Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

funderingar kring pannrum och vedpanna

184 inlägg • Sida 1 av 13
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 12:29:04, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska bygga nytt pannrum nu till sommaren. har nu en albinpanna utan tankar i ett rum i huset men blir ett nytt fristående pannrum som ska förse huset(160kvm) och garaget(130kvm) med värme och varmvatten.
med andra ord kulvert till både hus och garage, dock bara värme till garaget där jag redan har klart med vv.
Och ja det ska eldas med ved.
pannrummet blir 4*4m, med en slagport som öppning, planen är att det ska gå att ställa in en 1,5 kubiks säck med ved i pannrummet.
så det mesta är redan bestämt hur det ska vara dock inte vilken panna jag ska använda mig utav.
förmodligen så blir det en 2kubikstank+ en på 750L med solvärmeslinga i för att eventuellt komplettera med solpaneler i framtiden.
har kikat lite på en extuna 55kw panna, verkar enkel och har tillverkar relativt nära.
eller ska man gå upp på en 70kw panna när man ändå håller på?
någons som har erfarenheter av extuna pannor eller någon annan tillverkare att rekomendera?
har även en liten plan om att kunna följa allt intressant typ temperatur i tankar och styrning av shunten ifrån huset som blir typ 15 m bort, hur ska man lösa det? går det utan allt för krångliga datasystem?
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



magloman

#2 » 12:59:04, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vad kul. Jag byggde pannrum för typ 10 år sen.

Min röst på panna går på Atmos, en 50kW med vedlängd på 50cm.

Jag har en äldre 50-panna som har 78cm vedmagasin och den veden är lite jobbig att hantera innan den blir kluven. Så min nästa panna blir med max vedlängd på 50.

Jag har en 3 kbm tank med skiktplåtar i som står i pannrummet som är ca 5x5m med en "bilport" i.
Tycker absolut 4x4 är minimum på ett pannrum.

Jag ställer in en eller två häckar om vardera 2kbm som det är nu men det är lite trångt.

Beror ju på vad mer för grejer som du kommer ha där oxå.

Finns nog en tråd på mitt bygge med lite bilder iaf.

Sen tror jag det är svårt att få till nån vettig styrning utan en "riktig" PLC som då kan styra allt. Jag har precis köpt en sådan, vilken kommer att få styra allt mer funktioner hos mig. Finns nån tråd om det oxå...

Jag har en shuntstyrning idag till bostaden men den är på upphällning. Den har dock funkat väldigt bra. Det är nån EVC eller vad det heter.

Kulvert har jag köpt på maxitherm och wirsbo. Den senare mycket billigare och enklare o hantera. Tycker dock du kan dra tre rör till verkstaden även om du bara nyttjar två nu i början. Då finns det ju klart för VV när behovet kommer. Sen aldrig fel o slänga in nån extra PEM slang emellan heller. Går ju även dra datakablar i eller likn.

M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

robin.gustavsson (trådstartaren)

#3 » 13:23:13, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej atmos har jag ingen som helst koll på men får kika lite på den också. är som sagt inget bestämt än.

satt faktiskt och kikade igen några av dina trådar magloman bla där du bygger ditt pannrum och även där ni diskuterar det där med plc och sånt. Men det kan jag direkt säga att jag varken har kunskap eller intressse för att kunna fixa. ser hellre i så fall något slags plug and play system med dom funktionerna ni pratar om men det lär väl knappast gå att få tag på för rimliga pengar.

jo jag hade igentligen vela ha det större men tyvär finns inte platsen på tomten för det, plus att nu så går hela det bygget under reglerna för attefallshus. så man får tänka till när man placerar ut grejerna där i så ska det nog gå bra.

Garaget har jag redan vatten indraget i med en liten varmvattenberedare på plats, blir ju inte mer vv där än det som går åt till att tvätta händerna.

Bra tanke med pem slang, hade funderingar kring det också så så får det bli, då förbinder man även huset med garaget enkelt.

får ta och lura hit rörkrökarn på en fredagsöl till helgen och spåna lite.

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

kent sjöblom

#4 » 13:24:29, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Extuna gick omkull för några veckor sen om det blir någon nystart vet jag ej.Jag satte själv in en CTC V40 lambdastyrd för några år sen, den har gått klockrent så här långt. Då är även shuntstyrning inbyggd i pannan. Vad du än gör så snåla inte på ackumulatortankarnas storlek.
Här finns mycket kunskap:http://www.byggahus.se/forum/biobransle/
Huff är en järnhäst det
kent sjöblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:21, 10-11-2005
Ort: Gustafs
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hough h 65-b
Allis-Chalmers 545-H
Ferguson 35 Guldkalv
Och en 4x4 leksak, Suzuki Vitara

robin.gustavsson (trådstartaren)

#5 » 13:33:49, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å fan det var det jävligaste, ja då får man verkligen börja kika på andra alternativ.
okej ctc v40 står på listan med pannor som ska kollas upp den med.
tankarna är som så att går allt som planerat så har en bättre begagnad tank på 2 kubik plus nå slags shuntautomatik, laddomat m.m mer eller mindre gratis.
tycker dock att 2 kubik är lite lite så därför planen på en ytterligare 750L. borde väl funka?
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

magloman

#6 » 14:15:56, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åker du ner till polen eller tjeckien kan du köpa en atmos-panna över disk riktigt billigt(kanske hälften eller ännu mindre). Åker du dessutom genom Tyskland kan du ju köpa med lite dricka samtidigt.

Isolering är rätt billigt i polen oxå. Lägger du lite tid o planering så kan ditt pannrum bli riktig billig.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mike59

#7 » 14:20:11, 09-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hej, vad kul. Jag byggde pannrum för typ 10 år sen.

