Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Uppvärmnings funderingar

89 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

ja-bond77

#61 » 12:03:03, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska sänka rökgastemperaturen, måste du hänga på en rök/vattenkonvektionssektion till då på pannans rökutgång eller hur tänkte du? Eller minskar du eldhärden? Räcker panneffekten att värma gården då?

Sedan en fråga om "ejektorfläkt". Antar att du menar rökgasfläkt? För en ejektorfläkt arbetar väl med annan luft än rökgasen och den luften vill man väl behålla i pannrummet... :klia: Är inte så insatt i termerna...

Spännande projekt för en som inte förstår sig så mycket på eldning. Bara vet så mycket att det är en hel vetenskap. :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



ja-bond77

#62 » 16:40:40, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar mig själv... Råkade på detta som rimligen kan kallas ejektorfläkt, den använder en del av själva rökgasen som ejektormedia. Allt hittar man då på... :grin: Antagligen inte helt enkelt att knåpa ihop själv utan att få bakflöde... :klia:

http://kotituli.fi/index.php?main_page= ... anguage=se
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Hansborg

#63 » 17:10:20, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte ha längre brinntid för att få ner rökgasen? = minska på fläkt ..
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Johanolof

#64 » 19:34:03, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon garanti kvar? Om inte så kanske det är så att den börjar läcka och hemförsäkringen tar lite av skadan :vissla:.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Andert (trådstartaren)

#65 » 20:39:04, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog varit lite otydlig med problemet, är inte när det är 200grader rökgastemp som är problemet, vad som händer är att pannan överhettar pga övertändning i vedförrådet sen slår fläkten av och då kolar det och sen slår den igång nu med ännu mera överhettning, ryker och jvlas och blir väldigt låg medeleffekt och mycket dålig verkningsgrad, samt pannan bränner aldrig ur kolet. På bilderna har jag precis lagt i då går pannan bra en timme/halvtimme då har pannan massor av VOC samt vattenånga att jobba med, sämre resten av cykeln, först kola sen slutförbränning i övre redan.

Jag tänkte på ejektorfläkt på skorstenen eller sådan som tar pannrumsluften, men den där var mycket bättre!, kanske är sådana som man använder alltid? är trevligt att det inte blockerar när fläkten inte går.

Garantin är nog slut 2år, köpt 2011. Fick en sats övre keramik på garantin, men där är slut nu också. Dock verkar den hyfsat billig 1500 så köper en såndan, utifall jag har sönder allt :)

Jag håller på att försöka ställa in, har skruvat in spjällen så de är tröga, knackar lite och lägger i halv panna några gånger. Verkar brinna ut bättre iaf även om den än så länge går in i kolcykel. Har även ändrat fläktinställning från 22 (av 100) till 16 hög och låg 1 ->5. Verkar vara en rejäl effekt ändå. Ska vara styrning som går ner linjärt från hög (16) till låg (5) 5 grader innan setpoint (90 C), sen slår den av över set point. Jag skulle hellre haft att den reglerar på 10 grader innan, borde gå lättare att den inte överhettar då, är så trögt system.

Bild
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

raggsockan

#66 » 21:00:30, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Johanolof

#67 » 21:25:57, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att det är pantemperaturen som blir för hög? Funkar ladomaten? Hur eldar du? I en sådan panna måste man braselda. Inte lägga in massa med ved som sen bara ligger och kolar.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Andert (trådstartaren)

#68 » 22:34:00, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nån sån rökgasfläkt funderade jag på. Just nu inne på att köpa tex maga sugande fläkt och sen bygga in en plåt i övre, men får bli i sommar om det blir större ombygnationer. Kommer nog bli som det brukar att detta fulfix funkar tillräckligt så blir det aldrig riktigt bra. Vad gäller ladomaten så funkar den tror jag är 21-100 varianten, möjligen att jag skulle byta till 60 graders termostat, är 72 nu. Det är ännu ett fel på pannan att temgivaren sitter långt fram mot luckorna medan vatten ut och in sitter vid tuberna, alltså cirkulerar vattnet inte så bra där och blir snabbt varmt när det övertänder i vedmagasinet. Har plockat fram lambdan och ska testa med datorn nu var länge sen jag använde, tyvärr skadade jag gängan lite på uttaget när svetsade in det, kommer få slipa ner verkar vara udda stigning på gängan.

Jag funderar på en temperatur och diverse logger, finns en som heter logger 2020 verkar rätt smidig bygger på one-wire, nån som har provat denna eller någon annan variant? det jag vill logga är 4 temperaturer (Rökgas, vatten in/ut och i panna). lambda behöver a-d omvandlare då LC-1:an ger 0-5V ut, samt tryck har givare som ger 4-20mA tänkte jag alternativt 0-10v http://www.logger2020.se/
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

EE

#69 » 22:47:57, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inga detaljer om om just den där pannan, men övertändning i pannans övre del beror i min panna på att man endera har för bråttom med kall panna och murstock och fyller fullt samt stänger överförbränningsspjället för tidigt. Med för tidigt avses innan muren fått lite värme och skapar drag samt innan tillräcklig glödbädd finns vid spalten i pannbotten. Travar man inte tätt i pannan och lägger in för kort ved är risken för övertändning större. 30 cm ved kan man i nödfall fylla på en redan het panna med, första fyllningen kräver 50 cm ved.

Finns ingen kolcykel på min utrustning, den kör full fläkt hela tiden vilket knappast är effektivt det heller...
Det där med setpoint 90 grader borde aldrig inträffa med laddomaten igång så länge som accumulatorn inte är fulladdad?
Hur startar/stoppar du laddomaten, kanske nåt skumt med de villkoren?

