabb brukade hälsa på en gammal man som saknade el. Vedspis för matlagning, torrbatteri drev hans radio så han hade kontakt med ytter värden, Vatten hämtade han i en spann, fotogenlampor . Givetvis utedass... Idag finns det ju bättre möjligheter med solpaneler osv.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#3103 » 16:09:57, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Elnät torde vara ett avtal som ligger utanför kommunallagen.
Renhållning är tvinhande av hälsoskäl.

Däremot är ju elnätsavtal jag kikat på. en ganska snärjande form där det blir dyrt att återansluta sig igen om man vslt att koppla bort sig.ä. Även om anläggningen är intakt och bara att sätta säkringen igen.


Du tänkte på framtida försäljning.. 4000:- fick vi ett cirkapris på återanslutning här om man inte väntat för länge, eftersom det inte sker något underhåll på den utrustningen så är det en tidsfråga, men ingen aktiv nedmontering
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#3104 » 16:21:17, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns flera hushåll i landet som saknar fast elanslutning. En jag känner som bor på en fjällägenhet han har vedpanna med självcirkulation för värmen. Han byggde sig även ett eget vattenkraftverk men det finns inte nog med vatten i bäcken hela året.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#3105 » 16:35:00, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara en begränsning i det sociala då ? Att man inte får ha skrivna minderåriga helårsboende i fastigheter utan elanslutning ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se