Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Grillkol, hur svårt kan det va?

104 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

G-son

#61 » 16:03:34, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boksidorna jag fotograferat och lagt in högre upp förklarar det. Kort sagt, torrt är bäst, kolas snabbast och ger mest kol, men nysågat fungerar också.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



Hansborg

#62 » 17:02:31, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir Tjärbränning i Närpes i sommar!
:buga:
http://www.tjardalen.fi/

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Trondos

#63 » 23:06:29, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Da har jeg gjort min første test av å lage grillkol! :hurra:

Fikk tak i to fat på jobben, et standard 208 l fat, og et fat det har vært smørefett i. Jeg skrapet ut resten av fettet som var igjen i fatet, det ble jo en hel del. Kan nok brukes til å smøre glideflatene i PTO-akslinger, rustbeskyttelse av gjenger på toppstag og sånt. :)
Deretter brant jeg ut restene av fett med å fyre opp litt ris. Jeg brukte en stålbørste for å få eventuelle rester av forkullet smørefett.


Bild
Bild
Bild


Her er fatet fylt med ved, mesteparten er lønn, noe ask, noe ripsbusker, litt epletre, og så la jeg inn noen biter med furu. Jeg var litt nysgjerrig, men det var sikkert ikke så lurt. Mer om det senere. :mrgreen:
Veden jeg brukte var nok ikke den tørreste. All lønnen var saget i vinter, og har lagt ute uten å vært kvistet, så knoppene har nok dratt noe fukt ut av stammene, men den var ikke skikkelig tørr, noe midt mellom. Jeg brukte mest grener med diameter mellom 10 og 50 mm.

Bild

Her er det lille fatet opp ned i det store. Jeg ser på nettet at enkelte slår et par hull i toppen på det lille fatet med en spiker, og når det ikke kommer gass ut av disse hullene er kullet ferdig. Jeg gjorde ikke det, fatet mitt er helt tett, eneste muligheten gassene har for å komme seg ut er under.

Bild

Så fylte jeg tomrommet mellom fatene og tente på.

Bild

Etter ca to timer med elding, skjedde det noe. Flammene ble mørkerøde, og det ble varmt!! Jeg eldet i ca en halv time til, og så lot jeg flammene dø ut. Jeg var nyfiken og spent dagen etter når jeg skulle se hva som var i det lille fatet!

Bild
Bild
Bild
Bild

Som dere ser så ble resultatet ganske bra! :hurra:

Bild


Men furu er nok ikke beste grillkolen. Tjære er vel ikke så helsosamt å grille over??? :vissla:
Neste gang skal furu bare brukes til brensel for å få forkullet resten. :mrgreen:

Bild

Enkelte av de tykkeste og våteste bitene var ikke helt forkullet. Dette er en bit av en ripsbuske. (Røde vinbær??? på svensk)
Men dette er vel ikke noe problem, blir nok bare litt god røyksmak når man skal grille.


Bild

Neste gang jeg skal prøve skal jeg gjøre to forandringer:
- Jeg skal lage flere enn to hull i det store fatet. Nå er det to firkanta hull på ca 100x100 mm. Det var litt lite trekk. Kanskje bare bore noen 10 mm hull mellom.
- Jeg skal bruke tørrere ved, og ikke noe gran eller furu. :mrgreen:

7 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Skrukke

#64 » 00:02:10, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Det blir Tjärbränning i Närpes i sommar!
:buga:
http://www.tjardalen.fi/

Om en skulle finne på å svinge nedover, hvilke dager gir mest utbytte for å lære noe om tjærebrenning?
Må vel ta med tjæresalve og sprit for å holde myggen unna. :vissla:
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

OL

#65 » 09:38:00, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med mer lufttillförsel med borrhål i det stora fatet nedtill så räcker det att elda en omgång, gaserna från förkolningen brinner då och håller värmen till processen är klar. Kanske kan behövas lite mer fart i elden också, ju kraftigare det brinner och ju varmare det blir desto snabbare börjar förkolningen i den inre tunnan.

