Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Bygga vindsnurra kraftverk, savonius turbin 300watt

80 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 04:19:56, 16-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag har i veckorna bestämt mig för att bygga en vind turbin den enklaste man kan bygga en savonius turbin med 2 tunnor, tänkte använda en oljefat jag har i gamla garraget ja troligen kommer få låna. o bygga av den blir enkel med mellan 100-300 watt beroende på vindstyrka med bara 2 skovlar. som i videon nästan fast bara 2 inte 4. lagret blir ett hjullager spindel av nåt slag som ansluts på plattan som tunnorna står på. ett järnrör bultas på plattan centrerat och ansluts med på nåt sätt med hjullager spindel från bil längst upp. ska bygga som på videon, har bil elektronik kunskap ganska bra och kan koppla de mesta med likström. https://www.youtube.com/watch?v=24LSnATIZhw

-lite problem och frågor återstår då ja läst på en del va man kan använda, en bil generator är ganska bra för den har likriktare i paketet och ger bäst matning jämt för både laddning och bruk, tyvärr äter generatorn ström t spolarna, men om ja har en likströmsgenerator ex en sån på el sparkxykel på 300 watt så ger den mellan 12 och 24 volt me sin laddning o de går inte, måste ha en exakt volt mättning, 13.8 vid nästan full laddat batteri och runt 14-14.2 vid urladdat. nu gissar jag att ja får nöja mig runt 12.9-13.5 något då jag kanske inte får upp rotationen mer än 500 rpm som tomgången på en del bilar, men de ska räcka iaf.
-räknar på runt 100 watt vid lite vind och max 300 vid högvind som de står om 2 bladig tunn snurra. blir mycke vikt som slungas o dessa snurror ger mycke vrid ist för högt varv. en rejäl utväxling isf t bilgenerator men ,

-om ja ksa ha en dc motor på 300 watt ja nämnde är jag tacksam för vilken laddregulator typ ja ska ha, har hittat massa på blocket :) men de va klena. va tror ni? tips?

-rojektet rör framtidsa försörjning när nu krig och en välrdskollaps stå för dörren, jag vill itne stå där utan ström och samhällskollaps, utan att förbereda mig, vet många nu som förbereder nöd lösnignar när kollapsen kommer. värmeförsörjning är lätt o lösa me kamin o sånt. så ström behöver jag,

-12volt kommer användas i lampor o de mesta, men en 220 converter till vattenpumpar, toa o sånt. :) ajg är seriös ohar redan börjat bygga. har nästan alla delar va ja behöver,
-tipsa gärna allt ja behöver.

DC motorn på 300 watt här: http://www.ebay.com/itm/Electric-Motor- ... Sw~OVWuf--

Bild
är denna voldregulatorn nåt att ha? klarar 20 amp, upptill 48 volt likström omvandlat till 12 volt likström, men IGEN den msåte ge över 13 volt så ja får rätt laddning.
Bild
http://www.ebay.com/itm/GOLF-CART-Volta ... 3K&vxp=mtr
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#2 » 22:24:31, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nog mest på en färdig växelströmsgenerator från en bil med inbyggd regulator. Sedan växla den så den gör minst 1000 rpm, detta skall göras med en så liten friktion som möjligt typ tandrem. Det är billigt med en delad tunna eller två men det ger inte speciellt mycket heller.
Det återstår väl att testa.
Sedan finns det små 500 watts vindsnurror färdiga för ca 5000 kr, behöver man verkligen lite ström så är det ett bra alternativ.
Den regulatorn som är på bild är nog en ganska effektkrävande, den kortsluter ingången i pulser för att säkerställa 12 volt ut, däremot kan man sätta en diod eller två i serie med jorden och så sett "ställa upp" utspänningen till önskvärd nivå med steg av ca 0,6-0,7 volt.
(Då det var längesen jag grejade med dessa regulatorer så är jag inte säker där på exakt funktion)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#3 » 22:27:17, 17-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

-rojektet rör framtidsa försörjning när nu krig och en välrdskollaps stå för dörren, jag vill itne stå där utan ström och samhällskollaps, utan att förbereda mig, vet många nu som förbereder nöd lösnignar när kollapsen kommer. värmeförsörjning är lätt o lösa me kamin o sånt. så ström behöver jag,

