Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Fyra flisfrågor

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Hansborg

#16 » 22:02:03, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl hänvisa till den här tråden! :idee:
Kock @ Fliseldning

Vad det gäller fast m3 ved blir det 2,5m3 flis (tabelluppgift) kanske 2m3 ligger närmare sanningen?
Ris har så många parametrar som påverkar mängden så den kan nog vara svår att orda om, ta en knippe ris sätt i en vattenhink, mät volym vatten rinner ur hinken = fast m3 :razz:


Läsbart..
https://ciweb.chydenius.fi/project_file ... NFO-60.pdf
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Grisen

#17 » 22:50:18, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog sagt 1 fastkubik = 2,3 fliskubik. Virket ska torkas före flisning, björkar borde randbarkas för att torka
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

JagArJag (trådstartaren)

#18 » 00:45:04, 01-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då är det bara en fråga kvar då tror jag: hur blir resultatet om ris flisas i en hugg med 100 såll?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

stigsson

#19 » 10:26:19, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

#18: Katastrof.Riset blir till armering i högen,så det får svårt att rasa.Flis i sig kan ju om det jävlas få negativ rasvinkel.
Brukade räkna så här förr: 1 olja=10 ved = 13 flis.Men då är det stam ved vi pratar om.Har flisat och eldat sedan -78,först med en brukstugg,som gav en jämn å fin flis,tack vare fläkten efter knivhjulet.Numera en drivex som ger i från sig småpinnar och stump.Ju torrare basmaterial,desto mer problem med stickor å stump.Övergått från förugn till flisbrännare,så nu eldar vi hela året.
stigsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:03:45, 29-01-2009
Ort: Hedesunda,Gävle Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6850 hitech twintrac-Valtra C 130
Dronningborg 4000 S ,PC-942 Flistugg

ph7

#20 » 12:04:41, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att svara på frågorna när vi inte vet vad du har för ugn/brännare eller storlek eller vad du ska värma.
Nu skulle du tydligen använda en lastbilsmonterad tugg & då blir flisen för grov enligt min mening. 5-10mm tror jag funkar bäst till en villa men det är nog individuellt vad man föredrar.

Jag eldade flis i 18 år, 80 kubik flis / år, först med traditionell förugn (JÖAB) med spåndelare och sedan automatisk flisbrännare (IWABO-matic X50). har även en del erfarenhet av IWABO nr1 förugn. inte eldat med stoker dock.

Med förugnen så gick det inte att elda med torr flis för värmen gick upp i behållaren, så man fick slå i 2 hinkar vatten när jag fyllt behållaren,175 liter har jag för mig, men det funkade inget vidare ändå. eldade sönder ugnen med den torra flisen.
I min förugn gick det bäst med lite fuktig flis så inte värmen spreds upp i behållaren. flisat från ca 1 år gammal ved som självtorkat, absolut inget ris, minsta sticka å du får problem att det "broar"/hänger sig, ingen extra torkning, inga slangar, ingen lagring utan flisa små satser för några veckors förbrukning så hinner inte flisen brinna ihop å skapa mögel, då "rinner" den även lättare ner i behållaren, använd alltid mask, du vill inte bli mögelförgiftad, avstå från ris.
Om du låter veden ligga så börjar den ruttna istället för att torka särskilt om det är björk, då blir den även svårare att flisa om inte veden är frusen.

med IWABO X50 krävdes det torr flis helst från snickeri/träindustri eller liknande, går bra att lagra i större mängd eftersom den är torkad, men det krävdes också en hel del ström när den skulle tända ca 2ggr / timma. i övrigt funka det fint med automatik mot ackumulatortank tills pannrum & flisförrådet brann upp, sen blev det värmepump via villaförsäkringen.
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

JagArJag (trådstartaren)

#21 » 15:13:21, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

stigsson skrev:#18: Katastrof.Riset blir till armering i högen,så det får svårt att rasa.Flis i sig kan ju om det jävlas få negativ rasvinkel.
Brukade räkna så här förr: 1 olja=10 ved = 13 flis.Men då är det stam ved vi pratar om.Har flisat och eldat sedan -78,först med en brukstugg,som gav en jämn å fin flis,tack vare fläkten efter knivhjulet.Numera en drivex som ger i från sig småpinnar och stump.Ju torrare basmaterial,desto mer problem med stickor å stump.Övergått från förugn till flisbrännare,så nu eldar vi hela året.


Har en bruks 722 nu, tyvärr med mekanisk matning, hydraulisk matning kostar för mycket, i allafall dom som fanns till salu när jag behövde köpa hugg.
Har den inställd på största flisstorleken och får ut något som är snäppet större än kutterspån. Men småris blir långa pinnar ändå, och fläkten slår inte heller sönder dom.
Fördelen med liten flis är att det rinner lättare vilket jag har nytta av i mellanförrådet.
Någon "rispinne" ibland gör inget, den slinker med. Men jag vågar mig inte på att risa mycket så det blir blir massor med småpinnar, då lär det krångla längst ner i flisförrådet.

