Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

bygga nytt pannrum flis o ved

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

aunnr1 (trådstartaren)

#1 » 17:05:14, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag håller på att projektera ett nytt värmesystem hemma o tänkte försöka få lite förslag o input av er om det går för sig..

Först en beskrivning av det jag har o vad jag tänkt
Jag skall installera värme i fyra byggnader på gården o dessa ligger i Norrbotten norr om polcirkeln

Byggnad 1 är utbyggd gammal timring som tidigare har haft direkt el o kaminvärme, har bara varit sporadiskt uppvärmd,
den är på ca 100 m2 o inte så välisolerad
kommer att få vattenburna element o en aerotemper
Skall användas som snickeri

Byggnad 2 är mitt bostadshus byggt 59 o på ca 120m2 boendeyta i 2 plan + en liten källare
Den är nu uppvärmd av en ctc värmepump på ca 8kw som jag installerade för ca 5år sen,
jag valde denna pump för att det var den enda som jag kunde hitta som var förberedd för att dockas in på ett ved eller flissystem
Värmepumpen fungerar mycket bra hitills, men när jag nu bygger ett värmesystem för övriga byggnader så kommer även denna att kopplas in på detta system, värmepumpen kommer att vara kvar.

Byggnad 3 är en timmerstuga på ca 60m2 som är lite tilläggsisolerad, har också bara varit sporadiskt uppvärmd med elradiatorer o kamin.
Den kommer att få vatternburna radiatorer.

Byggnad 4 som nu ligger i små delar på massor av pallar skall bli en maskinhall o verkstad på ca 450m2
denna kommer att värmas av aerotemprar, möjligen i kombination av med ett klent golvärmesystem, golvvärmen mest för att torka upp golvet fortare
o att det inte blir så kallt att ligga på golvet.

Pannrummet är ett fristående pannrum som nu till att börja med kommer att innehålla en vedpanna som senare blir en backup,
primära värmen skall komma från en flispanna på runt 60kw,som jag troligen kommer att skaffa begangnad om jag kan hitta någon lämplig
Har inte haft så bråttom med denna för jag inget flisförråd klart heller o jag har en vedpanna som jag kan använda nu.
Kan tillägga att jag har tidigare haft fastighet med fliseldning

Så här hade jag tänkt mej detta från pannrummet går kulvert 1 som är ca 25m som är gjord av 1-1/2"rör eller 40R som dom heter idag.
Denna går till byggnad 1 där den ansluts till en ackumulatortank på 1800l, denna skall fungera som buffert o fördelningstank till dom övriga byggnaderna samt att värmen o varmvattnet till byggn.1 tas ut från denna.
Från tanken går sen vidare.

Kulvert 2 gjord av cu22 som är ca 25m, denna kommer antagligen att anslutas till värmepumpen( jag har inte helt klar för mej om det är lämpligt att ansluta 95gr vatten till den eller om jag antingen skall shunta ner tempen eller använda mej av en 500l tank i boningshuset)

Kulvert 3 gjord av 22cu som är ca 25m denna skall anslutas till en 500l tank med förrådsberedare som skall förse byggnad 3 med varmvatten o värme.

Kulvert 4 gjord av 22cu o kommer att bli ca 60m lång denna har jag bara grävt ner ca 5m av o avslutat i marken bara för att inte behöva gräva upp där dom andra kulvertarna ligger o jag har inte helt bestämt var maskinhallen kommer att ligga.
den skall gå till en 500l tank med förrådsberedare o förse byggnad 4 med varmvatten o värme.

Tankarna har jag, kulvertarna förutom kulvert 4 är nergrävda.
Jag kommer att ha frostskyssmedel i systemet o det kommer att kunna stängas av valda delar vid behov.

Tanken är att jag skall satsladda systemet med så hett vatten jag kan producera därför har jag inga plaströr i systemet,
o så tror jag koppar o järnrör håller betydligt längre än plasten.

Kulvert styrningarna har jag tänkt placera i byggnad 1 bredvid 1800l tanken, styrning är något som jag grunnar på men jag har tittat på
en plc styrning, Crouzet milennium 3, den verkar hyfsat enkel o räcker nog till mina behov.

Jag har gjort en skiss på systemet som jag gärna får lite synpunkter på, eller om någon har något helt annat förslag lyssnar jag gärna.



