Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Slutet expansionskärl utan gummibälg

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

MickeR (trådstartaren)

#1 » 19:08:40, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Någon som har några tankar till att svetsa ihop ett slutet expansionskärl till en vedpanna men utan gummibälg?
Vad är nackdelarna med det annat än att kärlet måste vara större än ett slutet med gummibälg (om man antar att man vill att kärlet är trycklöst när det är tomt på vatten)?
En tanke skulle kunna vara att man löser gas i vattnet som frigörs när pannan fyras på?

Fördelen är att kärlet kan monteras nära pannan och att det inte är någon gummibälg som börjar läcka/inte tål kall temperatur.

Tankar kring det? :thummar: :screwy:
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B



Turbodiesel

#2 » 19:49:05, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser inga direkta fördelar med "hydrofor" till det här ändamålet, och gummiblåsan tål väl låg temperatur lika bra som övriga systemet, eller ? (tänker på frysrisk)

Expansionskärl är ju inte speciellt dyra, och blåsan finns väl som reservdel till några fabrikat, om man vill byta.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#3 » 20:48:28, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drar väl iväg runt 5-6 tusen med armatur+ moms? :klia: Blir nog dyrare med golvstående :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

MickeR (trådstartaren)

#4 » 21:35:22, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör ju tåla ner mot -40 i alla fall! :)
Prylar som åldras och inte tål kyla undviker jag gärna.
Så fördelarna har jag koll på... Men vad är nackdelarna med slutet expansionskärl utan gummibälg?
Har läst många vedeldare som förespråkar öppet expansionskärl pga underhållsfritt, men jag har inte läst om någon som har gjort slutet utan dess gummibälg dvs fördelarna från både slutet och öppet system.
Så nått måste det ju vara!? :)
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

islander

#5 » 22:12:09, 30-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste ju bli svårt att hantera trycket utan gummiblåsa?

Men om man nu ska spåna lite fritt varför inte använda en värmeväxlare och ha två system, så kan elementen kopplas till en liten gummiblåsa medans man har öppet i toppen av tanken och den bara "full" när vattnet är uppvärmt..
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

MickeR (trådstartaren)

#6 » 07:09:32, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänkte du att det blir svårt att hantera trycket?
Om man fyller kärlet till hälften så blir det 1 bars övertryck.
Sätter även i en möjlighet att fylla på/släppa ut luft (eller nitrogen, argon, helium eller någon annan inert gas man råkar ha hemma).
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

jpd

#7 » 08:28:36, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeR skrev:Om man fyller kärlet till hälften så blir det 1 bars övertryck.


Intressant fundering!
Det kanske är hur stor del av tankens volym som kan nyttjas som är grundproblemet. Om man godtar säg variation mellan 1-2 bar så har du alltså från halv till trekvarts fyllnad som systemet får arbeta på. Dvs av tankens volym är det endast 25% som kan utnyttjas för expansion. Är tanken tillräcklig stort borde det väl fungera ändå.

Om man antar att man tillåter 1-2 bar som arbetsområde:
Med öppet system blir trycket i princip konstant
Slutet system med blåsa och förtryck borde man kunna utnyttja ca halva tankens volym för expansion
Slutet system utan förtryck blir en fjärdedel.

Borde man inte kunna ha slutet utan blåsa men ge det 1 bar förtryck och använda halva tanken även här?
Kan ju bli spexigt ifall man glömmer det när man skall mecka med systemet senare...
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

jannejoel

#8 » 08:37:50, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MickeR skrev:Hur tänkte du att det blir svårt att hantera trycket?
Om man fyller kärlet till hälften så blir det 1 bars övertryck.
Sätter även i en möjlighet att fylla på/släppa ut luft (eller nitrogen, argon, helium eller någon annan inert gas man råkar ha hemma).


Hur hänger det ihop att du får 1 bars övertryck om du fyller kärlet till hälften?
Jag kör med slutet system och gummibälg. Under tidens gång så brukar förtrycket sakta försvinna ur kärlet. Då fyller jag succesivt på med vatten tills jag blir färdig att fylla på luft. Men inte får jag 1 bars förtryck när bälgen är tom. Isåfall måste jag fylla kärlet helt med vatten, men då sprängs ju systemet när man börjar elda...
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

bonnen513

#9 » 08:41:24, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:
MickeR skrev:Hur tänkte du att det blir svårt att hantera trycket?
Om man fyller kärlet till hälften så blir det 1 bars övertryck.
Sätter även i en möjlighet att fylla på/släppa ut luft (eller nitrogen, argon, helium eller någon annan inert gas man råkar ha hemma).


Hur hänger det ihop att du får 1 bars övertryck om du fyller kärlet till hälften?
Jag kör med slutet system och gummibälg. Under tidens gång så brukar förtrycket sakta försvinna ur kärlet. Då fyller jag succesivt på med vatten tills jag blir färdig att fylla på luft. Men inte får jag 1 bars förtryck när bälgen är tom. Isåfall måste jag fylla kärlet helt med vatten, men då sprängs ju systemet när man börjar elda...

ska du inte fylla på luft först till ett specifikt förtryck i blåsan?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jpd

#10 » 08:49:37, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Hur hänger det ihop att du får 1 bars övertryck om du fyller kärlet till hälften?


Tomt kärl = inget övertryck = cirka en bar absolut tryck. Tryck ihop den luften i halva volymen = 2 bar absolut tryck = 1 bar övertryck.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Stefan1972

#11 » 08:57:09, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast rent praktiskt kanske det handlar om att det kanske blir svårt för luften att stanna där den är? Vattnet rör ju alltid på sig lite grann och till slut kanske all luft finns i elementen istället och måste luftas och det hela blir ett evighetsgöra.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MickeR (trådstartaren)

#12 » 09:06:21, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl det jag oroar mig lite för då det blir dubbel mängd löst gas i vattnet jämfört med öppet system där expansionskärlet har 1 bar absolut tryck istället för uppemot 2bar absolut tryck i mitt slutna expansionskärl...
Hur stort problem är det med luft vandrar till elementen vid öppet system?
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

jannejoel

#13 » 09:19:10, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd skrev:
jannejoel skrev:Hur hänger det ihop att du får 1 bars övertryck om du fyller kärlet till hälften?


Tomt kärl = inget övertryck = cirka en bar absolut tryck. Tryck ihop den luften i halva volymen = 2 bar absolut tryck = 1 bar övertryck.


Ok. Men då måste ju problemet bli att få luften att stanna i expansionskärlet. Och det tror jag aldrig att den gör.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel

#14 » 09:21:21, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
jannejoel skrev:
MickeR skrev:Hur tänkte du att det blir svårt att hantera trycket?
Om man fyller kärlet till hälften så blir det 1 bars övertryck.
Sätter även i en möjlighet att fylla på/släppa ut luft (eller nitrogen, argon, helium eller någon annan inert gas man råkar ha hemma).



ska du inte fylla på luft först till ett specifikt förtryck i blåsan?


Jomenvisst. Min poäng var att jag inte förstår hur han skulle kunna få och behålla 1 bars övertryck :smile:
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

MickeR (trådstartaren)

#15 » 09:27:15, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luften kan ju inte bara åka iväg hur som haver (om vi utgår ifrån att expansionskärlet är helt och tätt).
Däremot löses ju gas proportionellt mot trycket (men nu pratar vi inga mängder vid 1 bars övertryck).
Däremot beror det då om och i så fall hur mycket som frigörs vid varje uppvärmningscykel?
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se