Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Turbolatorer och pelletsbrännare

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Hansborg

#16 » 22:58:02, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ganska viktigt att få till stigningen likt orginalet.
är det stående eller liggande kanaler, du kanske kan göra dem som veckade plåtremsor likt sik-sak mönster??
Fyller turbulatorn upp kanalen helt?

i det här inlägget Hansborg @ Äventyr med tubpanna kan du se lite av mina orginal turbolaturer... ser enkla ut men än dock fungerar bättre än "dåligt" vridna ditos..

kolla att draget inte är för stort, öppna inspektionsluckan vid drift.. tändstickan eld skall dras innåt men inte slåckna typ ungefär..

finns det inget spjäll i rökröret?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Iznogoud (trådstartaren)

#17 » 23:13:52, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Likt original lär de aldrig bli med de grejor och kunnande jag har. Det är stigande tuber.
Det sitter ett CTC dragavbrott på rökröret som kommer ut ur pannan, dock är skorstenen rätt hög vilket skapar ett jäkla drag genom pannan ändå.
Det här är en tillfällig lösning för stunden då uppvärmningen kommer bytas till nästa säsong, förmodligen bergvärme då kroppen protesterar mot allt arbetet årsveden kräver.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#18 » 14:52:50, 10-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då, då är sista kringelkroken krökt och istoppad.
Får se om det genuina hantverket gör någon skillnad eller om kråkorna kommer fortsätta trivas ovanpå min skorsten under resten av vintersäsongen.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#19 » 22:10:13, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pelletsbrännaren startades upp nu ikväll, och med 4 extra turbolatorer, 9 totalt, sjönk röktempen till 90°
Får plocka ut 1 eller 2 turbolatorer imorgon och se tempen då.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

jonnordvall

#20 » 22:46:35, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte bort det som skrevs tidigare om rökgastemp. Mät en meter ner och se vad du har där. Risk för kondens annars.
Sett exempel på frost/is likt i en icke avfrostad frys INNE i rökkanalen. Och även ett hus där en tapet helt enkelt ramlat av väggen i vardagsrummet pga fukt...... sådant är inte bra ens i sina mildare former!
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Iznogoud (trådstartaren)

#21 » 18:17:08, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagit ur 3 av 4 nya turbolatorer, så nu är tempen 170° istället för 90°
Märkligt dock att 1 extra turbolator sänker tempen från 300°+ till bara 170° :klia:
Ok att jag sotade samtidigt, men det gör jag ju varje vecka p.g.a askbildningen i den lilla eldstaden som oljebrännaren huserat i tidigare.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Turbodiesel

#22 » 18:31:14, 14-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inget i många tuber så går väl i stort sett allt ut i dessa, stoppar du in den som gör att det blir lite mottryck så blir det då stor skillnad. Är min teori.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se