Bild

'
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300



Molnia

#2 » 17:12:28, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kan inte mkt om detta men har hört nackdelar med aerotemp i en dammrik miljö som ett snickeri lätt blir. sätter snabbt igen filter i dem.
inga egna erfarenheter dock.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

aunnr1 (trådstartaren)

#3 » 17:40:50, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog riktigt men, aerotempern hade jag tänkt att sätta i en del som är tänkt att fungera mer so virkesförråd o ev monteringsavd.
Men jag kanske skall fundera en gång till på den
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

rolfburman

#4 » 19:07:43, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad flis pannor ankommer har jag en mycket stark rekommendation glöm allt vad begagnat heter.
skall du ha flis som bränsle så kolla med försäkringsbolaget innan du köper dom har börjat ställa mycket strängare krav för att försäkra sådana.
jag kan inte med säkerhet säja om dom redan ställer krav på metallisk cell sluss mellan panna och förråd, men när jag köpte så var den regeln i pipeline.
och en sådan flis panna torde du inte hitta som begagnad.
själv är jag inne på andra vintern med en ETA panna och har inget negativt att skriva om den,
men det finns ju ett antal andra fabrikat som erbjuder motsvarande funktionalitet och säkerhet.
Användarvisningsbild
rolfburman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:51, 26-08-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920 99
Case 1455

aunnr1 (trådstartaren)

#5 » 20:29:41, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tittat på flera av dom pannorna Eta Hargasser Fröling Gilles o även tagit pris på Eta Fröling, men ett pris på över 200tkr....
När jag kan få en beg anläggning som är fin för 50-60tkr, o vad har dom som jag inte får då. en cellsluss, automatisk uraskning o lamda.
Nu skall sägas att den jag tittade på som jag skulle fått för 60 hade både lamda o cellsluss.
Men en sluss är ju inte så avancerat att göra själv, o en lamda kontroll tror! jag nog att jag skulle få till med lite hjälp, kanske här på forumet :grin:
Jag hade absolut gärna tagit en av dessa mycket fina pannor, men jag kan inte för mitt liv motivera att betala dubbelt , tre eller fyra gånger pengarna för det.
Uraskningen är nog säkert bra men jag hade en arimax 360 bio panna på förra stället o jag spenderade kanske 10min i veckan på att sota o aska ur pannan,
den tiden kommer jag nog att umgås med min panna även om den är så automatisk att den själv springer ut i skogen o hämtar flisen :mrgreen:

Men till det jag faktiskt skulle vara glad om någon hade några synpunkter på
Vad tror ni om det som jag skissat på.
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

rolfburman

#6 » 09:14:15, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1: vad dina skiser och ideer anbelangar så tycker jag dom ser sunda ut, förutom en sak(vilken du redan hört)
2: skulle jag ändra på någonting i dina skisser så skulle jag plasera huvud akumulator tanken i samma hus som pannorna för att på så sätt minska kulvert förlusterna och minska risken för pann kokning.(ladomatens pump är inte bygd för att trycka genom en kulvert)

3:I min anläggning har jag ack tanken i pann huset och en två rörs kulvert in till huset dena hålls till 60grader.
i huset har jag en BAXI varm vatten modul(värmeväxlare) som produserar varmvatten och en shunt grupp per vånings plan.
detta system klarar till och med att leverera varmvatten så att jag kan duscha bekvämt efter att min hustru tillbringat 45 minuter i duschen ;-)

4: du kommer att spendera ett antal hundra tusen på byget hur du än vänder på det,
om du skall låna dessa pengar så kommer bamken att kräva att du har en brandförsäkring på anlägningen,
för att du skall kunna nyförsäkra en anlägning av denna typ så inträffar ett problem.
detta beror på att försäkringsbolagen inte gillar att betala skador ;-)
och att deras statistik för äldre flis panne konstruktioner visar på att dom eldar up huset dom står i aldeles för ofta.
Därför uprepar jag kolla med dit försäkrings bolag innan du köper en flispanna av någon typ.
Användarvisningsbild
rolfburman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:51, 26-08-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920 99
Case 1455

magloman

#7 » 10:43:22, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du ska ha stora ack tanken i pannrummet. Som redan sagts, det funkar inte annars och värmekällan blir överhettad.

