Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Ackumulatotank i källare

116 inlägg • Sida 4 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

63an

#46 » 21:06:16, 20-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle bygga nytt pannrum utanför huset sen ansluta till gamla pannrummet å ha en ordentlig acc. tankutrustning där för varmvatten å radiatorvatten beräknad för eldning var tredje dag eller så! Då blir de inte kris att hålla på med ved du slipper rök in i huset får tid att göra annat också! Isoleringen från 1968 var inte så märkvärdigt max 15 cm men troligen 10 cm! Dina radiatorer ger utmärkt värme...skulle aldrig bygga med mekaniska skruvar å annat elände för de har en förmåga att trassla när de bäst behövs! Effekt kan vara 30kw (pannan) tappvarmvatten 3-4m3...radiator acc runt 2-3 m3! Kolla med certad rörmokare å jämför med mitt förslag Med moderna saker så får du en bra effekt om den trimmas in riktigt :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



bonnen513

#47 » 08:11:48, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittar du uppgifter om att TS har 25 tonårsdöttrar 63an?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

63an

#48 » 08:24:16, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du konsten att citera så får jag garva också!??? :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#49 » 08:43:08, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:back_to:
:aaargh:
:red_card:
TS har presenterat ett mycket intressant och svårt problem för oss. Hur många döttrar han, eller någon annan har, har liksom inte med problemet att göra.

Känns som om TS behöver backa bandet och fylla på med viktig information så vi alla kan råda honom bättre än vad vi lyckats med hittills.

Vad vi behöver info om är förutsättningarna, och behoven.
Sydöstra Finland är liksom "Kareln" i min värld, och det enda jag kom om den regionen är Vinterkriget, å -då- var det -kallt- där!
För oss svenska är dubbelpannsystem "vansinne", men det kanske -måste- till där borta pga kylan om vintern?
En plans, 1968, kåk, låter "oisolerat" både platta, väggar och tak... kanske bättre att skippa pannsystemet på 5 år o fokusera på att göra om och göra rätt med isoleringen av huset istället?

Fungerar huset enligt moderin idioti; "öppen planlösning", eller fungerar det som av naturen -bevisat- enda lösningen "bi kupa" ?
Hur förflyttas värmen inom huset, bortsett från radiatorerna?

Enligt svenska mått så är pannan inte bara slut, den är så överårig att den löper akut risk att springa läck. Å -då- blir det pyssel, och dyrt, o självklart sker det när det är som kallast på året...

TS fråga var rak fram och enkel i dess linda, men nu framstår det klart och tydligt att det är ett betydande huvudbrydderi han har och vi har att söka på bästa sätt hjälpa honom med svar till.
Visst - Maskinisten är inte byggexperter ss på ByggaHus, men till skillnad från -dem- (självutnämnda experter med eller utan ingenjörsexamen) så är Maskinisten den som själv provat och testat o -vet- vad som fungerar i -verkligheten- och vad som inte kommer att fungera ;-)

Just detta med 1 plan (Bungalow), och blygsamma 120m2 med ett pannrum på ca 5m2 => enorma begränsningar!
Fungerar nog helt ok i Mellan Sverige och söder ut, men för er som bor norröver - skulle det fungera för er, och i så fall hur skulle ni lösa uppvärmningssystemet (tänk svensk extrem vinter som normal vinter) ?