Om detta händer så tror jag däremot inte detta förslår.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

raggsockan

#4 » 01:16:07, 18-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

välkommen tillbaka wille
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

EE

#5 » 10:46:47, 18-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag tror nog mest på en färdig växelströmsgenerator från en bil med inbyggd regulator. Sedan växla den så den gör minst 1000 rpm, detta skall göras med en så liten friktion som möjligt typ tandrem. Det är billigt med en delad tunna eller två men det ger inte speciellt mycket heller.
Det återstår väl att testa.
Sedan finns det små 500 watts vindsnurror färdiga för ca 5000 kr, behöver man verkligen lite ström så är det ett bra alternativ.
Den regulatorn som är på bild är nog en ganska effektkrävande, den kortsluter ingången i pulser för att säkerställa 12 volt ut, däremot kan man sätta en diod eller två i serie med jorden och så sett "ställa upp" utspänningen till önskvärd nivå med steg av ca 0,6-0,7 volt.
(Då det var längesen jag grejade med dessa regulatorer så är jag inte säker där på exakt funktion)

Problemet med bilgenerator och transmission är verkningsgraden. De som snöat in på att bygga egna vindkraftverk brukar konstruera egna pannkaksgeneratorer (t ex http://www.scoraigwind.com/pmgbooklet/itpmg.pdf) för att förbättra hela konstruktionens verkningsgrad samt driftsäkerhet. Man designar en generator för det driftsvarvtal som vindsnurran har.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#6 » 01:20:53, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo jag vet bilgeneratorer har en verkningsgrad på runt 50 procent typ läste jag. problemet är att endast en bilgenerator har en färdig laddregulator för perfekt laddning för blybaterier, så vitt jag vet är de dåligt med ladd regulatorer till ren likström? bvart tusan hittar man de förutom den likriktar regulatorn ja la ut som bild här ovan? de är väldigt känsligt de här med exakt rätt laddning när de gäller blybatterier för lång livslängd osv.

-att hitta massor med likriktar generatorer med permanent magneter som rotor och spolar som stator med mycke högre verkningsgrad efters de inte har spolar som rotor, som ger 12 volt finns de dussin av men 12 VOLT vadå 12 volt, den ska ge EXAKT 13.8 eller va de nu är beroende på ladtillstånd osv. inte 12 volt. därf måste man ha en laddregulator,
-kan ni hjälpa mig me de så slipper jag använda en värdelös bilgenerator som kräver massa effekt.

-finns de bilgeneratorer med likströmsgeneratorer färdiga med laddregulator för 12 volt batterier, alternativt likströms generatorer med laddregulator på bilar? bilar förr hadeju likström generatorer. som troligen hade högre verkningsgrad pga permanentmagneter ist för spolar som kräver massa ström. vart kan ja hitta dessa :)

ja jag hitta de direkt efter ja tänkt bygga, hittade alltså massa snurror på ebay för några tusingar som ger många hundra watt, köper nog en sån med i framtiden snart men hjust nu vill ja åstadkomma ntå gratis med några tunnor generator o allt som ja redan har i garaget :) alltid lärorikt med, har el kunnighet hyffsat från fordon fortf i minnet, montera likriktare kan jag, då får ja väl plus pulser i vågform endast och inga under minus?
-hur får jag en helt rak plus form ist för vågork glömt hur man kopplar de, även om ja kopplar de behöver ja en laddregulator för exalt spänning t batterierna.
ebay ska ha såna här laddgeneratorer för inkommande likström iaf vet jag men ni får förklara va ja ska ha exakt. ni vet de bättre. alternativt laddregulator från gamla likströmsgeneratorer till gamla bilar??

