Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kommer elen att räcka till?

4103 inlägg • Sida 241 av 274
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Holger

#3601 » 22:11:08, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats, har du inget att tillföra de tekniska diskussionerna här i forumet som omväxling?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Stridis2

#3602 » 22:26:23, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Mats, har du inget att tillföra de tekniska diskussionerna här i forumet som omväxling?

Det hade varit ovanligt!
En gång när det blev ganska mycket offtopic-diskussion så roade jag mig med att kolla hur många inlägg som MiM hade gjort som berörde i alla fall till en liten del Maskinistens intention kontra hur många som gälde klimat och hans andra hjärtefrågor. Det var en mycket marginell del som var "Maskinistiga".

Missförstå mig rätt, framför allt MiM. Jag är en mycket stark anhängare av yttrandefrihet, demokati osv. Utan det så har vårt sammhälle så som vi har det idag helt försvunnit. Men som jag har sagt många gånger tidigare här på M, man tar seden dit man kommer, och ber värden en låta bli med någonting hör det till god ton att antingen sluta med detta eller lämna festen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Holger

#3603 » 22:47:10, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luuugna nu!

Låt oss återgå till ämnet
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Volvot24 (trådstartaren)

#3604 » 23:02:18, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett ytterst lite sidospår.
Blev utan el till min CPAP i går morse kl 06.15

Övernattade i en koja ute på en öde ö.
Tog batteriet ur skotern för att driva en DC/AC 12/230 V omvandlare. Det hade för dålig kapacitet.
Så nu funderar jag på ett Litiumbatteri. Lättare och tål djupare urladdningar flera gånger. Styrs av inbyggd bms.

- Kanske inte dröjer så länge innan el kan lagras som väte? Eller i vart fall tillverka väte. Men det var nåt om att atomerna är så små, att de är svåra att stäng inne.

Är det inte nåt sånt de tänkt sig i Norrlands kommande stålverk? Väte som bränsle.

Det har även glunkats om stora batterier i typ hyreshus, på 1 kbm. Tror det var väte där också
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Alexn72

#3605 » 05:27:08, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Ett ytterst lite sidospår.
Blev utan el till min CPAP i går morse kl 06.15

Övernattade i en koja ute på en öde ö.
Tog batteriet ur skotern för att driva en DC/AC 12/230 V omvandlare. Det hade för dålig kapacitet.
Så nu funderar jag på ett Litiumbatteri. Lättare och tål djupare urladdningar flera gånger. Styrs av inbyggd bms.

- Kanske inte dröjer så länge innan el kan lagras som väte? Eller i vart fall tillverka väte. Men det var nåt om att atomerna är så små, att de är svåra att stäng inne.

Är det inte nåt sånt de tänkt sig i Norrlands kommande stålverk? Väte som bränsle.

Det har även glunkats om stora batterier i typ hyreshus, på 1 kbm. Tror det var väte där också

Stora batteri då är det nog saltbatteri
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Japa370

#3606 » 06:33:22, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, banken förmedlar pengar från pensionsfonderna till dessa gröna företag. När de gröna företagen bara tar pengarna, men inte producerar något som går att sälja med vinst försvinner pensionpengarna. När pensionsfonderna till sist märker det och slutar skicka pengar går banken omkull.

Det är alltså sådan här falsk info som du matas med i dina kanaler.
Du behöver faktiskt kontrollera källorna Mats och inte vara så lättlurad
Ingenting blir sant bara för att du vill att det ska vara sant
Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

torbjorn_forsman

#3607 » 07:11:22, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Ett ytterst lite sidospår.
Blev utan el till min CPAP i går morse kl 06.15

Övernattade i en koja ute på en öde ö.
Tog batteriet ur skotern för att driva en DC/AC 12/230 V omvandlare. Det hade för dålig kapacitet.
Så nu funderar jag på ett Litiumbatteri. Lättare och tål djupare urladdningar flera gånger. Styrs av inbyggd bms.