Jag kan helt enkelt för lite om detta nu när komplexiteten framkom, men jag kan tillräckligt mycket för att undra över TS rörmockares åsikter. Tycker allt låter som om "man försöker täppa en sprucken oljeslang med el-tejp..." Begreppet "gör om - gör rätt" ligger på tungan...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#50 » 09:21:36, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor varmvattenacc. är för att balansera eldandet mot radiatorsystemet själv har jag disken matad från varmvatten å de går åt nåt alldeles märkvärdigt mycket trots ny maskin! Vid 0-gradigt ute blir de att elda var tredje dag å de balanserar mot uppvärmningsaccen! På -0 å lägre utetemp så får man elda oftare -25 varje dag så de är inte så enkelt att värdera men klokt att tänka till! I mitt fall får jag självbalans av tempen i acc. så de är bara att elda på vid behov! Jag har andra problem som att de var för dyrt att montera ventiler för avstängning för 10 år sedan blir inte enkelt att byta panna eller på annat vis göra åtgärder på systemet! Exempel som är irriterande om jag vill spola rent från oundvikligt slam i någon del så måste hela systemet tömmas ur totalt..
Är klokt att titta framåt å slippa sånt! Ventiler kostar men man bör kunna stänga av för service bit för bit! Finsk panna typ Molles föregångare å 30kw i stål den var säkert beg. vid mont. är gjort för självcirk. men så ska man inte ha det gammal trasig pump satt på panndelen den har jag bytt så den driver på med termostat, Fattar inte tänket/dumheten när de inte har satt intern cirk. i pannan som shuntar ut när pannan nått arbetstemp ? Nu var de inte de här som han frågade om men andra kan ha nytta av beskrivningen så ska man vedelda tänk till :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#51 » 09:30:16, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

antingen är 63an väldigt renlig eller också måste du äta väldigt mycket. Tycker nog 500 liter varmvatten räcker väldigt långt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

63an

#52 » 09:43:53, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å då har du skit under naglarna förstår jag :screwy:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#53 » 10:58:05, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, om man har som mål att klara 4 minuter från lagårdsdörr till bildörr och passera duschen däremellan så det klart att det både luktar lite och blir en del skit under naglarna
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

63an

#54 » 12:20:32, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske sluta skriva strunt i den här tråden också? TS har nog med sitt å svenska språket! :idee3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

88ecr (trådstartaren)

#55 » 14:02:46, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag fullt medveten jag har liten obetydligt hus, take håller, bygt i en sandslutning, fungerande planlösning, här stitter ja nu i soffan, dottern somna, solen lyser, rågbrodden sir fin ut och la i några klabbar i pannan innan ja börja skriva. Nu var det frågan hur få fungerande med mindre mängd pengar.

Ett alnernativ, kanal in i befintligt system, havresilon brevid pannan.
https://www.youtube.com/watch?v=pYtNJCmKHjs

Nu vet jag man får acctanka som är utburna billigt, slovakisk panna kostar inte så mycket, men instalation och alla rördelar kostar, Man får inget gratis

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Martin.Eriksson

#56 » 14:55:07, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satsa på bergvärme. du kan sitta 10 mil hemifrån å bestämma hur varmt du ska ha hemma med mobilen.
inget arbete. behöver inte lyfta ett finger för å ha de varmt.
Ja har ved och hyr bara huset men hade ja råd så skulle ja inte tveka heller.
Slippa den där j*vla veden som ska kapas klyvas å eldas å de ryker in å de fan å hans moster..
Med fungerande vedpanna/vedsystem okej men skulle aldrig för nått i världen kosta på nytt sånt system.
då äre berg eller jordvärme som gäller.. :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

dc_lindberg

#57 » 15:36:35, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter tillbaka in din ursprungliga frågeställning. Det behövs!
...frågan gäller en installation som kostar ca 300 000Sek (ca 33 000EU) i Sverige (komplett färdig)...
Bitt lite rörigt i tråden tror jag... å jag är helt klart en av dem som hjälp till att trassla till det... så - här din ursprungliga frågeställning:
88ecr skrev:Hej, har läst länge här, men skulle ja behöva lite hjälp

Pannorna är färdiga för utbyte.
Trångt är det i pannrummet, ingen ackumulatortank har här varit eller ryms in.

Funderat länge, ända realistiska platsen är en jordkällare som är 20m ifrån pannrummet. Som panna blir det atmos eller attack 30kw och den kommer i pannrummet. Acctank 3m3. Riktiga fjärrvärme järnrör eller "flex" rör (2x40mm) är ungefär lika dyra. Plaströr går ju inte. Lite konstigt föra bort värmen och sedan hämta tibaks.
(du menar dessa?)
http://www.atmos.eu/en/
http://www.attack.sk/


Hur stora rör behövs tilbaks?
Måst det vara en liten acc inne för att garantera tillräcklit varmvatten till dushen och för möjlig solfångare?

