Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Hjälp med beräkning på värmeförlust i kulvert!

60 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Skru'are

#16 » 18:50:38, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Jag tycker ni andra är lite för slöa när ni säger att det inte går att räkna ut

Naturligtvis går det att räkna ut, men inte med de lämnade uppgifterna; temperaturskillnad på markytan.
Senare kompletterades uppgifterna, men de har ingen säkerhet - skit in/skit ut.
Det kanske är så att vet man hur komplicerat det är, så känns det meningslöst att ens gissa.

Men låt dig inte avskräckas - du är ju inte slö. :klia: :idee:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor



Skru'are

#17 » 19:10:35, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flödet, med tre siffrors noggrannhet, hur är det mätt?
Summa temperaturfall anges till noll eller kanske 0,1, men inom felmarginal...
Jörgen.Överslaget gäller bara i den stunden och säger inget om resten av året.
Regelbunden noggrann mätning skulle kunna användas till att plotta in i ett diagram, så att man kan beräkna integralen; ytan under grafen.
Men en sak håller jag med dig om:
jörgen.ottosson skrev:Jag vet inte om det är meningsfullt att räkna på något ...
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

QV_

#18 » 19:22:33, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ovanstående uppskattning på c:a 400 kwh/dygn skulle iallafall göra mig mera motiverad att undersöka saken närmare.
Ibland behöver en beräkning inte vara bättre än så i början.

Man måste få en uppfattning om problemets storlek innan man vet om det är ett problem...
/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Skru'are

#19 » 19:24:06, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar handla om en bostadsrättsförening med några tröga gubbar i styrelsen som inte vill "kosta på". Absolut inte höja avgiften.
Samtidigt kostar det hela tiden och man riskerar att hamna i ett akut läge - dyrt - och ingen finansiering planerad.
Skall man försöka övertyga sådana gäller det att ha rejält torrt på fötterna. De har ofta någon likasinnad som de "konsulterar". Denne visar på att dina argument inte håller, det är osäkert, tyckande, inte vederhäftigt eller liknande.
Det här är bara en gissning. (Av en som hellre vet.)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#20 » 19:28:28, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:
bonnen513 skrev:Jag tycker ni andra är lite för slöa när ni säger att det inte går att räkna ut

Naturligtvis går det att räkna ut, men inte med de lämnade uppgifterna; temperaturskillnad på markytan.
Senare kompletterades uppgifterna, men de har ingen säkerhet - skit in/skit ut.
Det kanske är så att vet man hur komplicerat det är, så känns det meningslöst att ens gissa.

Men låt dig inte avskräckas - du är ju inte slö. :klia: :idee:



Jag håller helt med dig om att vi behöver andra och rätt mätta siffror för att kunna räkna ut nåt.
Därför ställde jag några frågor till TS på saker som jag behöver veta för att bry mig om att försöka räkna (och då jag saknar kunskapen än så länge så är det inte så komplicerat, så nu försöker jag läsa på för att fatta hur svårt det kan vara)
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#21 » 19:33:04, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bara skillnaden på olika jord verkar kunna göra att Lambda värdet varierar mellan 0,5 och 4
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jörgen.ottosson

#22 » 19:37:45, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att mäta och logga är ju naturligtvis bäst, men det går inte att komma så mycket längre med de data som finns....

Vad kan man då dra för slutsatser:
1. läckaget (om det stämmer i närheten av uppskattningen) är storleksordningen nån eller några procent av problemet.
2. värmeförlusten (kulvertens isolering) är huvudproblemet (men det ökas troligen av läckaget.....)
3. Om man pumpar 187m³ 90 gradigt vatten per timme så är anläggningen (och totala värmeförbrukningen) ganska stor. ( om man tar ut 10grader av de 90 som pumpas runt, så är det en anläggning som levererar storleksordning 1 och 2MW (187 x10 = 1870kW) så förlusten på ca 20- 40kW per timme är i storleksordningen nån eller några procent av totalen.

Och detta är fortfarande ett resonemang, inga exakta beräkningar som bygger på exakta mätvärden/fakta.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#23 » 19:55:12, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl inget fel med din beräkning men den leder inte till nån kännedom! Jag tror att de är "hittepå" när inget konkret skrivs som fjärrvärme eller annan P-central! Kan ju skriva att större Pc så tolererar man ett visst värmeläckage i matarledningar därför att isolera så att de blir noll läck blir dyrt Kan vara + 3kg i tryck på en sådan ledning så pumparna inte kaviterar :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#24 » 20:26:31, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

om vi lite enkelt utgår från följande
kulvert längd 18 m
kulvert bredd 1 m
kulvertdjup 0,5 m
kulverttemp 90"
lufttemp -40"
Lambda för lera 0,9
så skulle det kunna bli nåt sånt här, ni som kan får gärna rätta mig
lambda / kulvertdjup * tempskillnad *kulvertlängd *kulvertbredd= Förlust
0,9/0,5*140*18*1=4536 W
på ett dygn skulle det då bli 110 kWh

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Mattias Petterson

#25 » 21:42:25, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Budgetfix kan ju vara att frilägga ovansidan och lägga på mark isolering och återfall.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jörgen.ottosson

#26 » 22:24:13, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är absolut ingen expert på just kulvert, men man räknar väl inte in marken i kulvertens "isolering" ... :klia: ...tanken är väl att själva kulverten är så pass isolerad att det har mindre betydelse om den ligger djup, grunt eller i fria luften?

Om det nu är så att marken ska räknas in, tänk då på att det blir "3-d" beräkningar.....