Edsbyhuggen (drivex) , är det den första (turqos färg) eller den nyare (mörkblå färg) du har? Blir riset bättre eller sämre? Du skrev bara hur vanliga stockar blev, dom blev lite större bitar va?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#22 » 15:40:13, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ph7 skrev:Det är svårt att svara på frågorna när vi inte vet vad du har för ugn/brännare eller storlek eller vad du ska värma.
Nu skulle du tydligen använda en lastbilsmonterad tugg & då blir flisen för grov enligt min mening. 5-10mm tror jag funkar bäst till en villa men det är nog individuellt vad man föredrar.

Jag eldade flis i 18 år, 80 kubik flis / år, först med traditionell förugn (JÖAB) med spåndelare och sedan automatisk flisbrännare (IWABO-matic X50). har även en del erfarenhet av IWABO nr1 förugn. inte eldat med stoker dock.

Med förugnen så gick det inte att elda med torr flis för värmen gick upp i behållaren, så man fick slå i 2 hinkar vatten när jag fyllt behållaren,175 liter har jag för mig, men det funkade inget vidare ändå. eldade sönder ugnen med den torra flisen.
I min förugn gick det bäst med lite fuktig flis så inte värmen spreds upp i behållaren. flisat från ca 1 år gammal ved som självtorkat, absolut inget ris, minsta sticka å du får problem att det "broar"/hänger sig, ingen extra torkning, inga slangar, ingen lagring utan flisa små satser för några veckors förbrukning så hinner inte flisen brinna ihop å skapa mögel, då "rinner" den även lättare ner i behållaren, använd alltid mask, du vill inte bli mögelförgiftad, avstå från ris.
Om du låter veden ligga så börjar den ruttna istället för att torka särskilt om det är björk, då blir den även svårare att flisa om inte veden är frusen.

med IWABO X50 krävdes det torr flis helst från snickeri/träindustri eller liknande, går bra att lagra i större mängd eftersom den är torkad, men det krävdes också en hel del ström när den skulle tända ca 2ggr / timma. i övrigt funka det fint med automatik mot ackumulatortank tills pannrum & flisförrådet brann upp, sen blev det värmepump via villaförsäkringen.


Nu var ju bara frågan om det går att flisa ris med en sån tugg, utan att få massor av långa "rispinnar" eller vad man ska kalla dom. Vad jag har för utrustning lär inte påverka flistuggen...
Men jag har en flisugn från ståhls plåt (dvs samma som nutidens iwabo x-50. Och där går det problemfritt att elda med industriflis som jag köper från sågen i närheten. Bitar upp till 3 tändsticksaskar om det nu är ett bra sätt att beskriva storleken?
Om du hade en sån ugn som köptes för länge sen så kanske det var problem, dom har satt en större skruv i säkerhetsslussen nu, + att jag beställde en starkare motor för att ha ytterligare marginal. Även styrningen är en annan nu mot tidigare.
Men dom flesta bitar som är för stora (det är knytnävsstorlek på någon bit ibland även om det är sällan) knäcks sönder i skruven från förrådet till säkerhetsslussen. Det smäller bara till lite och så är det två bitar av den träbiten. Men det är som sagt väldigt sällan dom är för stora, det mesta bara åker med.
Köpeflisen är 20% fuktig säger dom på sågen. Har även flisat egen (blir väldigt liten flis med bruks 722 huggen jag har) och den är inga problem med den heller. Det blev lite för blöt flis en gång och då ville inte fotocellen vara med, den såg ingen eld pga för mycket rök. Beställde en ny för någon hundring, ändrade några inställningar i styrautomatiken och sen fungerar den felfritt igen.
Vet inte hur blöt flis man kan köra, säkerligen inte så mycket som i t.ex. swebos förugn, men en swebougn vill man inte ha pga den 100%iga garantin för bakbrand om man har riktig flis. Men i ståhls plåts flisugn har jag kört flis som är på pass blöt så man lätt kan känna att den är blöt, och det fungerar nu. Byte av fotocell är dock ett måste för det. Den "nya" fotocellen fungerar felfritt med torr flis så det finns ingen anledning att ha originalversionen. Ev behöver man ändra någon inställning så väntetider och frammatningstider är rätt beroend epå vilken flis man har.
Förrådet är ett gammalt swebo förråd på 800 liter, längst ner i det, närmast skruvan som transporterar flisen vidare lämnar lite att önska så där finns alla möjligheter för "rispinnar" att skapa massa onödigt jobb. Det är därför jag vill få ner rispinnarna till kortare varianter, t.ex. 50mm eller max 100mm så hade det nog fungerat felfritt.
Som sagt så är det samma som iwabo x50/x100 nu för tiden så med dom fungerar det med blötare också om man vill. Jag har dock inte provat hur blöt.

Dom gammla jöab och iwabo flisugnarna där flisen ligger ovanpå ska man inte ha. På den tiden när dom var nya kanske det var ett av dom få alternativen, men nu finns det annat så man slipper alla problem som dom versionerna skapar. Konstigt att försäkringsbolag tillåter dom. Sen går det självklart åt mer flis om man måste hälla i blöt flis vilket ger högre kostnader och även ger möglig flis som i sin tur förstör lungorna, oavsett om man har förrådet ute eller inne.

