Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Thermia luft-luft värmepump.

67 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

mimeck (trådstartaren)

#46 » 18:46:08, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.

Nu har det gått ett år och värmepumpen är fortfarande full med is. Eller, den tinade upp ett tag i somras men nu är den iallafall fullständigt bentjälad.

Har ni fått några nya ide'er?

Har ställt upp tempen lite till 20 grader men det verkar inte räcka. Verkstan är på 120kvadrat och det är 4-5m upp till taket. Dessutom sitter det två stora portar som knappast förbättrar isoleringen. Har även vattenburen golvvärme (el-panna) men den är inställd så att luft-luft pumpen ska göra jobbet själv förutom lite grundvärme i golvet.

Det är kanske 10-15 grader i verkstan.

Kan man öka antalet avfrostningar eller förlänga tiden på dom?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#47 » 19:09:07, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det fortfarande går så åberopa garantin! Det är nåt fel som har varit hela ända från början.
Vad säger återförsäljaren?
Du har ju bra dokumentation med tidsangivelser och även några bilder, du bör bli trodd till 100 %
Jag tror avfrostningen är en algoritm i styrsystemet som är svår att ändra men det är nog givarfel eller att den aldrig växlar i fyrvägsventilen.
Än en gång, Garanti?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mimeck (trådstartaren)

#48 » 10:26:26, 28-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Garanti borde finnas kvar.

Återförsäljaren är kontaktad men det går trögt. (rörkrökare!!)

Tror jag ska fråga Thermia via mail. Och även påminna rörkrökarn.

Det börjar ju bli varmare ute så snart tinar den nog upp. Den går ju men det är så mycket is på den så jag har svårt att tro att den gör sitt jobb som den ska.

Jag har färska bilder också men dom är ju ungefär lika som i fjol.



Tack för hjälpen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#49 » 23:01:20, 29-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite off topic... Men (rent allmänt) borde inte kompressorn sitta inomhus, det ger ju flera hundra watt värme som bara går rätt ut nu. Som kylanläggning förstår jag varför dom ser ut som dom gör men för nordiskt klimat där vi vill ha värme som nummer ett. Finns det inga sådana värmepumpar i dag (luft-luft).
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

EE

#50 » 11:29:10, 01-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Lite off topic... Men (rent allmänt) borde inte kompressorn sitta inomhus, det ger ju flera hundra watt värme som bara går rätt ut nu. Som kylanläggning förstår jag varför dom ser ut som dom gör men för nordiskt klimat där vi vill ha värme som nummer ett. Finns det inga sådana värmepumpar i dag (luft-luft).

Klok tanke. Jag tror att den sitter ute av bullerskäl, innedelen skulle bli för högljudd annars.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#51 » 19:26:23, 01-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget nytt än. Thermia tycker att vi ska kontakta återförsäljaren. Nått allmänt tipps hade dom ju kunnat klämt ur sej.

Återförsäljaren är ju redan kontaktad så nu är det nog bara att vänta och ringa och påminna ibland.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#52 » 19:57:05, 01-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck: ring varje dag och påminn.
Jag har tänkt på ljudet men det borde gå att lösa, våra kylskåp och frysboxar hörs ju egentligen inte alls.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mimeck (trådstartaren)

#53 » 20:26:58, 01-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom är ju ganska högljudda både ute och inne.

Jag skulle inte vilja ha en luft-luft pump i boningshuset med tanke på ljudet på den i verkstan. Utomhus delen låter ju 10 gånger värre.

Dom går ju att ställa ner på lägre fläktvarv men låter gör det!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#54 » 17:54:48, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har fortsatt att krångla...
Idag rengjorde jag innedelen med sprit/avfettning och där var mycket fett och smuts.

Nu verkar det som att kylningen går men när jag kör värmen så går inte fläkten i innerdelen. Den funkar i kylläge.

Har gått på vintrarna sedan insättningen men den brukar frysa ihop fullständigt i utedelen. Det har varit ett ständigt problem hela vintrarna.

Jag är ju bara intresserad av värme och skiter fullständigt i om den kyler eller inte!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#55 » 07:06:53, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom fläkten går i kylläge men inte i värmeläge så är fläkten inkopplad korrekt. Att själva styrelektroniken skulle tappa minnet sådär lite är nog också uteslutet. Det sitter nog tre eller fyra tempgivare lite här och var. En inne på kyl/värmeflänsarna och två tre st ute. Man skulle ju kunna mäta upp tempgivarna och se om dom ligger i rätt härad... Det kanske redan är gjort? (Skall tillägga att på en av mina VP, en luft-vatten så hade fabriken förväxlat plats på två givare och den frostade i princip aldrig av ed någon reda, Det var Torbjörn Forsman här på forumet som tipsade då han hade varit med om samma sak vill jag minnas)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#56 » 08:51:41, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två lika dana anläggningar, en i verkstan och en på landet, båda har avfrostningen fungerat utmärkt på
Jag såg på dina bilder att du har inget tak över ute delen, snön ligger uppe på och smälter ner över givaren för luften som sitter högt upp till vän bakom ett litet galler, det är som gjort för att snön smälter ner och isolerar givaren som dessutom sitter i en plastram
Skälv har jag sen den var ny satt ett litet tak bestående av 3 st tegelpannor på ute delen, då kan inte snön smälta ner på baksidan
Ute delen blir också lite tystare när det kommer en tyngd på ovansidan
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

mimeck (trådstartaren)

#57 » 17:38:25, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var taklös ett tag i början men dom senaste 6-7 åren har den haft tak och skydds väggar för att det inte ska driva snö mot den.

