Pannrumsbygge+uppvärmning av gård

Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här
paul_g
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: IH 674, TED-20, Same Explorer 90

Re: Pannrumsbygge+uppvärmning av gård

Inlägg av paul_g  (trådstartaren) »

Dags att beställa rördelar nu. Köpte mig en begagnad rörpress som är obetydligt använd för att ha vuxenlego på semestern.

Ett par funderingar någon säkert har svar på :)

Det ska sitta en säkerhetsventil, förstås, på pannan. Den ska ju ha ett tryck inställt, manualen säger 2-6 bar. Enligt Flamcos pdf https://flamco.aalberts-hfc.com/media/f ... 1_2015.pdf ska det vara 1,5 bar mellan slut och förtryck och förtrycken är 1,5 bar på expansionskärl (här går det ju förstås att ställa in) Men vilket sluttryck ska man räkna med (mitt tangentbord har gått sönder så har inga frågetecken) Högsta punkten i systemet blir de varma ledningarna från panna och acktank för övrigt, typ 1,5m över säkerhetsventilen. (pannhuset är på högsta punkten på gården i princip sen går kulvertar nedåt mestadels eller är det skillnaden mellan högsta och lägsta punkt som är relevant)

På utlopps sidan av acktanken till kulvert kommer jag vilja ha ~75 grader max min tanke är att sätta en esbe shuntventil med CRA reglering (ställd till efterfrågad temp). Värmeförluster i kulvert gör mig inte så mycket så fullt medveten om den faktorn. Men var ska cirkulationspumpen sitta där.
-Varma sidan innan ventil
-Blandade sistan efter ventil
-"kalla" sidan innan ventil
-"kalla" sidan innan t-kors upp mot ventil (kanske otydligt men svårt att förklara)

Allmänna termometrar som är utritade i "schemat" är det bara vanliga anliggningstermometrar, är mitt antagande att de primärt är för okulär kontroll och därmed inte behöver vara så exakta (inte för jag tror noggrannheten i styrningen på ett värmesystem av denna sort är så noggrann)

Om jag inte sagt det innan så är jag oerhört tacksam för alla tips jag fått och det intresse som funnits.
paul_g
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen

Mesta rördelarna köpta nu och antingen här eller på väg hit (lite irriterande dock att man sedan jag fick första rörschemat ökat dimensionen på rören från 28 till 35 men men)
Funderar igen på dykrör till acktanken.
Sensorerna är 6mm ganska precis försökte hitta något och det närmaste jag hittar är https://www.automation24.se/dopphylsa-titec-thms-200. Det borde väl vara en fungerande variant? (ska ju aldrig bli varmare än 100 grader i tanken ändå)
BM425
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

Inlägg av BM425 »

Cirkulationspumpen bör sitta där vattnet är som kallast.
Det finns tabeller över hur kavation-vattentemp-tryck påverkar, kolla på pumpens data.
Kavation gör att pumpens livslängd förkortas, samt sämre verkningsgrad.

Jag kommer att ha en slavtank i huset o sätta cirkulationspumpen i huset där returvattnet ska pumpas tillbaka till huvudtanken. Har ingen shuntventil mellan tankarna, satsladdar slavtanken.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
Användarens profilbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: John-Deere
Sverige

Inlägg av Turbodiesel »

Kolla på någon exempelskiss hur bl,a pumpen brukar vara monterad. På kalla sidan är önskvärt, men det fungerar inte alltid, och kan bli extremt svårluftat.

