Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Värma 40 kvm garage

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Johanolof

#16 » 18:01:14, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Lika roligt varje gång det kommer till ämnet luft luft. Här kommer den ena osanningen efter den andra.
En luft luft kan vist ställas på en låg temp tex 10 grader och få en fungerande avfrostning utan att avfrosta med hjälp av"elvärme". Har jobbat 17 år med värmepumpar aldrig sett en värmepump som avfrostar med el. Vissa har en värmeslinga i botten på värmepumpen för att hindra vatten att frysa där, ofta ca 50w och att den sitter där beror på att de inte är konstruerade för vårdat klimat. Köp en pump som är tillverkad för Norden och låt en kylmontör montera i den så kommer det att fungera. Priset blir betydligt högre än skräpet som Jula säljer men det kommer fungera. Troligen kommer du få x antal som vist köpt en på Jula och de tycker den fungerar jätte bra men i detta fall är det så att man får vad man betalar för. Så om du tänker långsiktigt så köper du en dyr pump som går billigt och håller länge och inte en billig pump som är dyr att driva och bara håller några få år.
Nu är det bara att vänta :slag: :slag: :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor



magloman

#17 » 19:45:04, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt julaskräp funkar inge bra om det är för kallt inne.
Den bygger på is på utsidan då. Har tänkt montera nån elslinga för det men har inte blivit av.

Tänkte den infon var relevant då han sökte nåt billigt.

Med riktiga grejer funkar det ju som du säger med lägre temp :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#18 » 19:53:53, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De riktiga producerar värme billigare så då behöver man inte ställa ner de..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

igelkottar

#19 » 20:02:15, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då spar man ännu mera om man ställer ner temperaturen om man inte är där dagligen. :grin:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Lången79 (trådstartaren)

#20 » 20:09:32, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok..tackar all bra info, super bra feedback på det här forumet:) men säg att kag sla köpa en bra LL. Vad kostar en sån med installation?
Lången79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:41, 06-06-2017
Ort: Jäntland
Sverige

per-åke

#21 » 20:26:14, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lången79 skrev:Ok..tackar all bra info, super bra feedback på det här forumet:) men säg att kag sla köpa en bra LL. Vad kostar en sån med installation?


15-20000:- Får du nog räkna med.
Kan rekommendera mitsubishi. Har 3 st sådana nu. En större till huset, en mindre till garaget, och en ännu mindre till uterummet.
Den äldsta är ca: 10 år nu, och funkar fortfarande klockrent.
Värmer ca: 170m2 till 20-22 grader och stödeldar bara i vedkaminen när det är riktigt kallt.
Elförbrukning per år (inkl hushållsel) ligger mellan 12-14000kwh, vilket jag tycker är suveränt.
När vi hade enbart elpanna så låg det på 22-23000kwh per år.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Stridis2

#22 » 21:57:12, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ha du för uppvärmning i huset? Kan detta kombineras med garaget via kulvert eller på annat sätt? Något annat utrymme i närheten som du funderar på att värma upp? Möjlighet till skorsten? Hur mycket skötsel och hur ofta kan du göra på systemet? Minst underhåll är direktverkande el, sedan oljepanna, pellets och ved kräver mycket.
Vi vet på tok för lite för att kunna komma med ens någorlunda vettiga råd.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

DennisCA

#23 » 08:19:10, 08-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det ett misstag man gjorde då man byggde var det att man inte lade slingor i garagegrunden och kopplade bergvärmen från huset dit...

Men det finns en massa möjliga metoder för den snåle... T.ex. kan man använda jordvärmefenomentet och gräva ner rör för inkommande ventilation i gården och ta in luften genom dom, luften som kommr in värms upp av jorden. Gratis förvärmning av luften, kunde kopplas ihop med luftvärmepump tänker jag för högre COP? Inte realistiskt att gräva upp gården dock om man inte har annat på gång som kräver det.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Lennie Vind

#24 » 23:00:34, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bara vill ha varmt när du skruvar så rekommenderar jag en dieselkanon med skorsten. Den jag har är på 23kw och kostade runt 7000kr och det blir varmt på ett par minuter.
Lennie Vind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:58, 28-09-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder c30

Robert T

#25 » 14:39:33, 23-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev: :grin: Lika roligt varje gång det kommer till ämnet luft luft. Här kommer den ena osanningen efter den andra.
En luft luft kan vist ställas på en låg temp tex 10 grader och få en fungerande avfrostning utan att avfrosta med hjälp av"elvärme". Har jobbat 17 år med värmepumpar aldrig sett en värmepump som avfrostar med el. Vissa har en värmeslinga i botten på värmepumpen för att hindra vatten att frysa där, ofta ca 50w och att den sitter där beror på att de inte är konstruerade för vårdat klimat. Köp en pump som är tillverkad för Norden och låt en kylmontör montera i den så kommer det att fungera. Priset blir betydligt högre än skräpet som Jula säljer men det kommer fungera. Troligen kommer du få x antal som vist köpt en på Jula och de tycker den fungerar jätte bra men i detta fall är det så att man får vad man betalar för. Så om du tänker långsiktigt så köper du en dyr pump som går billigt och håller länge och inte en billig pump som är dyr att driva och bara håller några få år.
Nu är det bara att vänta :slag: :slag: :grin:


Inte oväntad text från en yrkesman men faktum är att många billiga "julapumpar" funkar bra och jag ska inte säga många men vissa fackmannainstallerade "premiumpumpar" går sönder. En bekant fick nyligen byta sin märkespump efter ett haveri och fackmannen sa att den var utom räddning. Blev en liten nätt investering på över 20 papp. Min julapump har tuggat på i snart tio år och den har betalat sig om och om igen.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#26 » 14:52:47, 23-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sån där elslinga som ligger i botten, går det med sån man har i vattenrör så det inte fryser eller ska de va nåt annat?

Tänkte eftermontera det på min julaskitpump för den bygger på rätt mkt is ibland.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se