Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Renovera vedspis Husqvarna 3026

36 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

63an

#16 » 09:10:27, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alldeles rätt, men de fanns tillbehör redan då som ökade på priset osv. pyntade man tillräckligt så blev de onödigt dyrt, Vattenvärmaren var ju bra :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Ptr

#17 » 11:54:13, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om du inte lyfter hällen så har jag fått tis på att skruvarna ska lossas och dras åt lite lätt var år för att hällen ska kunna röra sig och inte spricka.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Mikkel (trådstartaren)

#18 » 12:44:17, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen har en Huskvarna 1926 eller 1927 tror jag blekgul emalj, bulliga luckor, den verkar vara ett snäpp rejälare.
Läcksökningen kanske får vänta, leran måste få torka lugnt först. Undrar om man ska skaffa en gummiblåsa med pulverrök i, dom är ju bra att se vart luften tar vägen. Antar att det är läckor "efter" eldstaden man ska söka efter., i första hand.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

63an

#19 » 14:07:05, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det med gjutjärnsspisar, var själv starkt intresserad att handla en ny svarting men jag har så fullt upp ändå med renoveringar får de om de blir av innan jag hänger upp kepsen :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ptr

#20 » 15:47:46, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De äldre var mera riktiga, inte danska (har för mig det var något samgående som gjorde dem vita eller svarta) plåtkamminer med plåtkjol som inklädnad runt bakugn och asklåda.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

myreggsexperten

#21 » 17:09:10, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Ja då var det dags med lite översyn av vedspis Husqvarna 3026 inför eldningssäsongen. Såhär ser den ut den gamla trotjänaren. Ett tungt paket beställdes och hämtades.
Bild
Börjar med det vänstra brännjärnet i eldstaden, borttaget
Bild
Gissa vilket som är gammalt och vilket som är nytt
Bild
Det nya på plats. Verkar som att det vänstra låser det bakre som låser det högra, dvs man tar bort järnen i ordningen 1) Vänstra 2) Bakre 3) Högra och sätter tillbaka i omvänd ordning 1) Högra 2) Bakre 3) Vänstra. Nu bytte jag bara det vänstra denna gång. Omvänt gäller förmodligen för en spis med eldstaden till höger om ugnen.
Bild
fortsättning följer....

Jo bara en liten fråga. Är den kopplad emot en större varmvattenberedare eller element eftersom att du inte har någon tappvattenkran på vänstra sidan av eldstadn?

1 person gillar det här inlägget.
myreggsexperten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:12, 14-05-2016
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2254

Mikkel (trådstartaren)

#22 » 17:29:43, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej finns inget vatten alls i denna, Utrymmet till vänster om eldstaden är nog fyllt med isolering tror jag.
Den värmer gott nu, vi har ofta ugnsluckan öppen så ger det lite mera värme. Sen är spisen ansluten till en så kallad värmevägg med rökkanaler som går upp och ned i en slinga. Värmeväggen värmer även rummet bakom. Som en kakelugn, nästan. Denna vägg har två spjälll så man kan välja om röken ska gå direkt ut i skorstenen eller via den längre slingan.
Allt är omöjligt, bara man vill !

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

63an

#23 » 20:20:20, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som så leta småläckor som bara bidrar till vedförbrukningen de gäller alla vedspisar! Kolla på Eldkraft vad som finns i reservdelar? Har en 26a å de är kända för att svälja utan att tugga men man kan lindra med noga koll på läck.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

anya.odell

#24 » 21:10:54, 02-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Odell

2 personer gillar det här inlägget.
anya.odell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:40, 05-12-2008
Ort: Hallsberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

myreggsexperten

#25 » 21:37:21, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Nej finns inget vatten alls i denna, Utrymmet till vänster om eldstaden är nog fyllt med isolering tror jag.
Den värmer gott nu, vi har ofta ugnsluckan öppen så ger det lite mera värme. Sen är spisen ansluten till en så kallad värmevägg med rökkanaler som går upp och ned i en slinga. Värmeväggen värmer även rummet bakom. Som en kakelugn, nästan. Denna vägg har två spjälll så man kan välja om röken ska gå direkt ut i skorstenen eller via den längre slingan.

Ok, tänkte ifall du hade värmeelement i sidan och hade några bilder på det. För jag skulle vilja prova att koppla in den till ett element på övervåningen (om spisen nu klarar av det) Bifogar bilder från instruktionsboken nedan hur systemet till extern varmvattenberedare är uppbyggt där.
myreggsexperten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:12, 14-05-2016
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2254

myreggsexperten

#26 » 21:38:05, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
myreggsexperten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:12, 14-05-2016
Ort: Arvika
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm 2254

63an

#27 » 22:01:33, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns flera på webben som säljer delar! Verkar vara Eldkraft som har bredaste utbudet, behövde nytt roster till gamla Arimax-pannan men de fanns ingenstans men däremot hittade jag roster till en annan panna som stämde i djupled så 2 st å kapa de ena så var de klart! :thumme:
Konstigt att gamla spisar å pannor är så missförstådda å vanskötta? Folk som är av den meningen borde få leva med riktigt gamla härdar, vad säjs om en eldgrop med murad kupa över å öppet spjäll rakt ut i skorsten? Allt ska vara så djävla modernt å vara så speciellt typ de man köpte igår kastar man nästa dag :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikkel (trådstartaren)

#28 » 00:46:41, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där rörkopplingen till VVB var kul att se, :thumme: visste jag inte att det fanns. Skulle gärna ha en kökspanna eller en ren vedpanna, men i detta huset finns inget vattenburet system, bara vedspis o kakelugn, en Luft-luft-VP och två katter som värmer fötterna.


Ja 63:an: att det ska va så bekvämt nuförtin, torr ved till spisen, uppkoppling på Maskinisten och en kopp kaffe, det klarar man sig på :coffee:
Allt är omöjligt, bara man vill !

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

ollenorell

#29 » 17:34:47, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det mekas med gamla vedspisar, jag funderar också på vedspis för stöd och nöd-eldning då pannrum och källare saknas, men kök finns...
Spisen tråden handlar om har ju fin vit emalj som inte skadats eller rostat vad jag ser.

Men de flesta av de här efterkrigs-vedspisarna/kökspannorna i vit emalj skulle ju behöva emaljeras om, om man vill så dem snygga för ett kök med någorlunda standard.
Ringde företaget Josef Danielsson, de visste faktiskt ingen som emaljerar om vedspisar/vedpannors emalj.

Jag trodde man kunde skruva bort alla luckor, och den vita fronten, att det gick att spruta på det vita emaljpulvret, bränna det på 500 grader+ och klart!
Lite som pulverlack fast varmare...

Emaljen verkar vara den del som inte kan repareras?

Det är ju bra att veta om man blocketsurfar gammaldags vedspisar till sin flickvän som tycker allt nyare än 1970 är fult...
De med skadad emalj är ju också billiga, kanske av den anledningen, att man bara kan ha dem i pannrum där de inte behöver vara så snygga.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

David, Luleå

#30 » 18:19:06, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 3027 hemma. superfin :)
Används mest under hösten när värmen inte riktigt hänger med i vädersvängningarna.

Bild vid inflyttning. gjort om lite sen dess men spisen står kvar och markerar sin plats.
Bild

Har sparat ner denna bild från maskinisten nån gång.
Bild

Har även någon gång laddat ner en inscannad instruktionsbok till 3026/3027 i pdf. men jag vet inte hur jag lägger upp den här.

5 personer gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se