Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Solvärme är inte så dyrt

67 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

ac tc

#61 » 21:08:17, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändra och stoppa in tekniktank!
- annars så kommer du att ångra dig bittert.
Har du en layout på panna å pannrum?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



ph7

#62 » 13:46:08, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med ac tc :thumme:
Det är viktigt att botten av tanken är "orörd" så att solslingorna får jobba där mot kallt vatten så man har nytta av dem även på vintern.

När min tank pajjade satte jag in en med solslinga och när sen fliseldningen brann upp kunde jag enkelt koppla in solpaneler som jag körde några månader över sommaren tills min nya värmepump levererades.
Man hängde nästan dygnet runt i pannrummet med stoppur och protokoll :vissla: kändes det som
Blev väl exalterad när man såg vilket tryck det var på solvärmen.
Jag fick en faktor 7 på värmepumpen och det är nog ganska svårslaget.
Angående solvärme på vintern så kommer jag ihåg en fin dag i feb. då värmedes huset 6 timmar med enbart sol.
Solfångaren på 12-13 kvadrat är kopplad ihop med värmepumpen och är därför lite överdimensionerad.

Jag satte in mitt system -03 och då hade man som tumregel 2 m2 per person och 200l per kvadrat.
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

QV_

#63 » 15:07:24, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ph7 skrev:Jag satte in mitt system -03 och då hade man som tumregel 2 m2 per person och 200l per kvadrat.


Är det rätt antal nollor i 200l /m2?

24m3 på en 120m2 villa! Det har jag inte hört att man får plats med....

Fast om det är 200l per m2 solpanel så blir det ju "lite" mindre
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

ph7

#64 » 16:02:52, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 kvadratmeter solfångare per person som bor i huset
200 liter ackumulatortank per kvadratmeter solfångare

4 personer:
8 kvadratmeter solfångare
800 liter ackumulatortank

Storleken på huset hör inte hit
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

dc_lindberg

#65 » 10:19:03, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc - tack för tipset.
Såg just att man kunde få priserna i svenska kronor på deras hemsida:
https://kotly.com.pl/kategoria-solar-se ... .html?l=en
Litteratur från dem:
https://kotly.com.pl/download/en/

Börjar inse att det är mycket snack i sol branchen som liksom spretar åt olika håll, och synnerligen otydlig info!
ph7 - det du skriver är en vinkling jag inte sett presenterad förut, men du beskriver -exakt- samma fenomen som YouTube "forskarna" beskriver; att erhållen effekt av solfångare vida överskrider de officiella påståenden. Verkar som om en viss industri sysslar med effektiv desinformation, som fungerat bra tills YouTube/internet kom igång på allvar; och att sådan som du skriver om sina egna erfarenheter.

Jag har ett (1) behov - grundvärme i källaren, 24/7, på 20-22'C (för att hålla källaren torr). Det innebär att mitt behov av extra tillskott är under den delen av året då jag f.ö. inte behöver hålla huset varmt.
Av allt jag fått fram nu i maj 2019, så ska ngr st solpaneler kunna klara detta "krav" med råge och dessutom ge ett överskott som minskar kostnaden för varmvatten. (Varmvatten kostar oss ca 70kr/mån med en 200L's, lånad, Nibe varmvattenberedare).

Såsom jag ser den info som kommer fram, så är det fullt rimligt att installera ett till uppvärmningssystem, bara för källaren.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ph7

#66 » 17:41:06, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu nån orkar läsa :skriva2:

Försäkringsbolaget tyckte det var en bra ide att byta uppvärmningssystem efter branden i mars.
Värmepump tänkte jag, solfångare hade jag tänkt på tidigare, jag hade ju satt in en förberedd tank tidigare.
Tog in några offerter på värmepumpar inklusive en som även kunde anslutas till sol men den var ju såklart lite dyrare.
Men vi slog till på jord & solvärme.

Panelerna blev monterade i slutet av juni och eftersom det var ett par månaders leveranstid på värmepumpen så fick jag låna ett driftpaket till en vanlig solvärmeinstallation av installatören.
Solfångaren på 12-13 m2 var inkopplad och klar sent en kväll så nästa dag med strålande solsken i början på Juni satt jag med förundran framör pumppaketet och undrade hur detta skulle fungera.

Tempen i tanken låg på strax under 20 grader på morgonen när plötsligt cikulationspumpen startade och började ladda tanken
Jag kollade flöde och temperaturskilnaden mellan in & ut och efter ett tag när den gick som bäst räknade vi ut att solfångaren lämnade 12kW. På eftermiddagen när tanken var uppe i 80 grader lämnade solfångaren 6kW.
Så där ser man att det är viktigt att jobba mot låga temperaturer.

Vi var 4 pers i hushållet och det producerades för mycket varmvatten på en dag så varje morgon fyllde jag barnens "pool" med jummet vatten och på kvällen var tanken fylld igen.
Det hände att den gick i kok några gånger och det var lite läskigt när solfångaren svalnat av och vattenångan återgick till vatten igen men då fanns det kvar ånga i rören och när den kom in i tankslingan började det koka i tanken men det slutade efter kanske en halvminut.

Värmepumpen installerades i september och det blev en riktig solskenshistoria.
Första året förbrukade den 8000kWh, andra året 8200 kWh, lite skilnad mot 80 kubik flis eller 6 kubik olja per år.
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Lindqvist77

#67 » 12:04:56, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som kan tipsa om vart man kan köpa nya heat pipe? mina rör är 180cm långa.

Mvh Mattias
Lindqvist77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 07-04-2014
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650, Volvo BM Valmet 2005, LM642, Dronningborg 2250


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se