Min röst på panna går på Atmos, en 50kW med vedlängd på 50cm.

Jag har en äldre 50-panna som har 78cm vedmagasin och den veden är lite jobbig att hantera innan den blir kluven. Så min nästa panna blir med max vedlängd på 50.

Jag har en 3 kbm tank med skiktplåtar i som står i pannrummet som är ca 5x5m med en "bilport" i.
Tycker absolut 4x4 är minimum på ett pannrum.

Jag ställer in en eller två häckar om vardera 2kbm som det är nu men det är lite trångt.

Beror ju på vad mer för grejer som du kommer ha där oxå.

Finns nog en tråd på mitt bygge med lite bilder iaf.

Sen tror jag det är svårt att få till nån vettig styrning utan en "riktig" PLC som då kan styra allt. Jag har precis köpt en sådan, vilken kommer att få styra allt mer funktioner hos mig. Finns nån tråd om det oxå...

Jag har en shuntstyrning idag till bostaden men den är på upphällning. Den har dock funkat väldigt bra. Det är nån EVC eller vad det heter.

Kulvert har jag köpt på maxitherm och wirsbo. Den senare mycket billigare och enklare o hantera. Tycker dock du kan dra tre rör till verkstaden även om du bara nyttjar två nu i början. Då finns det ju klart för VV när behovet kommer. Sen aldrig fel o slänga in nån extra PEM slang emellan heller. Går ju även dra datakablar i eller likn.

M


Min röst åker också på en Atmos. Har haft en 40kw Atmos i 10år nu utan att ens behöva byta keramiken, så jag tycker att det är en kanonpanna.
Det som är bytt är nån packning och en rökgastermostat.
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

Stridis2

#8 » 00:03:48, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag installerade en Atmos till min bror för snart nio år sedan, en 40 kW. Den har fungerat klanderfritt än så länge. Angående vedlängden så pratade jag med svenska Atmos VD i samband med att jag planerade mitt bygge. Jag funderade på en 70kW med enmetersved. Han berättade att han hade samma panna hemma, men hans fru orkade inte hantera så lång ved. De körde istället med 50 cm ved och la in två på längden. Atmos sålde också ett annat fabrikat, Elda. Verkade vara riktigt enkla pannor med enorm vedstadsvolym. Klart intressant, tyckte jag, men jag kom fram till att det var bättre och billigare med en ordentlig VP, i alla fall för mig.
Veda Leta upp Veda Miljö 70
Atmos Leta upp DC 75 SF
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Dan Sjöstrand

#9 » 22:14:35, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Även jag kan rekommendera Atmos pannor, men 70kw känns lite att skjuta över målet. Effekten som står är en medeleffekt så vitt jag vet, från uppstart till den ger fullt, vilket innebär att en 50kw panna ger mer när den brinner för fullt, alltså brinner pannan bättre om man kan göra två fulla ilägg än inte kunna elda för fullt. Bättre att satsa på mer ackumulerad volym. Du ska ha ca 10L/m2 du ska värma upp. Sen bättre att satsa på lika stora tankar och kanske fler eller ännu bättre två/tre större, det för få till en bra och jämn skicktning. Får jag råda så välj en 40/50kw och två 1500l tankar varav den ena med solslinga och varmvattenberedare. Där väljer man även att sätta shunten för värmeledningen.
Dan Sjöstrand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:35, 21-12-2009
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Volvo BM 650 med hydrema gräv och last
Scania Super 50 med hiab kran
Fiat 780

Claes Folkesson

#10 » 22:30:00, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan rekommendera Atmos pga stort vedmagasin.
40kw rymmer 190lit mot kalmar 110 tror jag det var.
Man får lägga på ofta nog ändå...
Lättskött panna som gör jobbet tycker jag.
skulle ta en 50kw i din sits tror jag så du hinner värma upp tankarna på kvällseldning.
/Claes
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

63an

#11 » 22:42:31, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur är det med godkännandet i sverige å sotarn? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mike59

#12 » 08:20:10, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Men hur är det med godkännandet i sverige å sotarn? :vissla:


Nog är väl dom godkända.

http://www.atmos.se/
Mike59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350

magloman

#13 » 08:28:41, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, sotarn häromkring lovordar Atmos. Han är nöjd med dom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Lind1977

#14 » 09:24:06, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan skriva lite om min fars erfarenhet av atmos, om du ska ha den i ett nymålat ljust rum eller har öppet dörren till resten av huset kommer det att märkas att du eldar. Varje gång man öppnar luckan och det fortfarande brinner drar man ju i handtaget för spjället. Men det ryker fortfarande väldigt kraftigt ur luckan :( normalt enligt atmos..
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

robin.gustavsson (trådstartaren)

#15 » 11:18:22, 11-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är ni många som pratar gott om atmos så får lita på erat omdöme.
kikat lite på nätet på atmos 50gsx. Verkar kunna passa bra, stort vedmagasin och bra verkningsgrad.
Inte helt gratis men det kanske den är värd. Och göra som magloman föreslår att åka ner mot polen och handla det kan jag direkt säga att inte lär ske. så länge jag inte jobbar så vägrar jag åka över dalälven....
bara hoppas på att det inte blir problem att få tag på ny keramik till dom om en 20-30 år. Eller sånt kanske är universal?

Skorsten? bygga själv eller köpa en modulskorsten?
Om man bygger själv så kan ett rostfritt rör i lämplig dimension klätt med isolering och sedan ett spirorör vara en bra konstruktion?
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ingemar Kenndal och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se