Ett par funderingar någon säkert har svar på

Det ska sitta en säkerhetsventil, förstås, på pannan. Den ska ju ha ett tryck inställt, manualen säger 2-6 bar. Enligt Flamcos pdf https://flamco.aalberts-hfc.com/media/f ... 1_2015.pdf ska det vara 1,5 bar mellan slut och förtryck och förtrycken är 1,5 bar på expansionskärl (här går det ju förstås att ställa in) Men vilket sluttryck ska man räkna med (mitt tangentbord har gått sönder så har inga frågetecken) Högsta punkten i systemet blir de varma ledningarna från panna och acktank för övrigt, typ 1,5m över säkerhetsventilen. (pannhuset är på högsta punkten på gården i princip sen går kulvertar nedåt mestadels eller är det skillnaden mellan högsta och lägsta punkt som är relevant)
På utlopps sidan av acktanken till kulvert kommer jag vilja ha ~75 grader max min tanke är att sätta en esbe shuntventil med CRA reglering (ställd till efterfrågad temp). Värmeförluster i kulvert gör mig inte så mycket så fullt medveten om den faktorn. Men var ska cirkulationspumpen sitta där.
-Varma sidan innan ventil
-Blandade sistan efter ventil
-"kalla" sidan innan ventil
-"kalla" sidan innan t-kors upp mot ventil (kanske otydligt men svårt att förklara)
Allmänna termometrar som är utritade i "schemat" är det bara vanliga anliggningstermometrar, är mitt antagande att de primärt är för okulär kontroll och därmed inte behöver vara så exakta (inte för jag tror noggrannheten i styrningen på ett värmesystem av denna sort är så noggrann)
Om jag inte sagt det innan så är jag oerhört tacksam för alla tips jag fått och det intresse som funnits.