Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kommer elen att räcka till?

4103 inlägg • Sida 208 av 274
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Göran Ekman

#3106 » 17:13:23, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som jag har gått och funderat över. Det verkar vara så att man har stora generatorer som någon slags bas i elförsörjningen för att man ska kunna hålla de viktiga 50Hz.
Hur funkar det på en ö som exempelvis Gotland dit kommer det likström från fastlandet sedan har jag sett ett antal vindsnurror på ön. Dessa ger ingen stabilitet åt nätet. Vad ger stabilitet åt elnätet på ön?
Att det fungerar vet jag.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Murre o2

#3107 » 17:52:44, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du skriver, gotlänningarna får sin ström via HVDC kabler från fastlandet och strömmen från vindkraftverken balanseras den vägen. Min forna arbetsgivare var och är ju världsledande på isolerings materialen till likströms kablar så jag var till Gotland en gång i tjänsten och besökte vindkrafts parken. Inget jag vill ha på min bakgård :grin:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gotlandslänken.

Ser att Svenska kraftnät skall bygga en till förbindelse till ön, kanske därför det var en delegation på Borealis IC när jag var och hälsade på innan jul :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Volvot24 (trådstartaren)

#3108 » 18:04:11, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
För typ 50 år sedan var jag med på ett studiebesök i Ludvika. Jag tror det var Asea.

Där visades bl a hur man genom stackade, travade, på varandra staplade optostyrda tyristorer, kunde skapa trefas växelspänning av likspänning (Högspänd likspänning).
Varje stack av tre var vad jag kommer ihåg mer än tre meter höga, bestående av tyristorer som var större än ishockeypuckar.

Inga generatorer eller liknande.
Så med tillräckligt många tyristorer, som tändes i rätt ögonblick, skapades enfas växelspänning.
Tre stycken stackar, trefas.

Gissar att med styrningen gick det att få ordentlig kontroll på frekvensen, frekvenserna.

På bildskärm är fick vi se de tre växelspänning arna.

Det pratades då om att i Danmark fanns en sån omvandlare i drift. Matades av En likstrmskabel från Sverige. Återledaren var vattnet i havet.

Som sagt länge sedan... Jag kan minnas nåt fel.

Roligt var även förevisning av Faradays bur, som vid tillfället var en bil utan rutor.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

tronde

#3109 » 18:10:35, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En sak som jag har gått och funderat över. Det verkar vara så att man har stora generatorer som någon slags bas i elförsörjningen för att man ska kunna hålla de viktiga 50Hz.
Hur funkar det på en ö som exempelvis Gotland dit kommer det likström från fastlandet sedan har jag sett ett antal vindsnurror på ön. Dessa ger ingen stabilitet åt nätet. Vad ger stabilitet åt elnätet på ön?
Att det fungerar vet jag.
Göran i Norråmyra

Gotland er i den store sammenhengen et mikronett som er helt frakoplet resten av verden selv om de får noe energi i form av likestrøm fra land. For dem er det ikke så viktig om frekvensen er nøyaktig 50 Hz, for den skal bare være lik for alle generatorene på Gotland, og med ca. 60000 mennesker er det ikke så enormt stor energimengde som skal håndteres korrekt.

For resten av Sverige er det noe annet, for der er hele nettet koplet sammen med hele Norge, hele Finland og halve Danmark. For at dette skal fungere, må frekvensen i for eksempel Ringhals være helt lik frekvensen i kraftverket i Alta, eller hvilket som helst annet kraftverk i det sammenkoplede området.

Hvis frekvensen i ett kraftverk begynner å drive ut i det sammenkoplede området, kan det bli totalhavari der på mindre enn ett sekund hvis sikkerhetssystemet svikter.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#3110 » 18:17:01, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stod en del om hur man likriktade strömmen. Men hur får man då den viktiga 50Hz. När man gör om den högspända likströmmen till växel ström?
Under mitt knåpande med bokstäverna hann Volvot24 komma med ett svar.
Riktigt klok på helheten i landet när det gäller elförsörjningen blir jag inte.
Har man tillräckligt med högspändlikström HVDC kan man skapa ett trefasnät utan en stor generator som håller takten (Hz).
Rackarns vad alla skriver fort, nu kom troende in.
Elsystemen hänger ihop. Men är det inte HVDC i alla kablar som går i haven från Skandinavien?
Göran i Norråmyra
Senast redigerad av Göran Ekman 18:21:56, 29-01-2023, redigerad totalt 1 gång.
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Volvot24 (trådstartaren)

#3111 » 18:21:39, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
En f d svåger till mig boende i Malevik med havsutsikt observerade flera nätter i rad ett ljusfenomen ute till havs utanför Särö / Kullavik, för 10 år sen.

Han anmälde till alla berörda myndigheter, militär, polis mm, med bl a riktningsannvisningar, men ingen trodde honom först.
Till slut nådde detta fram till kraftproducenten, som som gjorde undersökningar i vattnet ute till havs.

Båtar med personal skickades ut.
Han blev uppringd av nån på sjön, som körde på den kurs / riktning han angivit. Blev tillfrågad om han hade ett vitt lakan hängande på balkongen. De visste ju vart hans hus låg o s v

Svågern blev stött. Det var han som stod där ute mer eller mindre naken, solade o spanade. :mrgreen:

Detta visade sig vara en skada på just en av likströmskablarna till Danmark. Typ kortslutning, ljusbåge.

Minns att svågern fick en kaka och bukett som tack för hjälpen.

