Ett problem med begagnad glykol från bilskrotar är att de korrosionsskyddande tillsatserna säkert är förbrukade för länge sen. Och man vet inte heller om de har hällt ihop olika glykolsorter med tillsatser som inte får blandas.
Färgen säger tyvärr inte mycket om vad det är för slags glykol.
Etylenglykol med "gamla sortens" tillsatser kan t ex vara
grön, blå eller gul.
Etylenglykol med moderna "longlife" -tillsatser är ofta rosa, orange eller blå.
Propylenglykol finns i stort sett enbart med gamla sortens tillsatser och den är oftast grön.
Sprit som frostskydd använder man på den kalla sidan av jord- och bergvärmepumpar, som s k brinevätska.
Men i golvvärmesystem och liknande som arbetar med högre
temperatur, får spriten för högt ångtryck för att vara lämplig. Den avdunstar snabbt om man har öppet expansionskärl, och om man har lågt
tryck i systemet (som i ett enplanshus med golvvärme) kan det bli problem med
kavitation i
cirkulationspump mm. Har man en shuntventil i anläggningen bör man komma ihåg att det kan bli betydligt varmare på pannsidan av shuntventilen än i framledningen till golvvärmen.
Så i golvvärmesammanhang är det bättre med glykol. Man brukar kunna köpa ofärgad glykol utan de tillsatser som behövs i bilkylarvätskor till ganska bra pris från VVS-leverantörer. Lämpligen använder man propylenglykol eftersom den är giftfri - mindre risk att spill eller läcka ställer till med tragedier om man har husdjur eller småbarn i närheten.