Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Renovera vedspis Husqvarna 3026

36 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 12:09:51, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var det dags med lite översyn av vedspis Husqvarna 3026 inför eldningssäsongen. Såhär ser den ut den gamla trotjänaren. Ett tungt paket beställdes och hämtades.
Bild
Börjar med det vänstra brännjärnet i eldstaden, borttaget
Bild
Gissa vilket som är gammalt och vilket som är nytt
Bild
Det nya på plats. Verkar som att det vänstra låser det bakre som låser det högra, dvs man tar bort järnen i ordningen 1) Vänstra 2) Bakre 3) Högra och sätter tillbaka i omvänd ordning 1) Högra 2) Bakre 3) Vänstra. Nu bytte jag bara det vänstra denna gång. Omvänt gäller förmodligen för en spis med eldstaden till höger om ugnen.
Bild
fortsättning följer....
Senast redigerad av Mikkel 13:00:33, 24-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



strumpa

#2 » 12:27:49, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En suverän spis! Saknar min jag hade i ett tidigare boende.
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Mikkel (trådstartaren)

#3 » 20:45:33, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags för hällen, ett nytt hällfyllnadsjärn med nytt brännjärn låg i paketet också,
tyvärr finns de inte längre grönemaljerade med vita prickar
Bild
det nya är det svarta som har brännjärnet färdigmonterat,
det andra är bara ett extra brännjärn som jag ska försöka sätta på den gamla gröna hällen,
och funkar det så har jag ett i reserv :mrgreen:
Bild
här är undersidan på den svarta hällen med brännjärnet
Bild
nu är det dags att leka pussel, undrar vad denna passar :klia: jo just det :hurra:
lagade även ugnstaket med lite eldfast lera på kanten mot eldstaden
sen ska det dit tre runda pusselbitar också, detta är avanserat IQ-test, :screwy:
Bild
jo även detta klarade jag :lmao:
Bild
och plattorna hade jag borstat rena såklart, behövdes verkligen, nu får sotaren det lättare,
det får man bjuda på :shake_hands:
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

63an

#4 » 21:03:40, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ingen tub med eldfast tätningsmedel? Varför ska man använda det? Jo en spis som är riktigt tät Skapar inte mycket sot å problem med aska uppe på ugnen som beror på tjuvluft i springor! Min gamla häck är ren gjutjärn å där fanns springor som skapade elände med typ fetsot ända ner mot skorstenen men tät massan fixade till så draget gick att styra med lilla dragluckan ( bra förbränning ) så hela hällen blir jämnare varm + att under luckorna nere vid golvet också ger värme nu...Verkar dra massor mindre ved dessutom å de är ingen nackdel :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

6 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#5 » 21:24:49, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak att se upp med är att tätningssnöret mellan hällen och resten av spisen är av asbest. Så man får ta det försiktigt om man lyfter hällen och ska rensa bort resterna av det.

Jag har en 3027 där högersidan i ugnen har slagit sig, så det har blivit en glipa mellan sidostycket och ugnsbotten. Med bra drag i skorstenen drar det in så mycket kall rumsluft via ugnsluckan att det inte är någon mening att försöka använda ugnen för bak eller matlagning.
Dessutom har rökgasspjället spruckit.
Jag har två spisvrak på ingående att plocka delar från, en 3026 som står i ett ödehus och det återstår bara att jag säger till ägaren om att jag ska hämta spisen, och en som troligen är 3027, som står ute i ett brännässelsnår.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#6 » 21:31:44, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte provat att dreva läckan min ugn var som ett såll runtom uppe å nere men fogmassan gjorde susen! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikkel (trådstartaren)

#7 » 21:37:59, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63:an, nu byter jag bara brännjärn och dom sitter ju inte direkt med passform, och ligger lite löst, men om det ska tätas så antar jag att du menar "ytterhöljet", kan vara så att det tjyvdrar, men vet inte riktigt var isåfall, hmmm får ta en titt på det imorn.

