Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Uppvärmnings funderingar

89 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Bacon

#76 » 12:27:27, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viadrus menar du? Det är helt lagligt att skaffa en sån, jag vet många som har sånna. En flane har till och med två.
Blir det inte mycket spill om du kapar 53cm av 1meters?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor



63an

#77 » 13:52:00, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar med 53 cm i botten sen åker de andra också med! Pannjävlar uppför sej så olika, den här har uttag för regulator av drag men de finns inga avstängningar å jag har forskat lite om detta...Påstås att det var för dyrt! Ingen shunt till Accar, körd på max 60 grader tills jag dök upp.. Max! gissa om vattnet blev avsyrat fanns pump som jag bytte till ny å sen blev det 90-95* grader överhuvud så dumt byggt att man får dras med det tills vidare sedan bergvärme! TS panna ska ju vara nåt modernt å kan fungera eller inte kanske men nog är det konstigt när de konstruerar å säljer å det inte funkar för de måtte ju testkört pannorna å de är ju bestyckade med finesser original , därför jag undrar om han frångått nån instruktion? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Andert (trådstartaren)

#78 » 20:35:20, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pannan är mikroprocessor styrd, börjar sänka fläkten vid 5 grader före ställd temperatur och sänker sedan upp till max och därefter stänger av. Är bra att den inte kan köra på och koka. Är skillnad i effektutveckling i en eld över tiden, olika ämnen som brinner så är ganska bra med någon form av reglering av fläktarna om det fungerar. Bra tror jag tyvärr inte det kommer bli men kanske tillräckligt för att slippa köpa ny panna på 5 år till hoppas jag på. Det som står om veden är att den ska vara 15 cm i diameter max. Jag har testat riktigt grov 20-30 blev riktigt kasst och sen 10-15 blev inte bra det heller, det som fungerar bäst är 10-15 det mesta sen 3-4st 30 på toppen. Vad gäller eldspridningen i övre kammaren så är det en anledning att alla moderna pannor fördelar luften längs hela djupet (som dessutom brukar vara 50 cm), brinner frammifrån och bak på min och är inte bra eftersom det bli hål ner genom som släpper förbi luft ganska fort i min. Bor man som jag kan man installera icke miljögodkänd panna, tror det endast är i stadsplannerat område som det är problem. Själv skulle jag gärna haft en österrikisk panna. Vad gäller test av pannor så är det väl relativt, denna brinner tex rökfritt relativt en överförbrännare när det funkar, luktar säkert mindre än en slovakisk kolpanna också :)

2 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

63an

#79 » 22:16:36, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha då är det 1 problem att ladda så den ger lite luft i ytterkant, min gamla häxa är då i motsats får inte ge för stor öppning på sidorna trots att i jämförelse så kan man säja att den är ett "järnspett"! Finns bara primär å sekundärspjäll!
Hoppas du får till den i bra skick annars skaffa bergvärme för de finns mycket roligare saker här i livet :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bacon

#80 » 03:37:56, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar lite om det här med lamdastyrning. Du verkar ju vara lite inne på det och det är jag också. Det finns billiga kitt med bredbandslamda som lämnar en utsignal 0-5 volt och så finns det servomotorer alt stegmotorer. Men där imellan krävs någon typ av regulator. Där har jag fastnat, plc eller mikroprocessor-styrning tycker jag blir lite dyrt och krångligt. Det borde räcka med ett enkelt kretskort men jag klarar inte att bygga det själv från grunden, finns det byggsatser? Det behöver ju inte vara jättesnabb reglering. Integral räcker nog.
Är inte alla problem lösta om du får till lamdareglering av primärluften?
Det här med vedkvalite som ni pratar om, så känslig panna kan jag aldrig ha. Ibland eldar jag med frånklyv av torrt virke, tumstocksdimensioner med fukthalt ner mot 10%. Ibland med bakar med 50% bark. Ibland grovt kluven lövved. Vad har hemmasågare för pannor?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Andert (trådstartaren)

#81 » 17:02:50, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo lambda styrning är fint, ska vara bästa sättet att få bra förbränning under hela cykeln, fix inställning på spjäll är alltid en kompromiss. Det krävs precis som all reglering att systemet fungerar någorlunda, i detta fall att elden är rätt i övre kammaren, min brinner ojämt framifrån och ofta övertänder hela övre förrådet. Hemmasågare har väl flispannor? hos fel bondsåg får man säg att man ska ha bakarna med sig så att det inte bara bli bakar :). Nu har jag varit och shoppat blev en ip kamera från biltema. det trådlösa räcker ut till pannrummet, men är lite svårt att se på bilden vad sakerna visar, ska prova och flytta kameran och bygga nån kapsling. Ska gå att ställa in sen så att den fotar kanske var 10:e minut på termometerar och tryckmätare. Ett första billigt steg för övervakning. Skulle bra gärna ha komplett logger 2020 eller motsvarande men 4-5000kr är lite mycket iaf denna månad :)
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

EE

#82 » 00:26:43, 24-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övertändning = usel förbränning och bygger sot i tuberna (men det visste du nog redan :mrgreen: ).
I denna situation är den rökgas som passerar bottenspringan för "fet" för att kunna förbrännas rent.

Vad händer när du skall fylla på pannan som nyss har brunnit ut, om du lägger i ved utan att öppna bypasspjället från vedmagasinet?
Min erfarenhet är att med varm panna har jag så pass bra drag att bypassen inte behöver öppnas ty draget ser till att pannan brinner ner mot undre kammaren av sig själv. Elden får aldrig chans att etablera sig uppåt eftersom lågorna hela tiden dras neråt.

Ett ilägg i en redan varm panna övertänder så gott som aldrig.