-finns de ens en generator som kan producera likström?? fattar ingenting, alla generatorer är väl växelström, varf kallade de likströmsgeneratorer förr? om de var ac ? här beskrivs en likströmsgenerator till en biubbla på 30 amp, den är ju perfekt isf till mitt vindsnurra :)``? tror dessutom de är en permanentnmagnet i rotorn, alltså hög verkningsgrad och ingen el som krävs till rotorn.
-ni får gärna länka nån bra på nån pankaksgenerator på 12 volt med 12 volt regulator :)? https://www.startmotor.se/item/?itemId= ... or+14V+30A
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

kmracing

#7 » 02:38:21, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Likströmsgenerator från ett äldre fordon har inte permanentmagneter, skillnaden är att magnetiseringen sker i statorlindningarna. Laddströmmen alstras i rotorlindningen och fördelas via kommutator och kolborstar så att endast + hamnar på + utgång och - på -, en mekanisk likriktning enkelt förklarat. Denna lösning har både dålig verkningsgrad och livslängd jämfört med det vi kallar växelströmsgenerator.

Tillägg: Här finns en hel del att läsa om vindkraftverk och olika generatorer: http://www.24volt.eu/
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

wille_89_ (trådstartaren)

#8 » 05:53:41, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack men hittade ingen ladd regulator ALLS på sidan, eöller nånstans alls på internet, de enda ja hittils funnet är växelström generator med likriktar brygga med helt rätt strömstyrka för laddning av lybatterier. skulle vilja ha likström ladd regulatorn ,stor skillnad. så bubbla likström generatorn p åbilden är värdelös då :(? länka gärna någon bra likström motor med laddregulator så kan ja iaf börja bygga.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#9 » 08:49:26, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bror lite på vad du vill uppnå.

Ett råd är att inte "snöa in" för mycket på verkningsgrader mm, försök först att få anläggningen att fungera. Att få bra verkningsgrad kostar ofta mera pengar, och det är ju "gratis energi" som du slösar med när verkningsgraden är kass. Det vill säga du sparar ju inga pengar på att bygga något med bra verkningsgrad, om det kostar mer att bygga. Det är bara om man har andra begränsningar som det är värt det.
( tex om man vill ladda en segelbåt med solceller och inte har hur mycket yta som helt att sätta upp dom på, eller att du vill att din generator ska väga så lite som möjligt, för du vill kunna bära den med dig.....den typen av begränsningar, kan motivera högre kostnad för bättre verkningsgrad....annars inte.)

Det enkla och billiga sättet är det du redan nämnt: En generator från en bil....har inbyggd laddningsregulator = Färdigt. Det enda du behöver tänka på är att hitta en som är lämplig i storlek för din vindsnurra. ( för stor generator = går tyngre = måste blåsa mer innan det börjar ladda)

Det effektivare, men dyrare sättet är att ansluta en DC/DC omvandlare till en generator. Du ska så välja en DC/DC omvandlare som omvandlar det volt-tal generatorn ger för tillfället (tex. mellan 9-22v) till de ca 14V du behöver för att ladda batterierna. ( du "reglerar" då inte generatorns spänning, utan du omvandlar den energi du får ut till en energi som är lämplig till det du vill göra = ladda batteri.)

Det finns speciella DC/DC omvandlare som är gjorda får att ta energi i från en eller flera alternativa källor för att ladda batterier. Tex. för båtar/husbilar/ stugor ....när man saknar elnät och vill ladda ström med sol/vind.

ex. på sådan omvandlare OBS Dyr.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL
http://www.primepower.se/Primepower_dcdc
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Janson1

#10 » 08:58:34, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille_89: Det är nog en del missuppfattningar här... Som KM-racing skrev så är en likströmsgenerator ganska dålig på att ge ström och under kortare tid, den slits helt enkelt ut på ett par tre tusen timmar= nåt år i ett vindkraftverk, bra vindläge- ett halvt år.
En växelströmsgenerator med inbyggd regulator eller en utanför går också bra men utan kol till styrströmmen (borstlös) skall du välja. Paris-Rohne generatorer är borstlösa i vissa fall, satt på Volvo 500 bla., ett bra val. Däremot är det transmissionen som stjäl den mesta energin, säg att turbinen snurar med 100 rpm och generatorn vill ha 1000, gärna 1500 rpm, det blir en uppväxling på 10-15 gånger, det är här man skall bygga smart så det går lätt. Egentligen har man lite "råd" att ge bort en del verkningsgrad om det blir billigare&enklare. Oftast kostar den sista effekten (några Watt) otroligt mycket mer än vad det ger...
Den permanentmagnetmotorn du länkade till va en 3000 rpm motor, jag tror inte den blir speciellt bra, dessutom har den kol och blir nog dyrare än bilgeneratorlösningen.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bonnen513