Torjörn, ja asbest ska man hantera med förstånd, nu lyfter jag inte hela hällen, antar att det är ett större projekt, faller inte sidorna isär då ? det är väl de långa "skruvarna" som håller ihop det hela
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

63an

#8 » 21:48:18, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bytte ju järnet uppepå för ringarna där bör du lägga lite massa, faktiskt så att de små detaljerna som gör den bra funktionen...Torbjörn har ju en drömspis, en 27a :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nordsjöklättrarn

#9 » 21:52:31, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en sådan i köket i ny köpta huset i nästan helt nyskick


Skickat från min iPhone med Tapatalk
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel (trådstartaren)

#10 » 21:54:16, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skiljer en 26 o en 27 ?
Är 27:an senare och modernare
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

63an

#11 » 22:37:25, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säjer tror att 27an är något mindre å värmer lättare över hela hällen, 26an får man elda på en stund innan den ger samma resultat är nog därför den blivit berömd för att sluka veden...gjutjärnsspisar då! Min holk har flyttats från barnbespisning till huset här men som sagt så dammsuga sot varannan vecka var vanligt förut, den kvävde sej själv faktiskt när de blev fullt under ugnen :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ptr

#12 » 22:46:17, 24-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg på lera på hällen med! det kan vara en lera med järnfilspån i som fördelar värmen över översidan av ugnen men ändå issolerar så det blir balans mellan över och undervärme. Minst så tjockt som "knopparna" som sticker upp från ugnstakets plåt.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Mikkel (trådstartaren)

#13 » 07:29:49, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo eldfast lera med järnfilspån lades på ugnstaket för några år sedan enl instruktionen, nu lagade jag bara liten skada på kanten mot eldstadsjärnet.

Tittar man på bilder så ser 26an o 27an väldigt lika ut, många reserdelar verkar lika, men de har väl utvecklat 27an på vissa ställen så den blivit effektivare. Fina är dom.

Ska söka läckor idag.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

63an

#14 » 08:21:00, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med spisar om man slipper de värsta vraken, tekniken är väldigt gammal men fungerar som en fotogen Fordson alltså upp till nyttjaren att kunna lura ut HUR man ska sköta den! :coffee: Minns att några hade skaffat de fina emaljerade spisarna efter WW2/ 50-talet å de är inte mycket lika de tidigare gjutjärnarna men tätheten måste man ha...Förr så lyfte man ringar å satte ner kastrullen, sen kom plattorna å man värmde direkt på de/den! Innan plattan så var de noga med att inte bygga för högt på ugnen så grytan stod på bruket ( mycket med det elektriska :skratta3: ) å viktigt fortfarande att brännplåten å bruket inte har precis kontakt... brännplåten böjer sej innåt elden om den är för lång, inte bara att tro den passar direkt, småsaker som man ska kolla,,, Klafreström gjorde bra spisar som många andra! Man kan se att luckor å dekorationer från olika tillverkare kan sitta på 1 spis å de är inget ovanligt isåfall något har gjort att första bästa reservdel bara hängts dit ( bra med numrering då )! :vissla:
Köpte ett torp som hade spis å den såg inget vidare ut men askade ur å körde på ett tag! Plötsligt drog den inte ut i skorstenen så upp å kollade men inte nån rök, for till grannen å lånade ett järnspett med ögla å rep släppte ner i pipan men de var nåt konstigt ljud , körde på flera ggr. men inget resultat! Hade tur för älgstudsaren låg i bakluckan så jag smidde en plan att frugan skulle åka å handla å de funkade...Hon for iväg å jag upp på taket å ställde mej på kransen sen drog jag i 6 st 8x57 js rakt ner å kvickt ner igen! Ingen såg vad jag gjort men vilket resultat :skratta3: 3 bärkassar med typ "Mastic" asfalt som lagrats å smält ihop pipan, såg ut som svarta diamanter så sen drog röken iväg perfekt efteråt så startade jakten på en mindre trasig spis, fanns ju sånna som knappt eldats i nån ggn idag är det ovanligt att hitta ett fynd! Frugan fick kaffe på bordet när hon kom tillbaka! De var där hon fick lära sej att uppleva bära vatten i hink, gå ut å diska ta in ved å framför allt ingen knapp att trycka på för lyset, hon var född uppvuxen i stad! Hur de kan gå ibland :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

7 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#15 » 08:53:07, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

3026 och 3027 tillverkades samtidigt, det är exakt samma grundkonstruktion - ingenting är vidareutvecklat eller "modernare" på någon av dem - men 3026 är ett nummer större än 3027.
Generationen innan av Husqvarna golv-vedspisar heter 1926 och 1927.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se