Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Samlingstråd för erfarenheter av luft/luft värmepumpar.

61 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Anders.B

#61 » 00:35:34, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Jag har också en fulpump från JULA, inhandlad nu i höst efter ordentligt botaniserande på det stora värmepumpsforumet.
Det var tillräckligt många ja sägare där för att jag skulle våga slå till och nu med fyra månaders drift så är jag mer än nöjd.

Den har haft buggar och annat tidigare men det är bortjobbat på den modell som kom nu i höstas för 4999:-

(Inga problem med strömavbrott osv)

Jag har en effektmätare påkopplad och loggar den och den gör vad den ska till -15 sen är det inte mycket flås kvar.

Nu plågar jag den med ett på gränsen för stort hus som dessutom är rätt tvärventilerat (Originalisolering från-36)

Men den är främst tänkt som grundvärme/frysvakt och det fungerar utmärkt trots -21 periodvis.

Jag jämför nu mot att tidigare haft 6st 500w element på 10grader och vedeldning som topp på det.
I praktiken slog elementen aldrig av förra vinter om vi inte eldade konstant :!:

Till nästa vinter sätter jag en tvilling till denna i garaget utan tvivel!


Återkoppling på ett intressant ämne.

Idag åtta år efter installationen och permanent drift undantaget sommaren så går pumpen (Coolix ) fortfarande utan problem när det gäller värme eller kyla, däremot så har utedelen börjat rumbla om och skramla lite oroväckande. Obalans pga trött lager till fläkten är min prognos.

Frågan är om det är värt jobbet, Jula säljer just nu ut modellen S3425 för 4999:- dvs exakt samma peng som jag gav för min "fulpump" 2009

600:-/år i underhållskostnad är rätt ok enligt min mening, kort och gott ett bra köp.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350




Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se