Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Söker info om pelletsbrännare

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 23:54:28, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag söker efter info / köpråd / bra att veta / dålig och bra med begagnade pelletsbrännare.
Finns det någon här som vet någon sida eller tråd som skriver om sånt? Eller om ni vet några bra och dåliga saker med olika märken?

Tex vilka som ofta krånglar eller, inte klarar vissa typer av pellets eller om något märke kräver väldigt mycket slaggskrapande.

Jag har sökt på forum men hittar inte så mycket tyvärr.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



belos63

#2 » 23:57:24, 23-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en janfire flex a .det är en bra brännare

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
belos63
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:18, 23-09-2010
Ort: piteå
Maskintyp: Ej angivet

lagun49

#3 » 00:25:54, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en EcoTec i huset som gått 17 000 timmar. Jag har haft den i 5 år, utan större problem. Den är också mycket lättmekad om något skulle behöva bytas. :thummar:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

JagArJag (trådstartaren)

#4 » 05:27:41, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet en som har janfire, har för mig att lågan går uppåt där. I min panna ska lågan gå frammåt istället. Finns det janfire som löser det?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Orsa

#5 » 07:54:21, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag värmer verkstan sedan ca 4 år med en Pelltec 70kW i en 250kw gjutjärnsoljepanna. Brännaren är från Polen och firman i Ljungby är bra att ringa till , svarar alltid direkt och har mobilnummer till person, och är praktiker bra att samråda med om de fintrimningar som gjorts och de delar som bytts.

Jag är mest negativ med MAFA förråden i konservburkstunn plåt (2 förråd av driftsäkerhets- och bekvämlighetsskäl).
Det som bytts är 1-2 ggr tändelement. En förrådsmatarmotor samt i år nedmatningsslangarna.
Det var krångel, tjuvstopp, när brännaren var ny men då kom Pelltec med 3 polacker eftersom vi och Pelltec inte fattade vad som var fel när vi pratade över telefon. Deras polske styrtekniker felsökte, tittade i larmlistan, ställde 3-5 frågor och drog en glapp skruv i en plintrad. Sen blev det bra.

Jag säljer inte Pelltec, har inte haft någon annan brännare men nu kört denna i professionell användning. Jag har redan tänkt att jag köper en likadan nästa gång.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

belos63

#6 » 09:58:17, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Jag vet en som har janfire, har för mig att lågan går uppåt där. I min panna ska lågan gå frammåt istället. Finns det janfire som löser det?

Ja du har en lågriktare så du kan få den att gå uppåt eller framåt . Jag körde min janfire på sommarläger året runt o de klarade den lätt .

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk
belos63
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:18, 23-09-2010
Ort: piteå
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#7 » 21:16:31, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller ecotec för en klass för sig.
- måste du promt ha lågan framåt?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

JagArJag (trådstartaren)

#8 » 21:32:59, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En viadruspanna och säljarna säger att det ska vara så.

Vad är det du gillar med den brännaren jämfört med andra?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 21:34:22, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

belos63 skrev:
JagArJag skrev:Jag vet en som har janfire, har för mig att lågan går uppåt där. I min panna ska lågan gå frammåt istället. Finns det janfire som löser det?

Ja du har en lågriktare så du kan få den att gå uppåt eller framåt . Jag körde min janfire på sommarläger året runt o de klarade den lätt .

Skickat från min SM-G850F via Tapatalk


Hur många kw får man ut av brännaren i det läget?

Har du koll på vad som skilljer märkets olika modeller?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Anders Berg

#10 » 09:27:32, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Janfire Flex-a i en Viadruspanna. Problemet är att Janfiren inte riktigt passar i Viadruspannan, brännarkoppen är för stor för att gå in helt genom mellersta öppningen på pannan, där man ska montera brännaren. Jag löste det genom att svetsa ihop en stos som jag isolerade, samt montera en lågriktare på brännaren så lågan brinner framåt. Med det montaget så sticker endast "näbben" på lågriktaren in i pannan, medans resten av brännarkoppen är utanför i den isolerade stosen. Jag har kört med detta i 8 år och funkar otroligt bra, jag hade brännaren sedan tidigare, så därför tog jag mej tid och bygga om, men hade jag inte haft nån brännare från början skulle jag nog satsa på en annan som passar bättre i pannan. Janfirebrännaren som sådan är otroligt bra, haft den i 16 år och den bara går och går.

Sommarläget är på 9kw, sen finns det att välja 12 och 18kw också
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

JagArJag (trådstartaren)

#11 » 09:56:49, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra info, villen. Viadruspanna har du?
Hur mycket sotning, uraskning, slagg mm jobb är det?
Kan man få se någon bild på det? Vore väldigt intressant, en bild i drifftsläge och en med luckan öppen kanske?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JoBy

#12 » 10:32:10, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Janfire flex-a i en panna från 1963. Pelletsbrännaren installerades hösten 2002. Det var en del problem från början som berodde på fel i skorsten och dåligt drag. Själva brännaren har varit på renovering en gång när den var ca 10 år och då byttes fläkten som hade lagerljud. Tror även dom passade på att byta tändelement. Slangen från matarskruven till brännaren är bytt 3 gånger och kondensatorn på motorn till matarskruven är bytt en gång. Jag har byggt om ett rum brevid pannrummet till förråd och fyller det en gång per år. ( 4-5 ton pellets )

Jag askar ut pannan 3-4 gånger per år, mest för att jag glömmer att göra det oftare eftersom det bara fungerar. Pannan har gott om plats för äska under brännaren så det brukar bli en full askhink varje gång.

Normalt brukar tändelementet behöva bytas oftare. Oljebrännaren som satt på pannan tidigare hade en box med två tempinställningar, en för att tända och en för att släncka. Jag kopplade den som startsignal till Janfiren och har ställt ganska stor skillnad mellan tempgränserna. Det gör att brännaren går längre tider och inte tänder lika ofta. Jag använder dessutom bara pannan för uppvärmning på vintern. Även jag kör på sommarläget hela året.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Anders Berg

#13 » 10:57:30, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en viadrus u22. 35kw tror jag den är på. När jag köpte pannan beställde jag även ett kit med eldfasttegel som man lägger in i pannan när man kör pellets. Det blir som ett tak ovanför brännaren, med öppning längst bak. Rekommenderar att köpa det. Dom som sålde pannan hade det kitet.
Försökte ladda upp några bilder, men verkar vara nåt fel? Ska pröva sedan.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Anders Berg

#14 » 12:19:14, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är några bilder. Tog ingen bild med luckan öppen, då man ändå inte ser något eftersom eldfastteglet ligger som ett tak över där brännaren sticker in. Stosen är isolerad med nån sorts stenull.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

JagArJag (trådstartaren)

#15 » 20:11:48, 26-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar.

Fanns det dykrör för givare eller hur fick du till tempen i pannan för överhettningsskydd?

Hur länge kan du köra utan att aska ur i den pannan?
Får du sota ur nånstans också eller räcker det att suga ur all aska på botten?

Du råkar inte ha tips på någon brännare som du vet fungerar bra i pannan? Förutom Roslagsbrännaren som säljs av samma företag som säljer pannan.
Eller någon annan panna som inte fungerar även om den brinner frammåt.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se