Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Invest luft/vatten VP och dess olyckliga leverne...

58 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 22:50:07, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bakgrund: Köpte denna luft/vatten värmepump nån gång på 2010 talet och monterade den efter alla konstens regler. Ganska omedelbart frös den igen och påminde mest om en iglo.
Den var hopplös trots uppretade försök att tina upp den, den ville helt enkelt vara isklädd. I samma veva skaffades en vattenburen vedpanna så vp. blev bortglömd och senare nermonterad.
Så införskaffades en fritidsstuga och vp fick en ny möjlighet att frysa igen. Efter en tid så brann ett av kretskorten upp på utomhusdelen och jag fick hjälp via ett annat forum att felsöka och fick tips om ett begagnat kort som monteras in så den kunde fortsätta att isa ner sig.
Från ett tips från detta andra forum (Tack T.F.) om att två av tempgivarna kunde vara förväxlade från tillverkningen så kom vi på att så var fallet och sen dess (2013) så har den fungerat ganska bra. Nu är den i igloläge igen... Jag har provat via fjärrstyrning (min sambo) att den fungerar i kylläge så kan det vara en tempgivare igen? Jag har inga varningar eller felkoder, men det verkar som den aldrig går i avfrostningsläge?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



torbjorn_forsman

#2 » 23:05:29, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl blanda mig i värmepumpen här också, då :)

Om avfrostningen har fungerat bra tidigare men sedan lägger av, så skulle det kunna bero på tempgivaren som sitter vid ett rör nere till höger om utomhusdelens förångare. Den givaren sitter fuktigt till eftersom det kan rinna smältvatten över den vid avfrostning, och den verkar inte tåla sånt i längden. Jag vill minnas att någon guru på värmepumpsforumet ansåg att man skulle byta den där givaren mot en givare från Elfa som har ungefär samma elektriska data men reagerar snabbare, för att få avfrostningen att fungera bättre. Vad som i varje fall är viktigt är att se till att elkabeln till givaren är dragen så det inte kan rinna vatten längs med den till givaren, den måste göra en böj nedåt intill givaren så att vatten som följer kabeln kan droppa av där. Annars finns det risk att givaren känner av det nollgradiga vattnet istället för rörets verkliga temperatur.

För tillfället har jag en liknande värmepump i luft/luft-utförande (Foma 5600) hemma, den har egenheten att om innedelen och dess filter är mycket dammiga och smutsiga, så missar den avfrostningar och kan frysa igen totalt då utetempen är runt 0. I det läget kan den också hålla på och avfrosta i onödan (en gång i halvtimmen eller så) då det är nedåt 10-20 grader kallt ute. Med ren innedel fungerar avfrostningarna betydligt bättre. Jag skulle kunna tänka mig att luft/vatten-utförandet får liknande problem om det t ex skulle vara dåligt vattenflöde genom värmeväxlaren eller igensatt/igenkalkad värmeväxlare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 23:11:21, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar på givarfel jag med men borde den inte gå i avfrostningsläge någon gång oavsett?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#4 » 23:24:58, 11-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar inte så. Man vet ju aldrig hur programmerarna har tänkt...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#5 » 20:05:12, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag har jag mätt och kommit fram till att en av givarna (pipetemp) visade ohmvärde motsvarande 26 grader istället för 3 grader, dom övriga två visade exakt omräknat till 3 grader.
Det hade gått in vatten i givarkroppen men det gick fint att torka upp det och fixa den igen så nu är det bara att hoppas... Jag kunde tyvärr inte närvara tills första tänkta avfrostningen.
Min ena son bor där nu och har lovat att hålla ett öga på den.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 22:11:40, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att konstatera, den avfrostar fortfarande inte, inga felmeddelanden.
Är det någon som har en idé? Var skall man börja tro?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#7 » 22:41:45, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tempgivaren (pipe) dragit åt sig fukt igen? Oxid eller smältlim i givarkontakten på kretskortet i utedelen?
Sätter den felkod om man kopplar bort pipe-givaren helt och hållet eller kortsluter den?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 23:19:05, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag läser just om detta med fukt och frost vid den givaren och det lutar väl åt det hållet.
Den här isoleringen som omsluter själva kompressorn blir ju ganska våt då den i princip bor i smältvattnet. Det får bli nästa åtgärd. Att testa om felkod kommer upp vid givaravbrott kan ju vara bra att testa också.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#9 » 14:18:21, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är nog felet hittat och åtgärdat för denna gången, den avfrostar som den ska och har nu fungerat i 24 timmar... Felet ja? Det var en tempivare (Pipe) som visade 4,7 kohm när den borde visat ca 10 kohm, detta upptäcktes redan förra helgen men jag trodde det var kablaget då det blev riktiga värden när jag torkade en skarv och isolerade den bättre. Ni i går morse så var det likadant och jag hade skaffat en annan givare utifall att. Ända kruxet är att den nya givaren inte har samma kurva, den går bara helt rätt vid 25 grader sedan avviker den mer och mer. Den vekar dock stämma tillräckligt bra för att avfrostningen skall ske i tid så det får vara så här så länge.

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 11:08:08, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser nu att den tydligen har fungerat ett par år... I förrförra veckan var det dags, den började lukta mysko, bränt kretskort kändes det som. Jajamensan, ett nytt hål i kretskortet från ett lite relä som gett upp. Så nytt relä, ny dragning med lösa sladdar och även drivkretsen till reläspolen mätte mystiskt så den blev också utbytt (ULN2003) och se på f*n, nu funkar den igen. (så länge det varar...)

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#11 » 15:32:56, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har satt gnistsläckare (varistorer) parallellt med reläkontakterna på min Fomavärmepump. Vill minnas att jag också gjorde om frihjulsdiodkretsen vid ULN2003 så att reläerna slår från snabbare och mer distinkt. Jag tog bort de lösa dioder och kondensatorer som sitter parallellt med varje reläspole, skar av ledaren på kortet till ULN'ens gemensamma frihjulsdiod och satte en 30 V zenerdiod i serie med den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 19:12:15, 09-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta skall väl i princip inte behöva göras, vid dessa problem brukar elektroniken säga upp sig nästan omgående. Så jag kommer att köra vidare som det är. Det har ju ändå funkat i nu 8-10 år och reläfelen är svåra att komma tillrätta med då dom faktiskt slits. Men nu är dom bytta och har jag tur så går pumpen några år till...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 23:04:42, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På årets sista dag var det klippt igen, skall ner på lördag och göra en felsökning. Denna gång är den tvärdöd! Vi har väl börjat snegla åt en annan ganska lika pump som ersättare. Vi har funnit en "monoblock" pump, dels en on-off pump med R407C gas och en inverterpump med R410A gas. Vad är det för fördelar med 407 gas gentemot 410? On-off pump, är det inte förlegat? Här en länk till företaget: https://outl1.se/inverter-varmepump-16kw Vågar man köpa?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

63an

#14 » 23:20:59, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja! De lovar mycket i minusgrader men de visar sej när tempen blir aktuell, tror du är mannen att klara bytet! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1 (trådstartaren)

#15 » 23:27:07, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja själva bytet är nog inga problem. Den skall vara i Halland utmed kusten så minusgrader är numera ganska sällsynt, fast det förekommer!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se