Vindkraftverkens lönsamhet

Diskutera vÀrmekÀllor, bygge av pannrum/panncentraler, framstÀllning av brÀnsle, tillvaratagande av energi osv hÀr
AnvÀndarens profilbild
Bacon
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Re: Vindkraftverkens lönsamhet

InlĂ€gg av Bacon »

https://www.instagram.com/reel/C659A3HK ... w3czI1d21p

Skickat frÄn min SM-A528B via Tapatalk
Alrik
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140
Sverige

InlĂ€gg av Alrik »

Mats i Myrhult skrev:Kommer vindkraften om 30 Är ha lÀmnat fundament efter sig, pÄ liknande sÀtt som flottningen gjort i vÄra Àlvar?

Kommer en del mÀnniskor Àven dÄ vara nostalgiska och sÀga, "tÀnk nÀr vi hade vindkraften, dÄ var det liv i bygden, fart och flÀkt!" ?
Vad gör de om det skulle stÄ ett gÀng fundament kvar i skogen? Fyll över 50cm jord sÄ kommer de inte synas inom 15 Är att de stÄtt nÄgot dÀr.
busholle
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor pÄ kvÀllar och helger.
Sverige

InlĂ€gg av busholle »

Alrik skrev:
Mats i Myrhult skrev:Kommer vindkraften om 30 Är ha lÀmnat fundament efter sig, pÄ liknande sÀtt som flottningen gjort i vÄra Àlvar?

Kommer en del mÀnniskor Àven dÄ vara nostalgiska och sÀga, "tÀnk nÀr vi hade vindkraften, dÄ var det liv i bygden, fart och flÀkt!" ?
Vad gör de om det skulle stÄ ett gÀng fundament kvar i skogen? Fyll över 50cm jord sÄ kommer de inte synas inom 15 Är att de stÄtt nÄgot dÀr.
Precis, det finns kvarlÀmnade kraftverksdammar lite överallt, kÀrnkraftverkens omrÄden kommer inte ÄterstÀllas fullt ut till natur efter att de avvecklats.
NÀr det gÀller vindkraften Àr det troligt att det hamnar ett nytt verk direkt intill pÄ ett nytt fundament.
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Michael Meier »

Alrik skrev: .... Vad gör de om det skulle stÄ ett gÀng fundament kvar i skogen? Fyll över 50cm jord sÄ kommer de inte synas inom 15 Är att de stÄtt nÄgot dÀr.

Livet Àr enkelt om man Àr lösningsfokuserad, hÀr gÀller det att pÄverka andra för (eller mot) nÄgot.

Det Àr totalt ointressant med lösningar nÀr man ska bygga upp ett motstÄnd till en idé (oavsett om den Àr bra eller dÄlig).

Som till exempel Ivar, han har inget mot att producera energi utan det Àr pÄverkan som en park ger med vÀgar och kabeldiken, installationer och flyttade stenar samt sÄklart sjÀlva hygget ocksÄ, för "alltid" en förÀndring.
Jag kommer aldrig att tÀnka att Ivar har fel i det han tycker och kÀnner, men jag dÀremot tycker dagbrott brunkol Àr jobbigt eller Äterskapa vÄtmark i Holland eller kommuner som vÀljer att tillÄta att Dollar Store bygger pÄ Äkermark.
/Michael M
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Michael Meier »

Jag menar att det Àr mera retoriska pÄstÄenden, lÄt dessa stÄ "oemotsagda".. eller nÄgot liknande,

Jag tycker att brunt Àr fult, kan jag skriva, och vill gÀrna ha medhÄll av andra som tycker brunt Àr fult och gÀrna pÄverka andra sÄ att dom tycker brunt Àr fult.

