Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vilket batteri till avbrottsfri kraft?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Agne Holmqvist (trådstartaren)

#1 » 08:34:33, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt en Eligen Complet 650RP för att ha som backup för elen till pannan (en Baxi Solo Innova 50kW) i händelse av strömavbrott. Kommer kännas mycket tryggare att veta att trots att strömmen går så kommer det inte påverka pannan, den kommer att kunna brinna till veden är slut.

Datablad på Eligen Complet 650RP

Nu till frågan, jag kommer att behöva komplettera enheten med batterier (12V) för energilagring.
Pannan (fläkt + laddomat) drar ca 300W och med en verkningsgrad på ca 90% i växelriktaren kommer jag att behöva ca 350W i max 4h. Dvs ca 150Ah lagrad energi.
Det finns inte några behov av att lämna höga "start strömmar" men det måste gå att kontinuerligt ta ut ca 55A utan att skada batteriet (enl datablad)
Vilken batterityp lämpar sig bäst för ändamålet? Databladet ger tips om "drive mobile" batteri, men vad är detta?
Hur stor är lagringsverkningsgraden i ett bly-syra batteri?
Någon som har erfarenhet av liknande system? Vilken typ av batteri använder ni?
Vad är livslängden på batterier som huvudsakligen står på underhållsladdning och "används" ett fåtal gånger om året?

mvh Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35



jörgen.ottosson

#2 » 10:19:26, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att de menar "fritidsbatterier" de är gjorda för att leverera jämn effekt över tid istället för hög ampere under några sekunder som ett startbatteri.

Jag har monterat en UPS-enhet ( egentligen tänkt för data bruk....) för att driva laddomaten mellan panna och acc-tankar. Eftersom jag inte har någon fläkt eller något annat som behöver drivas för att pannan ska funka. ( då menar jag utan att ta skada.....) Min tanke var att jag vill i alla fall inte att pannan ska stå fulladdad med ved.. och koka 68l vatten med 50kw...tills allt brunnit ut, utan att i alla fall cirkulationen till tanken sak fungera för den brasa jag har tänd.

Sen har jag all övrig el dom behövs för att värmesystemet ska fungera monterat i en egen 1-fas central som lätt kan kopplas över till elverk, om det skulle behövas.

Ska se, jag kan ta några bilder.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#3 » 10:29:03, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

350 W effektuttag vid 12 V blir ca. 30 A och sker det under 4 h så blir det 120 Ah.
Krävs ganska stor batterikapacitet för att inte batterispänningen ska komma under 12 V med det uttaget.

30 A är iofs inget stort uttag (i förh. till startström) så några parallelkopplade "fritidsbatteri" borde fungera bra till detta. Då de är gjorda för att lämna låga till medelhöga strömuttag och även klara djupurladdningar.

Sen är en bra laddutrustning (tex Ctech) som håller batterierna fullladdade när de inte används helt avgörande för livslängden.


Tillägg: Men vad f-n, givetvis så var det någon som svarade liknande som jag undertiden jag (långsamt) försökte skriva något... :???:
Senast redigerad av dimorep 10:31:09, 28-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Knut.Karlsson

#4 » 10:32:04, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att du behöver ett batteri avsett just för standby-användning och som dessutom klarar djupurladdning.

Livslängden kan nog anses vara 3-5år om man ska ha lite marginal på kapaciteten.

Eftersom du skriver att det kommer användas typ en eller max ett par gånger per år så räcker det nog att bara överdimensionera kapaciteten lite grann. Blybatterier tål ju i allmänhet inte djupurladdning speciellt bra. Därför ska man ju igentligen ha så mycket kapacitet att man aldrig (eller mycket sällan) går under 50% soc (state of charge). Men det handlar ju i vilket fall om mycket sällan så det är nog ok att gå så lågt som 10-20% soc i denna applikation.

edit
Precis som man skriver ovan är det dessutom viktigt att tänka på den så kallade peukerts effekt. Vilken i korthet innebär att man inte får ut allt kräm ur batteriet om man tar ut det för snabbt. (Med för hög ström.) 30A ur 120Ah är nog så pass högt att man inte kan räkna med att få ut alla 120Ah. Så även detta är en anledning till att överdimentionera lite.
/edit

/Knut
Senast redigerad av Knut.Karlsson 10:35:23, 28-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#5 » 11:02:25, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

...lite bilder på min lösning...

