Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Alloljebrännare Kroll & Cleanburn

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

stefansmark (trådstartaren)

#1 » 18:16:52, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på att köpa mig en alloljebrännare för att bränna vegetabiliska oljor såsom frityrolja osv.
I garaget jag huserar i krävs ungefär 40 kW effekt, jag har tittat på två modeller, en från Kroll och en från Cleanburn.

Är det någon som har provat elda frityrolja i en Kroll eller Cleanburn varmluftspanna?
Försäljarna talar om att jag måste ha en doppvärmare för att få oljan flytande och sedan filtrera, därefter ska det inte vara några större problem.
Jag har inga problem att blanda i en skvätt diesel i mixen för att förenkla eldandet, kostnaden blir ändå låg om jag har billig vegetabilisk olja.
Tanken har jag tänkt ha inomhus.

Någon som provat och har erfarenheter?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse



magloman

#2 » 18:22:36, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte provat själv men förvärme är krav. Ingår ofta vid köp av såna brännare.

Vet en som anv microfiberdisktrasor som filter. Han bytte efter x antal liter bara o slängde den gamla.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#3 » 19:22:58, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skillnad mellan de är att Cleanburn har ett aluminiumblock där oljan förvärms, samt en matarpump som mäter mängden som pumpas in trycksatt till munstycket, Kroll har en öppen förvärmartank med doppvärmare & munstycket suger själv oljan från den med hjälp av tryckluft.

Munstyckena är dock likadana på bägge konstruktionsmässigt. Och båda kräver tryckluft för munstyckets skull.

Öppen förvärmartank ger lite mer lukt i pannrummet, och det skulle kunna vara en extra brandrisk.

Den förvärmning som krävs för brännarens funktion är inbyggd, men frityrolja blir ju som smör i tanken, värmaren får ju inte ha för hög yteffekt när det är olja som ska värmas. En doppvärmare av den typen som bönderna värmer kalvmjölk med kanske är tillräckligt snäll? Det går ju dessutom att sänka effekten till hälften på den med en diod i serie med matningen (vanligt på gamla elelement)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefansmark (trådstartaren)

#4 » 19:34:39, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tittat på en sådan här
https://www.alloljepannor.se/sv/varmluf ... stationara
och sedan monterar jag in en bioolje/alloljebrännare kg/ub
https://www.alloljepannor.se/sv/allolje ... nare-kroll

Måste jag då ha en massa förvärmargrejjor spritt runt garaget menar du?

Cleanburn pannan har mindre mått men den är inte tillverkad i rostfritt material, jag tror Krollen kan vara bättre på det sättet. Sedan finns det delar till krollen på närmare håll.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Turbodiesel

#5 » 19:38:32, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för brännarens funktion, men jag är tveksam till att matoljan (begagnad) är flytande i låg rumstemperatur.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bangt

#6 » 20:37:29, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kör med en kroll sen flera år tillbaka,har vid ett tillfälle kört frityr olja. det funkade klockrent,men man måste vrida upp förvärmarn till kanske 120 grader,det luktade pommes runt verkstaden :mrgreen: förvärmarn sitter på brännarn.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

stefansmark (trådstartaren)

#7 » 20:45:54, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att jag är alldeles nog tjock utan att frestas till Max vareviga lunch..

Försäljaren på Cleanburn hävdade att deras matarpump var suverän och att det gick att ställa oljemängden och luften separat på deras pannor, kroll suger tydligen oljan med hjälp av luften så det ena ger det andra på de pannorna.

Turbodiesel - Du som verkar ha erfarenhet av båda märken, vilken skulle du välja om du köpte en ny idag? Cleanburn pannan är ungefär 8 000 kronor dyrare än motsvarande kroll.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Turbodiesel

#8 » 20:53:38, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cleanburnpannan går faktiskt aningen bättre, på krollen blir det flagor i förvärmartanken som ibland sätter igen munstycket, men så är det inte rengjort (idiotkonstruktion) enligt boken heller.

Kör mest kasserad rme i den, och det är väl ingen höjdarkvalitet på den sörjan heller egentligen. Vilket troligen inverkar på driftsäkerheten.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Trondos

#9 » 21:40:41, 04-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det firmaet her i Norge som selger Kroll, har i det siste begynt å avertere en polsk alloljebrenner som heter MTM.
Aner ingenting om den, men den er billig! :mrgreen:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... s=38521971
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se