Kulvertar & golvvärmesystem har typiskt pumpen tryckande.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Alrik
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140
Sverige

Inlägg av Alrik »

Jag har min pump till kulverten på retursidan, dvs pumpar in i tanken vid flispannan. 160m kulvert som går mot slav/tekniktank vid huset.
bert
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: valtra i lite olika storlekar
Sverige

Inlägg av bert »

Han bak disken på rinkabyrör bara gapade när jag ville ha 35 rör (istället för 28) till mitt pannbygge så jag undrade om han brukade bromsa samtidigt som han släppte upp kopplingen
paul_g
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen

Han gasar väl samtidigt också? :D

Största irritationsmomentet i att de ändrade dimension är att jag behövde skaffa en till pressback :) den pressmaskin jag köpte hade "bara" upp till 28mm. Sen är det svårare att hitta större dimensioner. 28mm finns på Hornbach (koppar då förvisso) medan 35mm var beställningsvara så om man missar något i beställningen blir det leveranstider istället för att offra halvdag på att köra till en bygghandel. (nackdelen med att bo på landet)
paul_g
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen

Så har rörmockeriet börjat :)

Bild
Bild

Självklart köpte man för få övergångar med gänga (behövs för shuntar, pumpar osv)

Slog mig dock igår om ”sekundärsidan” ifall jag bör ha en backventil för att hindra självcirkulation.

Bild
(Ursäkta om det är ngt fel på symboler…)
Men alltså på röret som gör så jag shuntar in returvatten för att få rätt temp på vatten till kulverten. Kulverten är till höger i bilden.
Alrik
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo EC140
Sverige

Inlägg av Alrik »

Kommer du behövs shunta ut vattnet på kulverten? Styrningen av värmen kommer ju ske i varje hus separat.

Värmekulvert är ju tillverkad för 80 grader kontinuerligt. Kommer pannan leverera mer är 80grader? Min slår av när acctanken är 79 grader.
paul_g
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen

Bild

Svårt att få cirkulationspump levererad :( det som är kvar är från shunten till cirkpump och expkärl och till pannan. För en glad amatör tycker jag det ser bra ut. Ska fixa lite stöd och fixturer för rören men de rör sig inte mkt. (Brorsan ska få roa sig att räkna på det i pipestress som den hållfasthetsingenjör han är :grin: (någon nytta måste väl han göra tänker jag)
paul_g
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen

Alrik skrev:Kommer du behövs shunta ut vattnet på kulverten? Styrningen av värmen kommer ju ske i varje hus separat.

Värmekulvert är ju tillverkad för 80 grader kontinuerligt. Kommer pannan leverera mer är 80grader? Min slår av när acctanken är 79 grader.
Vet inte faktiskt. Har tänkt den trycker upp till närmare 90 grader men kan ju ha fel. Känns mest bra att kunna styra. Dels för skydd av kulverten dels för att det är kul att kunna styra :generadsmily:
Alrik
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo EC140
Sverige

Inlägg av Alrik »

Max drifttemp på ETA och Hargassner är 95 grader men normal driftområde är 70-85 på ETA och 69-80 på Hargassner.

Troligen snarlikt på din panna?

Finns väl egentligen ingen anledning att mosa upp något över 80 grader för de enda skillnaden som möjligen blir är att pannan kommer tända upp några gånger mer. En vedpanna där man ska mata fullt för att kanske klara en kall vinternatt med hyfsad bibehållen innetemperatur är en annan sak.

Nu med flispannan är de alltid varmt oavsett utetemperatur.
paul_g
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen

Bild

För att variera lite (och kunna flisa upp så det hinner torka lite mer...) så satte jag igång med att fixa bränsleförrådet.
Använda upp farsgubbens hemsågade 1" brädor till golv, de är sneda och vinda åt alla håll och kanter.
Min tanke är att lämna mellanrum mellan brädorna, måttar med en 8mm skiva, för att möjliggöra lite luft att röra sig. Pga brädornas enorma rakhet så blir det lite mer och lite mindre här och där.
Alrik
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo EC140
Sverige

Inlägg av Alrik »

Kommer du inte fylla utrymmet under golvet med allt smått skit från flisen eller tänker du täta springorna mellan plankorna senare?
paul_g
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen

Tanken är att springorna ska agera som "spaltgolv" och möjliggöra viss ventilation.
Visst kommer utrymmet under bli skitigt men får väl öppna upp någon gång och städa ur :)
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Energi och uppvärmning"