Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedpannor, dragluckor och skorstenar mm 2017

109 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 22:47:56, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
Vissa saker får man bjuda på!
Å ibland bara måste man ju ;-)

Självklart är det fel konstruktion på min panna och dess rök stos.

Jap. Testa sådan där lucka, tror de kallades Tiger Lucka. Fungerar jätte bra, att kyla ned skorstenen... å då tappas ventilationen i huset...

Klart det skall vara en varningstext, på minst tre språk; Riks svenska, svenska, och central nordiska !
Seriöst.
Det -skall- finnas information om:
a) att det -är- en mycket brandfarlig produkt!
b) dess användningsområde/temperatur område
Det är inte skäligt att det skall stå på produkten, men väl skall informationen finnas tillgänglig med lätthet; info blad och/eller hemsidan.
Vi kan ha åsikter om detta, men, i det här fallet är lagstiftningen absolut kristall klar!
Sunt förnuft osv spelar ingen roll för säljaren av produkten. Säljaren har ett mycket långtgående säljaransvar, som sträcker sig in på området "idioter" (bygghemma och Timell-affekterade/effekten).

Jap. Glas/Gullfiber brinner det med ;-)
Men, det smälter inte och droppar inte...
Plasten som man har runt idag är fullständig idioti! Då kan man i princip ha enbart styroformen... Förr hade man hampa som dränktes in med en kalklösning = betydligt mer motståndkraftigt mot värme ;-)

Vi får se när det blir en ny panna. Det jag kämpar med är en CTC el-kombi där endast ved-funktionen fungerar... å den korkade pannan släpper ut rökgaserna mer eller mindre direkt i skorstenen... därav får man orangefärgad plåt mellan pannan och skorstenen... Om jag har synpunkter på färgen?...hm...den är för det mesta svart...
De -i.* - som byggde huset åt farmor och farfar har 1) flyttat från kommunen, 2) dött. Hade de levt, varit tillgängliga, så hade de fått varma fiskar av mig!

Maskinisten poängen är nog ändock den:
- lätt å klanta till det för sig, o man måste ha en hårt arbetande skyddsängel vid sin sida, jämt!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



jonnordvall

#2 » 23:04:26, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja klart luckan är värdelös. Alla vi som jobbat i årtionden med skorstenar och eldstäder är ju dumma i huvudet och klantskallar. Odugliga vanliga människor som inget vet.

Skorstenen kommer att frysa och ventilationen går åt helvete och skorstenen går nog i bitar av frostsprängning varpå huset blir kall som en iglo och världen rasar samman.

Om du inte vågar sänka rökgastempen med en motdragslucka som reglerar sig själv kan du ju oxå lägga ner idéerna på en ny panna oxå. Jag ger mig och lägger mig platt och ödmjuk på marken framför din vedpanna.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 23:56:18, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagga ned Jon.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#4 » 00:12:52, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir bara så trött. Jag bara gav ett välment råd.
Vad har du i rökgastemp?
En dragbegränsare är en beprövad metod som iof är lite av en nödlösning i många fall på en dålig eldstad.
En murad skorsten, 450 grader är eg max ut. Sett de som har 900 grader ut och det är rent farligt.
Att du skulle få sämre ventilation, ja kanske. Men din skorsten kommer inte att bli kall och tappa hela sin funktion.
En dragbegränsare är dessutom i många fall bra även för pannan. Inte för pannan men med ett mer avstämt drag kan brasan eldas med mer tilluft.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Bengt Erik Eriksson

#5 » 00:20:52, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hu! Finns såna ctc pannor kvar i bruk??? Trodde ingen hade råd att elda i en sån 2017..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Martin.Eriksson

#6 » 01:20:54, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å ja som trodde man hade rörskål å isolera vattenledning där de är risk för frysning. Å tex jordvärmeslang..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

QV_

#7 » 10:31:00, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Hu! Finns såna ctc pannor kvar i bruk??? Trodde ingen hade råd att elda i en sån 2017..


Tur att man inte har en CTC då
Bild

Så man har råd att elda i den....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 10:38:25, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu landade vi bra.

Jon - det har varit åt H för höga rökgastemperaturer från min panna (punkt)!
Precis som du säger och varnar.
Trots jag bett om hjälp (givetvis mot $$$] så får jag det inte. Vi hade service på Bentonen BEO10 - men att få hjälp med att ställa in rökgastempen; glöm det!
Jag provade Tiger Luckan, enligt medföljande beskrivning. Resultatet blev att huset blev kallt, trots het panna. Kajorna började bli intresserade av min skorsten också...
På påfyllnadsluckan på pannan finns en ventilationslucka. Finns något kryptiskt skrivet om den i manualen från CTC.
=> slutat med glidgjutning av skorstenen...

Jag har letat panna som "passar mig" och föll för Extuna. Föll är kanske fel uttryck - de var de enda seriösa svar jag fick... De var här, för ca 10 år sedan... jag väntar fortfarande på offert...
Har tackat ja till en panna via kontakter. Det var för ett år sedan... den -är- på G nu, men det är vinter... så klurar på om jag ska ta risken att knuffa fram bytet mot april/maj ngt i alla fall. Varmvattenberedaren i CTCn sprang läck för ett år sedan. Har sedan dess en lånad varmvattenberedare. Kostar mig ca 70kr (kanske 100 sedan nätavgiftshöjningarna och statens nya e-straff-skatte-avgifter som kom 1/7-2017) per månad. Dvs kanske kring 3kr/dag - så billig är inte CTCn ens i drift med -gratis- ved!...

