Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

funderingar kring pannrum och vedpanna

184 inlägg • Sida 11 av 13
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

robin.gustavsson (trådstartaren)

#151 » 15:56:18, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det känns viktigt med dragregulator på skorstenen till fläktstyrda pannor, vår solo-innova (var det inte en så´n du har robin?) har spjäll på sugsidan som hindrar självdrag.


stämmer bra det. med drag regulator syftar du då på en som går på panntempen och öpnnar och stänger spjället eller på en lucka i änden som öppnar och stänger efter draget i pipan?

jag ska ta och plocka bort luckan med spjällen nån dag och kolla så dom rör sig som dom ska, måste endå byta keramik så tar det i samma veva.

piratjonas skrev:Hej!

Det är troligen självcirkulation genom pannan som drar ut värmen i tanken för dig. Lita inte på att laddomaten löser det utan sätt dit en extra backventil. Efter att pannan brunnit färdigt så skall den ju kallna fort och fortsätta vara kall tills du tänder igen.

Med vänlig hälsning,
Jonas


du är inne på samma spår som mig. tycker också att pannan ska bli kall några timmar efter eldning och förbli kall tills man eldar igen. som det är nu så följer tempen på pannan ungefär tempen i botten på tanken.

Eldade igår kväll, på i morse var tanken på 100,100,90 grader och pannan 80 grader, nu på eftermiddan så var tempen 100,100,60 och 60 på pannan. dvs ungefär 16-17 timmar sen pannan borde brunnit ut. stigarröret från pannan är ordentligt varmt hela vägen. så borde vara läge å sätta en backventil så nära tanken som möjligt där.

En tanke är då jag kör med bivalent(fyrvägs)shunt så tar den i början vattnet i mitten på tanken, returen kommer in i botten på tanken, samma som returen till pannan. Då shunten tar mittenvattnet så tryks en del varmvatten från toppen på tanken tillbaka till pannan då jag inte har nå cirkulation på stigarröret. varmvattnet cirkulerar genom pannan och kyls där.
begripligt? vet inte om jag tänker rätt eller fel.

63an skrev:Kan ju ha bra verkningsgrad när man eldar men sämre på hushållning av värmen! Kan de va nått? :vissla:


Jo nått ligger det väl i det. Men jag vill fortfarande ha det till att pannan och tanken inte ska cirkulera så länge pannan är kall. Så här står det i manualen för termovars laddomat:
Efter avslutad eldning i vedpannan utnyttjas pannans
restvärme. Den inbyggda backv
entilen öppnar för automatisk
självcirkulation till ackumulatorsystemet. Cirkulationspumpen
måste då stängas av via en rökgastermostat som känner av
när pannan inte längre är i drift.
Vid ett ev. strömavbrott eller om pumpen inte fungerar öppnar
den inbyggda backventilen automatiskt
för självcirkulation om
pannan är varmare än ackumulatortanken.
Om ackumulatortanken är varmare än pannan stänger
backventilen så att återcirkulation förhindras.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



bonnen513

#152 » 16:05:56, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

60 grader i botten? eller hur högt sitter termometern? sitter den lågt tyder det på att du kör ut för hög temp på elemanten
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

robin.gustavsson (trådstartaren)

#153 » 17:12:39, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mja den sitter ca 10cm ovan där returen kommer in, Dvs typ 40 upp på tanken.

Jo det har du helt rätt i, har även skrivit om det här att det förmodligen är en bidragande orsak. Har helt enkelt för högt flöde, haft returtemp på typ 30-40 grader. Jag har precis monterat en strypventil nu till elementen. Så nu blir det att trimma in dom. Men ha i åtanke att det är bara ca 1/3 jag värmer med element, resten golvvärme. Och där har jag en betydligt kallare retur.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

bonnen513

#154 » 17:25:45, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

men då borde du ha 30-40 grader i botten efter så lång tid om kan jag tycka, eller också har du nåt som blandar vattnet
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Turbodiesel

#155 » 18:39:13, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:
Turbodiesel skrev:Det känns viktigt med dragregulator på skorstenen till fläktstyrda pannor, vår solo-innova (var det inte en så´n du har robin?) har spjäll på sugsidan som hindrar självdrag.


stämmer bra det. med drag regulator syftar du då på en som går på panntempen och öpnnar och stänger spjället eller på en lucka i änden som öppnar och stänger efter draget i pipan?


Jag tänker på den senare, ett vippspjäll som automatiskt styr draget från pipan, vissa gillar inte att den drar ut varm pannrumsluft men jag tror det finns allvarligare energitjuvar, och när rökgasfläkten stannar brukar spjället stänga sig helt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#156 » 19:13:46, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha där kom det om spjällen å de var ju de jag ville få fram så då är det inget fel mer än tjotahejtianl. :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

robin.gustavsson (trådstartaren)

#157 » 20:23:06, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla här 63:an så här ser alltså spjällen ut. Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161209/faeb7e0e5c01494053653d78a7bb0eb8.jpg
Är alltså den lilla fläkten på sidan. Sitter en till på andra sidan. Och visst det drar en hel del genom pannan när man håller upp den. Den ena verkar kunna fastna i öppet läge ibland men är väl tänkt som TD säger att dom ska stänga när fläkten stannar. Plocka lös och kolla varför den fastnar står på att göra listan.

Så här ser det ut i andra änden. Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161209/9ba2fee34d2bfa933732481478c7ea0d.jpg

Skickat från min D5803 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

robin.gustavsson (trådstartaren)

#158 » 20:25:28, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lilla flärpen/hålet på sidan ska det stå. Inte fläkten. Begriper inte hur man redigera på tapatalk.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

63an

#159 » 21:36:30, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det fungerar så törs man lita på utrustningen? Annars är de ju samma funktion som min gamla stofil till panna fast allt görs manuellt! Tror inte du får nån bättre ekonomi på accen där är något som inte är ok!
Golvvärmen? Vilken temp på framledning krävs å vilken typ av golv? OSV.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#160 » 09:42:39, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror att du eldar för mycket per gång eller så får du skaffa ett smartare styrsystem.
på vilken höjd tar pannan vatten från tanken?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

63an

#161 » 10:13:00, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja åtgärd på efterbehandling från acc. annars blir de sminkad gris av alltihopa :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#162 » 11:09:32, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror inte du har nåt fel på anläggningen. Kolla så du inte har varmt kallvatten och justera in flöde o temp till elementen. Pannan kan ju inte sjunka fortare än vad du har i bottentemp på accen.
Hur många timmar brinner pannan?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

63an

#163 » 11:45:10, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man radiatorer och golvslingor så måste man separera dessa med var sin temp. å de har jag inte sett nånstans i tråden om det nu inte är betonggolv? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

robin.gustavsson (trådstartaren)

#164 » 20:18:50, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu bonnen pannan brinner väl 5-6 timmar. 1,5-2 ilägg. Så är det varmt sen.
Visst handlar det säkert mycket om injustering. Har fått ner returtemp ordentligt, ligger på 20-25 grader nu.

63:an, sitter en till shunt med shuntautomatik inne i kåken som matar golvvärmefördelaren.


Skickat från min D5803 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

63an

#165 » 20:28:19, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger du ut fast temp. eller utegivare ? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se