Och gÄr igÄng pÄ att nÄgon skriver, brunt Àr helt ok,
Egentligen handlar det om att diskutera och pÄverka, vad spelar det för roll om hundra Är, dÄ kanske blÄtt Àr fult.
/Michael M
AnvÀndarens profilbild
Mats i Myrhult
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Svets, vinkelslip och slÀgga.
Ort: Förut Karlstad, Kil, LuleĂ„, PiteĂ„, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Kontakt:

InlĂ€gg av Mats i Myrhult »

Bedragarnas marknad avslöjad! Vindkraften olönsam utan skattesmitning och annat fuffens.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/sa ... orlusterna
Utan risk, ingen chans!
AnvÀndarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro
ExpertomrÄde: NÀtverk och servers
Sverige

InlĂ€gg av magloman »

Den sÄg vi inte komma :lmao:

Det mesta med ”grönt” Ă€r ju ett sĂ€tt att suga Ă„t sig bidrag mm och tjĂ€na Ă€nnu mer pengar, allt görs i miljöns tecken :lmao:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
fretchi
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300
Sverige

InlĂ€gg av fretchi »

Jag tolkar det mer som att en stor del av vindkraftens olönsamhet (i detta fall Ätminstone) beror pÄ att företagsstrukturen och finansieringen Àr planerad med det i Ätanke. Med en mer marknadsmÀssig rÀnta sÄ hade mer pengar fÄtt stanna i bolaget. Men syftet med upplÀgget var ju just att skyffla varenda intjÀnad krona ut ur landet.

SÄ det Àr snarare sÄ att vinkraften hade varit mer lönsam utan skattesmitning och annat fuffens. Sedan betyder det inte att jag Àr för vindsnurror överallt för det. Det Àr fortfarande ett intermittent och svÄrplanerat energislag.
AnvÀndarens profilbild
Mats i Myrhult
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Ort: Förut Karlstad, Kil, LuleĂ„, PiteĂ„, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Kontakt:

Kan det vara dÀrför börsen gÄr ner efter EU-valet? Högerpolitik brukar gillas av bolagen och investerarna. Men utan vÀnsterpolitikernas rundhÀnta bidragspolitik kanske "stödet" till grön omstÀllning minskar.
Utan risk, ingen chans!
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Sverige

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

Jag Àr rÀdd att det blir samma upplÀgg för gruvindustrin som letar och ska bryta sÀllsynta jordartsmetaller och guld m.m.. Det kommer att bli vi skattebetalare som fÄr stÄ för slutnotan after att företagen har brutit nÄgot Är och sedan gÄr i konkurs. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... 0-sekunder
Errare humanum est
AnvÀndarens profilbild
Mats i Myrhult
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige
Kontakt:

Ja, folket pÄ glesbygden har ju ÀndÄ ingen röstrÀtt över sitt eget. Den Àr flyttad till storstÀderna. SÄ de tar vad de vill ha och tycker det Àr demokratiskt, för de Àr flest.
Utan risk, ingen chans!
Japa370
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

InlĂ€gg av Japa370 »

Mats i Myrhult skrev:Kan det vara dÀrför börsen gÄr ner efter EU-valet? Högerpolitik brukar gillas av bolagen och investerarna. Men utan vÀnsterpolitikernas rundhÀnta bidragspolitik kanske "stödet" till grön omstÀllning minskar.
Att börsen gÄr ned beror pÄ oron för valresultatet i Frankrike och Italien och vad det betyder för Europas konkurrenskraft

Skickat frÄn min moto g54 5G via Tapatalk
AnvÀndarens profilbild
Mats i Myrhult
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige
Kontakt:

Japa370 skrev:
Mats i Myrhult skrev:Kan det vara dÀrför börsen gÄr ner efter EU-valet? Högerpolitik brukar gillas av bolagen och investerarna. Men utan vÀnsterpolitikernas rundhÀnta bidragspolitik kanske "stödet" till grön omstÀllning minskar.
Att börsen gÄr ned beror pÄ oron för valresultatet i Frankrike och Italien och vad det betyder för Europas konkurrenskraft

Men den borde ju gÄ upp nÀr vÀnsterpartierna minskar, eller menar du att börsföretagen Àlskar bidragen till sin verksamhet, men inte till anstÀllda de fristÀller?

LÀs gÀrna Engellau!
https://detgodasamhallet.com/2024/06/11 ... sekvenser/
Utan risk, ingen chans!
Japa370
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

InlĂ€gg av Japa370 »

Marknaden vill inte ha osÀkerhet.
Punkt
Bitcoin faller idag,men det ska vara osÀkerheten om hur inflationen gÄr i USA som ska presenteras

AnvÀndarens profilbild
Mats i Myrhult
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige
Kontakt:

Marknaden oroas över att ha satsat pÄ fel hÀst.
Ibland kallas det för bondÄnger.
Utan risk, ingen chans!
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Energi och uppvĂ€rmning"