Nu känner jag en av de ingenjörer som skulle rita CTC el-kombin. OM jag minns helt rätt så blev staben så fly för... på ledningen för den idiotin att de sa upp sig mangrant och gick till konkurrenten. Ja. SÅ dålig är CTC el-kombi!
Värst av allt är hur man lyckades lura rörmockare att installera den som varandes "en riktig ved panna" i början på 1980-talet... jag var utomlands när Erylen (anm: mitt minne fallerade gällande panntillverkaren) skrotades och CTCn installerades, och för ung för att ha bra "inflytande" på mina farföräldrar...nu är det jag som "betalar priset"...

Nå väl.
Felet med Tiger Luckan är att den inte stänger i rätt tid. Den öppnar sig självt av undertryck och ger ett diaboliskt tjyvdrag. Detta -kan- hänga samman med min skorstens konstruktion. Vår nya sotare reagerade och kommenterade att vår rökgaskanal är nästan x2 i diameter mot "vad som är brukligt".

Nu blev detta:
:off_topic:
:back_to:
Ämnet i mitt inlägg var - fan va' klantigt av mig, o gisses va' "dumt" av Biltema att inte -varna- mig!

QV_ är det månne en AGA du har? :klia:
...man skall AGA (gammaltyska: Auge ? => skulle alltså kunna betyda; "att med vakande öga ledsaga genom uppväxten" ?) sina barn säger bibeln... hm... man skall sätta dem att laga mat på en AGA mao !
När jag var i England på 80-talet så var AGA deras -dröm-spis! Ansågs då vara världens i särklass bästa spis (vedspis alltså).
Dock... så ska man nog inte använda styroform för nära den heller... :myzsko:
Senast redigerad av dc_lindberg 11:37:30, 27-11-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#9 » 10:44:19, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej någon AGA är det inte. Samt mat går det inte att laga på den (allt går men då är det hett invändigt)
En NORAH från 1954 som sitter direkt på elementen utan acctank. En riktigt dröm för alla miljövänner alltså...
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 10:48:18, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir detta med styroformisolering än mer "hett" ämne!
Norahn lär nog med god aptit kasta sig över sådan rörisolering :eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#11 » 11:03:17, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle den säker göra men alla rör i huset (i mitt fall) leder elementvatten och de vill jag inte isolera. Röken går direkt in i skorstenen från slutet av 1800 talet. Den var inte i något vidare skick, vilket man får säga är normalt för en murad skrosten som är dryga 100 år. Så den är tätad med keramik för så länge sedan att den 15 åriga garantin har gått ut. Däremot är jag på G att byta ut min elpatron (som är från samma tid som pannan) men där kommer det inte sitta något lågpris från Biltema, utan en lågpris från Blocket.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

63an

#12 » 11:25:57, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har typ Mollepanna en gammal finsk där ställer man sekundärluften ganska mycket drag å primär bara lite så gasen brinner med hjälp av sek. nu är tempmätarna inte mycket att lita på men i närheten kanske, ison är typ Rockwool med hönsnätet! Den brinner med rödgul låga å alla finnesser saknas men sen jag kollat upp aset så vill de mycket till innan jag ersätter den med nån så kallad modern panna! Drömmen isåfall är Hargassner den kan tillåmed starta själv nu känns de inte vettigt att sätta 150 000kr på en sån maskin därför jag får ingen automatning med ved ändå men fin är den verkligen! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#13 » 14:25:26, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå ingenting men vi ska byta värmepanna till nästa säsong. 1/2 m. ved och 30-40 kW är vad som gäller, men vad köper man? Kommer att bli 1,5 till 2m ackumulerat. ( Kommer att använda befintliga tankar eventuellt kompletterad med en ny tekniktank.)
Är ju av naturen försiktig med utgifterna men vill ju ändå inte vara dumsnål, så vad väljer man? Har en mångårig relation till Egor och CTC pannor så jag har sneglat på CTC V35, men det finns ju många andra liknande alternativ. Vad har ni och hur funkar det?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

DennisCA

#14 » 14:32:01, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen expert heller men kanske läsvärt:
http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... vedpannor/
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 15:36:06, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man kommer undan på den myndigheten med den sortens studier... hm...

Det går -inte- att bedöma vad som är vad.
Testresultaten låter sig inte kontrolleras eller granskas.
Nivån på den "studien" når inte ens upp till gymnasiekravet på uppsats när jag gick på gymnasie. Hade jag presenterat det där på KI när jag läste där hade betyget blivit UK (=underkänt, med risk att inte få fortsätta studierna!)

Dock noterar jag en synnerligen intressant detalj.
Peo, är medlem här på Maskinisten, och bör försvara sitt företag och sina produkter!
Vad jag ser är att den info jag fick av Extuna om verkningsgraden på deras vedpannor nu inte alls finns ens antytt på deras hemsida... När Peo var hem till mig (offerten jag väntar än idag på...) så uppgavs Extunas pannor ha en verkningsgrad av 93%. Det är en BRA bit ifrån Energimyndighetens presentation av 79%... SÅ stort steg att man onekligen undrar om testen ens har gjorts och OM den gjorts, vad de andra aktörerna -betalade- för att få så höga verkningsgrader på sina pannor... Råd och Rön gjorde samma sak med oljepannor på 90-talet, och det resulterade i att jag sa upp prenumerationen (studien var beställd till synes av CTCs konkurrenter, CTC fick inte vara med i studien...).

El-kombin har i vart fall inte så många procents verkningsgrad... jag gissade på 25-30. Min dåvarande sotare tittade o antydde "var glad om den klarar 20%..."

Någon som har tillgång till den -verkliga- studien som Energimyndigheten hänvisar till?
Studiens namn och författare saknas, liksom ISBN numret, så... än så länge så har jag inte fått någonting som tyder på att studiens överhuvudtaget ens existerar, utan allt pekar så här långt på en "mut-kartell"; dvs att tillverkarna betalat x kr för att få y verkningsgrand publicerad...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se