Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Projekt för nyfiken amatör

293 inlägg • Sida 19 av 20
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

bonnen513

#271 » 11:33:26, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva grejen med effectan är ju att du har en accvolym där i som jag trodde du skulle utnyttja annars försvinner ju 1500 l i lagringsvolym
Jag har helt koll på systemet som du tänkt dig och jag hade även en lösning på dina ursprungliga ide som inte alls är någon omöjlighet enda nackdelen med den ideen är väl att det går åt mer el till pumpen mellan huvudtanken o slav och ökad risk för driftsstörningar samt något ökad exp,volym
Senast redigerad av bonnen513 12:20:13, 29-05-2016, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



bonnen513

#272 » 11:42:28, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sen är det ju detta med värmeväxlingen så du kollar upp så du får tillräcklig kapacitet där men har du flera slingor i tanken så är det ju till att koppla ihop dom på rätt sätt. det bör du kolla upp innan du bestämmer dig

och förlita dig inte på röris kunskaper
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Vedvärme2016 (trådstartaren)

#273 » 12:40:01, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bonnen

Då förstår jag din fråga.
Effectans pannvattenvolym hade jag tänkt mig skulle ingå i lagringssytemet med tanskarna.
Detta har inte diskuterats förut.
Min idé är att Effectans pannvatten ska kunna ladda upp tankarna även då Effecten är vilande.

Dvs det förekomemr hela tiden ett flöde mellan Effectan och tankrummets tankar . Då når jag upp till den önskade nivån.
Då komemr den enhetliga systemtempnivån att hållas enhetligt för 1500 l i effectan + 300 l i Erylens pannavatten + 2500 l i tank + 500 l öppet expkärlstank + rörinnehållet ca 200 l. = 5,000 l
Slavens 750 liter har jag då inte räknat.

Detta förutsätter ett ständigt flöde i första kretsen panna-tankar-panna oavsett eldning.
När sen eldningen startat så komemr dessa 5000 liter att ha samma temperatur och stiga samtidigt. EEffectan värmer således även pannvattnet i Erylpannan.

Pannvattnet i Effectan stiger förstås snabbare av närheten till värmekällan under eldningen men då eldningen slutar så ska tempen jämna ut sig i de 5000 l. Om tempen nås och eldning ännu fortsätter så nödkyls Effectan med hydroforvatten som efter att ha passerat Effectan leds nei nödkylröret i kulverten och ut i naturen den vägen tills Effectan når ner till avsedd temp då eldningen har slutat.
Det måste testas fram hur mycket jag behöver elda för att höga till vissa gradtal i de 5000 litrarna.
I början blir det säkert urkokningar, men jag tror jag kan lära mig att anpassa vedladdningen till den temphöjning jag önskar. Trial-And-Error som det heter
Efter den tid så vet jag att det behövs x % fyllnadsgrad i Effectan för att återta hetvattennivån i de 5000 litrarna.
Jag kommer också att lära mig att samköra Effectan med Erylen för att se vilken laddning dessa behöver för att gemensamt och snabbt jobba upp de 5000 litrarna från länge stillastående till full högtempnivå
Ex då jag är bortrest och systemet har fortsatt att poumpa allt kallare vatten runt och nä rjga komemr hem så kanske dtet är bara 10 grader i hela systmet och då bvill jag ha en jättesbann uppladdning och då att kunna samköra båda pannorna är en optimal vision. Jag fatrtar att 10 graderstem då jag återvänder till 1000 gradrer på alla 5000 litrarna + 750 liter i slaven och de 100 litrarna i radiatorerna = nästan 6000 liter 10 gradigt vatten tar sin tid att nå. Med två starka pannor parallellt eldande så går det säkert att nå ett önskat BÖR värde om 100 grader eller mer i hela systemet av 2 pannor-acktankar-expkärl.rör,kulvert och slav på en timmes eldning i två pannor.
Jag ser alltså bara fördelar med att lägga pannorna parallellt mot tankrummet,. Vad säger du själv om detta?

Jag är borta resten av dagen från nu till sent ch svarar mail sent ikväll.
Borta i morgon måndag. Kollar o svarar måndag kväll.
Sen Värmland med en fruktansvärd massa isolering o 6 m rökrör, Spriorör, takpapp och kablar.
Åter i Stockholm den 6 juni.
Kan bara läsa mail på min stationära burk.

