Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

experimenterande med vindkraft

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

emilar3 (trådstartaren)

#1 » 22:13:21, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ännu ett påbörjat projekt men som jag helst vill ha i mål, få se om jag lyckas. tanken är i alla fall att försöka få till ett fungerande vindkraftverk för att ladda 12v batterier. för att kanske senare driva enklare 220v-produkter med en omvandlare. har gjort ett tidigare verk horisontellt men utan vridning mot vinden då detta skall då balanseras samt stå rakt för att fungera. och då detta endast var ett test så struntade jag i detta. här kommer lite bilder :grin:
började med att bygga stomme samt fästa lager och axel. sedan började förlängningen av vingarna på höfläkten som var utgångspunkten. detta gjordes med staketvirke samt aluminiumplåt som var 200x1500x2mm. då vingspannet blir ungefär 3 meter med 8st vingar.

Bild

här är första testet utan trästommen. allt stod istället direkt på träpallar vilket visade gott resultat (det snurrade i alla fall).
Bild

sedan byggdes en provisorisk växellåda av div cykelhjul samt lagerbockar för remdrift men medförde att det gick för tungt skall tilläggas att uppväxlingen var 1:100.
allt ställdes upp men sen på kvällen då låg hela rasket på backen i en vedhög. fläkvingarna gick av då den bestod av gjuten aluminium.
Bild

Är nu istället inne på att göra ett vertikalt vindkraftverk för att det kan blåsa i från alla hål då. detta kanske funkar bättre då det är lite turbulent här :grin: .
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:

3 personer gillar det här inlägget.
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.



G-son

#2 » 22:41:29, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt. Men kom ihåg att luften ska flöda förbi bägge sidor av bladen, med en plan plåt sittande på en grov och kantig träribba kommer träribban agera ganska kraftig broms. Något mer droppformat som en vingprofil skulle nog bete sig mycket bättre, eller bara slät plåt om det går få till en konstruktion utan träribborna.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... A_2412.png
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

atlashjul

#3 » 23:03:07, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle ha någon typ av krympslang över plåt/ribborna, (det som jag ser som en risk med detta är att med tidens slitage så kan någon få delar på sig om det exploderar i fullfart, av någon anledning..)
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

emilar3 (trådstartaren)

#4 » 19:19:11, 26-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har faktiskt funderat på att använda ett nav och drivaxel från någon bilbakaxel, då just navet är klart. kanske kan man fästa vingarna i fälgen :grin: .

någon som vet någon drivaxel med diameter 20mm, då jag har lagerbockar som är 20mm.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

wildeside

#5 » 21:16:40, 26-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... el-320005/

Själv har jag tänkt att bygga en slangupprullare av en sån
Är för gammal för att veta bäst!
wildeside
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:51:50, 18-04-2010
Ort: Norrköping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

emilar3 (trådstartaren)

#6 » 21:36:10, 26-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja inte riktigt den axeln har lagring i navet. jag vill ha stel axel med fast nav typ sådan https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -31499157/[url][/url]
jag får väl ringa ang. grovlek på axeln.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

fourdoor

#7 » 23:25:49, 26-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med fler vindkraftsintresserade!

Profilen på bladen är mycket viktig för att kunna få någon fart på prylarna, även vinkeln är jättenoga.

1,5 graders skillnad på mina har ändrat karaktären helt.

Se till att balansera den kompletta rotorn noga, 1st m6 bricka i navet har för min del varit skillnaden mellan okej och att masten skakar oroväckande i 12m/s

Det finns många jättebra forum om man vill läsa på om små vinkraftverk t.ex otherpower och 24volt.


Vad använder du för generator?
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

emilar3 (trådstartaren)

#8 » 19:23:03, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har tänkt använda bilgenerator då jag gett upp med att hitta en annan generator, varför inte en permanentmagnitiserad växelströmsgenerator som kan jobba på låga varv. problemet är att marknaden är liten i Sverige och kinesiska generatorer är = skrot. samt att en del generatorer finns men sortimenten börjar vid 7-8kws effekt. och kostar runt 100 000kr :grin:. något billigare måste finnas ex bilgenerator, gäller bara att ha ett verk som kan driva en växellåda för att få upp generatorns varvtal till ungefär 1000-2000rpm vilket blir en ganska kraftig uppväxling. :mrgreen: men allt går.
en nyanställd på sågverket frågar chefen hur han skulle skilja på gran och tall.
chefen sa gran har korta barr, tall har långa barr. hehe han sorterade brädor :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
emilar3
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:28, 27-06-2014
Ort: gävleborg storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Husqvarna rider 13 c, irion gaffeltruck-77.

dc_lindberg

#9 » 19:39:09, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Friskt vågat - hälften vunnet!
Wow - att du bjöd på en sådan "tavla" :photograph:

Hur mkt har du tittat på youtube klipp innan du försökte?
Haft möjlighet att kika på sol-vind-parken öster om Västerås intill motorvägen E18 ?

