Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Drömmen om att klippa kabeln till elnätet Lösningen?!

86 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

EE

#61 » 23:24:20, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte ekonomiskt försvarbart att klippa kabeln till elnätet med dagens priser. Försök hellre reducera förbrukningen och kanske säkra ner för att få lägre nätkostnad!
Batterier, dieseldrivna elverk, solceller och vindsnurror kostar. Skall man dessutom kunna plocka ut trefas 16A växelström som går att använda kontinuerligt när som helst på dygnet utan speciella förberedelser så blir det fet-dyrt!
Överlag så har vi ett bra och med europeiska mått mätt billigt elnät i Sverige. Att försöka bibehålla boendestandard offgrid i vårt klimat är inte realistiskt ur varken ekonomiskt- eller miljöperspektiv!

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet



Palle500

#62 » 23:54:57, 01-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många inlägg kanske inte bara handlar om den ekonomiska kalkylen. är flera här som vill ta en dålig investering med kontant betalning eller snabb avbetalningsplan för att sänka den framtida löpande månadskostnaden, tex vid pensionering då har man tid med lite extra pyssel och kan ha en bra standard i övrigt när pengarna räcker till annat än ökande fasta abonnemangsavgifter för att folk sparar in på förbrukningen och eljättarna behöver få in sina penningvolymer då höjer dom kvickt de fasta avgifterna gissar jag på?
Exit
Blev lite enkelriktat! Håller med att till en början kan man sänka huvudsäkringen och dra ned ordentligt på förbrukningen. Men når fasta avgifterna en smärtgräns så skall man kunna klippa abonnemanget på direkten och fortsätta leva. Detta kan gälla mycket tex en billig bil, snart blir elbilar överkomliga. Kanske en el mopedbil?
LED lampor gör att lyse kostar nada i energi. Tänd endast LED ytterlyse när det behövs automatiskt. Kör med nästan gratis kyl o frys på vintern. Tvätta när solen lyser,. Ändrade vanor kan spara massor. Måste man duscha varje dag? Kör solvärmd dusch på sommaren. Osv.
Man får inte sluta att se möjligheter och leka i ekonomitermer som är för vinstgivande företag. Ladda ned filmer, nyheter över internet på dagtid när solen lyser och titta energisnålt på kvällen. Kör med eböcker dessa skärmar drar i princip noll endast lite energi när du byter till nästa sida. Allt måste inte konsumeras via Youtube som tar enormt med energi att titta på.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

EE

#63 » 00:40:31, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Palle500 skrev:Kör med nästan gratis kyl o frys på vintern.

En modern kyl/frys kombo kostar 700 kr i el på årsbasis. Frågan är hur mycket man vill ändra på vardagen för 350 kr i kostnadsminskning?
Palle500 skrev:Måste man duscha varje dag?

Dusch varje dag eller inte saknar betydelse om man värmer varmvattnet med t ex vedeldning, vilket man rimligen kommer att behöva överväga om man skall klippa kabeln till elnätet.


Palle500 skrev:Ladda ned filmer, nyheter över internet på dagtid när solen lyser och titta energisnålt på kvällen. Kör med eböcker dessa skärmar drar i princip noll endast lite energi när du byter till nästa sida. Allt måste inte konsumeras via Youtube som tar enormt med energi att titta på.

Det finns ingen sanning i att just nedladdningen skulle vara speciellt mycket mer energikrävande än själva tittandet, snarare tvärt om eftersom du då har en skärm att driva utöver de andra enheterna.
Att Youtube skulle ta enormt med energi att titta på är rent faktafel. Skillnaden är ett fåtal watt på en laptop som idlar och en som visar Youtubefilm. Dessa watt är på det stora hela försumbara.

