Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

påfyllning av värmepump

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

wipwip (trådstartaren)

#1 » 13:15:08, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller på att få i gång min värmepump som är en colix JSC2-12HRN1, och har nu fått till mig att dessa va väldigt klent fylda med gas ,och tänkte nu att fylla på den , har skaffat allt som behövs , men undrar bara om någon har gjort de på dessa förut , jag har skaffat en påfyllnings-ventil men vet inte ricktigt säkert på vilken utav rören den ska sitta på, båda är i samma storlek , gasen som jag skaffat är R410a , pumpen ska ha 960 g när den är full , ska jag ha i gång den när jag fyller
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 13:32:55, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligtvis fyller man på sugsidan, så att kompressorn kan suga i sig kylmediet själv.
Om man fyller med stillastående kompressor så måste man se till att tuben med kylmedium är varmare än det kylmedium som redan finns i värmepumpen, för att trycket ska bli högre i den och kylmediet röra sig åt rätt håll. Men det brukar ta MYCKET lång tid att göra på det sättet. Lämpligt är att bara göra början av fyllningen med stillastående kompressor, och starta den så snart man har fått i tillräckligt med kylmedium för att inte riskera haveri.

Helst bör man koppla in ett riktigt manometerställ och mäta trycken på både sug- och trycksidan under drift när man ska kompletteringsfylla en kylanläggning. Har man inte den möjligheten, kan man istället koppla in en effektmätare mellan värmepumpen och elnätet, och läsa av effektförbrukningen då kompressorn går för fullt (om det är en inverterstyrd värmepump så bör man passa på då det är utkylt inomhus och man har ställt upp fjärrkontrollen på minst 10 grader över aktuell innetemperatur) och utetemperaturen är ca +5 till +8 grader, om värmepumpen har kylmediebrist så blir effekten lägre än vad som står på typskylten. Överfyllning bör undvikas, visserligen kan en snålt tilltagen lågprisvärmepump få något bättre värmeeffekt vid riktigt låga utetemperaturer om man överfyller den, men å andra sidan sjunker COP-värdet kraftigt så en överfylld värmepump vid några plusgrader är inte mycket mer ekonomisk än direktverkande elvärme.

Ett annat tecken på kylmediebrist är att förångaren i utomhusdelen aldrig frostar igen jämnt utan blir "randig", dvs två eller tre frostfält med bar aluminium emellan. Dock kan det hända vid vissa tillfällen - t ex vissa väderförhållanden eller om en invertervärmepump inte går för fullt) även om systemet är korrekt fyllt. Har man haft den igång en hel vinter och aldrig sett jämn frostbeläggning kan man börja misstänka kylmediebrist.

Tänk på att R410a är en blandning av flera olika kylmedier. Den MÅSTE fyllas i vätskeform, dvs med gastuben uppochnervänd och högt placerad så att vätska får rinna genom slangen, för att blandningen ska bli korrekt. Fyller man i gasform får man bara en del i taget av blandningen.

Vad jag har förstått så är ett vanligare problem än snål kylmediefyllning på moderna lågprisvärmepumpar, att de har varit dåligt evakuerade från fabrik eller att det har funnits fukt kvar vid fabriksfyllningen med kylmedium. Har man sådana problem blir värmepumpen inte bättre för att man fyller mer kylmedium, utan då måste man börja med en grundlig vakuumpumpning (inte bara 10 minuter som stressade kyltekniker ofta gör utan gärna flera timmar eller t o m ett dygn). Det är bra att göra vakuumpumpningen på sommaren då både utomhusdel och alla rör är ordentligt varma. Det är också bra om man kan hålla torkfiltret och underdelen av kompressorn uppvärmda under vakuumpumpningen, för att driva ut fukt ur kompressorolja och torkmedel. Jag brukar ta en värmekabel (trågvärmekabel från skrotad luftvärmepump) och linda den runt de enheter som ska hållas varma.
Tänk på att planera fyllning, vakuumpumpning och övergång däremellan så att inte ev fuktig luft i någon av fyllningsslangarna följer med in i värmepumpen. Det är bra om man kan ha haft vakuum på alla slangar en stund omedelbart innan fyllningen så att ev fukt som gummit hade dragit åt sig har gett sig iväg.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#3 » 14:57:15, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det gick görbra i början sedan började den att läcka i utgående rörena, typ där den är ihopa satt, skar upp plasten för at kolla var de läckte men det visar sig att de sitter spunnen stålslang på den ena och så är det två mindre rör som är ihopa lödda med ett stort på den andra, kan man få i sär de röret som är spunnen stålslang på på något bra sätt ,och går det att få i sär den kopling som går vidare till innerdelen , jag försökte att dra upp låshandtaget men jag fick inte upp rörena ändå , tänkte om det går att byta rören på den
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#4 » 15:15:00, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är rör med Quickconnect koppling tydligen är det någon som vet om man kan skaffa nya sånna rör
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

ac tc

#5 » 19:36:42, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter redan en koppling för att fylla den i utedelen. Oftast så ska maskinen gå i AC läge när den skall fyllas.
Det är enkelt att kolla iofs, blir kopplingen varm under värme drift så ska maskinen fyllas under ac drift,DET GÅR INTE ATT FYLLA OM DU GÖR FEL OCH DU RISKERAR ATT SPRÄNGA BURKEN DU FÖRSÖKER FYLLA FRÅN! R410 har höga tryck på varma sidan.
- eg så borde du låta en kylkille titta på den.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