#11 » 09:33:18, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille89 , du borde börja med att bygga turbinen och se hur den funkar och vilket varvtal den ger och sen kan vi hjälpa dig att spåna fram lämpliga generator lösningar.
Ps jag kör fortfarande med vätgas i bilen- gör du?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

wille_89_ (trådstartaren)

#12 » 16:14:13, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej tack :) ja de är lika bra o börja bygga. en för stor generator tänjte ja mefrån börja natt den skiulle gå för tung om de inte blåser rejält. kan ni länka nån sida ja kanj hitta en laddregulator som omvandlar växelström till 13-14 volt beroende på laddtillstånd, kan ja ta diodbryggan/laddregulatorn enheten från en bilgenerator o sätta på vilken 3 fas generator/ motor som helst :) då kan ja välja en liten effektiv växelströmsgenerator/pannkaksmotor ex, men som sagt så enkelt som möjligt men igen en stor bilgenerator är väl för tungt, så jag har hittat de här, en liten moped bl generator på 30 amp liten och lättdriven och går med låga varv va ja förstått. se bild under

Bild

eller finns de nån annan typ av generator ja kan använda som är lätt o få tag på i hemmet el nåt :), den ska bara ladda mellan 9-20 volt nåt som ni sa. liten o lättdriven.
va ja förstått nu o läst lite är att de finns ingen generator som tillverkar likström direkt utan de är ALLTID växelström i alla generatorer. men utformning på vart magneterna är monterade rotor/ stator varierar. ex som en generator och elmotor. fast principen är den samma, samtidigt att de är olika många spolar/ faser. ex 1 fas eller 3 fas. vad är bäst?

som de verkar så kan ja altlså använda enn laddregulatorn från en bilgenerator efters att alla generatorer ger växelström o de är de mesta som krävs och att de ska va någorlunda låg amp på regulatorn,
ex om ja använder ett laddrelä från en moped bil generator på 40 amp, kan den ge ex 1-10 amp då vid låg vind :) och utväxling ?
ja vill helst ha en borstlös permanentmagnet motor som inte behöver någon ström t rotorn/statorn.


Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#13 » 16:22:02, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova vilken generator som helst från en bil (eller moped/motorcykel) som inte är så stor.....välj gärna en med inbyggd laddningsregulator, då har du allt klart för att ladda batterier, och behöver inte fundera så mycket på hur du ska bygga om den delen.

Bara som exempel: 40A personbils generator laddar inte 40A konstant utan laddar bara tills batteriet är fullt, det är bara när batteriet är mycket tomt ( eller när du förbrukar mycket ström från batteriet) som de laddar runt 40A

Väljer du en generator med permanent magneter kan du inte använda en regulator från en "bil-generator" ......den reglerar laddningen genom att reglera fältlindningen på generatorn.....och du har ingen fältlindning när du permanentmagneter.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

kmracing

#14 » 16:34:30, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, använd första bästa fungerande bilgenerator. Hur tungt den går beror som sagt mest på hur den belastas.

Laddregulator från en sådan fungerar tyvärr bara i den typen av generator utan väldigt stora modifieringar då den reglerar genom att ändra magnetfältet i rotorn. Det flesta andra fristående regulatorer fungerar genom att shunta till önskad laddspänning, dvs. kortsluta generatorn mer eller mindre = väldigt oekonomisk metod. Dock brukar man använda tex. en elpatron i ett värmesystem som shuntlast i vindkraftverk för att använda överskottet till något vettigt.

Annars är det som sagt en dc-dc omvandlare som gäller för att reglera en fritt skenande generator.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Janson1

#15 » 19:38:04, 20-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På inlägg # 12: den generatorn säljer Biltema som en universal för 900 kr, ett bra val som förstabörjan. Finns även en annan remskiva till för spårrem istället för kilrem.
Skippa alla andra ideér om olika ombyggda elmotorer och avarter på generatorer, detta funkar!
Bygg!

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se