Sen kanske på 3-5000liter med skiktplåtar
Med en bra shuntventil så inte tanken blandar sig i onödan

Sen om man måste ha en laddomat per värmekälla för att inte tanken ska blanda ut sig det är jag osäker på
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rolfburman

#8 » 11:38:16, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag glömde en liten men otrevlig detalj.
eftersom det öpna expantions kärlet inte sitter "direkt" koplat till pannan/panorna så kommer du att tvingas sätta in en nödkylning.
och om du inte har komunalt vatten så blir en sådan inte helt trivial eller billig.
så yterligare ett argument för varför man bör ha den primära ack tanken och expantionskärlet i pann huset.
om du skall kunna använda pannorna paralelt(samtidigt) så behöver du en ladumat för vardera(men det viste du väl redan)
Användarvisningsbild
rolfburman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:51, 26-08-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920 99
Case 1455

aunnr1 (trådstartaren)

#9 » 12:46:05, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skall försöka förklara min tanke bakom utformningen av systemet.
Jag vill ha ett fristående pannrum, dels för att om något skulle brinna så skall det vara bara det som brinner,
men framför allt för att logistiken på flishanteringen skall bli så bra som möjligt.

Ackumulatortanken som jag har i byggnad 1 kanske jag skulle ha kallat fördelningstank istället det hade varit mer rättvisande,
för dess funktion blir ju framför allt som fördelare o buffert av hetvattnet till dom fyra husen som skall värmas av anläggningen.

Den är alltså primärt ingen ackumulatortank, då detta primärt är en flisanläggning o inte har samma behov av en ackumulator som en vedanläggning har.
Jag tror att det ändå är bra att ha en viss volym som pannan kan arbeta mot för att det blir längre tid som pannan får gå på optimal temp.

Jag hade föredragit att ha tanken i pannrummet o dragit alla fyra kulvertar dit men det hade blivit en förlängning av tre kulvertar med
ca 25-30m, så därför har jag valt att göra på detta viset o även öka diametern på den första kulverten,
o jag fick en överslags beräkning på kulverten att den skulle klara en panna på minst 120kw men hur riktig den är det vet jag inte.
Men av dom tabeller jag sett om jag nu tolkar dom rätt så skall 40R röret utan problem svälja allt vad pannan kan ge,
Så någon risk för kokning på grund av det tror jag inte att det blir.
Min tidigare flisanläggning hade inte o min brors flisanläggning har ingen ackumulatortank så nog skall det väl gå även med detta.

Vad det gäller laddomten så om bägge pannorna skall gå samtidigt så måste man nog ha två laddomater om man vill ha
laddomat funktionen men det är inte akuellt att köra bägge pannorna samtidigt ved pannan blir bara en nödbackup.

Men pga kulveten så har jag funderat på två alternativ antingen gå upp på en större laddomat eller göra den funktionen
med en motorstyrd shunt,,plc styrd. (kom ihåg att laddomat funktionen är inte alls nödvändig för anläggningens funktion men mycket bra för pannans livslängd)

Däremot så kan det bli problem med självcirkulationen om strömmen till cirkulationspumpen försvinner,
men det tänkte jag lösa som jag har gjort tidigare med en batteribackup.

Vi har strömavbrott minst en gång i månaden om det är en bra månad annars mer, så jag är van att räkna med att inte alltid ha ström.

O det är också en av orsakerna till pcl styrningen, den får starta elverket o det ser ut att bli längre strömmavbrott, jag har tidigare haft intag som jag kopplat elverket till om det behövts men nu tänkte jag göra detta automatiskt.
Om strömmen far så går pumparna över på batteri om inte strömmen kommer tillbaka enligt mina inställda kriterier så startar elverket o pannan kan gå som vanligt.

Jag har tänkt bygga o ritat in en TVA i byggnad 1 för varmvatten, anledningen att det är förrådsberedare i dom andra tankarna är bara det att det är dom jag har, det är ju inte så stort behov av varmvatten i dessa byggnader men är ju ändå bra att ha.

expansionskärlet sitter öppet anslutet på högsta punkten i anläggningen???
det finns väl inget som säger att den måste sitta direkt på pannan, en säkerhets ventil skall det sitt i direktanslutning till pannan
men inget annat..Rätta mig gärna om jag har fel...

