Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Sälja solel ?

551 inlägg • Sida 25 av 37
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Classe_

#361 » 13:12:01, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker fortfarande det är för dyrt med paneler, priset måste ner.
Classe_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:43, 19-02-2017
Sverige
Maskintyp: Kran



fourdoor

#362 » 14:50:51, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är panelerna som måste upp, på taket. :mrgreen:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Janson1 (trådstartaren)

#363 » 08:17:44, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev ju om att ev skaffa fler paneler. Jag vet inte om det är lönt utan att skaffa en till inverter. Nu i mars så har systemet nått taket flera timmar varje dag (ca 10170 Watt) vilket innebär att bara fler paneler gör liten/ingen skillnad en solig dag men en molnig dag blir det ju bara bättre... Hur skall man tänka? Jag tror invertern klarar 16-18 paneler till innan max huvudspänning uppnås. Mitt tak däremot klarar väl bara 10 talet till, sen är det fullt!
Jag får väl fortsätta nere i fritidsstugan, i Morup. Där finns plats för ett 20 tal paneler (ca 5 Kw) i alla fall och det skulle passa då det går åt betydligt mindre el/år. Det är ett bra söderläge där men lite skymt redan på eftermiddagen, däremot uppfattar jag vädret som klarare/mindre moln sommartid i alla fall än här hemma i Marks Kommun.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Classe_

#364 » 21:17:29, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fourdoor skrev:Det är panelerna som måste upp, på taket. :mrgreen:

haha finurligt :D
Classe_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:50:43, 19-02-2017
Sverige
Maskintyp: Kran

bangt

#365 » 20:02:58, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med panelerna? har lite funderingar på en anläggning på 10-20kw. bränner väl upp ca 60 000kw per år på gården,så avsättning finns. vad ska man tänka på? funderar att ha dom lite vridna,hälften lite mot öster och andra hälften lite mot väster pga att ladugården drar ström tidig morgon och på kvällen. tankar om de?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Janson1 (trådstartaren)

#366 » 21:33:12, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag tror så är det söderläge som gäller. Men, jag har haft liknande funderingar... Vad jag kunnat utröna så är det väldigt dålig fart på solen vid morgon och kväll. Jag har själv nästan söderläge (ca 10 gr fel) och nu i vår börjar ladda vid halv 8 för att nå max lite innan 10 och sen vid halv 3 dalar det igen tills solen går ner. Jag tyckte mig uppfatta samma sak även förra året från sommaren till vintern.
Kontententan blir: Söderläge eller näst därtill och så många paneler taket/plånboken klarar upp till max egen förbrukning.
Förövrigt så har jag 110-120 % verkningsgrad just nu på dom soliga dagarna. På vintern så verkar det inte ha nån jättebetydelse av antalet paneler eller läge då solen inte har nåt att säga till om ändå, den lyser ibland på vintern men pga vinkel och få soltimmar blir det inget eller väldigt lite av det hela.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

busholle

#367 » 13:27:10, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:Hur går det med panelerna? har lite funderingar på en anläggning på 10-20kw. bränner väl upp ca 60 000kw per år på gården,så avsättning finns. vad ska man tänka på? funderar att ha dom lite vridna,hälften lite mot öster och andra hälften lite mot väster pga att ladugården drar ström tidig morgon och på kvällen. tankar om de?
Ska du ha strömmen till gården så räkna noga på skatten. Verksamhetens ström betalar du inte så mycket för så jag är mycket tveksam till att du kan finansiera mer solceller än du har behov av privat.

Vi hade solcellsinfo på ett LRF-årsmöte och den säljaren kunde på sin höjd få ihop en medioker kalkyl för ett privat behov på ett tak i bra läge.
Jag gjorde en snabbkalkyl på mitt ladugårdstak som ligger rakt i söder med 45g taklutning. Visst ger det överskott men när avskrivningstiden hamnar på 17 år och överskottet är baserat 30 års livslängd så backade jag.
Jag brukar anse mig vara långsiktig i mina beslut men den politiska särbehandlingen som de har just nu kan inte vara för evigt så jag bedömmer risken som för stor.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Janson1 (trådstartaren)

