Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

funderingar kring pannrum och vedpanna

184 inlägg • Sida 13 av 13
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

rolfburman

#181 » 16:37:44, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser ut som du löst vedeldningen på ett bra sätt
synd bara att dena feature inte går att adera till din Baxi panna https://www.youtube.com/watch?v=UmrDkl7WZuo
Användarvisningsbild
rolfburman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:51, 26-08-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920 99
Case 1455



robin.gustavsson (trådstartaren)

#182 » 20:41:47, 19-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

liten snabb update här. avsaknaden av uppföljning är helt på grund av att det här dröjt med ändringarna som var planerade. fick dock lite tid över i påskhelgen så nu sitter en backventil på plats på stigarröret.
dock så har det varit rätt milt dagtid här så nå exakt hur stor skillnad det har gjort är svårt att säga, men trots att det ändå varit mellan 9och5 minusgrader här nattetid så har värmen nu räckt i 4 dygn.

Nu ligger tempen på pannan ungefär i samma som i botten på acctanken, dvs sjönk till 25 grader på två dygn lite drygt.

Jag har mätt lite med ir termometer och tempen skiljer markant framför och bakom backventilen. dag två så hade jag 70 grader mellan backventilen och acctank och 35 grader mellan backventil och panna.

Nästa projekt blir att sätta en magnetventil på matningen till värmeväxlaren, får onödig cirkulation genom den när laddomaten går. så ska dit en ventil som öppnar när cirkulationspumpen på värmeväxlaren går.
borde göra lite det också.

Och just ja, har i veckan fyllt 22stycken 1,5kubikssäckar med ny fin björkved så hoppas det ska räcka nästa vinter.

2 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

robin.gustavsson (trådstartaren)

#183 » 11:10:04, 01-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kort uppdatering för säsongen då man slagit igång värmen i huset igen, ja gnälligt frutimmer och smått barn så får det tydligen inte vara under 20 grader inne.

Backventilen på stigarröret har gjort en stor skillnad i hur länge värmen räcker och för skicktningen i tanken.

Pannan fungerar helt underbart, aldrig misslyckats med att tända eller kokat.

under sommaren bara eldat för varmvatten och då klarat mig över en vecka mellan eldningarna. så tror jag lägger ner planerna på solfångare, nyttan väger inte upp kostnaden. väntar på att solceller blir billigare istället.

satt och gick igenom lite elräkningar här om dagen. årsförbrukningen sjunkit från dryga 20k kwh till 12kwh. och har jämn och skön värme utan några elpatron som går in stup i ett.

det var allt, fixar bilder sen när jag ska isolera alla rör mm, börjar bli läge och fixa det nu.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

sandstrom

#184 » 08:48:50, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Lite nyfiken hur din anläggning har fungerat? Backventilen gjorde underverk?

/Emil

Skickat från min E5823 via Tapatalk
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se