Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kommer elen att räcka till?

4103 inlägg • Sida 211 av 274
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

torbjorn_forsman

#3151 » 22:01:10, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

e_pettersson skrev:Mycket bra saker i beredskap hade vi förr. Idag är det nog annorlunda eller väldigt hemligt...?


"Förr", dvs under det kalla krigets tid, var alla elproducerande företag i Sverige skyldiga att hålla med egen effektreserv.

Dels en momentan reserv som skulle kunna tas i bruk omgående, inom 30 sekunder, det löstes vanligtvis genom att några stora vattenkraftaggregat aldrig fick gå för fullt till vardags utan hade tillräcklig reservkapacitet för att kunna ge ett antal ytterligare MW om nätfrekvensen började sjunka oplanerat. På en del håll förekom det att vattenkraftaggregat fick gå i tomgång med stängda ledskenor och full beredskap att ta upp effekt vid behov.

Och dels fanns det en långsammare reserv som skulle kunna leverera effekt inom några timmar eller något dygn. Det rörde sig ofta om gasturbin- eller oljekondenskraftverk som var byggda för att kunna kallstartas snabbt snarare än för att vara lämpliga som bottenlastverk med god verkningsgrad. På 70-talet passade man på och åstadkom flera reservkraftverk billigt genom att passa på då någon omodern massafabrik skulle läggas ner, om fabrikens panncentral var i bra skick så behöll man den och ersatte den gamla mottrycksångturbinen med en större kondensturbin med tillhörande kondensor och generator. Högspänningsställverk och kraftig anslutning till elnätet fanns som regel redan.

Men när elmarknaden avreglerades på 90-talet, försvann det mesta av de gamla kraven på reservkraft. På senare år har SvK upphandlat en del reservkapacitet från privata anläggningsägare men jag tror det är hemligt om och i så fall hur mycket de har lyckats komma överens om.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Mikkel

#3152 » 22:32:09, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor del av hushållsförbrukningen används till matlagning? Ja den frågan är väl lika svår att besvara som: Hur långt är ett snöre. Det beror ju förstås på hur mycket mat man lagar.
Så om man begränsar frågan till hur många kWh går det år att koka en portion gröt?
4 dl vatten ska koka upp och koka en stund. Så om vi säger att lilla plattan står på 6:an två minuter och därefter på 3:an i 3 minuter.
För att räkna ut energiåtgången så behöver jag veta effekten på spisplattan. Så frågan är vilken effekt är det på mina 4 olika spisplattor. Det är en 4-plattors standardspis med plattor och ingen induktionsspis. Någon som vet effekten på plattorna? :klia: :eat:
Vore intressant att jämföra matlagning mot tex belysnng.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mats i Myrhult

#3153 » 22:58:22, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker väl att veta hur mycket energi som behövs för att koka upp 4 dl vatten och sedan hålla det sjudande i 3 minuter. Plus lite förluster i överföring.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Stridis2

#3154 » 23:13:12, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Göran Ekman skrev:En skröna utan belägg för någonting.
Någon vart förbannad på elräkningen sa upp alla avtal om leverans av el. Kopplades bort från nätet. Investerade i solceller och batterier och en dieseldriven generator. Solcellerna med batterier räckte 10,5 månader av året resten var det diesel generator som gällde.
Undrar om det är någon ekonomi i att göra så?
Göran i Norråmyra


Knappast med dagens priser på allting.
Låt oss anta att dieseln kostar 24 kr/l och att ett inte alltför effektivt dieselelverk drar 0,5 l/kWh. Då kommer energin från elverket att kosta 12 kr/kWh! Dessutom bortsett från ränta, amortering, underhåll mm.
Och med anläggningen bortkopplad från nätet förlorar man ju också möjligheten att sälja el från solcellerna då man själv har överskott.