UPS (en sån här.. UPS ...har tydligen utgått... :???: )

Bild

Bild

och 1-fascentralen för värmesystemet, lätt att koppla om till eleverk.
Bild
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ulf

#6 » 11:18:27, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen, när du kopplar in resevkraften, driver du då ups:en oxå?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

jörgen.ottosson

#7 » 11:20:50, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, ups-en sitter efter "pan-centeralen" ....så den är idrift och skyddar vid eventuellt avbrott på elkrafen även då.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#8 » 11:24:45, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

...föresten, kör jag med elverk så driver jag faktiskt lite mer än bara värmen...eftersom jag har kulvert in till huset och ändå måste ha ström till c-pumpen där så har jag även dragit ut några "reservkrafts uttag" i huset för frys, tv, och sänglampa :grin: och lite annat livsödvändigt...
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ulf

#9 » 11:25:00, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sund lösning!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf

#10 » 11:28:48, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att ta hela kåken via 3-fashandske och om man kan hitta något gammalt elverk modell större. Fortum har varit minst sagt bedrövliga i vinter.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Agne Holmqvist (trådstartaren)

#11 » 12:14:29, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för snabba svar!

Tror ni att jag klarar mig med 200Ah batterier när jag behöver plocka ut ca 120Ah?

Enheten i sig innehåller en laddare som underhållsladdar batterierna, så det borde vara fulladade när strömmen går.

Angående reservkraft så är tanken att använda något av alla fordon med 12V generator för detta ändamål, att ladda batterierna med.
Som tur är har vi strömavbrott väldigt sällan, men det innebär också att ett reservelverk förmodligen inte skulle fungera när det väl behövs. Därav tanken på att använda något av alla fordon som ändå finns och fungerar.

Naturligtvis kommer det att förberedas för att kunna driva ytterligare lite cirkulationspumpar och kulvertmatning i händelse av längre avbrott från enheten för att på så sätt kunna hålla varmt.
Men för att spara lite på batterierna så kommer det krävs viss "omkoppling" för att få med dessa extra pumpar, enheten är dock vald för att orka med även dessa (max 650W)

/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

jörgen.ottosson

#12 » 13:58:59, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle personligen inte överdimensionerat Ah timmarna för reservkraften (i alla fall inte så mycket..)

...jag tänker så att det är ju ganska osanolikt att strömmen går precis som du nyligen tänt i pannan, och du inte är hemma :grin:

Om du i alla fall har 2-3 timmar på dig att agera (i fall strömmen far) så måste du ju hinna sätta på ett extra batteri med startkablar ed. om inte strömmen kommit tillbaks innan dess eller brasan redan brunnit ut...

Det blir ju så många dyra batterier som bara stå och "förfaller" annars...
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#13 » 14:46:01, 28-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du anser att du klarar dig på runt 200 Ah så räcker det med 2 - 3 st batterier för att komma upp i den kapaciten.

Tex. Biltema har lämpliga "SMF-batterier" (80-21053) på 105Ah för 999:- eller med silver-kalciumplattor (för ännu längre livslängd och lägre självurladdning) på 70Ah för 749:- och 80Ah för 799:-

Sen finns det såklart "äkta" back-up batterier, men de kostar mångdubbelt mera...

Det viktiga är att VARJE batteri laddas separat så att de verkligen blir fulladdade var och ett, speciellt viktigt om de ska förvars länge. Blir alltid ett (eller flera) batterier som "släpar efter" om de laddas ihopa (parallelkopplade) och det minskar livslängden avsevärt.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Agne Holmqvist (trådstartaren)

#14 » 22:11:27, 21-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var grejerna på plats och man kan sluta oroa sig. Ett strömavbrott med pannan full med ved är inte längre något problem.

Bild

Bild

Det blev två st så kallade DP-batterier (Dual Prurpose) vilka skall klara att djupurladdas. 105Ah/st vilket ger mig dygt 200Ah.
Batterierna är parallelkopplade, vilket borde fungera ur laddningssynpunkt tycker jag. Samma laddningsspänning över båda batterierna.
Laddspänningen är nu justerad till ca 13.8V, för att hålla vattenavgången på en rimlig nivå. Denna spänning kommer alltid att hållas över batterierna, till dess att strömmen går och enheten kopplar över till batteridrift.
Tänkte att jag testar såhär och kollar om någon månad hur mycket vatten som försvunnit.

Bild

/Agne
Användarvisningsbild
Agne Holmqvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:09, 23-08-2005
Ort: Skepplanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hymas 474C4, Valmet 305 & MF 35

w_larsson

#15 » 22:27:35, 21-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte en likadan när jag bytte panna i förra huset, jag hade ett oförklarligt problem, när reservkraften kopplades på så ställde sig motorshunten fullt öppet, 95 grader på elementen!
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se