Om det i mitt fall inte beter sig så här, är det dags att sota! Och får man aldrig något övertändningsproblem, ja då brinner denna typ av panna så rent att man aldrig behöver sota... :grin:
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#83 » 12:18:26, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnar luckan utan bypass så ryker det in något överjävligt ryker in även med det öppet, man har som syns satt in en 200 kanalfläkt som gör att jag inte får i mig för jvla mycket rök.
Uppdatering, just nu funkar pannan tillräckligt, lägger jag i på glödbädd och varmpanna först tunn gran upp till halva pannan sen grövre björk etc och försöker stapla tätt så eldar den oftast acceptabelt, vid 0-grader så räcker det med en rejäl brasa per dygn. Dock är tändningen från kall panna mycket jobbig, måste elda med nedre lucka och bypass till pannan är uppe på 65 grader och en rejäl glödbädd annars blir det bara rök. En mycket stor faktor tror jag fortfarande är att sekundärluften kyls, när jag byter keramik så kommer jag se om jag kan isolera där, vilken skit design att man kyler luften som ska se till att det blir slutförbrännning, skulle kunna finnas en vits med att kyla luften som går in i övre kammaren för att hindra övertändning, men inte så stor poäng.
Kameran jag satt in är för dåligt för detta går inte att läsa på displayer men går att "ana" vad mätare visar.

Kameran får mig att inse att ev mätutrustning också måste kunna starta/stoppa pannan skulle vara enormt bekävmt, så logger 2020 går nog bort tyvärr.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

63an

#84 » 12:24:48, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reflekterar på skillnaden nu om: När saker brinner upp eller brinner ner...Har nu förstått skillnaden :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bacon

#85 » 16:35:29, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett besök i pannrummet per dag är väll godkänt? Då är det ju lika smidigt som fliseldning. Låter jobbigt att sitta och vänta på spjällen. Lite enkel automatisering av spjällen kanske? Jag såg att det fanns billiga selenoider på conrard. Lamdastyrning hjälper nog till rejält.
Jag blir lite orolig när det verkar vara så noga med vedkvaliten, jag tänkte försöka sälja lite av min vettiga ved i år så min ved kommer inte att bli bättre. Får bli viadrus för mig kanske.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Andert (trådstartaren)

#86 » 20:36:43, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dags att plannera vad som ska göras med pannan. Det som hänt är att jag har glömt stänga bypas spjäll och då överhettat rökgastermostat samt termometer. För att kunna fortsätta så blev det att ställa om reläerna till att fungera bara som timer så går 7h utan intelligens nu. Jag har mätt upp vad fläktarna ger för övertryck vid normal drift, var enormt låga 30-40 Pa!.
Bild
Planen är att sätta in en termostat som känner i vattnet istället för rökgas. Jag funderar även på att bygga om/komplettera med en sugande fläkt denna typ https://kotly.com/gb/392-extraction-ven ... &results=9 . verkar ge runt 40 Pa. borde räcka som det verkar. Jag har iaf fått reservkeramiken jag köpte, den sista jag köper reservdelsgubben svår att ha och göra med och höjde priset rejält på ett år. Ska lägg in den i sommar/höst tänkte jag, har även köpt lite glasfiberväv att lägga som isolering så att luften inte förkyls lika mycket.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#87 » 19:40:47, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har årets fixande börjat. Har bytt keramiken i övre, alla tegelpannor låg kvar men de flesta var spruckna. Tegelpannorna i nedre hade klarat sig bättre. Den plåten jag la in har klarat sig bättre än väntat!, ser ganska ok ut.
Bild
Finbetong är också keramik. :screwy:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jag behöver verkligen få i termostaten, sjukt lång tändtid nu när hela pannan måste upp över 60grader innan jag kan lämna den. Skulle behöva en adapter till termostaten. För att svarva denna så vore det fint med svarven igång så ska försöka starta den i helgen.

3 personer gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#88 » 06:13:14, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte in en termostat för starten av pumpen vilket gjorde pannan betydligt lättare att tända. Nu är "keramiken" dvs finbetongen slut igen, eldar bra i 2 år sen risigt i 1 år sen bara tjära. Nu är jag inne på att köpa en pelletsbrännare och sätta in. Det går inte att lämna fru med 3 barn några dagar under vintern om jag måste ut och resa. Jag behöver minst 30kw i effekt så det lär bli en ny brännare. Är lite begränsat utbud med det effektbehovet.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#89 » 22:40:48, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fastnat lite för n ULMO 40kw brännare. Den verkar modern och vettig med tryckluftsotning, modelerande drift etc.

Jag tänkte jag skulle ha brännaren i den övre lyckan alltså in i "primärkammaren". Då skulle jag kunna sätta in en tämligen stor asklåda i den. Jag tror de flesta har sina brännare i sekundärkammaren. Det tror jag blir dåligt och jag skulle behöva ta ut nedre keramiken så snart jag ska elda.
Öppningen mellan är 40x450mm. Jag antar att temp från brännaren är 900C temp in är 25C. När luften ska ner i sekundärhålet så har den svalnat till 500C . (Rena gissningar :)). ( På bilden har jag skissat lite på annan luft fördelning i pannan, borde gå att göra nåt sånt, med kanaler och skyddsplåtar som man kan byta .. men har inte testat är ett jvla skit att svetsa och slipa i eldstaden)

Bild

Bild

5m/s bör inte vara något problem tror jag. Ett alternativ om det inte funkar är att göra hålet större och ha en "Mitten del" på vedkeramikenn som går att lyfta loss. Någon som testat att göra så här? Någon med erfarenhet av ULMA?
http://shop.ulma.se/pelletsbrannare/33- ... 9000-100kw
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se