Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Hjälp med beräkning på värmeförlust i kulvert!

60 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Norrlänningen (trådstartaren)

#31 » 23:10:01, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Det verkar handla om en bostadsrättsförening med några tröga gubbar i styrelsen som inte vill "kosta på". Absolut inte höja avgiften.
Samtidigt kostar det hela tiden och man riskerar att hamna i ett akut läge - dyrt - och ingen finansiering planerad.
Skall man försöka övertyga sådana gäller det att ha rejält torrt på fötterna. De har ofta någon likasinnad som de "konsulterar". Denne visar på att dina argument inte håller, det är osäkert, tyckande, inte vederhäftigt eller liknande.
Det här är bara en gissning. (Av en som hellre vet.)



Nej, det är ingen bostadsrättförening och jag ska inte övertyga någon om någonting, det ligger i mitt uppdrag att ständigt förbättra den anläggning jag arbetar på därav frågan.
Det är ett energitekniskt problem som gäckar mig, inget annat. Spekulera gärna i själva frågan angående värmeförlusterna istället för saker som inte bidrar till den ursprungliga frågeställningen.

1 person gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet



Norrlänningen (trådstartaren)

#32 » 23:15:50, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Ovanstående uppskattning på c:a 400 kwh/dygn skulle iallafall göra mig mera motiverad att undersöka saken närmare.
Ibland behöver en beräkning inte vara bättre än så i början.

Man måste få en uppfattning om problemets storlek innan man vet om det är ett problem...
/Jan


Det är detta jag söker (och har fått svar), det var därför jag skrev att jag ville ha hjälp med en grov uppskattning. Dryga kommentarer som att jag borde ringa saida känns riktigt onödiga. Det är dessa förutsättningar som finns och då gör vi det bästa vi kan utifrån det liksom. Hade jag ett helt laboratorium tillgängligt och obegränsade resurser och tid skulle vi säkert kunna ta reda på detta ned på mWh, men det är inte vad jag söker.

1 person gillar det här inlägget.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Bacon

#33 » 00:21:44, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Vattnet som läcker ut: Om det försvinner 1m³ och temperaturen på vattner är 80°C varmare än det som fylls på så är förlusten 1 x 80 = 80kWh , men det är ju på nästan två dygn så det blir 40kWh per dygn ......är det bara 100l (=0,1m³) som fylls på så är förlusten 4kW/dygn för påfyllningen.

Räcker det som uppskattning ??


Jag är inte säker men blir inte förlusterna betydligt större iochmed att marken blir blöt där rören ligger? Tittar man i tabeller så isolerar marken ca 10 ggr sämre än polyuretanskum. 0,5m jord motsvarar 5cm rörisolering och det är inte så illa, förutsatt att marken är torr. Är allt i sin ordning och det är hyfsat väldränerad mark så bör det bli en fuktvandring från rören och utåt, jorden närmast rören bör bli kruttorr och isolera ganska bra. Tillförs det hela tiden fukt så bör det gå åt energi för att hela tiden transportera bort den.
Jämför med ett bergvärmehål det är från vattenytan och neråt man räknar. Ovanför vattenytan överförs nästan ingen energi alls.
Jag antar att spånet är ganska billigt så förlusterna kanske inte spelar jättestor roll. Det största problemet kan ju vara om det verkligen läcker att rören rostar sönder och brister.

Tillägg
Man får ju räkna förlusterna på arean av röret och arean ökar ju med kvadraten av diametern så det är kanske viktigt med kvalitetsisolering närmast röret. Klurigt det här.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

EE

#34 » 00:27:19, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite exempel på hur en kulvert kan väljas och dimensioneras finns här:
http://www.maxitherm.se/sites/default/f ... kotsel.pdf

Denna avser liten PEX-kulvert men matematiken är densamma. Sidan nio innehåller lite info om hur de valt att räkna. Detta med grävdjup 0,6 m verkar bara vara för att få en känd medeltemperatur i marken för exemplets del. Sedan är det naturligtvis praktiskt att gräva ner den så man slipper ha den uppe på markytan, men skillnaden i delta-T är knappast av avgörande betydelse sett över en hel säsong.

För anläggningens livslängd är det inte alls bra att behöva fylla på med färskt vatten med jämna mellanrum! Färskt vatten måste som rörmokarna säger "dö av" innan det slutar vara korrosivt mot järn i anläggningen. Det är nog en väl så bra anledning att åtgärda kulverten snarast möjligt!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Norrlänningen (trådstartaren)

#35 » 00:37:24, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:
jörgen.ottosson skrev:
Vattnet som läcker ut: Om det försvinner 1m³ och temperaturen på vattner är 80°C varmare än det som fylls på så är förlusten 1 x 80 = 80kWh , men det är ju på nästan två dygn så det blir 40kWh per dygn ......är det bara 100l (=0,1m³) som fylls på så är förlusten 4kW/dygn för påfyllningen.

Räcker det som uppskattning ??