.
Senast redigerad av Volvot24 18:27:56, 29-01-2023, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#3112 » 18:25:59, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ren elektronik styrde när var och en av optotyristorerna skulle tända / triggas.

Praktiskt med optokablar då de inte leder ström, typ fiber in i varje kåk.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#3113 » 18:37:10, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Kan det vara en begränsning i det sociala då ? Att man inte får ha skrivna minderåriga helårsboende i fastigheter utan elanslutning ?


Ett sådant rykte har spritts i en del sammanhang, men det verkar vara grundlöst. Det har diskuterats ingående på en del andra forum. Möjligen stämmer det i något annat land men definitivt inte i Sverige.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#3114 » 18:45:13, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det stod en del om hur man likriktade strömmen. Men hur får man då den viktiga 50Hz. När man gör om den högspända likströmmen till växel ström?
Under mitt knåpande med bokstäverna hann Volvot24 komma med ett svar.
Riktigt klok på helheten i landet när det gäller elförsörjningen blir jag inte.
Har man tillräckligt med högspändlikström HVDC kan man skapa ett trefasnät utan en stor generator som håller takten (Hz).
Rackarns vad alla skriver fort, nu kom troende in.
Elsystemen hänger ihop. Men är det inte HVDC i alla kablar som går i haven från Skandinavien?
Göran i Norråmyra


Strömriktarna på Gotland är byggda på ungefär samma sätt som små växelriktare som är avsedda att gå fristående utan att något starkt elnät behöver hålla takten åt dem (dvs s k självkommuterade växelriktare till skillnad från nätkommuterade). Det är alltså i princip samma teknik som i en liten 12/230 V-omvandlare på några hundra W avsedd att drivas från bilbatteri, men i "något" större skala.

Praktiskt taget alla strömriktare för HVDC-anläggningar är byggda så att de kan överföra energi i valfri riktning, samma enhet kan alltså gå som likriktare eller växelriktare efter behov.

Det är HVDC i alla de långa sjökablarna. Dock har det åtminstone förr funnits några kablar för trefas växelström över Öresund.
Det finns också fall där man har byggt ihop två stora strömriktare utan någon lång HVDC-kabel emellan, nämligen om man vill överföra energi mellan två växelströmsnät som inte går synkront. Det finns en stor sådan anläggning i Japan, som ju har både 50 Hz och 60 Hz-nät och vill kunna överföra energi mellan dem.
Frekvensomriktarna för järnvägsdrift (i Sverige 50 Hz trefas in, 16 2/3 Hz enfas ut) kan man väl också räkna dit.
En del länder som har 50 Hz i järnvägens kontaktledning, har strömriktare med 50 Hz trefas in och 50 Hz enfas ut för att inte få problem med att järnvägen ska snedbelasta trefasnätet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#3115 » 22:08:29, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan statisk inverter utan rotor som svängmassa blir helt okänslig så det blir inga frekvensändringar pga olika last eller inkommande vindkraftel.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#3116 » 23:00:33, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vi har ju under en period nu i samhället fått reda på att vi måste ha de stora tunga generatorerna för att det ska fungera. Men då kan vi ju skapa den växelspännings frekvens som vi vill. Bara vi får tillräckligt med ström/ energi fram till växelriktaren.
Alltså behöver vi inte ha de stora generatorerna för att hålla frekvensen.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

fretchi

#3117 » 23:04:27, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Men vi har ju under en period nu i samhället fått reda på att vi måste ha de stora tunga generatorerna för att det ska fungera. Men då kan vi ju skapa den växelspännings frekvens som vi vill. Bara vi får tillräckligt med ström/ energi fram till växelriktaren.
Alltså behöver vi inte ha de stora generatorerna för att hålla frekvensen.
Göran i Norråmyra


Det är ju där de stora generatorerna med svängmassa kommer in i bilden.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

tronde

#3118 » 02:56:18, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
Göran Ekman skrev:Men vi har ju under en period nu i samhället fått reda på att vi måste ha de stora tunga generatorerna för att det ska fungera. Men då kan vi ju skapa den växelspännings frekvens som vi vill. Bara vi får tillräckligt med ström/ energi fram till växelriktaren.
Alltså behöver vi inte ha de stora generatorerna för att hålla frekvensen.
Göran i Norråmyra


Det är ju där de stora generatorerna med svängmassa kommer in i bilden.

Og vekselrettere i gigawattklassen er ikke helt gratis...

Det er mange ting som kan gjøres på en annen måte, men det er en ubehagelig sammenheng mellom størrelse og pris. Et helt lands kraftnett er noe annet enn noen få solceller på taket.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#3119 » 07:58:14, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Sverige/Europa så har vi valt att ha generatorns svängmassa som frekvenshållare och numera ett helt ihopkopplat nät. Men på vissa ställen som tex Gotland så har man valt att ha ett static inverterverk istället. Att tänka på är att generatorn som uppfinning är väldigt mycket äldre än static invertern (en inverter utan rörliga delar) så det är naturligt att vi har direktdrivna generatorer, flera helt parallellt tills krämen räcker till...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#3120 » 08:55:21, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju också vara värt att tänka på att elnätet nere på kontinenten också har fungerat skapligt i många år trots att man inte har haft mycket tunga lågvarviga vattenkraftgeneratorer där, istället har ju det mesta av elproduktionen skett med mer nervösa högvarviga ångturbiner med liten svängmassa och ofta rätt tveksamma reglersystem. Det har fungerat ändå, även om de små snabba frekvensvariationerna kanske har varit 10 gånger större än vi har varit bortskämda med i det skandinaviska nätet från slutet av 1940-talet och framåt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se