Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Ackumulatotank i källare

116 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

88ecr (trådstartaren)

#16 » 14:04:04, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå utanför huset gräva rejäl ringbrunn,2m diameter och vattentäta den. Bygga brunn kanske billigaste bunker, då går ju standard rund tank i? 90c krökar på alla anslutningar uppåt före man sänker ner den?
Hur låter det?

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



Mattias Petterson

#17 » 17:34:18, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräva ner en plastbrunn och ställa tanken i?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

88ecr (trådstartaren)

#18 » 17:56:23, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Far inte frammåt alls, blev nästan utskäld av en rörmokare, vaför bygga arbetsdrygt, sama peng jordvärma. Rätt har han, tid att laga, köra ut, cirkla, hämta hem, elda tar tid.

Men nu fundera jag på pellets, talat ren med herz ägare, fina saker. Om man kan bränna flis som är gjort med pc flismaskin? fungerar det?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

dc_lindberg

#19 » 01:36:28, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...å den som ger dig dessa goda fina råd har själv gedigen erfarenhet av de olika uppvärmningssystemen? Personligen?
Tänkte väl det...
Har för mig att Magloman och www.autorepmek.com har Atmos. De har i vart fall modern vedpanna och bra ack-tankar.

Vedpanna = du -har- värme även vid "el-avbrott" (om du bygger el-reservsystem för cirk-pump och pann-fläkt).
Väljer du något annat system så blir det kallt för dig när strömmen tryter... Eftersom jag "levt" genom de två världskrigen så vet jag att framtiden är osäker och att det -kommer- kristider; frågan är inte om utan när.

Du kanske ser pannan som Soviet såg på framtiden: 5 års planer ?
I så fall ska du välja luft-vatten, eller luft-luft. Inte ens Soviet klarade att sia 5 år framåt i tiden.
Bergvärme och jordvärme kostar att anlägga, men är "löjligt" billigt i drift och ger oöverträffad bekvämlighet - så länge du kan få el nog att driva anläggningen dvs...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mikkel

#20 » 09:39:03, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc, man blir lite nyfiken på vilka två världskrig du levt igenom :klia: :grin:
Inte för att ifrågasätta, men nyfiken.....om man får vara det

I ämnet är jag såld på vedvärme, två ved spisar o två kakelugnar o en luft-luft-VP, endast direktel i bad/vattenpump.
En veckas strömlöst var inga problem, möjligen att motorvärmare till min MF35 inte gick.....kaffe på vedspisen är gött, :coffee:

Tillägg: vore bekvämt med mvp
Senast redigerad av Mikkel 10:09:49, 24-07-2017, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

88ecr (trådstartaren)

#21 » 09:43:09, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rörmokaren ca70årig, haft själv ved acctankar,nu bor 3år gammal penisionärsbostad med bergvärme.
Har runt mej gubbar som orkar tala om krigstiden och nödåren därefter. Ja bor ju i Finland. Dom menar ju jag ska fiselda med frun, min far byggd ju de så. Herz pannan va fin. Ägaren påstod han inte gör nånting på flera veckor åt pannan! 15kw med liten acctank 15000€, instalerad för några år sen. Räknar ca samma peng i ursprungliga fundering , som ja skivit tidigare i tråden. Måst fundera nogrant.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

63an

#22 » 09:59:45, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="Mikkel"]Dc, man blir lite nyfiken på vilka två världskrig du levt igenom :klia: :grin:
Inte för att ifrågasätta, men nyfiken.....om man får vara det


Samma här! Kanske han känner sej så när han krigat mot förtryckarsamhället hela sitt liv :vissla: Han har inte ens kommit till pension än :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikkel

#23 » 10:11:51, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till 88erc: ligger dit pannrum i källaren ?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

dc_lindberg

#24 » 10:33:05, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr.
Hoppsan! Då -har- din rörmockare -verkligen- rätt kunskap, erfarenhet och referenser för att "få" uttala sig :-)
:buga:
Det är -så- ovanligt idag att jag helt enkelt inte trodde att så var fallet (ropar varg syndromet).