O nödkylning, jag har tittat på det men har inte hunnit fördjupa mig i det eftersom jag fick uppfattningen att jag inte behövde detta
om någon vet hur det ligger till så uppskattar jag information om detta

Jag tar inga lån för detta, därför köpte jag inte den pannan som jag tittade på tidigare,först anläggningen som jag kan elda med ved, sen bygga flisförråd o sen köpa panna, om jag inte snubblar över en hög med pengar förstås :mrgreen:

Försäkringsbolag!! :laes_detta: :cencored: Jag bygger min anläggning,,, sen får dom försäkra den,, o vill dom inte så slipper dom

Inget illa ment o hoppas du inte tar illa upp rolfburman, för det är det verkligen inte min mening
Det är bara så jag ser på det
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

aunnr1 (trådstartaren)

#10 » 12:49:06, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde en sak nergrävt med alla kulvertar ligger en pem slang för vatten o ett 100mm kabelrör
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

rolfburman

#11 » 13:04:45, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1: jag tar inte illa upp utan vill bara varna för eventuella fall gropar.
2: eftersom du har en kulvert mellan pannan och expantions kärlet så kommer ditt system att räknas som slutet, vilket inebär att det kommer att krävas nöd kylning :-(
3: under den tid du eldar med ved kommer du önska dig en STOR ack tank ;-) det var utifrån detta som jag föreslog att ha en sådan i pann huset
och jag mistänker att magloman tänkte i samma banor

4: jag har sett et system där kulverten i tur och ordning paserar alla husen, där man med en eller flera shunt grupper tappar av värme i respektive byggnad. och detta system fungerar riktigt bra (pumpen som matar denna slinga är tryck styrd)

och är du en av de få som kan bygga utan att ta hänsyn till banke så kan jag bara avundas dig ;-)
Användarvisningsbild
rolfburman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:51, 26-08-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920 99
Case 1455

rolfburman

#12 » 13:23:16, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

blev vare en anons på blocket
https://www.blocket.se/vasterbotten/VET ... m?ca=2&w=1
holler dom på att rea ut ????
//Rolf
Användarvisningsbild
rolfburman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:51, 26-08-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920 99
Case 1455

aunnr1 (trådstartaren)

#13 » 13:42:03, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rolfburman
1 tack för det
2 Jag har kollat på detta tidigare o inte hittat något som säger att systemet inte är räknas som öppet så länge som det är öppet från pannan till expansionskärlet, detta oavsett var i systemet kärlet befinner sig.
Om du hittat något annat kan du säga var du har hittat denna information.
Men jag skall absolut titta på detta med nödkylning, o jag har inte kommunalt vatten.
3 Ja det har du nog rätt i. men den tiden som vedpannan kommer att användas som värmekälla finns det bara två byggnader som jag behöver värma med denna byggn.1 o byggn.3.
O det är ju förhoppningsvis inte så länge, så jag kör nog med dom tankar jag har om jag inte ramlar över en större tank billigt o nära.
4 Om det systemet är parallell kopplat så är det ju samma som jag har.
Men om det är som du säger med en shunt i varje byggnad så är ju systemet seriekopplat, o de vill jag inte ha.
på detta sätt måste jag visseligen ha en styrning till varje byggnad, men jag kan prioritera som jag vill o stänger jag av en byggnad så behöver jag inte skicka vatten i den kulverten, med serie koppling så måste hela kulvertsystemet cirkulera även om bara en byggnad kallar på värme.
Dyrare installation men billigare o mer anpassningsbart i längden, tror jag.

Jag försöker i det längsta undvika allt vad lån heter, amortera eller reparera :grin:
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

aunnr1 (trådstartaren)

#14 » 13:47:36, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ju billigt, varför får jag en känsla av att man kanske måste komplettera till en "ringa kostnad" innan man är klar att elda i den.
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

rolfburman

#15 » 14:02:25, 16-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

en liten sak från ladomat/termoventiler http://www.termoventiler.se/sv/sa-funka ... apitel-1-2

1: För att förtydliga mig om nödkylningen så är det i slutändan Skortenfäjaremästaren i din komun som bestämmer.
2: även ladomat håller på att gå över till PLC styrning så en styrd shunt är nog framtiden.
3: stjärnnät eller bussnät är en fråga om personlig preferens, välj den topologi som du känner för.
4: om du väljer en äldre typ av flis panna så rekomenderar jag antingen en betong bunker eller en stålkontainer som pannhus.

och sedan hoppas jag att du lyckas att bygga ett system som du får mycket glädje av.
för som jag skrev i grunden tycker jag dina ideer verkar helt sunda.
MVH Rolf Burman (en som värmer sit hus med flis och inte skulle vilja ha det på något annat sätt)
Senast redigerad av rolfburman 14:13:03, 16-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rolfburman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:51, 26-08-2008
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus 920 99
Case 1455


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se