Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Elverk/-ersättning till längre strömavbrott?

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 20:49:00, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Elverk för kristid

Har ett hus som jag värmer upp med en stor vedeldad täljstenskamin.


Tanken är att gardera sig mot längre strömavbrott.

Vad behövs för hålla frysarna vid liv och maten frusen.
Jag tänker då att köra dem då och då under dygnet.
Finns ingen anledning att ha ett elverk gående hela tiden och elda upp bränsle.
Vore också fint om det också ginge att pumpa upp vatten då och då.

Så ett elverk med 1-fas 230 V till frysarna, och 3-fas 400 V till ejektorpumpen vore bra.

Då skulle man klara värme, kyla (mat) och vatten under lång tid. Vatten till enklare tvätt, matlagning, hygien och toa.
Skulle kunna värma upp större mängd vatten i en vedeldad gammeldags tvättgryta.

Ljus ordnas med fotogenlampor. Ev förbereda provisorisk ledbelysning. 12 V solceller är billiga nu. Och några batterier har man alltid stående.

Har inte alls tänkt driva FTX, avfuktare, ljus eller annat i huset om elen försvinner.

Frågan är vad det finns att välja på?
Diesel eller bensin?

Möjligt att jag skriver i fel forum, bara att flytta i s f.
Senast redigerad av ja-bond77 09:17:42, 21-12-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Rubrikkomplettering
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



belos63

#2 » 20:58:35, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frysen pallar 1 dygn utan el om man inte öppnar den . Kylen är de lite värre med . Jag skulle satsa på 12v belysning .
belos63
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:41:18, 23-09-2010
Ort: piteå
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#3 » 21:02:49, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett 3fas elverk som tål startströmmen för vattenpumpen och en nätomkopplare samt ett intag. Då behöver du bara ett verk o du behöver bara dra EN sladd, den mellan intaget och elverket.
Har kört så i snart 10 år och det är rackarns så bekvämt.
Har ett GE-KO med Honda-motor, bensin, men skulle jag handla i dag bleve det nog ett dieselverk.

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Volvot24 (trådstartaren)

#4 » 21:05:10, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Belos**

Jo... men nu tänker jag på utan elnät under många dagar. Med upplägget ovan, skulle jag klara flera månader.

Visserligen kollade jag redan 1993 innan jag köpte huset, med
elleverantören om tidigare strömavbrott.
Sen 1970 hade det varit några få, inga längre än 30 minuter. Mest beroende på att det går flera 10 kV-stamnar förbi i närheten, så det sker snabba omkopplingar vid eventuella fel.
Och så har det fortsatt.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

magirus

#5 » 21:11:16, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, tidigare for jag o drog skarvsladdar hit o dit :svettas: ett gissel
När strömmen går går jag ut, drar feam verket som står på hjul, ansluter till intaget, drar igång och sen går jag in o slår om nätomkopplaren, Klart! :thummar:

Menmen, du ställde en fråga och jag svarade :grin:

För övrigt har vi aldrig haft så mycket avbrott som efter att E-OFF grävde ner och "vädersäkrade" ledningarna.
magirus
 

Volvot24 (trådstartaren)

#6 » 21:26:12, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smidigt.

Här blir det reserv för långtidsavbrott... Om det blir aktuellt så kopplar jag loss pumpen från arbetsbrytaren (inte motorskyddet) på väggen, plockar ur säkringarna och drar in en kabel o handske.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#7 » 21:37:43, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enfas frysar kan vara ganska besvärliga med att dra hög startström, så de kan vara svåra att få igång på ett klent elverk. I synnerhet om man tar ut enfasström ur ett trefaselverk. Och ännu värre om frysen står i ett svalt utrymme så att kompressoroljan är seg när det är dags att starta. Moderna dyra frysar med bra energiklassning brukar ha inverterstyrd kompressor, de har inbyggd mjukstart och bör rimligtvis vara mycket snällare mot elverket än en gammal on/off-reglerad.

Räknar man med lång körtid och bränsleekonomin är viktig så bör man såklart sikta in sig på diesel. Men man bör tänka på att de små encylindriga kinadieslarna kan vara svåra att kallstarta, speciellt om startbatteriet inte är laddat utan man måste försöka dra igång med startsnöre utan hjälp av glödstift.
Annars kan man låta bensin eller diesel avgöras av vilket bränsle man ändå brukar ha hemma i dunkar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#8 » 21:44:20, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg ett elverk med tre enfas 230 uttag och ett trefas 400 uttag
Gissar att generatorn då är en trefas 400.

Har aldrig ens kört ett elverk, så jag är helt obekant med dessa.

Är det någon slags elektronisk reglering av spänningarna, eller styrs det med motorvarvtalet?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#9 » 21:50:07, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en spänningsregulator, ungefär som laddningsregulatorn på en växelströmsgenerator för bil.
På de minsta trefaselverken med bensinmotor brukar den bara mäta spänningen på en fas för regleringen, på lite större elverk mäter den alla tre fasspänningarna och reglerar så att den fas som för tillfället har högsta spänningen hålls konstant.
På elverk där bara en fas mäts, bör man tänka på att de andra två faserna kan få överspänning om man belastar den mätta fasen hårt.
Helst bör man överhuvudtaget undvika tunga enfaslaster på små trefaselverk.

