Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Stora tråden om bajs .../Metangasframställning

463 inlägg • Sida 1 av 31
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#1 » 17:34:46, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sköt ihop hästgödseln tidigare i dag på gödselplattan vid hustruns stall, jag har tidigare tänkt på hur otroligt mycket värme det verkar finnas däri.

Vad händer om jag "plockar ur" energin, kommer nedbrytningsprocessen att återupptas när jag återigen tillåter detta?
Hur varmt är det egentligen inne i en gödselhög?
Vid vilken tidpunkt avger den mest värme, och hur länge avger gödsel värme?

Om jag har exakt en kubikmeter gödsel, och sedan tar dubbelt så mycket i vikt räknat och komprimerar denna, brinner den då lika bra, eller måste det till luftighet?

Det blir många frågor känner jag, jag stundar mig lite med vidare funderingar för att inte skrämma bort eventuella vetande... :grin:
Senast redigerad av Tjocksmocksjocke 08:12:39, 13-12-2014, redigerad totalt 1 gång.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor



Bengt Erik Eriksson

#2 » 22:16:13, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmen alstras av bakterier av den sort som älskar högsta temperaturen. Finns tre klasser vara ja bara kommer ihåg mellanklassens namn: mezzotropa. :klia: Kan de heta termofila bakterier här? Förr sade man att gödseln " brinner". Bakterierna äter halmen/ energirikt strömedel tillsammans med näring ur själva gödseln.

Vad som händer om man stjäl värmen vet jag inte exakt men antagligen stör man processen så mezzoterma bakterier tar över och då blir det inte varmt för det. Läs på om kompostering. Det är samma processer.

Ska man utvinna energi ur gödsel är nog rötning effektivast i en anaerob process som avger metangas.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mikkel

#3 » 22:46:45, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skottat en hel del gössel i säckar och sålt förr. Jag tror hästgödseln "brann" på ett halvår. Kunde bli över 50 gr C inne i högen. Har för mig att det behövs både biomassa o fukt för att det ska "brinna". Det skulle nog gå att lägga en vattenslang och ta vara på värmen. Men hur många kW, jag säg det. Eller bädda med sovsäck i stacken då får man sova ensam..... :lmao:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

EE

#4 » 23:54:02, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tänkt tanken att gjuta in kollektorslang i en platta där hästgödsel förvaras. Det kommer säkert att ge bra resultat så länge som gödsel kontinuerligt brinner på plattan, men ligger där ingen brinnande gödsel så har man troligen en an de sämsta markvärmekollektorer som finns...

Varmt blir det i alla fall! Finns mycket att läsa om trädgårdsodling i varmbänkar med brinnande hästgödsel, entusiasterna som håller på börjar odla tidigt på våren när snön ligger kvar.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#5 » 00:38:10, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte precis något nytt ni har kommit på, i början på 80-talet när man började sälja värmepumpar i lite större omfattning så marknadsförde bla Alfa-Laval värmepumpar (IVT) med med kollektor för stallvärme, gödselvärme och mjölkvärme. Det krävdes riktigt rejäla djurbesättningar för att det skulle bli någon värme av det.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#6 » 09:54:13, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej att det inte är en ny tanke är jag medveten om, men jag påminns var gång jag kör i gödselstacken om hur varmt det är, även i de delarna som legat länge. Kör jag i skopan när det är kanske -10 grader ute och lyfter lite så ryker det som av värsta glödbädden, och rutorna på traktorn immar igen..

Jag har läst lite om varmbädd nu på morgonen, det var intressant. Tydligen är det cellulosan i halmen som alstrar mest värme, hustruns hästar står tyvärr på ströbädd, vilket tydligen är betydligt sämre. Dock vet jag att de får en hel del halm också, och det syns även på gödselstacken.

Varmt blir det, jag får nog göra några experiment med det här :)
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stark1

#7 » 10:13:18, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Det är inte precis något nytt ni har kommit på, i början på 80-talet när man började sälja värmepumpar i lite större omfattning så marknadsförde bla Alfa-Laval värmepumpar (IVT) med med kollektor för stallvärme, gödselvärme och mjölkvärme. Det krävdes riktigt rejäla djurbesättningar för att det skulle bli någon värme av det.


Grannens gård där jag växte upp värmde huset med värmen från ladugården via en lång j-a kulvert. Tror att dom hade drygt 80 mjölkkor tidigt 80-tal så det kan stämma att det var en sån rackare.
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

Bengt Erik Eriksson

#8 » 10:26:27, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig kollektortyp på stallvärme var en rulle pemslang med gavellock som satt så frånluftenblåste i mitten.vet ej hur effektivt det var. Måste krävt isolerad brine kulvert om det skulle vara någon nytta...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#9 » 10:31:35, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du med en rulle med gavellock och frånluft?
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#10 » 10:37:59, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk dig ett hål i väggen där frånluften blåser ut. Runt det hänger du en rulle pemslang. Och så täcker man den öppna sidan så luften tvingas mellan slangarna istället för rakt ut. (i verkligheten är det nog en ställning och distanser mellan slangvarven också)

Men det.är ju altså en frånluftsvärmekollektor. Detta skulle handla om bajs jue.

Ska man lägga slang i gödselhögen måste det nog till billig PEX slang för att tåla värmen.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 10:46:03, 07-12-2014, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#11 » 10:40:34, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det var ungefär den bilden jag fick också, fast då är det värmeväxling i byggnadens frånluft. Jag var lite osäker iom. att ursprungsfrågan rörde gödsel.

Men nu är jag med :thumme:
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Orsa

#12 » 10:46:49, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att temperatur och värme/energi inte är samma sak.
Vet att man från barnsben fick gå med grepen och mocka upp kanten så att högen inte blev tunn och torr. Då komposterade den inte och det blev mer ogräs på åkern. Högen skulle trampas också och det skulle inte vara så mycket spån i stalet som idag.
Vi hade alltid 3-6 hästar och dyngan skulle ju på åkern. Hästdyngan blev ju väldigt varm, det är olika för olika gödsel minns jag far sa. Kan det vara så att höns gav en himla fräs? Energimängden är nog begränsad så man kyler nog ner högen ganska snabbt om man ska ta ut värmen. Temperaturen är hög men energimängden är ju inte som en stenkolshög.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Tjocksmocksjocke (trådstartaren)

#13 » 10:54:45, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det är sant.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#14 » 11:24:11, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig det var 80-talet som sprängmedelskommissionen(?) satte stopp för böndernas "gasverk"; dvs täckta gödelselstackar och slamm-cisterner, samtidigt som man gjorde TV-dokumentärer från Indien och berömde dem för att ta vara på naturgasen som bildas till matlagning och uppvärmning av bostäderna...

Det blir duktigt hett i "komposter" - synd att staten lägger näsa i blöt bara... (detaljreglering till döds...).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson

#15 » 11:30:35, 07-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Har för mig det var 80-talet som sprängmedelskommissionen(?) satte stopp för böndernas "gasverk"; dvs täckta gödelselstackar och slamm-cisterner, samtidigt som man gjorde TV-dokumentärer från Indien och berömde dem för att ta vara på naturgasen som bildas till matlagning och uppvärmning av bostäderna...

Det blir duktigt hett i "komposter" - synd att staten lägger näsa i blöt bara... (detaljreglering till döds...).


Detdär känner jag inte igen men är nog sant för det. Oljeintressena hittar på mycket kontigheter för att slippa kokurrens verkar det som. På 90 talet skulle sedan bassänger och stackar åter täckas.. Rena snurren även om täckning är bra
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se