Mikkel - uppväxt med mina farföräldrar bl.a. o de var födda 93 och 99. Farfar arbetade på Stockholmstidningen under WWII och var 11-15 när första eländet rasade. Satt, som alla andra, i spänd oro 1905 - skulle det bli krig med Norge?... Det -var- -mycket- nära!
Effekten av krigen var kraftig varu och livsmedelsbrist, långt efter krigen på kontinenten upphört. Ransoneringssystemet hölls kvar i Sverige in på 1950-talet trots att man t.o.m. i Tyskland (som låg i runier) upphörde med de dumheterna redan kring 1946-47 (om jag minns året rätt).
Så även om jag inte var med själv, så har jag fått lyssna på och uppfostras med dessa två krig i nära minne => blir som om jag själv delvis var med.
Bott en kort tid i Ungens 1982, säger inte så mycket, men, det var då ett land som fortfarande bar spår och minnen av krigen, och i synnerhet occupationen. Vänner och bekanta från Polen, baltikum, mm.
Om man lyssnar på de som varit med inser man hur skör den tråd av tillit, sammarbete, "fred" , osv, är som vi har nu.
Ser man till ett mer historiskt perspektiv så har vi epoker som 1670-talet; "lilla istiden". 1873 o fram till efter WWII - priset för Krakatua, Tunguska, m.fl. omstökande naturfenomen.
Det gemensamma under de senaste 2000 åren är att "brännbart" finns oftast över längre perioder, men dricksvatten kan tryta... el är jättebra, men små störningar som råttorna i ställverket i Enköping kan "mörklägga" halva Sverige på ett ögonblick. (Ni minns väl råttan som på 80-talet slog ut elen söder om Enköping? ½ Sverige var utan el i en vecka eller nått sånt).
På 1000-talet sägs det att våra Vikingar odlade vindruvor.
År 537 skedde ett mycket stort vulkanutbrott i Alaska, och 540(?) ett i polynesien(?) som fick Krakatua att blekna i jämförelse. Den värld som var i Europa då kraschade - pga omfattande missväxt (himlen förmörkades under flera år och "inge" sol nådde marken).

Det jag säger är att av två alternativ, el eller annat, så måste man väga in många olika för och nackdelar. Kunskap om vad som hänt förr, ger en insikt om vad som kan ske om liknande händer igen.
Man väljer sitt risktagande.
Uppvärmningssystem kostar mycket att installera.
Hur länge skall det hålla?
Om OM händer, hur påverkar det då "mitt" uppvärmningssystem?
El är billigt!... jag har bott i England 1984-85. Då kostade elen, enligt min värd, 5kr/kW. Vi har -billig- el i Sverige, men -nötterna- röstade JA i folkomröstningen o det ledde till att EU har synpunkter på vårt el-pris, något som Skåningarna fått känna på eftersom Danskarna protesterade över det låga el-priset på vår sida sundet...
Alltså, om I inte ser till att vi kliver -ur- EU, Swexit, så lär I bli varse att el-priserna kanske kommer att "harmoniseras" med kontinentes "för att vi skall ha råd att betala vårt medlemskap när Britterna kliver ifrån...

Med mer kunskap så får man många fler grå hårstrån...

http://www.midland.se installerade bergvärme redan på 1970-talet.
Gissa om han hånades, förlöjligades, osv av omgivning - "tror han ska få värme ur jorden?!" osv mm
Idag, när han blickar tillbaka, så är det den bästa investering han kunde ha gjort! Rena spargrisen, och en "ränta" på kapital som bankerna skulle vara gröna av avund o kunna kamma hem :-)

Själv har vi haft, olja, el och ved som utdrygning.
Olja blev omöjligt från 2002, egentligen redan kring 1997...
El - inte en gammal el-panna, CTC el-kombi,...
Ved - jobbigt! Men visat sig för mig det mest prisvärda alternativet så här långt.
CTCn ska bytas, o då blir det riktigt ved-panna, men (!) ska också ha en luft-vatten pump i systemet = veden buffrar LV och LVC buffrar veden.
Bergvärme här kostar 250-300m djupt hål... dvs 4-500 000 i investering + osäkerhet gällande ansvar vid ev., läcka på systemet i backen (på 90-talet när jag frågade så var det juridiska läget "katastrofalt" farligt; man var då ansvarig för sanering av all mark som ens anläggning skadar; inkl grundvatten... o med sådan "fara" så tar man inte risken... o idag krävs bygglov i min kommun för bergvärme...)

Du har verkligen mkt att överväga 88ecr.
Vilka risker du är beredd att ta.
Hur att planera för avbrott rörande uppvärmning.
Vad det får kosta.
Hur lång tid som investeringen kan spridas över (jmf http://www.midland.se ) - dvs hur lång tid till du kommer att bo där.

Mitt råd blir att fundera i en kombilösning. En lösning som gör dig mindre beroende av yttre störningar; ett system som kan ge staten en vecka på sig att fixa ev., fel. Klarar du en vecka kan du nog hanka dig fram en månad. O är det något som ger störning på över en månad... då är det nog kört oavsett (jmf min uppväxtepok - sommaren 1939 var det -ingen- som trodde att det som skedde 1 september skulle kunna komma att ske... "händer inte oss" syndromet slog till och varade fram till april 1940... ooops... Danmark och Norge ockuperat, fullskaligt krig mot Frankrike, osv - det gick -fort- och då havererade många system; dem som skiljer idag är att -DÅ- var Sverige självförsörjande utom gällande olja och drivmedel; idag kan inte Sverige föda sin befolkning i ens en (1) vecka...)