Jag är inte säker men blir inte förlusterna betydligt större iochmed att marken blir blöt där rören ligger? Tittar man i tabeller så isolerar marken ca 10 ggr sämre än polyuretanskum. 0,5m jord motsvarar 5cm rörisolering och det är inte så illa, förutsatt att marken är torr. Är allt i sin ordning och det är hyfsat väldränerad mark så bör det bli en fuktvandring från rören och utåt, jorden närmast rören bör bli kruttorr och isolera ganska bra. Tillförs det hela tiden fukt så bör det gå åt energi för att hela tiden transportera bort den.
Jämför med ett bergvärmehål det är från vattenytan och neråt man räknar. Ovanför vattenytan överförs nästan ingen energi alls.
Jag antar att spånet är ganska billigt så förlusterna kanske inte spelar jättestor roll. Det största problemet kan ju vara om det verkligen läcker att rören rostar sönder och brister.

Tillägg
Man får ju räkna förlusterna på arean av röret och arean ökar ju med kvadraten av diametern så det är kanske viktigt med kvalitetsisolering närmast röret. Klurigt det här.



Marken runt kulverten är dyngsur på demolerade där jag grävt lite och kollat. Spånet är tyvärr ganska dyrt då inget produceras på plats, det finns dock ingen kalkyl på kWh-priset ännu.
Norrlänningen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:57, 03-03-2013
Maskintyp: Ej angivet

Bacon

#36 » 00:50:59, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok ni bör väll ha haft frostgrader ett tag nu så det kommer nog inte uppifrån. Det kan ju trycka upp en vattenåder just där men eftersom systemet läcker så....
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#37 » 08:48:46, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns andra sätt att beräkna förluster på, som i sin tur behöver andra uppgifter :)

Varför är flödet valt? (vad bestämmer flödet, lr vad är flödet beroende på?
Vilken dimension stålrör?
Varför är returtempen vald så hög ? (vad kräv så hög retur?

Utan historik går det att spåna heivillt.. förstår inte riktigt kriterierna men ingen av kommentarerna i inläggen tidigare känns illvilliga..

Finns en långsiktig värdeomvandling när man övergår till styrda cirkulationspumpar med strömningsförluster inräknat.
Om man tänk sei att "någon" inför en revidering lr test lr bedömning .. för att dölja eller förminska ett resultat, eller för den delen framhäva något värde, det har jag själv gjort, egentligen inget konstigt.

Kalkylen är omfattande, helst om kostnader drabbar skilda konton, är det svårt att räkna hem något överhuvudtaget men det är ditt problem.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#38 » 08:53:17, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent instinktivt så skulle jag nog velat byta ut denna kulvert mot en ny med bra isolering. Det blir en stor engångsutgift men dels försvinner huvuddelen av förlusten som i dag tickar på med ganska många Kw per dygn och dels blir man nog av med läckan som pga på fyllning då och då faktiskt förstör pannan i förtid. Sedan så är ju inte det brännbara (i detta fall flis) inte billigt heller och framför allt blir det bara dyrare per år.
Finns det någon kalkyl på en ny kulvert?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bonnen513

#39 » 16:45:05, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betraktas en strömningslinje mellan 2 punkter med olika höjd över ett horisontellt referensplan erhålls vid förlustfri strömning;

p 1 ρ ⋅ g + u 1 2 2 ⋅ g + z 1 = p 2 ρ ⋅ g + u 2 2 2 ⋅ g + z 2 {\displaystyle {\dfrac {p_{1}}{\rho \cdot g}}+{\frac {u_{1}^{2}}{2\cdot g}}+z_{1}={\frac {p_{2}}{\rho \cdot g}}+{\frac {u_{2}^{2}}{2\cdot g}}+z_{2}} {\displaystyle {\dfrac {p_{1}}{\rho \cdot g}}+{\frac {u_{1}^{2}}{2\cdot g}}+z_{1}={\frac {p_{2}}{\rho \cdot g}}+{\frac {u_{2}^{2}}{2\cdot g}}+z_{2}}

Det här skulle varit ekvationen för att beräkna flöde i rör men något blev fel vid kopieringen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#40 » 16:49:15, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Grottulf

#41 » 19:45:25, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man kan acceptera att kulverten inte har den bästa isoleringen, och främst vill få det tätt utan att gräva, så kan man dra PEX-slang inuti befintliga rör.
(Om flödet tillåter en klenare dimension)

Så gjorde jag hemma för några år sedan.
Dock var den kulverten från 80-talet, och ok för övrigt.

PEX-slangen rör sig en hel del med varierande temperatur, så se till att tänka på det i ändarna bara.

Det kan vara smart att testa dra igenom en kort slangbit först och se att det går innan man köper slang till hela längden.
För om det är svetsade skarvar så kan det bli trångt om det är slarvigt svetsat.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

bonnen513

#42 » 22:16:40, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS har grävmaskin , det är ju därför han vill byta kulverten
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#43 » 23:45:03, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med det flödet och den temperaturen så går PEX bort ur sortimentet.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#44 » 23:55:56, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Betraktas en strömningslinje mellan 2 punkter med olika höjd över ett horisontellt referensplan erhålls vid förlustfri strömning ....



Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#45 » 23:58:43, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur gjorde du?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron