Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Bygga vindsnurra kraftverk, savonius turbin 300watt

80 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Andy80

#76 » 18:19:45, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer inte ihåg exakt nu, men tror den var på 2,5 kw eller nått sånt.
Den gav runt 500w om det var hyfsad vind. Bladen gjorde vi av trä efter vingprofil taget från nätet. Rotordiameter runt 3,5 m
Anledingen till att vi valde 3 blad är för att få bättre startmoment. Snabblöpare bör dock inte ha för många blad då minskar varvtalet. Momentet ökas däremot med fler blad.
En tvåbladig kan va svårstartad om man har växellåda och sånt som går tungt.
Skulle vi bygga igen skulle det nog bli med en likströms permanentmagnetmotor. De laddar redan från det att rotorn börjar röra sig.
Den vi byggde med växelströmsmotor krävde ett visst varvtal för att magnetisera och börja ladda. Vilket gjorde att den inbland kunde snurra rätt fort utan att ge ström.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B



Janson1

#77 » 18:35:02, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte den blir speciellt bättre av ett vingbyte om man inte vet EXAKT hur vingen skall se ut. Men en förstorad flöjel gör nog gott oavsett.
Nu vet jag inte hur Andy80 har gjort men man kan ta en vanlig asynkron elmotor, vilken som helst och bara köra den i övervarv med hjälp av vindturbinen. (Förutom alla lagar och regler) så måste den vara inkopplad på nätet för att fungera så ger den energi ut vid ett visst övervarv och där över till en viss gräns.
Gyrokraften har nog inget med nerbromsning att göra, det är nåt annat, sök på "gyroskopisk kraft" så finns det säkert nåt bra at läsa...
Höjden: ju högre ju bättre, medelvinden blir mer medel och mer jämn både i riktning och styrka ju högre man kan nå. Sen finns det ju en höjd där det inte är lönsamt att gå över. 50 meter tror jag är över lönsam höjd om du bor nära kusten i bohulän, inte med en 800 Wattare i alla fall...
Jag har min på en kulle 12 meter upp och det är i alla fall för lågt eller för långt från kusten?
Det här med två eller tre blad är omdiskuterat. Två är lättare/billigare att tillverka, tre blad är gynnsammare att använda. Stoplen skymmer det nederasta bladet så det gör inte så mycket nytta där nere. om man har tre blad så är ett blad skymmt, blad två på väg mot sämre vind (nedåtgående) och det tredje på väg mot bättre vind (det uppåtgående) detta är totalt sett det bästa alternativet så dom flesta vindkraftverk är trebladiga trots dyrare tillverkningskostnader.
Edit: man kan köra en asynkron elmotor som generator med hjälp av lite kondensatorer men detta kanske Andy80 har bättre pejl på...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

wille_89_ (trådstartaren)

#78 » 18:58:25, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok :) så 800 watt snurran är inget att ha är den så dålig? den sägs ju ladda redan vid lågvind och ge 14 vollt
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Andy80

#79 » 19:15:00, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp vi använde en asykronmotor och några kondensatorer. Vi använde även ett gäng digitala reläer för att kontrollera allt.
Men när det gäller den elektriska biten av detta projekt är jag inte så insatt. Det var min svåger som höll i den biten av projektet.
Jag stod för mekaniken, utväxling, bladutformning och sådant. Snurran har nu legat nervikt på marken utan rotor i flera år. Jag är lite sugen på att uppta projektet igen, men denna gång vill jag nog köra med en likströmsmotor som skickar ner strömmen i en batteribank.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Janson1

#80 » 19:17:06, 26-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja detta får stå för dig om den är nåt att ha eller ej. Men detta är en leksak med utvecklingspotential, se det så. Jag förmodar du menar 800 euro eller pund inte kronor, men är det kronor så köp ett par tre stycken och experimentera som du vill. Vad skall du ha den till? Är de till husvagnen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se