Att setpoint ens finns är nåt som verkar behövas i östeuropeiska installationer utan accumulatorer. Har sett motsvarande på andra östpannor, de verkar vilja ha alternativet att kunna elda pannan mot nästan ingen volym alls och istället hålla fyr på det där viset. Det funkar inte bra i Sverige, och knappast i Polen heller för den delen... Måste vara nåt regelverk som gör att styrelektroniken byggs så. Det blir mer kolmila än vedpanna! :mrgreen:
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

EE

#70 » 23:04:48, 25-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andert skrev:Vad gäller ladomaten så funkar den tror jag är 21-100 varianten, möjligen att jag skulle byta till 60 graders termostat, är 72 nu. Det är ännu ett fel på pannan att temgivaren sitter långt fram mot luckorna medan vatten ut och in sitter vid tuberna, alltså cirkulerar vattnet inte så bra där och blir snabbt varmt när det övertänder i vedmagasinet.


Tempgivaren används av styrelekroniken för att strypa fläkten, visst vore det en bra ide att flytta denna till laddkretsens varma sida mot pannan? Jag tror inte att vattnet där faktiskt håller 90 grader, utan problemet kommer som du säger av att mätpunkten är på konstigt ställe.

Att byta termostat i pannan till en som öppnar tidigare tror jag inte är lösningen på problemet eftersom det kommer att få pannan att gå kallare utan att lösa det problem som du misstänker finns, dvs förmåga att flytta värmen från panna till tank. Med annan termostat har du fortfarande samma pumpkapacitet i laddomaten.

Går laddomatpumpen på högsta effekt?

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#71 » 00:01:58, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med om att flytta tempgivaren nog är bra, finns i planen, däremot så skulle en 60 graders termostat ge mer kylning för hela pannan, troligen även där givaren sitter. Jag tror inte heller det är 90 grader ut, brukar vara drygt 80 tror jag ska kolla ladomaten. Ladomaten går på högsta effekt, ska jag prova att sänka? har inte ens tänkt det skulle det vara en poäng med det? högre temp till tanken fortare?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Bacon

#72 » 14:53:35, 27-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad krångligt. Jag tog tiden när tände i förmiddags 3 min 8 s från att jag öppna pannrumsdörren till att jag stängde. Hålla på och passa spjäll och grejer, då förstår jag att folk inte orkar med veden. Är moderna pannor så känsliga med vedlängd och fukthalt? Jag har inte börjar elda riktig ved än i år, rivningsvirke, bakaved och nån pall med klen oklyvd pinnaved.
Efter jag tänt åkte jag och tösen till Ullared, när vi kom hem slängde jag ett öga på skorstenen och det rök på ett normalt sätt. Nu har hon somnat så jag ska gå ut och greja lite då kommer jag att lägga på en gång till, bör gå på 2 min. Sen tänker inte jag mer på pannrummet fören imorgon. Då börjar det om igen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Andert (trådstartaren)

#73 » 23:07:36, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderna pannor är känsligare än gamla överförbrännare jo, ska ska kunna svälja skaplig variation. Min är dock inte modern, är nog ett 90-tals koncept kopierat och linjär skalat samt avskalat.
Nu har jag flyttat tempgivare. Från nära luckan till närmare utloppet, tog så nära jag kan komma utan att stäcka sladden för mycket. Denna förändring påverkar helt klart, fläkten går inte ner i varv av övertändning och ett bra förbränningsförlopp kan fortsätta ett tag till. Jag testade även att ställa ner ladomaten till läge 2. Ger högre utttemp ca 85 mot nuvarande 78-80 men ger också att panntemp går upp så att fläkten sänks. Rätt synd, vore bra med högre temp och lägre flöde in i acktanken.
Bild
Övertändning är dock fortfarandet ett stort bekymmer. Jag lurar på att flytta ner tillluften mha rör och sen sätta strålnings plåt löst utan på.
Bild
Hela installationen flytande så att det blir lite livslängd och så jag slipper svetsa och slipa i den skitiga pannan. Jag tror att detta skulle hjälpa med övertändningen verkar vara så på liknande öststatspannor.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Bacon

#74 » 23:45:36, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska tala om att det var 5+ när jag skrev förra inlägget. Nu är det -10 då får man lägga på fler ggr. Det funkar ändå hyfsa med min lilla panna men tanken är att skaffa nått betydligt större. Jag har inte bestämt mig för vilken modell än bara. Man måste ju hålla nere kostnaden om det ska vara lönt att hålla på med veden.
Jag tycker du gör helt rätt med din anläggning och du kommer nog att få till det bra.
Jag fattar inte, är det en termostat som startar och stoppar fläkten? Så ska det ju inte vara. Kan du inte bara ta bort den? Tanken är väll att det ska vara en stabil förbränning och så justerar man primär och sekundär-luft så det blir lagom?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

63an

#75 » 11:37:56, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara besvärlig den där pannan tänkte om du har nån medföljande info på pränt hur den ska eldas, hur veden ska kapas osv.?
Jag har en gammal finsk panna å ingen beskrivning men den påminner om "Mollepannan" (plagiat tror jag) bl.a. så var den besvärlig att fyra igång, inga packningar i luckor funkade å igensotad nåt så ini h----e men allt dylikt åtgärdades snabbt å lite lättare att starta upp! Numera så kapar jag 1-meters till 53cm så de täcker ytterkant i förugnen å se på fan pannskrället brinner igång direkt, jag menar att luften tar ju lättaste vägen å inte där man försöker tända igång alltjämt, dålig verkningsgrad 75/80 % och ca:35kw i bästa fall! Som jag fattat så får du så varmt så allt blir deformerat vartefter? :vissla:
Skulle gärna haft en tjeckisk panna i ljutjärn men de är väl inte sådär godkända enl. rikets lagar :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ingemar Kenndal och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se