63an

#6 » 20:21:51, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker jag också för man ska ha kunnandet å rätta prylarna för att göra det själv :vissla: Kan kosta mer än det smakar att bara ge sej på! Ser ju enkelt ut å kostar kanske 2 000 men det inkluderar resor till från beställaren + tid å läcksökning + freonet hittas inget fel övrigt så fungerar de direkt!
Blev bjuden via Luftfartsverket i gemensam kylkurs så vi skulle klara maskinerna som fanns lite olika fab. så den gjordes av alla berörda! Vi fick fel på en Sabroe å skulle byta termostaten men ingen begrep ett smack! Den hade vätskefyllda manometrar å bra klassning så koll på var termon satt sen sa jag bara att jag fixar de här men ni andra får stå i dörröppningen! Sög ner anlä'ggningen strax under 0 bar stängde å sen fick de byta termon! Eftermälet blev att maskinchefen frågade : Har du gjort de här förr? Svaret blev att om du skulle göra dej besväret att gå igenom mina arbetsbetyg så får du veta mera! Han nämnde aldrig något sedan om detta men han sa att JAG hade fria händer i fortsättningen å fick enbart arbeten via han själv! De var på den gamla goda tiden när R12 å R22 fanns överallt :bira:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

wipwip (trådstartaren)

#7 » 11:37:54, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom har nog skippat den kopplingen på min då i alla fall , sen som jag sa så läckte den i ena röret som går till innerdelen strax efter där dom sitter ihop i ytterdelen , jag kommer inte åt koppar röret för det är stålnät + ett böjbart stålrör utanpå , antagligen bara för att man inte ska kunna platta till röret när man böjer dom , men som sagt så är det bara på de ena och det är ju de som läcker .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

ac tc

#8 » 19:53:46, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=63715.0
- jula kanske har reservdelar, men jag tror det blir lika dyrt som att köpa en nya kina maskin innan den är klar.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#9 » 22:12:57, 29-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del lågprisvärmepumpar har kopparrör bara i ändarna av rörpaketet, någonstans innanför isoleringen där det inte är meningen att slutkunden ska se, är de skarvade till aluminiumrör. De där skarvarna misstänker jag kan vara en svag punkt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#10 » 10:25:01, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja de ena koppar röret är delat och ihop lödat till två st små koppar rör som går in till innerdelen medans de andra är ihoplödat tydligen från koppar till något annat , frågan är om det är någon ide att kalla hit en som är yrkesman inom detta då det kostar en del , det är ju antagligen rören från ytter delen till inner delen ja de ena i alla fall som får bytas frågan är om de går att göra och i så fall var får man tag i sådana rör (med en sådan snabbkoppling) .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#11 » 11:21:47, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske enklast att behålla snabbkopplingen och kopparrören i ändarna av rörpaketet, och bara byta ut den skumma mittdelen. Så skarvar man med konkopplingar av den typ som är bruklig i kylmediesammanhang. Koningsanvisning: http://www.varmepumpsforum.com/faq/inde ... artlang=sv
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#12 » 12:22:06, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom ihåg att du måste vakum suga maskinen ordentligt ner till riktigt lågt vakum innan du laddar den.
- har du en riktig vakumpump?
Du borde även byta tork filtret.
- som du ser så börjar det räkna på i pengar..köp en ny kina pump.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

wipwip (trådstartaren)

#13 » 12:47:41, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det skulle funka alltså att ta kniven och skära av plasthöljet ända in till innerdelen och kapa det ena röret (de som nu läcker och är inte av koppar hela vägen) och kona dom och sätta dit ett koppar rör , och sedan isolera om rören med rörisoleringsmatterial , sedan förstår jag ju att jag måste vacum suga länge för de ska bli bra , men kan jag vacumsuga på samma anslutning som jag satte dit för påfyllning av r410a, eller ska jag sätta dit en ny på de andra röret , denna anslutning som jag sätte dit heter bullet piercing valve BPV 31 (http://www.supco.com/web/supco_live/pro ... PV31.html) och är ju enkel att sätta dit , men jag har full förståelse för allt de andra med faror , men det är ju viktigt att få dessa kopplingar på rätt rör och man använder dom på rätt sätt , och att jag kör min pump på ac läge när jag startar den samtidigt när jag fyller .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#14 » 14:20:27, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej du ac tc , vad är igentligen en riktig vacumpump för dig , jag har en som jag brukar att låna (men tänkte att jag ska en egen bara för jag håller på mycket med bilar) , sen även om jag köper en ny kina pump så erfodras de ju någon som kommer och installerar dom i dagens läge , de gjorde de inte förut då jag köpte denna pump på jula , så de blir ju 5000 tusen för en pump + 5000-8000 som dom nu tar för en installation ,
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#15 » 14:27:50, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Observera att den där vampyranslutningen endast får användas på lågtryckssidan i R410-anläggningar. Och det blir ju svårt i en luftvärmepump med växelventil, eftersom rören till inomhusdelen utgör högtryckssida vid värmedrift och lågtryckssida vid AC-drift (och avfrostning). Möjligen skulle man kunna göra ett påstick inne i utedelen, på röret mellan växelventil och kompressorns sugsida. Men det borde finnas ett mät/fyllningsuttag på värmepumpen redan från fabrik. Kanske innanför kåporna på utedelen. Det bör stå i servicemanualen om den saken.

Man kan köpa färdigisolerade kylmedierör som metervara, och det är väl enklast i det här fallet.

Och, som redan sagt, minst lika viktigt som att ha en bra vakuumpump är att ta god tid på sig med vakuumsugningen och att hålla torkfiltret och kompressoroljan varm under tiden.
En billig enstegsvakuumpump duger om man är noga med att ha ren olja i den och håller koll på pumpens olja under evakueringens gång. Om oljan blir grumlig eller mörk så bör man stoppa pumpningen och göra ett snabbt oljebyte. Biltemas kompressorolja 36-988 lär vara utmärkt som vakuumpumpolja.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se