Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

bygga nytt pannrum flis o ved

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

ja-bond77

#16 » 14:06:42, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska nog ha ett jädrans driftsäkert backupsystem mot bakbrand om man ska hållas med finska pannor, kanske svenska också, vad vet jag... Cellmatarna har kanske två 8-10mm breda cellkanter som ska täta mot att branden kryper iväg inåt flistanken. ETA har ett helt rör som ska snurra ett halvt varv för att flytta flisen. Blir väl kring 15-20 cm sträcka som där är "spaltfri metall mot metall tätning" i cellmataren. Möjligheten att klippa av flis bör väl vara betydligt bättre med ETAn också... Jag inbillar mig att detta är av en helt annan klass o säkerhet än de finska varianterna?

Märk väl att ingendera varianten i filmen är av den finska(veto) modellen. Den är ännu mycket sämre. Om nån hittar genomskärningsbild/animation på den, lägg upp varsågod!

https://www.youtube.com/watch?v=Yz6Ry3_B-aA
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



aunnr1 (trådstartaren)

#17 » 14:45:50, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

pannrummet blir i en container :mrgreen: , o all styrautomatik o ja allt som inte absolut måste vara bredvid eller ansluten mot pannorna
kommer att vara bakom en ståldörr i ett eget rum, inget brännbart utom anslutnings kablar o flisen i skruven i parrummet.

Jag har faktiskt tittat på den cellslussen, för förutom brandsäkerheten så har du ju klippfunktionen som är mycket bra.
För hur noga man än är så flisar man ris eller bakar så följer det med stickor som i min förra anläggning var det som ställde till mest problem, förutom att flisen hänger sig innan man lärt sig hur man skall hantera flisen så man får den torr nog.
Därför blir det ingen flispanna innan jag har flisförråd o kan hantera detta på ett bra sätt.

den där cellslussen är ju bara två bearbetade rör i varandra o två lager, sen kanske man antingen göra ett löstagbart skär eller det räcker nog med ett skär o mothåll i hardox insvetsade borde hålla länge.
Hmm om man inte får med sten förstås, kanske bultade skär!
Drivning antingen egen eller via sista skruven.

Ska väl inte vara omöjligt att få ihop!

1 person gillar det här inlägget.
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

rolfburman

#18 » 15:19:47, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du tror att en klippande cellslus skule göra pannan imun mot problemen med stickig flis så måste jag dementera detta.
om stickorna är tilräckligt långa och många så bygger dom en bro över hålet i förådsskruven där flisen skall ramla ner i cellslussen.
så därför, torr och rimligt stick fri flis är och förblir grunden till problemfri funktion i en flis panna oavset fabrikat.

cellslussen sitter i flispannan av en anledning och den är att det är den hitils bästa metoden att motverka bakbrand.
klip funktionen har tilkommit för att så got som detta är möjligt eliminera de nackdelar som en celsluss har.

MVH Rolf
Användarvisningsbild
rolfburman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:51, 26-08-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920 99
Case 1455

aunnr1 (trådstartaren)

#19 » 18:30:49, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag funderat på en ändring av systemet, jag tänkte rita detta från början men det är ju dyrare o mer effektföluster i detta systemet men fördelarna är ju ganska bra också.

Men jag har tittat på hur jag skall dimensionera värmeväxlarna men inte hittat nåt som är begripligt för mej,
är det någon som kan förklara hur jag räknar ut storleken på vvx som jag behöver.

Sen funderar jag på pump 2 skulle detta fungera om man använde en pump typ alpha 2 vad tror ni ?

Storleken på vvx, om man räknar på en temp in på minst 75 grader, flödet vet jag inte men det får man väl anpassa inom rimliga nivåer.

kulvert 2 bostads hus 120 m2 klarar sig på en 8kw värmepump utom om det är -30 eller kallare i tre dar eller mer

kulvert 3 stuga 60 m2 skall värmas som bostad

kulvert 4 maskinhall/verkstad 450m2 15*30m skall hålla minst ca 15 grader detta är en båghall ca 7m takhöjd som högst

Hur skall jag räkna ut hur stora vvx jag behöver o vad tror ni om denna skiss
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

aunnr1 (trådstartaren)

#20 » 22:29:09, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok en liten revidering, behöver kanske styrda ventiler till vvx

Nu gick det plötsligt inte att infoga en bild,, provar senare, skillnaden jag gjort är att istället för dom tre handmanövrerade ventilerna under vvx arna har jag styrda ventiler som öppnar när respektive byggnad kallar på värme o cirkpumpen i den kulverten startar
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

aunnr1 (trådstartaren)

#21 » 11:20:36, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen Nu har det gått ett år sen jag skrev sist o det har inte hänt så mycket jag har kulvertarna i marken, rördragningen fram till tankarna o rördragningen till anslutningskulvertarna är gjord men sen har det varit stopp.
Jag kan inte se den sista bilden som jag lade in så jag skall prova att få in den en gång till.

Det jag vet nu är att till byggnad ett "den byggnaden som fördelningstanken finns i" klarar jag värmen med 2 st 3kw aerotemprar

byggnad 2 håller jag varm med en 7 kw värmepump "jag skrev 8 kw tidigare men den är alltså på 7kw" o den har tidigare klarat sig på en 6kw elpatron i pannan.

byggnad 3 klarar jag värmen med en 5 kw aerotemper.

byggnad 4 räknar jag med att jag borde klara mig på ca 15 kw.

Frågan som jag ställer är alltså hur skall jag beräkna storleken på vvx till dom olika byggnaderna, jag har tidigare fått svar att det är bara o ta till extra?? men vad är det skall jag ha 20kw 90 kw eller 400 kw, vad betyder dom effektangivelser som finns på plattvvx?

Är det någon som har nån tabell eller räkneexempel på hur man får fram detta?
Jag försökte ladda upp en bild på en ny ritning men det gick inte,, nå denna är samma förutom att det har tillkommit styrningar på ventilerna till vvx


Bild

1 person gillar det här inlägget.
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

aunnr1 (trådstartaren)

#22 » 11:55:00, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

så nu fick jag in den sista ritningen
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se