#368 » 08:17:55, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får som privatperson göra ett "schablonpålägg" om drygt 6000 kr om man använder firmans ström privat. Jag vet inte om det spelar någon roll om man gör åt mycket eller lite ström, inte heller om solelanläggningen är på 5, 10 eller 20 kw. Är det någon som har koll här? Och, det här schablonpålägget om > 6000 kr. Om jag fattat rätt läggs det på min ev företagsvinst och jag betalar sen 30-50% skatt på detta så verklig "förlust" blir 2000-3000 kr/år?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#369 » 08:20:42, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle: En avskrivningstid på 17 år?? Vill du ge en djupare förklaring?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#370 » 17:45:34, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst hela tråden en gång . Har funderat lite på solceller för egen el produktion våran verksamhet är en integrerad svin produktion ( suggor som föder smågrisar som föds upp till slakt samt att vi maler vårat foder själva ) gör idag av med ca 130000kWh per år . Har fått några offerter från några olika företag som gärna vill sälja solceller till oss.
Problemet är att jag har problem att tolka offerterna ,känns som någonslags fruktsallad med äpplen , päron och apelsiner , känns lite som att nu bryr jag mig inte om investeringen för än det blivit någon form av stabilitet på marknaden så att dom som säljer solcellsanläggningar har kommit till någon form av standard på hur det som säljs ska gå att jämföra .
busholle skrev:
bangt skrev:Hur går det med panelerna? har lite funderingar på en anläggning på 10-20kw. bränner väl upp ca 60 000kw per år på gården,så avsättning finns. vad ska man tänka på? funderar att ha dom lite vridna,hälften lite mot öster och andra hälften lite mot väster pga att ladugården drar ström tidig morgon och på kvällen. tankar om de?
Ska du ha strömmen till gården så räkna noga på skatten. Verksamhetens ström betalar du inte så mycket för så jag är mycket tveksam till att du kan finansiera mer solceller än du har behov av privat.

Vi hade solcellsinfo på ett LRF-årsmöte och den säljaren kunde på sin höjd få ihop en medioker kalkyl för ett privat behov på ett tak i bra läge.
Jag gjorde en snabbkalkyl på mitt ladugårdstak som ligger rakt i söder med 45g taklutning. Visst ger det överskott men när avskrivningstiden hamnar på 17 år och överskottet är baserat 30 års livslängd så backade jag.
Jag brukar anse mig vara långsiktig i mina beslut men den politiska särbehandlingen som de har just nu kan inte vara för evigt så jag bedömmer risken som för stor.

Det där förstår inte jag heller. Det är inte kWh som kostar på elräkningen det är överföringsavgiften och elskatten som drar pengarna.
Betalar jag elskatt och överföringsavgift på strömmen jag förbrukar själv på gården?
17 års avskrivningstid ?
Dom som försöker kränga solel till oss räknar fram " pay off" tider på 8-10 år.
Får liksom inget grepp om hur man ska tänka , känner mig lite dummare än genomsnittet just nu.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Janson1 (trådstartaren)

#371 » 21:44:52, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj... Ja, hur skall man tänka? Ett: Ju billigare per kw, desto bättre. Vad är priset per kw? Jag, (jag kan bara skriva för mig själv) har gett 70000 kr efter bidraget och efter momsavdraget. Det finns dom som har gett uppåt 16000 kr/kw eller mer. I mitt fall så har jag ingen krönt elmätare som mäter exakta elproduktionen, det är ett måste om man vill ha elcertifikat per 1000 kwh. då en krönt mätare kostar att installera och att använda lönar det sig aldrig för mig som bara kan producera ca 10000 kwh/år. Jag förbrukar så mycket jag bara kan själv både privat och i "firman" och resten säljer jag. För detta så få jag betala en schablon om ca 2000-3000 kr/år som privatperson. I ditt fall Göran så skulle jag först och främst sökt bidrag för så mycket som får plats upp till 120-130 kw (ca 500 solceller i söderläge!!). Efter godkänt bidrag så köpa det mest förmånliga paketet och även en krönt mätare. Den elen som jag säljer betalar jag ingen överföringsavgift på utan jag får ca 5 (FEM) öre/kwh från vattenfall och 4 öre UNDER spotpriset per dag från Mölndals Energi på en separat medskickad avräkning. Å andra sidan så drar man ju av köpt el i rörelsen så den blir ju inte jättedyr.
All el som man själv gör åt i rörelsen är för mig "gratis", om man har en krönt mätare så vet jag inte hur det beräknas då...
I mitt fall så tror jag min anläggning går ihop efter några få år med dagens elpris. Den som lever får se...Göran: Har du lust att skriva var dina anbud hamnade i summa och storlek på anläggning?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Göran Ekman

#372 » 11:32:39, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu har jag inte pärmen här. . Ur mitt ganska bleka minne är variationerna på på mellan 35000 -75000kW med samma förutsättningar har idag en 63A huvudsäkring skruvsäkring gänga 2 det är det största som man får ha och ha direkt mätar mätning strömmen du mäter går genom mätaren. Nästa steg är 80A och då ställs det i dag krav på strömtrafo mätning,tror att det sitter spolar på varje fas som är kopplade till mätaren. Då blir det ett nytt mätarskåp med knivsäkringar .
Från mätarskåpet går det en 95mm2 alu kabel till strömbrytaren på vårat traktor drivna elverk sedan vidare till det mark skåp som fördelar strömmen på gården. Det är 70 -80 m från mätarskåpet till fördelningen på gården .
Det är ytterligare 50 m från mätarskåpet till transformatorn vi är den ända större förbrukaren på den trafon är 6 abonnenter till var av 2 året runt boende.
Sedan är det 500 m till den transformator stationen som förser två socknar med ström.
Ledningen fram till mitt mätarskåp från trafon tror jag är säkrad 120A eller något liknande .
Så det verkar som att nätet är tillräckligt kraftigt för att tåla mycket.
Men jag har fått en uppgift på att till en 63A huvudsäkring får jag ha max 43000 kW på panelerna , blir inte klok på om det är max teoretiskt effekt på cellerna eller eller om det är det antal kWh som man producerar.
Som jag ser det just nu ligger poängen i att producera el för eget behov , all leverans till nätet hänger på diverse politiska beslut som i min värld är himla darriga . Mitt förtroende för den sidan är ganska lågt.
Taken är till största del öster el söder med lite avvikelser två hus har 14grader maskin hall samt ett traktor lider vilket inte är idealiskt man förlorar procent i hur effektiva cellerna blir . Men framför allt förlorar man vår vinter solen för det tar längre tid innan snön försvinner, har några tak som har lutningen ca 30 grader ett i söder och två med österläge två av dessa är det eternit på från slutet av 40 talet. Stod i någon lantbruks tidning att man inte ska sätta solceller på tak som inte har den förväntade livslängden som solcellspanelerna har .
Om det blir solel kommer vi att köpa en färdig anläggning . Vårat försäkrings bolag LF har lite synpunkter.
https://www.lansforsakringar.se/bergsla ... nlaggning/
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Janson1 (trådstartaren)

#373 » 19:33:16, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får det också till att lite drygt 40 kw alltså ca 200 solceller kan du klämma upp utan att byta huvudsäkring. Jag rekommenderar ett tak som ligger så nära söder som möjligt, dom andra väderstrecken tappar för mycket... Skall man ha över 63 Amp huvudsäkring så tror jag det blir mycket dyrare, det behöver nog utredas innan. Om man bara väljer söderläge +- 10-15 grader, hur många solceller får det då plats? Blir det på flera tak? ligger i så fall taken utspridda så det skulle löna sig med flera inverters?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Danne J

#374 » 20:34:05, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ingen möjlighet att ha olika effekt in och ut? Och på så vis slippa effekt abonnemanget in?
Finns som skrivs ovan en vits med paneler i syd. Men paneler i öst och västlig riktning ger visserligen lägre produktion men längre tid under dagen vilket är en fördel på lantbruk. I Görans fall bör tex spannmålskross ställas på att jobba runt 12 slaget då median produktionen är som högst.

Min personliga åsikt för investering i solceller är att man sparar mycket nätavgift vilket känns som en skenande kostnad omöjlig att påverka.

2 personer gillar det här inlägget.
Danne J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:31, 01-06-2010
Ort: Vetlanda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10 b
Div lantbrukare

Göran Ekman

#375 » 21:11:17, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag har en bild som den här för exempel kan man då på något vis skriva och rita på den i en IPad ?
Bild
Bilden ovan är bara ett exempel som av en ren slump är väldigt lika gården jag lever på.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se