...har bestämt för mig att Maskinister http://www.autorepmek.com och Magloman har Atmos panna. Minns jag rätt eller fel?
Autorepmeks pannsystem är intressant! Kanske kan han bjuda på lite bilder som ev., skulle kunna hjälpa dig på traven?


88ecr skrev:Nu är jag fullt medveten jag har liten obetydligt hus...

Nu vet jag man får acctanka som är utburna billigt, slovakisk panna kostar inte så mycket, men instalation och alla rördelar kostar, Man får inget gratis

Nu var det frågan hur få fungerande med mindre mängd pengar.


A - Nej! Det är inte ett obetydligt hus. Det är rätt normal storlek på moderna hus.

B1 - Acc-tankar ska du försöka få så billigt som möjligt; börja med en, bygg ut allteftersom ;-)
B2 - Undvik östeuropeiska pannor, så vida du inte vet exakt vad det är du får... jag -vet- man får dem billigt, men när något är så billigt som de är, då finns det skäl till att de e det också...
B3 - installationen kan du leja bort, eller ännu hellre lära dig att göra själv (om det inte är lagar som trasslar till nått för dig förstås...)
B4 - jo, det får man. Massor! Men det kommer inte riktigt när man är i störst behov av det... prata och håll ögon och öron öppna! Man får från höger och vänster - det väller över en; se bara till att bjuda igen efter bästa förmåga :-)

C1 - fungerande ?...hm... nu la du in en ny faktor i ekvationen ;-) Detta måste du utveckla! (beskriva tydligt)
C2 - mindre mängd pengar; vi vet inte vad sånt där kostar i Finland... vi har bara god uppfattning om svenska förhållanden (de flesta av oss dvs inkl undertecknad). Du måste hjälpa oss på traven med att förstå vad detta kostar i Finland, och vad din budget är på och vad du hoppas kunna komma undan med.

Nu duckade du frågorna om huset ditt... isoleringen av det och konstruktionen av det är av betydelse för att kunna ge optimala råd...

Den billigaste lösningen är en jag sett från Polen, men jag skulle nog avstå från den själv...
Det var någon lever "off-grid" som använde en öppen spis, rör och fläktar - så ut att vara mindre säkert än en halmbock i Gävle!...
Här kan du få ton vis med idéer och tips:
https://www.youtube.com/results?search_ ... me+heating

:skriva2:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

88ecr (trådstartaren)

#58 » 17:30:11, 21-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc funderar mycket, bra de. I mitt andra hus är dit kakelugn och köksspis, mins nog hur faster elda, många g per dag, varje dag.

Nu duckade du frågorna om huset ditt... isoleringen av det och konstruktionen

Rött med vita knutar, räcker inte det? 4" väggar, ull i väggarna, i mellan alla lager svartpaper, tjärpaper, Liggande bräder på insidan, tjocka 40mm Halltex dvs nån form av pappersmassa på innansidan. Ingen som helst ventilering, annat än om det blåser, då kan det vara dragit. Därför byter jag inte fönster för då blir det här mögelhus. Maskinell ventilering först.

Nu som bäst är det noll ute, nu kan det vara fler veckor minus 20-30. Längesäng det vari lägre än 35 på mätarn iköksfönstret. Shunten fast efter vårbruket i maj midsommaren kan det vara man vill ta opp den några dagar, i sepetmber, ibland första vk, iår sista vk man tar opp shunten.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

ac tc

#59 » 00:41:07, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg pannrum i pärkällaren, rök och skit från veden stannar ute och det enda du har kvar i pannrummet är en liten
acktank med vv slinga. Rätt slugt att stoppa i en kamin där också både för värmen och källarens skull.
- men...det blir ungefär lika dyrt som en värmepump..
Som Magloman skrev: all in- ved eller vp
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#60 » 00:43:15, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Små anläggningar för flis, spannmål, spån osv har en stor tendens till att både krångla och vilja ha dit brandkåren...
- skulle aldrig vilja hantera möglig säd, min hälsa och även familjens hälsa är för värdefull för det.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: A.Larsson och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se