Jag gömde tidigare att berätta att i isoleringshämtningen i går kväll mot en flaska vin även ingick minst 50 m rörisolering av nån form av skumplast som man viker runt röret.
Har sett att dessa kostar 30 kr / meter på K-Rauta.
Så det var julafton för en snåljåp igår. :hurra:
Lojalitet är den Högsta mänskliga egenskapen. Den bara Ger utan att någonsin kräva något tillbaka.
Lojalitetens underrubriker är Kärlek, Kamratskap, Vänskap mfl som alla - tills vidare outsagt - förväntar sig något i gengäld :uupps: :ohnej: .
Vedvärme2016
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:09:13, 31-03-2016
Ort: Djupaste skogarna i Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kör mestadels MB Vito lätt lastbbil o boogielsäp 2 ton samt jämnåriga kvinnor

Vedvärme2016 (trådstartaren)

#274 » 14:51:04, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemma o äter. Snabbsvar t bonnen
Jag var nog lite otydlig i strsesen. Jag vill självfallet använda allt pannvatten som ackvatten ocvh då måste cirkulationen mellan pannor och ackkar fortgå dygnet runt oavsett eldningar. Helt rätt att jag annars tappar 1500 l lager.
' Därmot skriver du: .....det går åt mer el till pumpen mellan huvudtanken o slav ...
Om du menar mellan pannor och acktankar så hålller jag med dig för kontinuelrigt flöde kostar mera el. Men om du menade det du skrev mellan ackar och slav så är det en elbesparing att bara slå på kulverten då det behövs och inte hålla dygnetrunt flöde som drar mera el.

Kollar mailen sent ikväll. Har en tuff vecka framför mig.

'
Lojalitet är den Högsta mänskliga egenskapen. Den bara Ger utan att någonsin kräva något tillbaka.
Lojalitetens underrubriker är Kärlek, Kamratskap, Vänskap mfl som alla - tills vidare outsagt - förväntar sig något i gengäld :uupps: :ohnej: .
Vedvärme2016
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:09:13, 31-03-2016
Ort: Djupaste skogarna i Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kör mestadels MB Vito lätt lastbbil o boogielsäp 2 ton samt jämnåriga kvinnor

bonnen513

#275 » 21:49:35, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du redan glömt detta med skiktning och att stänga draget vid uppnådd temperatur? Nödkylning ska aldrig behöva tillämpas.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Vedvärme2016 (trådstartaren)

#276 » 22:15:36, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig sett en beskrivning av skiktning och framför allt om dess betydelse .
Helt noll kunskap där.
Vet inte vad det är. Trodde att kallt och varmt vatten utjämnas då det hällas i samma bunke.
Finns något fysiskt installetar i en tabk som håller vattnen separerqade.
Så jag har inte glömt något jag inte fått kunskap om.
Kan du förklara detta så vore det en välgärning.
Stönga draget är väl bra i teorin men i praktiken återstår en massa eld även om draget stängs. OK om man stänger helt och elden dör så förstår jag.
Lojalitet är den Högsta mänskliga egenskapen. Den bara Ger utan att någonsin kräva något tillbaka.
Lojalitetens underrubriker är Kärlek, Kamratskap, Vänskap mfl som alla - tills vidare outsagt - förväntar sig något i gengäld :uupps: :ohnej: .
Vedvärme2016
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:09:13, 31-03-2016
Ort: Djupaste skogarna i Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kör mestadels MB Vito lätt lastbbil o boogielsäp 2 ton samt jämnåriga kvinnor

bonnen513

#277 » 08:18:29, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ang draget så stänger du det försvinner kanske 80-90 % av effekten
skiktning. varmt vatten är lättare än kallt. kollar du Dannes ritning så syns det väldigt tydligt och jag har ju nämt det tidigare när vi pratade om urladdning av tankarna. Så det är vattnet i sig självt som håller sig separerat
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#278 » 11:23:08, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vedvärme2016 skrev:Hemma o äter. Snabbsvar t bonnen
Jag var nog lite otydlig i strsesen. Jag vill självfallet använda allt pannvatten som ackvatten ocvh då måste cirkulationen mellan pannor och ackkar fortgå dygnet runt oavsett eldningar. Helt rätt att jag annars tappar 1500 l lager.
' Därmot skriver du: .....det går åt mer el till pumpen mellan huvudtanken o slav ...
Om du menar mellan pannor och acktankar så hålller jag med dig för kontinuelrigt flöde kostar mera el. Men om du menade det du skrev mellan ackar och slav så är det en elbesparing att bara slå på kulverten då det behövs och inte hålla dygnetrunt flöde som drar mera el.

Kollar mailen sent ikväll. Har en tuff vecka framför mig.

'

det med elen missförstod du. det var om du skulle bygga utan värmeväxlare och pumpa mot ett mottryck för att ha två separata kretsar med samma vatten.
Du skall inte pumpa vatten mellan panna och tankar hela tiden. det var det jag menade och som du ska tänka över med Effectan. jag skulle nog koppla Effectan i serie vid laddning och parrallelt med prioritet vid urladdning för att snabbt kunna få över värme till slaven när du kylt ner hela volymen. tänk skillnaden i tid på om du skulle ta ut värme ur den femte tanken-då måste du elda i 10 timmar innan du har värme i tank fem, så som jag föreslår kan du ha värme i huset igen på under en timma
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#279 » 11:44:17, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

6000 liter gånger 100 grader =600kWh
600kWh/80kw=7.5 timmes eldning för att värma upp hela systemet + att huset är nerkylt+tiden innan pannan ger värme ger nog nästan 10 timmars eldning innan det är helt fullt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Vedvärme2016 (trådstartaren)

