Vanligtvis fyller man på sugsidan, så att kompressorn kan suga i sig kylmediet själv.
Om man fyller med stillastående
kompressor så måste man se till att tuben med kylmedium är varmare än det kylmedium som redan finns i värmepumpen, för att trycket ska bli högre i den och kylmediet röra sig åt rätt håll. Men det brukar ta MYCKET lång tid att göra på det sättet. Lämpligt är att bara göra början av fyllningen med stillastående kompressor, och starta den så snart man har fått i tillräckligt med kylmedium för att inte riskera haveri.
Helst bör man koppla in ett riktigt manometerställ och mäta trycken på både sug- och trycksidan under drift när man ska kompletteringsfylla en kylanläggning. Har man inte den möjligheten, kan man istället koppla in en effektmätare mellan värmepumpen och elnätet, och läsa av effektförbrukningen då kompressorn går för fullt (om det är en inverterstyrd värmepump så bör man passa på då det är utkylt inomhus och man har ställt upp fjärrkontrollen på minst 10 grader över aktuell innetemperatur) och utetemperaturen är ca +5 till +8 grader, om värmepumpen har kylmediebrist så blir effekten lägre än vad som står på typskylten. Överfyllning bör undvikas, visserligen kan en snålt tilltagen lågprisvärmepump få något bättre värmeeffekt vid riktigt låga utetemperaturer om man överfyller den, men å andra sidan sjunker COP-värdet kraftigt så en överfylld värmepump vid några plusgrader är inte mycket mer ekonomisk än direktverkande elvärme.
Ett annat tecken på kylmediebrist är att förångaren i utomhusdelen aldrig frostar igen jämnt utan blir "randig", dvs två eller tre frostfält med bar aluminium emellan. Dock kan det hända vid vissa tillfällen - t ex vissa väderförhållanden eller om en invertervärmepump inte går för fullt) även om systemet är korrekt fyllt. Har man haft den igång en hel vinter och aldrig sett jämn frostbeläggning kan man börja misstänka kylmediebrist.
Tänk på att R410a är en blandning av flera olika kylmedier. Den MÅSTE fyllas i vätskeform, dvs med gastuben uppochnervänd och högt placerad så att vätska får rinna genom slangen, för att blandningen ska bli korrekt. Fyller man i gasform får man bara en del i taget av blandningen.
Vad jag har förstått så är ett vanligare problem än snål kylmediefyllning på moderna lågprisvärmepumpar, att de har varit dåligt evakuerade från fabrik eller att det har funnits fukt kvar vid fabriksfyllningen med kylmedium. Har man sådana problem blir värmepumpen inte bättre för att man fyller mer kylmedium, utan då måste man börja med en grundlig vakuumpumpning (inte bara 10 minuter som stressade kyltekniker ofta gör utan gärna flera timmar eller t o m ett dygn). Det är bra att göra vakuumpumpningen på sommaren då både utomhusdel och alla rör är ordentligt varma. Det är också bra om man kan hålla torkfiltret och underdelen av kompressorn uppvärmda under vakuumpumpningen, för att driva ut fukt ur kompressorolja och torkmedel. Jag brukar ta en värmekabel (trågvärmekabel från skrotad luftvärmepump) och linda den runt de enheter som ska hållas varma.
Tänk på att planera fyllning, vakuumpumpning och övergång däremellan så att inte ev fuktig
luft i någon av fyllningsslangarna följer med in i värmepumpen. Det är bra om man kan ha haft vakuum på alla slangar en stund omedelbart innan fyllningen så att ev fukt som gummit hade dragit åt sig har gett sig iväg.