Ang att starta varannan timme så har du antingen för lite ack-tank eller så har du fel inställningar på termostaten.
Jag har en termostat som sitter uppe och nere i acktanken (har 1,5m3 acktank för en vanlig villa, och acktankarna klarar att hålla värme nästan ett dygn i 15 minusgrader)
När tempen upptill i tanken kommer ner till 60 grader eller vad man nu ställer den till så startar fliseldningen, när sen tanken är 85 (eller valfri inställning) stannar den. Självklart finns en termostat som håller koll på att pannan inte blir för varm också, blir den det så stannar fliseldningen.
Är det kallt ute så tänder den kanske 2-3 ggr per dag max.
Låter man tempen bara sjunka till t.ex. 75 grader så går den såklart oftare, men då går det mer el och mer flis och det är bara onödigt.
Legionellan försvinner när tempen kommer upp igen, och även om tankarna sjunker till 60 så finns ändå gott om värme för att hålla huset i rätt temp.
Har shuntautomatik som håller koll på graderna inne, bara att justera det på panelen i sovrummet (medvetet val att sätta den just där) så får man rätt temp i huset.

Bara flis finns i förrådet och el finns i sladden så finns det alltid värme. Det är som pellets men tar lite mer plats. Men å andra sidan är det mycket billigare än pellets (halva priset att köpa flis mot att köpa pellets) Fyller jag sen på med egen flis ibland så blir det såklart ännu billigare.

Hojta till om jag glömde att svara på någon fråga.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#23 » 15:44:14, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om verkligheten är att det tyvärr inte funkar med lastbilstuggen för att få korta bitar av riset, finns det någon som har någon idé om hur man kan använda det?
Det finns ju mycket i rishögen som är tjockare som absolut går att flisa och använda, men dom klena ytterändarna stoppar tyvärr användandet av högen.

Att flisa och sen sålla allting är ju ett alternativ, vet dock inte om det är värt det besväret eller ej. Det finns 2-3 årsförbrukningar i rishögen så det är ju hyfsat mycket.
Såg en youtubefilm på en såll där han tippade sakta med skopan över sållet som vibrerade hela tiden. Pinnar ramlade ner bredvid sållet/nätet och den riktiga flisen ramlade rakt igenom. Såg riktigt smidigt ut.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

stigsson

#24 » 15:56:10, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har den 1:a men har köpt en tratt för kranmatning.Matar allt med kran numer.Tuggen har jag ställt på 10 mm(knivarnas utstick) för jag tycker att det ger ett bättre resultat i slutändan.
Det mesta av stamveden är avverkat med processor,vilket är mycket positivt,då knivar och taggar på aggregatet ger en form av randbarkning.
Avverkas på vintern,lagras i hög bredvid storförråd,som täcks med papp på sensommaren,för att flisas efter behov efter älgjakten fram till jul.
Behovet uppstår når storförrådet börjar ta slut.Det rymmer 60-70 m3s och årsbehovet är ca 100 m3s.
stigsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:03:45, 29-01-2009
Ort: Hedesunda,Gävle Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6850 hitech twintrac-Valtra C 130
Dronningborg 4000 S ,PC-942 Flistugg

NickeB

#25 » 17:31:24, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle säga att du prövar med biltuggen. Får du inte material som du godkänner säljer du skiten och köper riktig maskin huggen massaved för pengarna :) har själv prövat flisa ris som torkat i två år och fick väldigt dåliga erfarenheter jämfört med riktig blandved. Det blev mossigt,dammigt och annars bara elände utav riset
NickeB
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:49, 08-12-2013

dc_lindberg

#26 » 20:09:41, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


Den sidan finns inte längre. Länken är värdelös idag, 2022-01-07.
= poängen med inlägget fallerar idag :-(
Senast redigerad av dc_lindberg 20:25:31, 08-01-2022, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#27 » 20:12:52, 07-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Jag får väl hänvisa till den här tråden! :idee:
Kock @ Fliseldning

Vad det gäller fast m3 ved blir det 2,5m3 flis (tabelluppgift) kanske 2m3 ligger närmare sanningen?
Ris har så många parametrar som påverkar mängden så den kan nog vara svår att orda om, ta en knippe ris sätt i en vattenhink, mät volym vatten rinner ur hinken = fast m3 :razz:


Läsbart..
https://ciweb.chydenius.fi/project_file ... NFO-60.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

roddjer

#28 » 16:04:33, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:

Den sidan finns inte längre. Länken är värdelös idag, 2022-01-07.
= poängen med inlägget fallerar idag :-(


Det är serverat ...
Alternativ.nu > Support > Handboken > Trådämne: Handboken nu endast för läsning >(länk)//handbok_alternativ_nu/ > Övriga ämnen > Skogsbruk > Mått och enheter.


Finns en död länk längst ned på sidan. Kanske det är denna som avsågs från början:
Units, conversion factors and formulae for wood for energy, by Pieter D. Kofman
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

dc_lindberg

#29 » 20:02:17, 08-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se