1 person gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Turbodiesel

#66 » 22:47:09, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade till min kolningstunna ikväll, förberedde med kutsar i höstas men det blev aldrig av att kola något. I år hade myrj#vlarna bestämt sig för att flytta in. De har dessutom burit in 100kg singel i fraktionen 4-8, inte konstigt att den högen blir mindre & mindre när en miljard myror parasiterar på den.. :mrgreen:

Det kanske går att röka ut dom?


Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

QV_

#67 » 23:10:52, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom blir också kol.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magirus

#68 » 23:21:10, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, så de torde va de enklaste sättet att ta kol :lmao: på dom!

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Turbodiesel

#69 » 23:24:31, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I tidernas begynnelse har jag för mig att det destillerades myror för att utvinna myrsyra.

Jag är inte helt kompis med myrorna detta år, i huset håller de på att bygga en stack bakom kylskåpet, myror ute, myror inne, myror i byxorna..

Behöver en myrslok snarast, gärna på "foder" så att jag kan lämna tillbaka den om han blir för jobbig :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

EE

#70 » 00:47:01, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Kollade till min kolningstunna ikväll, förberedde med kutsar i höstas men det blev aldrig av att kola något. I år hade myrj#vlarna bestämt sig för att flytta in. De har dessutom burit in 100kg singel i fraktionen 4-8, inte konstigt att den högen blir mindre & mindre när en miljard myror parasiterar på den.. :mrgreen:

Det kanske går att röka ut dom?


Bild

Tänd kolningstunnan redan idag, varför vänta? Du behöver en tunna ovanpå för att generera drag men det vet du trolign redan, smart som du är!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#71 » 00:55:15, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det behövs runt 8-10tim vaktning till det där projektet, och i natt har jag tänkt sova var planen.. Men till helgen har polaren bestämt att vi ska börja med en husutbyggnad hemma hos mig, hans grävare var redan på plats igår så jag har nog inget att sätta emot längre..

Kanske är det bäst att tända på natten när alla är "hemma"? jag vill inte gärna att alla dessa flyttar in bakom kylen istället :mrgreen: Vilka tidpunkter jobbar myror egentligen? de flesta myggorna brukar ju sluta & åka hem vid 22-tiden, men myrorna har jag dålig koll på.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#72 » 01:04:13, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart vete f#n, smarta individer jobbar inte.. Speciellt inte i onödan.

Jag brukar elda med tunnan öppen tills det är ordentligt övertänt, har de klassiska "eldningstunna"-lufthålen nedtill. Sedan när det är såpass glöd att det klarar sig själv stänger jag locket och sätter dit spännlåset. En bit 2" rör får sedan stå för dragregleringen. När det inte ryker längre täpper jag till de nedre hålen med sand och det hela får stå något dygn å kallna. Har kört en tre-fyra gånger tidigare, något syns tidigare i tråden.

Tänkte modifiera en liten farmartank till nästa steg, men den behöver isoleras på något sätt, det krävs riktigt hög värme för att lyckas bra. Tidsbrist gör dock att det kan dröja.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

igelkottar

#73 » 08:23:30, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräv ner den i sand och dra ner luft till den kanske?
Dessutom så får myrorna svårare att gå upp i sanden, ner kommer de alltid. (De blir väl aktivt kol) :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

roddjer

#74 » 10:01:17, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev: Vilka tidpunkter jobbar myror egentligen? de flesta myggorna brukar ju sluta & åka hem vid 22-tiden, men myrorna har jag dålig koll på.


Tror dom kör konternueligt 3-skift...

Myrorna här hemma skickar ut rekogniseringsteam på nätterna. Beväpnade är de också de j###larna. En bet mig i nacken när jag var i garaget en kväll i halv elva snåret.
Eller också var han förbannad för han hade missat sista bussen hem. Borde ju avlösning i 10-tiden...


:back_to:

Vore cementringar nåt å ha till ett dylikt projekt?

Har några liggandes hemma, såna där som är lite mindre, 60-70 cm i diameter. Eller spricker de bara av värmen?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

MagnusGoransson

#75 » 13:57:11, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm.. Varför använder man egentligen grillkol? Känns ju bara som att man kokar bort en massa energi ut bränslet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se