Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

experimenterande med vindkraft

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

dc_lindberg

#16 » 01:05:12, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med vertikal axel är att snurran i sig har en inbyggd konstruktion mot övervarvning.
Ju fortare den snurrar desto större "broms" får den. Det är detta som gör att verkningsgraden inte når i närheten av det som en propeller (horisontal axlad) kan nå, men i gengäld utvecklar de högre vridmoment efter som de fångar större volym luft.
Även om man gör en "propeller" på det sättet som amerikanska vattenpumpar är gjorda, dvs turbin, så når inte de upp till lika hög infångning i volym sett av luften som en "trumma" gör.

Oavsett konstruktion så skall luftens rörelseenergi omvandlas till mekanisk energi som skall omvandlas till elektricitet... det blir förluster på vägen...

Varför jag envisas med att stå på vertikal axlade är pga min egen "test bänk":
Laddning, BMW, generator, spänning
Bara för att man trampar fortare så "rår" man inte mera... dvs bara för att propellern kan snurra fortare än "trumman" så ger den inte mer kraft. Den kraft som behövs för att driva generatorn är vridmoment... när det gäller luft så utgörs energin som skall överföras till vridmoment av mängden (m3) luft som pressar på det som fångar in den (vingarna); så ju större area luftfångande desto större kraft överförs till vridmoment.
Den vertikala konstruktionen ger en "automatisk" varvtalsreglering varför man får ett snävar område var kraften kan utvinnas, dvs man kommer snabbare upp till det rpm där konstruktionen överför kraft nog att generera bra med kraft; det räcker med svagare blåst än vad som krävs för att få en propeller att kunna överför samma kraft. (se kraftlära Gymnasiet första ring naturvetenskaplig linje, ingick också i åk 8 grundskolan; 1970-talet).

Propellern ser häftigare ut å det är väl därför den är "populärare" ?...

Å nu lär jag få mothugg! :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Mikkel

#17 » 07:47:10, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett minne från Öland där man hade en liten propeller, ca 1m, några meter upp som drev en liten vattenpump till en balja år korna. Helt mekanisk, varje varv gav några cm lyft av en kolv under vattenytan och ur ett rör några droppar åt gången. Fungerade för sitt ändamål.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Norpan

#18 » 18:10:50, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som det var originalversionen av Darrieus som hade startproblem.
https://forthewind.weebly.com/the-darri ... oblem.html
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

dc_lindberg

#19 » 00:11:16, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Norpan :-)
De valde tydligen "vingar" istället för "skopor/skovlar" - å de kan det bli ett läge där luften smiter förbi. Tycker de visade det väl i ritningen:

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

emilar3 (trådstartaren)

#20 » 23:57:35, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har tänkt att det går att använda 4st skovlar av typ itursågade 200-liters fat i plast. det blir ju ganska stor yta samt att dom är rund så blir bra aerodynamik. vet någon var man skulle hitta sådana. gärna begagnade. Annars kom gärna med förslag om det verkar åt skogen.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

Berit

#21 » 21:20:00, 01-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

dc_lindberg

#22 » 11:16:13, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

emilar3 (trådstartaren)

#23 » 20:01:50, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
ursäkta att ni fick vänta :grin:
Nu har i alla fall en prototyp kommit upp 4,6m högt och 2m i diameter en riktig pjäs.
väntar bara på vinden så att det kan synas i action. :hurra:

Bild
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:

5 personer gillar det här inlägget.
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

dc_lindberg

#24 » 21:43:17, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao2:
Om du inte förankrar den där "pyramiden" så kommer det att bli som Dynamit Harry uttrycker det:
"vi'ken djävla smäll!"
:skratta3:

Funktionellet - du kommer att få ett positivt gensvar :-)
Konstruktionen kommer att fungera - du får blodad tand ;-)
:rock_on:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

emilar3 (trådstartaren)

#25 » 19:51:59, 19-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
detta har blivit lite utdraget pga. att annat har kommit i vägen. Men i alla fall så höll konstruktionen ändå ganska bra :grin: . Detta var ju bara en prototyp till en början och jag såg en del brister. bland annat:

Trävirket som håller upp tunnorna håller ej, måste vara av annat material.
Gängstång måste bytas ut mot en riktig axel.
lagren måste nog skyddas bättre samt vara av grövre dimission.
dessa frågor måste besvaras innan nästa konstruktion görs för att öka livslängden(lägre än en månad :mrgreen: ) samt för att få det att fungera korrekt. kom med förslag.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se