#280 » 12:14:28, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen

Utmärkt jobbat!
Jag är helt med dig på att ett totalt nedkylt system kommer att ta lång tid att värma. Vatten är ju krävande i uppvärmningsfas.
Jag har här en vinst av att ladda slaven bara vid behov.
Om jag är borta nån dag och har stängt styrningen till kulverten så kommer slaven att tappa värrmen oerhört mycket snabbare än tankrummet och panna.
Vinsten med detta är att jag kan hålla huset på grundvärme ex 10 grader så att luftkudden i vägg inte förloras. Genom denna tempmneddragning så hålls hettan kvar läönge i tankrummet med sin 70 cm isolering plus 5 cm individuell tankisolering.
Då kommer inte tankrummet att tappa av smama hetta som sker då huset kräver 22 grader. 50% lägre tapp alltså. Då är tankarna heta då jag återkomemr för dde har inte dränerats på hetta då jag variit borta
När jag kommer hem igen så är huset småruggigt för ÄR värdet ligger 12 grader lägre än BÖR värdet.
Då slår jag på det BÖR-värde jag vill ha och tankrummet öser på till slaven via kulverten. det tar säkert flera timmar innan de sparsamt uppsatta radiatorena har fått upp rummen till 22 grader.
Innan huset är uppvärmt så kan jag brassa i mina 3 Husquarna vedspisar ( varav en har ett vattentråg i koppar) plus 3 vedkaminer utspriddai huset så jag kan snabbt få upp behaglig värme medan system pumpar hetetta in i slavens radiatorkretsar.

Detta är självfallet veklighet då jag är borta bara ett par dagar. Mne längre semester så kommer allt att ha samma temp som ute och om det är köld ute så får elpatronerna starta. jag har några sådana.

Jörgen har pratat om spetsning.
Vi har ju kommit fram till att den befintliga NIBEN ( som jag inte röknat in i volymen) ska klara spets på vvb till tappvatten-

Men Nibens eget tanktvatten måste väl sammakopplas med slaven intill om jag fattat schäsen. I så fall ökar ju vattenvoolymen med även ibens innamäte.
Jag vet inte vad den lagrar med ska kolla det.
Det blir en jäkla massa vatten. Kanonbra!
Lojalitet är den Högsta mänskliga egenskapen. Den bara Ger utan att någonsin kräva något tillbaka.
Lojalitetens underrubriker är Kärlek, Kamratskap, Vänskap mfl som alla - tills vidare outsagt - förväntar sig något i gengäld :uupps: :ohnej: .
Vedvärme2016
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:09:13, 31-03-2016
Ort: Djupaste skogarna i Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kör mestadels MB Vito lätt lastbbil o boogielsäp 2 ton samt jämnåriga kvinnor

Vedvärme2016 (trådstartaren)

#281 » 12:19:39, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen

Drar till Värmland idag med fulla lass grartisisolering mm både i skåpbilen och på släpet. Får inte på ens en penna.
har mycket att stå i därborta inför flyttlasset efter midsommar.
Jag år åter i stan 6 juni.
Så om inget svar så har jag alltså inte mulat ännu...troligen inte iaf.. :wave:
Lojalitet är den Högsta mänskliga egenskapen. Den bara Ger utan att någonsin kräva något tillbaka.
Lojalitetens underrubriker är Kärlek, Kamratskap, Vänskap mfl som alla - tills vidare outsagt - förväntar sig något i gengäld :uupps: :ohnej: .
Vedvärme2016
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:09:13, 31-03-2016
Ort: Djupaste skogarna i Värmland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kör mestadels MB Vito lätt lastbbil o boogielsäp 2 ton samt jämnåriga kvinnor

Mustangboss

#282 » 15:19:05, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste ta reda på vilken Nibe vvb du har. Är den bara elektrisk så åker du på ett rör till i kulverten om du ska använda slingan i slaven att värma huset.
The older i get, the better i was.
Mustangboss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:49, 27-04-2015
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mustangboss

#283 » 16:15:49, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen tror jag väl inte att du behöver värma upp fem kubik innan du får värme i huset. Det är väl så att tilloppet till huset tas ur den första tanken som laddas först. Då stiger värmen i den först och följaktligen även i huset, även om dom andra tankarna är kalla.
The older i get, the better i was.
Mustangboss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:49, 27-04-2015
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#284 » 12:25:10, 18-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vadå uppvärmning? Det beror såklart om värmeuttaget är stort eller inte, försök vara lite jordnära i era beräkningar. Här handlar de inte om mm-passningar de är lite för drygt å tiden utvisar hur de lyckas! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ac tc

#285 » 18:09:32, 22-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite oroväckande att begreppet skiktning inte verkar förstås.
- läs på så du inte gör nåt blanda varmt och kallt vatten system för då får du elda ihjäl dig för varmvattnet.
Skiktning är en av grundtankarna med ackumulator lagring, dvs behålla kvaliten på värmen.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se