Det enda undantaget är de här allra minsta och billigaste verken med tvåtaktsmotor på ca 600-700 W, de har en s k självreglerande generator som håller ganska konstant spänning då motorvarvtalet är rätt. Men varvtalsregulatorn är ju ganska enkelt gjord och varvtalet är ofta 10-20 % lägre vid full last än tomgång. Ska man driva känsliga saker med ett sådant elverk kan det vara bra att koppla in någon "bottenlast" parallellt, t ex en lödkolv eller byggstrålkastare på 100-150 W.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#10 » 22:39:26, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Såg ett elverk med tre enfas 230 uttag och ett trefas 400 uttag
Gissar att generatorn då är en trefas 400.

Har aldrig ens kört ett elverk, så jag är helt obekant med dessa.

Är det någon slags elektronisk reglering av spänningarna, eller styrs det med motorvarvtalet?


De elverk jag varit inblandad med har haft styrning av motorvarvtalet så att man håller sig vid 49.9 - 50.1 Hz på utströmmen. Vill man ha lite kvalitet på strömmen behövs UPS:er efteråt, och det behövs ändå för laster som inte tål att kopplas in med blink medan motorer med fördel inte ska sitta på UPS (driver man pumpar kan de behöva ställbara skovlar så att de inte pumpar vid inkoppling och sedan drar igång mjukt). Infasningsutrustning är dyrt, så gissningsvis är UPS att föredra ekonomiskt när det ändå behövs. Har du stora induktiva laster (eller långa ledningar...) kan det vara bättre med svänghjulsdrivet--ett litet elverk har inte samma utlösningsstyrka som om du har Forsmark eller Harsprånget bakom dig. En del hävdar att det är billigare än batterier, och förvisso är det ett elände att hålla ordning på batterier, men lagringarna till svänghjul behöver också underhåll. I ljudkänsliga miljöer finns ju bränslecellsalternativ (har för mig att Göteborgsoperan har det?), men man väljer det inte av ekonomiska skäl.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Volvot24 (trådstartaren)

#11 » 08:49:30, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kanske inte ens värt att titta på billigare elverk.

Visserligen har jag två frysboxar och ett frysskåp i drift, dessutom en box i reserv. Kanske någon av dessa är mer lättstartad... Och går igång med ett simplare verk.

Värre kanske det är med 3-fas ejektorpumpen. Skulle kunna kånka vatten från grannens brunn om det kärvar sig.

Ingedera av ovan behöver noggrann frekvensreglering.

Ska kolla på auktioner, blocket mm ifall det dyker upp nåt prisvärt, som kanske orkar driva / starta prylarna ovan.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#12 » 08:56:18, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle tro att bästa lösningen vore två billiga elverk. Ett enfas, i första hand för frysarna och ett trefas, i första hand för vattenpumpen.
Kinatillverkade bensinelverk i storleksordningen 2-3 kVA bör duga om man bara ser till att de får en del förebyggande ompyssling i god tid innan de verkligen behövs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24 (trådstartaren)

#13 » 09:17:36, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålde modellflygplan en gång i tiden.
Några motorer var av fabrikatet Thunder Tiger

Roade mig att plocka isär motorerna innan de såldes.
Tvättade och smörjde in på nytt.
Fanns en hel del i innanmätet förutom metallspån. T ex små växtdelar!

Typ förebyggande underhåll :grin:

Tack för tipset.
Hittade en annons... Någon dom har erfarenhet av dessa. Den övre med installerad elstart.

Royal Kraft Line RK 9500 WE
Bild

Inkapslad med röda fina plåtar...

Hittade detta...
Bild

Har dock bristande kunskaper i tyska... men av vad jag förstår är det inga lovord
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

toker

#14 » 11:02:51, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört frysen på elverk och det var då inga problem verkade gå väldigt lätt gissar att det är rätt liten kompressor eller kanske inverter frysen är väl 15 år eller så och elverket var ett 1 fas Mitsibishi på 2400 watt. De få gångerna vi haft längre elavbrott kör vi 2 frysar 1 kyl samt cirkpump och fläkt laddomat och lite telefonladdning på elverk och det har inte varit några problem med Mitsubishi verket nu har jag ett Kipor tystgående mindre verk och inbillar mig att det ska fixa samma sak också.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#15 » 11:10:43, 21-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett kinadieselelverk på ca 4,5 KiloVoltAmpere vilket blir ca 4,2 KiloWatt. Det är trefas och orkar driva lite av mitt hus vid strömavbrott, dock väldigt lite. Om man av misstag råkar starta vattenkokaren, spisen eller bara varmvattenberedaren självstartar så går säkringen och det blir väldigt svart på gården... Så därför byggde jag ett eget, ja det blev väl lite av ett monster men med 20 Kw och bra överbelastningspotential så både räcker det och blir över nu. Den är ganska okänslig för snedbelastning också, jag tror den är lindad så från början?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se