Jag vill gärna diskutera detta ämne men det måste vara med sunda och korrekta resonemang! Att bara haspla ur sig felaktigheter kommer att föra diskussionen åt fel håll.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Palle500

#64 » 01:02:25, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du fattar vad jag skriver.
Ladda ned över tex 4G tar massor av energi och sen köra WiFi mot TP kabel. Det jag säger är att du kan förbruka mer energi direkt från solceller när solen lyser än att mellanlagra i tex batterier. Och var sa jag att en tv skärm är energisnål?
Jag jämförde Youtube med en E-platta och det är väl minst tusentals gånger mer förbrukning på en Laptop som dessutom kör WiFi mot en E-platta som i princip endast drar energi när du byter sida på det du läser. Viss ned laddningen av boken tar ju energi. Vet inte men kanske motsvarar 20 sek YT tittande.
Du tycks inte fatta att det även handlar om en livsstils förändring för att komma bort från den allt ökande energikonsumtionen.
LED lampor bör man inte heller driva med 230volt ac det är stora förluster i detta. Kör dom istället på svagström.
Hur kan du mena att en kyl/frys endast kostar några hundralappar? Jo i el förbrukningskostnad är rätt. Men du tycker alltså inte att fasta avgiften räknas? Och jag har inga problem att köpa el om den bara kostar när jag förbrukar den. Det jag och många andra gissar på är att ju mer du sparar så höjs fasta kostnaden för elbolagen behöver sina intäkter osv som jag redan skrivit.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Tjocksmocksjocke

#65 » 18:56:38, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är också över genomsnittet intresserad av energi och förbrukning, men jag är trots detta benägen att hålla med EE, jag tror att under landets utveckling de senaste 1000 åren så finns det INGENTING som en kommer i närheten av "Två hål i väggen". Inte vägbyggen, inte industrialiseringen, inte välfärden. Det som betytt mest är elektrifieringen.

Visst säger någon, men nuförtiden kan man själv producera energi nog att klara sig. Javisst, om man är villig att göra detta och släppa bekvämligheten att kunna starta dammsugaren vilken tid på dygnet som helst, eller att tända upp i verkstaden så att man ser att svetsa, om man ens har ström nog att kunna göra detta.

Nej, än så länge skall man inte klippa den ingående strömkabeln, men man kan gott minimera förbrukningen på de punkter man kan, så gör jag.


Tänker man efter så finns det inget så genialt som ett elnät, där distributionen kan gå till var helst den behövs. Däremot kan man kanske säga ett eller annat om de avgifter som man får betala för denna allas vår nödvändighet. Men det är en annan fråga :)
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Palle500

#66 » 09:39:55, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ångmaskin med 90% total verkningsgrad
http://www.dn.se/debatt/hogtekniska-ang ... ergikalla/
Bild
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Bacon

#67 » 10:09:19, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog nått sånt som krävs, elutbytet på dendär är nog 5-10% det gäller att skilja på äpplen och päron!
Nått nytt med små ångmaskiner har inte hänt de sista 70 åren och det lär det inte göra häller. Det sista innan dieseln tog över helt så var ångmaskinerna mycket eleganta. De sista ångloken var automatiserade, gick fort som s*t*n och tog rimligt med bränsle.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Tjocksmocksjocke

#68 » 10:26:05, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill presentera något som revolutionerande och högeffektivt, döper man det då till CONPOWER?

Hur tänkte man där :mrgreen:
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Palle500

#69 » 10:47:30, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tänker nog helt rätt och jag skrev total verkningsgrad max 10% mekanisk och sen förluster i generator etc.
Men som jag fattat denna tråd så handlar den inte om att uppfinna en ny energikälla som är billigare och effektivare, samt bekvämare än två hål i väggen. För dom hålen är fantastiska och just nu köper man el i Sverige billigt och bekvämt.
Utan jag uppfattar frågeställningen som att hur kan man slippa externt elberoende för tex ekonomiska aspekter, använda egna naturtillgångar, egen arbetsinsats och även förändra sin livsstil.
Så som ni hånar folk/företag som funderar och försöker klura ut nya sätt att få ett bekvämt liv så händer inget och om ni levt på slutet av 1800 talet skulle ni ha garvat och hånat bilen och även ottomotorn som idiotiska påfund, vi har ju ångmaskiner, varför ändra på världens bästa uppfinning!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Tjocksmocksjocke

#70 » 12:16:30, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är osäker på vem/vilka det inlägget var adresserat till. Men jag hånar iaf ingen. Har inte sett någon annan här göra det heller för den delen...
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bacon

