Fördelen med vertikal axel är att snurran i sig har en inbyggd konstruktion mot övervarvning.
Ju fortare den snurrar desto större "broms" får den. Det är detta som gör att verkningsgraden inte når i närheten av det som en propeller (horisontal axlad) kan nå, men i gengäld utvecklar de högre vridmoment efter som de fångar större volym luft.
Även om man gör en "propeller" på det sättet som amerikanska vattenpumpar är gjorda, dvs turbin, så når inte de upp till lika hög infångning i volym sett av luften som en "trumma" gör.
Oavsett konstruktion så skall luftens rörelseenergi omvandlas till mekanisk energi som skall omvandlas till elektricitet... det blir förluster på vägen...
Varför jag envisas med att stå på vertikal axlade är pga min egen "test bänk":
Laddning, BMW, generator, spänning
Bara för att man trampar fortare så "rår" man inte mera... dvs bara för att propellern kan snurra fortare än "trumman" så ger den inte mer kraft. Den kraft som behövs för att driva generatorn är vridmoment... när det gäller luft så utgörs energin som skall överföras till vridmoment av mängden (m3) luft som pressar på det som fångar in den (vingarna); så ju större area luftfångande desto större kraft överförs till vridmoment.
Den vertikala konstruktionen ger en "automatisk" varvtalsreglering varför man får ett snävar område var kraften kan utvinnas, dvs man kommer snabbare upp till det rpm där konstruktionen överför kraft nog att generera bra med kraft; det räcker med svagare blåst än vad som krävs för att få en propeller att kunna överför samma kraft. (se kraftlära Gymnasiet första ring naturvetenskaplig linje, ingick också i åk 8 grundskolan; 1970-talet).
Propellern ser häftigare ut å det är väl därför den är "populärare" ?...
Å nu lär jag få mothugg!