Kan man märka om det är gas kvar på nått sätt?
Jag har lite gas kvar efter att jag höll på med bilen men bilen har 12a (står så på flaskorna) och värmepumpen verkar ha R410A. Vet inte om det är blandningsbart.
Det är en läckage stopp och en med gas. Det är ju små flaskor bara.
Har även slangpaket med manometer.

Skrev förut att kylningen funkar men jag tror att den inte alstrar nånn kyla. Bara fläktarna som går.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#58 » 18:31:16, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

R410a är olämpligt att blanda med R12. Möjligen kan det fungera med R134 eller någon R407 - variant, dock med lägre effekt och sämre funktion i kyla som följd (detta som följd av att R410a har högre ångtryck vid given temperatur än de flesta andra kylmedier). R12 är för kemiskt olikt de andra för att det ska fungera bra att blanda (det är ett klorkolväte medan modernare kylmedier är fluorkolväten). Ett någorlunda säkert lågbudgetalternativ som är kompatibelt med de flesta kylmedier och kompressoroljor är gasol, eller ännu hellre isobutan (som kallas R600a i kylbranschen).

Pga de högre trycken i en R410a -anläggning så har de också annan gänga på mätuttagen än kylanläggningar för andra kylmedier, och slangar och manometrar måste tåla de högre trycken (i synnerhet om man mäter på högtryckssidan).

Ett sätt att bedöma om värmepumpen har rätt fyllning av kylmedium är följande: Koppla in någonting så du kan mäta strömförbrukning eller ännu hellre aktiv effekt hos värmepumpen (en sån där billig energimätare av typ mellanpropp brukar duga). Invänta en dag då utetemperaturen är ungefär + 5 grader. Se till att huset är lite lagom utkylt (kanske +15 där innedelen sitter). Kör igång värmepumpen på max effekt för värme och vänta en stund (minst 10 minuter) tills allt har stabiliserat sig, och läs då av ström- eller effektförbrukningen. Om den stämmer bra med vad som står på typskylten så stämmer nog kylmediefyllningen, drar den lägre ström/effekt så har den kylmediebrist och vice versa. Överfyllning bör undvikas, dels ger det sämre COP-värde och i extrema fall finns risk för vätskeslag och kompressorhaveri. Kylmediebrist brukar först märkas på otillräcklig effekt vid riktigt sträng kyla och/eller att den inte lyckas avfrosta ordentligt. I många fall visar sig också kylmediebrist på att inte hela förångaren frostar på utan det blir kvar frostfria partier längst upp, ibland också i mitten. Det är fullt normalt med ojämn påfrysning på invertervärmepumpar som inte går på full effekt, men har man på en hel vinter aldrig sett förångaren jämnt påfrusen så kan man nog vara rätt säker på att det är för lite kylmedium i den.

Om du ska fylla en i stort sett tom anläggning med gasol eller R600a fast den egentligen är avsedd för ett annat kylmedium, så tänk på att det behövs en mycket mindre mängd av det än av fluorkolvätena. Fyll inte till mer än en tredjedel av rekommenderad fyllning, och kompletteringsfyll sedan mycket försiktigt och lite i taget om den visar tecken på kylmediebrist.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#59 » 18:13:54, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag skippar matt försöka fylla den. Iallafall tills vidare.

Den har ju alltid frysit i princip helt jämnt. Problemet är ju bara att det blir ett ispansar över alltihopa och lite till!
Rörkrökarn är inkallad igen. Lutar lite åt en ny apparat men jag vet inte. Det kommer att vara sommar igen innan den där rörisen lyckas komma hit.

Jag har ev. en sånn liten elmätare annars kanske jag investerar i en.
Har även en tångamperemeter. Använder den mest som vanligt mätinstrument så jag är inte helt hundra på vad tång delen klarar av.

Tänkte ta en titt på givare och sånt också. Har haft problem med att hitta vettiga uppgifter om värmepumpen. En del menar att det ska vara samma som IVT(?) men jag vet inte om det stämmer.
Skulle vara bra med en reparationshandbok eller en bra guide om hur det ska funka.

Tack Torbjörn, Kimmen mfl.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#60 » 19:18:39, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan den inte vara för liten för din lokal. Min brukar det bli två frusna band på baksidan när det är kallt ute. Jag har en mindre lokal än dig, men jag har 20 gr
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se