#71 » 17:46:00, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det är mig du blev sur på. Vi har kanske lite olika infallsvinklar. Jag trodde i början av diskussionen att det skulle kunna vara ekonomiskt försvarbart med självförsörjning av el för en normal villa men det har visat sig vara mycket svårt. Därför tycker jag man kan använda det befintliga nätet. Småskalig elproduktion däremot tror jag starkt på.
Jag ser inget egenvärde i att fjärma mig från samhället, jag tycker samhället är ganska bra. Det har sina sidor men på det stora hela blir det mesta bättre och bättre. Och för att förbereda sig för en apokalyps så är ju iallafall min analys att det går aldrig bra för preppern, ska man förbereda sig för apokalypsen så hade jag skaffat 100 kalashnikov, några stabila militärlastbilar och mängder med ammunition. Resten fixar man sen.
Ångmaskiner tror jag absolut på. Jag jobbar med ånga varje dag. Majoriteten av värdens el produceras med ånga. Men några stora framsteg tror jag inte på, man måste hålla sig inom termodynamikens lagar tyvärr. Jag har börjat fundera på småskalig produktion själv, 10%-15% elutbyte stämmer ganska bra med våran el/värme-förbrukning. Höga tryck är tekniskt svårt att hantera i små anläggningar då blir det nog ca 10%.
Daniel.h var ju inne på dehär banorna, tyvärr blev han aldrig klar.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

treaser2 (trådstartaren)

#72 » 05:44:15, 05-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Janson1

#73 » 07:01:49, 05-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo elen kommer att gå upp, speciellt då dom fasta avgifterna. Men skall vi leva på ett drägligt sett utan "köpe-el" så krävs det en mängd uppoffringar, kunskap, tid, pengar inte minst till alla alternativa tillverkningssätt. Då nästan allt vi har som kräver energi går på just el så måste vi fortsätta tillverka el själva. Solel när solen skiner, vindel när det blåser, vattenel när det finns gott om vatten, om man har möjlighet till det. Och sen en diesel/bensingenerator när allt annat vägrar ge el. Skall vi bli "offgrid" så krävs nog att vi går ner till deltid för att hinna med att underhålla/fixa alla tillkommande utrustningar. Jag jobbar halvtid som anställd och lagar lite kundgrejer som extra tillägg i ekonomin, resten av tiden underhåller/lagar jag alla mina/våra grejer på den lilla gård jag har. Två hål i väggen eller för min del fem hål i väggen är otroligt bekvämt, jag är beredd på vad det kostar för att ha detta i fortsättningen, det är bättre att jobba i hop en timma till då och då för att ha det så vidare. Hade jag bott mer söderut och inte hade kallt ett halvt år, då vore läget annorlunda men jag vill inte flytta.
Ånga som drivkälla tror jag inte på i småskalig produktion, det är för dålig totalverkningsgrad samtidigt som det måste övervakas hela tiden. Man kan lösa övervakningen med elektronik och div sinnrika styrsystem men systemen måste i sin tur övervakas av oss.
Ev. så skulle en by eller litet samhälle kunna gå ihop om ett antal gemensamhetsanläggningar för att just lösa elbiten och ha ex antal anställda som bara ser till att detta fungerar, en ny slags infrastruktur i småskala. Vad kommer detta att kosta då? Är det genomförbart?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mikkel

#74 » 23:47:33, 05-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

två hål i väggen är ganska bekvämt :mrgreen:
men vi måste få spåna o brainstorma hej vilt :idee3:
unna oss att fantisera o drömma :lmao:
peppa varandra :thumme: :thumme: :thumme:
sansar oss med sunt kritiskt tänkande :klia:
ut ur kaos kommer ordning :laes_detta:
i bästa kompisanda :shake_hands: filtrerar vi fram ett och annat guldkorn
sen laddar vi om :bira:
för en ny vansinnigt rolig brainstorming....... :djaevul:

så här kan man ju göra tydligen.....
https://www.youtube.com/watch?v=RRN0uClnJBw
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ludde eriksson

#75 » 06:05:36, 06-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra, Mikkel! :shake_hands: :bira:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se