Jag tillhör dem som föredrar den sämre maximala verkningsgraden ur en vertikal snurra framför den maximerade topp effekten som en propeller kan ge, bl.a. pga just det missöde du råkade ut för.

Finns de här på forumet som nu kommer att ge mig mot hugg - säker med rätta :-)
Det du vill ha tag i är kraften i vinden som du vill överföra till vridmoment; det är det som orkar dra runt generatorn.
Väljer du en Bosch 120A med intern fläkt så har du en generator som laddar bra redan från låga varv, som dessutom är -väl balanserad- och blir därmed lättare för vinden att klara av att driva.

Vill du testa, bara för testandet skull, så är cykel dynamo från 1930-talet bra 6V's med god effekt och rimligt vridmotstånd. Cykel dynamos från 70-talet och framåt är dålig effekt i, högt motstånd och kräver betydligt högre varvtal än dem från 30-talet.

Säkerheten.
...ditt torns Pisa manöver visar på att du måste förankra pelaren lite bättre ;-)

Ser fram emot din tråd - kan bli som:
Stora tråden om bajs .../Metangasframställning
Mycket spännande och givande mao :thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan Lundberg

#10 » 19:40:22, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det finnas nått här som passar?
https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=p ... r&_sacat=0
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

fourdoor

#11 » 23:02:05, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns som sagt mycket roliga vindkraftsprylar på ebay. :skriva2:

Kina generatorer är nog som allt annat från kina, det finns allt från det bästa till det sämsta där.

En vanlig modell är ju PM generatorer i delco chassie i usa, är ganska billiga.
Jag har en liten 500w (minsta modellen) från Hornet på mitt lilla vindkraftverk och med separerade faser, kondingar över varje fas och varsin likriktarbrygga i serie + en liten 250kr "boost mppt" box från kina så börjar den ladda 24v batteriet vid ca 100rpm vilket stämmer bra till min 1,7m 11-blads rotor.



Största problemet med vanliga PMG är ju annars cogging vilket gör att den inte orkar starta i låg vind.
MW&S har åtminstone tidigare haft brutal cogging medan Hornet/thermodyne haft snedställda magneter och annat som gjort att dom är hemskt mycket bättre.

Officiella effektsiffror för PMG prylar får man nog ta med en nypa salt, runt hälften kanske stämmer bra.
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Norpan

#12 » 14:37:00, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte VAWT, vertikala turbiner, ha startproblem så man måste hjälpa dem igång?
Eller de kanske har kommit förbi det nuförtiden, med nya bladformer och annat.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

dc_lindberg

#13 » 16:56:33, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De vertikaaxlade presenterades för ca 10 år sedan som standardutrustning i den Kinesiska Armén.
Har för mig att de var på 3000W, dvs ca 200A generator.

Var har du sett uppgiften om att de är svårstartade Norpan?
Alla referenser jag hittar visar på motsatsen, dvs att de startar lättare än propellrarna och att de utvecklar betydligt högre vridmoment vilket gör att de laddar redan från 4m/s eller nått sånt.
(med reservation för att ha fått felaktiga referenser förstås...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Norpan

#14 » 19:56:28, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte ihåg, det var några år sedan jag kom till insikt om att vindkraft inte fugerar i liten skala, och knappt i stor heller, iallafall inte prismässigt i förhållande till vad man får ut.
Men iallafall var det nåt med formen på vingarna som gjorde att de inte kunde starta själva om det var bra verkningsgrad på turbinen, men somsagt det är några år sedan.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

atlashjul

#15 » 20:48:54, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska lägga en kommentar om detta, som jag inte har en aning om egentligen.. tänkte på en sån vertikalsnurra. så går väl luften (rakt igenom)? om det monterades en sån där roterande ventilationsspiral (typ rysk taktopp) på toppen av centrum i/på vertikalsnurran så vinden gick upp i mitten, för att förhindra ev bakmotståndsluft ??? :svettas: :klia: :myzsko: :mrgreen: säkert ingen som fatta ändå :huh: :mrgreen:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se