Vi har en historik sedan 1970-talet på att staten hittar på beskattningssystem som knäcker folk... vi hade schablon beskattning av skogsägare förr "för de värmer sina bostäder med ved - skatt".
Solfångare och Solceller skall näringsidkare redan idag betala energis skatt på - de måste betala för varje kW de "producerar" och -förbrukar- själva...

Det är alltså inte alls så lätta frågor att ta ställning till.
Den -ende- som kan svara -bra- på vad som passar dig bäst, är du själv. För att du skall kunna fatta, för dig själv, det bästa beslutet, så behöver du kunskap, inte tyckande och åsikter om vad -du- skall göra; utan vad andra har för erfarenhet. Se'n får du väga samman allas erfareheter och se hur de ställer sig till dina behov.
En viktig fråga är - hur - klarar du dig om du blir fysiskt förändra? (sjuk, skadad, handikapad, ...) o att väga in den är inte alls så lätt!
´


Vad som är rätt idag, kan vara helt galet i morgon!
Eller som http://www.midland.se - ett "vansinnigt" beslut på 70-talet visade sig vara det i särklass bästa beslutet i framtiden ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#25 » 11:33:38, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du född 39 då är du 78 år! Men den som beskrev att intet sol kom till jorden hann den vara överallt å kolla? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magloman

#26 » 11:35:56, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Far inte frammåt alls, blev nästan utskäld av en rörmokare, vaför bygga arbetsdrygt, sama peng jordvärma. Rätt har han, tid att laga, köra ut, cirkla, hämta hem, elda tar tid.

Men nu fundera jag på pellets, talat ren med herz ägare, fina saker. Om man kan bränna flis som är gjort med pc flismaskin? fungerar det?


Jag har ingen egen erfarenhet av pellets men har bekanta som har det. Priserna ökar ju i takt med att elen ökar samt så är det krångel då o då samt viss hantering.
Flis är det samma sak med, man behöver rätt fina grejer för det ska funka.
Känns som båda är ett mellanting mellan ved och värmepump. man behöver rätt sorts flis osv, blir mkt faktorer.

Jag skulle sats på ved eller värmepump, alltså all-in.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

88ecr (trådstartaren)

#27 » 12:34:02, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå jo, ha läst hel del om finska näset allt från tiderna före bonden lalli, krigs kungen pirkka som vikingarna föraktade, korståg, digerdöd och farsot, svenskar, 1270? talets stora skogsbränder, 1642 skatteskrivning, ryssar och tsarer, inbördeskrig, vinterkrig med minus 40, vinter före regna det hela vintern, 1870 hungersnöd med snöfall i juni och bestående snötäck i september, 1920 blöta höstar osv.

Rätt har du, inte om utan när, kina och ryssen sammövar i östersjön, på tok för mycke flyktingar osv.
Bra slutar de int.

Vedklabb säkras få tag på i krissituation. Fungerar en tex. en internätuppkoplad fröling med värmestyrning via en app i telefonen när linkmasterna är fälda och elen bortta?

Om jag lagar nu vedpanna, acctankar, värmekanal så som planerat, kostar det lika som mycket mindre anläggningsarbete om jag lagar pellet. Vedsystemet går enkelt att byta pannan till pellet, tvärtom större operation.

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

dc_lindberg

#28 » 21:08:39, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tänkt och resonerat 88ecr. :thumme:
Låter väl genomtänkt. :buga:

Vedpanna => går att konvertera till olja och pellets. :thummar:
Andra pannor har problem att konverteras... :help: :sad:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

88ecr (trådstartaren)

#29 » 18:51:43, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya funderingar, lite för dyrt med tank och allt nytt + arbetet, int bara byggandet utan sen skötsel. Regnig igen höst så de finns rikligt med dålig säd. Har tittat på b max half pelletsbrännare, eller har nån annan som klarar sädbränning i 20kw klassen?

http://www.b-max.com/en/video
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

63an

#30 » 19:16:44, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många m2 ska du värma upp när du har 20kw att elda med å 3 m3 tank? Lite svårt å hänga med här!
Sen DC yra inte så förbannat om hörsägner, finns bara 2 pers. som vart med om WW2 nämligen Anton å undertecknad! Kunde daskat till dej när du låg i vaggan :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se