En vägg i ett hus har ju bara en utsida och en insida, men en kulvert har utsidor i flera riktningar......värmen går ju lika väl nedåt i marken som uppåt och åt sidan.... :laes_detta: ....och de olika sidorna har olika temperaturer och tjocklekar/"areor"
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Norrlänningen (trådstartaren)

#27 » 22:42:01, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Norrlänningen skrev:Visst är det enda sättet att mäta temp före och efter. Det går 184m3/h, tempen är 90 grader, och temperaturskillnaden före och efter kulverten är inte mätbar, det är alltså samma temp före och efter. IOM att det är en ganska stor panna så hinner inte kulverten kyla av tempen något. Kanske 0,1 grad, men det kan lika gärna vara mätfel.

Det finns ett läckage i systemet, det vet vi och det är med stor sannolikhet vid denna kulvert. Om jag kunde Göta en grov uppskattning på kostnaden för detta så är det enklare att motivera enteparation av detta.

Jag öppnar en kulventil Max och fyller systemet igenom ett 22mm (utv) kopparrör. Efter 51 timmar har jag öppen ventilen i 3 minuter och 15 sekunder. Trycket på vattnet är ca 6 bar och trycket på värmesystemet är ca 0,6 bar. Det är ett öppet expansionskärl. Det vore också intressant att beräkna hurpass stort läckaget är, och en grov uppskattning torde man kunna få utifrån dessa uppgifter (om man är smart alltså) :-D


Jag vet inte om det är meningsfullt att räkna på något exakt i detta fall (efter som viss data av "praktisk betydelse" fattas) .....
men det går du att föra ett resonemang för att fundera över vilket område storleken av förlusten ligger.

Med hjälp av "tumregel" 1kwh per m³ och grad för värme i vatten:
om flödet är 184m³/timme och temperaturförlusten är 0,1grad så är energiförlusten 18,4kW ( per timme....så det ger 18,4 x 24h = 441kWh per dygn i förlust, vad är det i kronor för er?) är temperaturförlusten dubbelt så stor (0,2°C) så är ju förlusten det också ( = 36,8kW per timme)

Vattnet som läcker ut: Om det försvinner 1m³ och temperaturen på vattner är 80°C varmare än det som fylls på så är förlusten 1 x 80 = 80kWh , men det är ju på nästan två dygn så det blir 40kWh per dygn ......är det bara 100l (=0,1m³) som fylls på så är förlusten 4kW/dygn för påfyllningen.

Räcker det som uppskattning ??


Detta är precis vad jag behöver, stort tack.
IOM att sträckan bara är 18 meter och det går styvt 180 kubik i timmen så kommer kulverten inte att hinnas kylas av till någon nivå som är enkel att mäta. Resonemanget håller enligt mig och det är en grov uppskattning som jag tycker känns rimlig.

1 person gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#28 » 22:55:37, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Är väl inget fel med din beräkning men den leder inte till nån kännedom! Jag tror att de är "hittepå" när inget konkret skrivs som fjärrvärme eller annan P-central! Kan ju skriva att större Pc så tolererar man ett visst värmeläckage i matarledningar därför att isolera så att de blir noll läck blir dyrt Kan vara + 3kg i tryck på en sådan ledning så pumparna inte kaviterar :coffee:



Det är en stokerpanna på 1,4mw från 1965 som eldas med spån. Trycket på systemet ligger på 0,6 bar och det är ett öppet expansionkärl. Stigartempen är ca 90 grader och returtempen vid nollväder är bara två grader lägre. Fastigheten värms med luftvärmare av modell något större. Det är ca 10000 kvm som värms upp.

Systemet är mer eller mindre en hel slinga utan värmeväxlare. Inget läckage finns inomhus, pannan läker inte vad vi kan se men den enda kulvert som finns är denna 18 meter långa snöfria sträcka mellan panncentral och huvudbyggnad. Det finns en cirkulationspump på hela systemet. I December månad producerade vi 250 000kwh värme. Energimätaren är ny och kalibrerad.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#29 » 22:58:33, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Budgetfix kan ju vara att frilägga ovansidan och lägga på mark isolering och återfall.


Japp, och om kulverten är klappslut så kan man ha en ny liggandes på stand by så byter man den om det är den som läker.

Jag har kollat lite mer och den ligger nog på ca 50cm djup och det är oisolerade stålrör vad jag kan se.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#30 » 23:05:16, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Flödet, med tre siffrors noggrannhet, hur är det mätt?
Summa temperaturfall anges till noll eller kanske 0,1, men inom felmarginal...
Jörgen.Överslaget gäller bara i den stunden och säger inget om resten av året.
Regelbunden noggrann mätning skulle kunna användas till att plotta in i ett diagram, så att man kan beräkna integralen; ytan under grafen.
Men en sak håller jag med dig om:
jörgen.ottosson skrev:Jag vet inte om det är meningsfullt att räkna på något ...


Flödet är uppmätt med en relativt ny flödesmätare, ca 3 år gammal. Det är en utrustning som levererats av
Aqua Metro och den är kalibrerad vid leverans med en noggrannhet på 99,9999% enligt dokumentationen.

Delta T är uppmätt med en Ir-termometer från Fluke vars noggrannhet jag inte vet. Den mäter med en decimal och mätningarna är utföra på ett rent blottlagd stålrör som möter mark på ena sidan och möter mark på den andra sidan.

För att säkert kunna logga ett delta-T under dessa förutsättningar så krävs det nästan en digital termometer som monteras i ett dykrör som sedan synkas med den termometer man monterar på den andra sidan kulverten.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se