En sak man borde göra för att förbättra ekvationen är att ta vara på spillvärmen från dieselmotorn. Kunde man trycka in denna i en acctank som i sin tur värmer huset så förbättrar det väsentligt.
Jag har lekt med tanken när jag höll på en hel del med blästring. Tänkte koppla dieselkompressorn till en stor acctank istället för att blåsa ut värmen till ingen nytta. Men jag byggde ett VP-system istället för ett vedsystem, plus att blästrandet har nästan helt hamnat på is. :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#3155 » 00:12:43, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Hur stor del av hushållsförbrukningen används till matlagning? Ja den frågan är väl lika svår att besvara som: Hur långt är ett snöre. Det beror ju förstås på hur mycket mat man lagar.
Så om man begränsar frågan till hur många kWh går det år att koka en portion gröt?
4 dl vatten ska koka upp och koka en stund. Så om vi säger att lilla plattan står på 6:an två minuter och därefter på 3:an i 3 minuter.
För att räkna ut energiåtgången så behöver jag veta effekten på spisplattan. Så frågan är vilken effekt är det på mina 4 olika spisplattor. Det är en 4-plattors standardspis med plattor och ingen induktionsspis. Någon som vet effekten på plattorna? :klia: :eat:
Vore intressant att jämföra matlagning mot tex belysnng.


Räkna med att effekten på en vanlig gjutjärnsplatta på en elspis är mellan 1000 och 2000 W på fullt pådrag. Största och mellanstora plattan brukar vara på 1800 eller 2000 W, minsta på 1500 W. Om det finns två små plattor så är ofta den ena på 1500 W och den andra på 1000 W. Detta gäller för någotsånär "normala", trefasanslutna spisar. Enfasspisar och i synnerhet små bänkspisar som ansluts med vanlig schukostickpropp, kan ha lägre effekter.
Om man ids fälla upp spishällen, så brukar man finna att plattornas märkeffekt står på respektive plattas typskylt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel

#3156 » 09:28:58, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja MM så tänkte jag också :thumme: men att räkna på energin på att "hålla" värmen på en nivå blev knepigare.
Så nu har jag gjort ett frukostexperiment och mätt tiden för att koka en portion gröt (2 dl gryn o 4 dl vatten).
Med Torbjörns siffror räknar jag på en spisplatta på 1000W, lilla "snabbplattan" enfasspis.
Läge 6:an (100%) i 4 min = 1000W x 4/60h = 67 Wh
Läge 3:an (50%) i 3 min = 500W x 3/60h = 25 Wh
Summa: 92Wh för att laga en portion gröt, vilket motsvarar belysning med 6W-LED (gammal 40-wattare glödljus):
92Wh/6W= 15 timmar lyse med en 6 W LED (om spisplattan är på 1500W, 132Wh så motsvarar det 24 timmar 6W LED).
Sen tillkommer ju då energi för att diska kastrull mm.

Alltså motsvarar en portion gröt 15-24 timmar lyse, :eat: = 15 X :idea:
Då har man fått en hum om proportionerna, bäst är väl att ha en energimätare på spisen, kanske redan finns inbyggt i moderna spisar? Då kan man få kunskap om vad all matlagning förbrukar i elenergi.

Varje kW räknas så vad kan man då göra för att spara el-energi vid matlagning?
Exempel på alternativ, men jag vet inte vad det ger:
- Microvågsugn
- Induktionshäll
- Vattenkokare (för tex the)
- Äta kall filmjölk istället (kräver kylskåps-el)
- Laga mat på vedspisen (100% besparing på elenergin)
- Frånluftsvärmepump som återvinner matlagningsenergi

Inte riktigt svaret på om elen kommer att räcka till men svaret på den frågan beror ju på hur mycket el vi kan spara.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

nimbus

#3157 » 10:16:06, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Ja MM så tänkte jag också :thumme: men att räkna på energin på att "hålla" värmen på en nivå blev knepigare.
Så nu har jag gjort ett frukostexperiment och mätt tiden för att koka en portion gröt (2 dl gryn o 4 dl vatten).
Med Torbjörns siffror räknar jag på en spisplatta på 1000W, lilla "snabbplattan" enfasspis.
Läge 6:an (100%) i 4 min = 1000W x 4/60h = 67 Wh
Läge 3:an (50%) i 3 min = 500W x 3/60h = 25 Wh
Summa: 92Wh för att laga en portion gröt, vilket motsvarar belysning med 6W-LED (gammal 40-wattare glödljus):
92Wh/6W= 15 timmar lyse med en 6 W LED (om spisplattan är på 1500W, 132Wh så motsvarar det 24 timmar 6W LED).
Sen tillkommer ju då energi för att diska kastrull mm.

Alltså motsvarar en portion gröt 15-24 timmar lyse, :eat: = 15 X :idea:
Då har man fått en hum om proportionerna, bäst är väl att ha en energimätare på spisen, kanske redan finns inbyggt i moderna spisar? Då kan man få kunskap om vad all matlagning förbrukar i elenergi.