- Kanske inte dröjer så länge innan el kan lagras som väte? Eller i vart fall tillverka väte. Men det var nåt om att atomerna är så små, att de är svåra att stäng inne.

Är det inte nåt sånt de tänkt sig i Norrlands kommande stålverk? Väte som bränsle.

Det har även glunkats om stora batterier i typ hyreshus, på 1 kbm. Tror det var väte där också


Att lagra energi i form av väte och syre och göra el i bränsleceller har man kunnat göra i åtminstone 70 år nu, och det har använts praktiskt sedan minst 55 år (strömförsörjning till apolloprogrammets månlandare var en berömd tillämpning). Här i Sverige använder Trafikverket tekniken i en del av sina väderstationer längs vägarna sedan någon gång på 90-talet , på ställen där det inte går att ordna strömförsörjning från elnätet och där små vindsnurror och solceller blir stulna hela tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#3608 » 08:04:10, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Mats, har du inget att tillföra de tekniska diskussionerna här i forumet som omväxling?

Frågan om eltillgång är inte en ingenjörsfråga. Det är inte heller en klimatfråga. Det är helt och hållet en politiskt styrd fråga. Därav mina inlägg i saken.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Murre o2

#3609 » 08:37:59, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
Holger skrev:Mats, har du inget att tillföra de tekniska diskussionerna här i forumet som omväxling?

Frågan om eltillgång är inte en ingenjörsfråga. Det är inte heller en klimatfråga. Det är helt och hållet en politiskt styrd fråga. Därav mina inlägg i saken.

Det är inte riktigt så enkelt, det som jag tycker är viktigaste är el priset! Bygga nytt kostar alltid mera idag än förr så el priset kommer aldrig ned till vad vi vant oss vid tidigare. Så när gamla kärnkraftverk tjänat ut kostar de fortfarande pengar i sanering och slutförvaring som måste betalas samtidigt som nya kostar enorma summor att bygga och inte genererar pengar på 10-20 år. Inte undra på att sol och vind är där det satsas mest idag, snabbt och relativt billigt innan de börjar ge el till försäljning.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Mats i Myrhult

#3610 » 08:46:37, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägarna till kärnkraftverk har från start varit ålagda att fondera pengar för verkens avveckling. Finns inte de pengarna kvar eller tillgängliga, menar du Murre?

@Japa
Självklart finns det folk som tjänar pengar och/eller makt på de gröna satsningarna. Annars skulle de ju inte göras alls. Det finns ocskå folk som förlorar pengar och makt. Skattebetalarna, till exempel. Särskilt vanliga löntagare.
Det är framför allt subventioner, rena bidrag och lagstiftning som ger signalen att satsa grönt. Media bidrar med propagandan.
Utan agendan att komma ner till nollutsläpp av CO2 skulle mycket av det som nu och framöver förutsätt drivas med el istället drivas av olja. Kol skulle dessutom ge mycket av den el som efterfrågas. Utan den agendan skulle vi inte ens diskutera tillgången på el, det skulle bara finnas.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Holger

#3611 » 10:32:29, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vi sluta använda ord som propaganda och agenda?
Det tar död på varje ansats till diskussion!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mats i Myrhult

#3612 » 10:38:45, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får vi inte ens nämna FNs Agenda 2030 eller EUs Agenda fossilfri Fordonsflotta? Uttryck som dessa internationella organisationer, med representanter av våra egna politiker använder?
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Holger

#3613 » 10:56:31, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sluta löjla dig, du vet vad som menas!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mats i Myrhult

#3614 » 11:00:32, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget löjl. Det var dessa agendor jag avsåg. Det är de som för närvarande styr politiken. Läser du in något annat?
Propaganda är dessutom bara ett ord som betyder ensidig information. Propagandan kan vara sann, men den är inte heltäckande.
Jag kanske ska skriva ensidig information istället i forsättningen. När det är motiverat.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Michael Meier

#3615 » 11:39:21, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Paus.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se