Varje kW räknas så vad kan man då göra för att spara el-energi vid matlagning?
Exempel på alternativ, men jag vet inte vad det ger:
- Microvågsugn
- Induktionshäll
- Vattenkokare (för tex the)
- Äta kall filmjölk istället (kräver kylskåps-el)
- Laga mat på vedspisen (100% besparing på elenergin)
- Frånluftsvärmepump som återvinner matlagningsenergi

Inte riktigt svaret på om elen kommer att räcka till men svaret på den frågan beror ju på hur mycket el vi kan spara.


Istället för att sätta en elmätare på varje pryl så sätter du en sändare på elcentralen tex tibber puls (man behöver inte va kund)
väldigt enkelt. Man behöver wifi och en app i telefon o inget annat att ställain eller pilla med

Sätter du på en förbrukare ser du det direkt o kan jämföra olika
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

torbjorn_forsman

#3158 » 10:36:29, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:
Varje kW räknas så vad kan man då göra för att spara el-energi vid matlagning?
Exempel på alternativ, men jag vet inte vad det ger:
- Microvågsugn
- Induktionshäll
- Vattenkokare (för tex the)
- Äta kall filmjölk istället (kräver kylskåps-el)
- Laga mat på vedspisen (100% besparing på elenergin)
- Frånluftsvärmepump som återvinner matlagningsenergi



Mikro och induktionshäll har ju fördelen att man slipper värma upp en massa gjutjärn i onödan, å andra sidan har ju de inte 100 % verkningsgrad, det blir en del spillvärme som går ut i rummet också.

Vattenkokare är bra så länge man inte måste värma mer vatten än nödvändigt i den (jag gillar inte stora vattenkokare där man kanske måste hälla i en halvliter för att täcka värmeelementet även om man bara behöver värma 2 dl).

På vintern när huset ändå ska värmas upp, så häller man inte bort något varmvatten från t ex potatis- eller äggkok, utan det får stå kvar i kastrullen och värma köket tills det har svalnat.

Vill man verkligen spara, så kan man börja fundera på studentmatlagningsknep. T ex att värma blodpudding eller fiskpinnar i brödrosten, koka varmkorv och använda det varma korvspadet till pulvermos, etc etc.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alexn72

#3159 » 11:58:18, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man vara petig så är matlagningen lite effektivare än kw den använder, iallafall på vintern.
Säg att man ändå värmer med värmepump och har cop3 dvs 1 kw el in 3kwh värme ut.
Så kommer 1kw matlagning "bara dra" 0,66kw för att 0,33kw hade ändå gått till värmepumpen för att värma
Under förutsättning att värmen ändå stannar i huset.
Och såklart under förutsättning att värmen behövs
Senast redigerad av Alexn72 15:38:47, 02-02-2023, redigerad totalt 1 gång.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Mats i Myrhult

#3160 » 12:34:17, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första exemplet jag sett på att någon beslutat bygga en SMR.
https://samnytt.se/ny-mini-reaktor-star-klar-om-fem-ar/
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Bacon

#3161 » 15:14:04, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kokvatten, är inte det ett steg bakåt? Blir inte hela turbinen radioaktiv? Eller har man löst det på något annat sätt.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#3162 » 09:15:59, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är fördelarna med SMR, vet vi det redan? förutom rent flum som seglande ormvråkar över en alptopp och glada lyckliga människor.

Kan vi inte ens ha olåsta muggpappershållare.. vi kan liksom inte ha ett beräknat svinn på material som på ICA eller SCA's materialförråd.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mats i Myrhult

#3163 » 10:20:58, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fördelar som nämns är väl att de inte kan ge härdsmälta = haveri med utsläpp, de kan tillverkas i en industri och skeppas i lagom stora delar till en plats där de enkelt(relativt) monteras, kort byggtid, billig, kräver liten yta, skulle kunna vara en energikrävande industris egen energikälla(belastar alltså inte nätet och påverkar inte andra kunder).

Som exempel, om man får till det som det är tänkt.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

PerJohansson

#3164 » 11:23:30, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man lär väl ha en lika krävande säkerhetsapparat runt det, oavsett om det är ett litet eller stort verk? Så hur blir lönsamheten om man tar med det i beräkningen?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Mats i Myrhult

#3165 » 11:46:29, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, någon säkerhetsapparat lär man ju ha. Har inte sett det redovisat.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se