Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Problem med Kroll värmare som ej vill starta!!

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Jody91 (trådstartaren)

#1 » 11:14:54, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en kroll KG/UB-20 som inte alls vill starta! Den har en "omställningsknapp" som man kan trycka på föratt restarta hela systemet, så fort man gör det så brummar den lite gran(30sek) sen är det tyst och det lyser rött ifrån knappen igen!! Har fyllt upp förbehållaren med förbränningsdiesel och gjort rent alla munstycken och har kopplat dit luft som det ska men den vill inte igång! Kan ni tänkas ha nå idé som kan hjälpa mig på vägen?(har även fått hit en "expert" inom området som ska ha ställt om värden och justeringar på brännan som tydligen inte stämde),,Notervärt är att jag fått ta över efter en gammal kollega som brukade trixa med det där,därför är jag rätt ny på det här hehe//En kille som fryser :grin:
Jody91
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:48, 09-01-2018
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 12:22:11, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att få kontakt med förra ägaren, han är troligen den enda som behärskar just den anläggningen! Anlitar du någon "expert" så får han börja med att återställa allt till ursprungligt skick och sedan få det att funka utifrån det med diverse justeringar. De där anläggningarna är inte så lättanvända som det sägs från säljarna, utan det krävs ett stort intresse och en fullständig förståelse för funktionen för att det ska funka som tänkt. En alloljebrännare är ingen funktion i sig, utan en hobby och livsstil! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jody91 (trådstartaren)

#3 » 13:05:18, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo precis som du säger där,ingen "knapp" man bara trycker på föratt sätta igång den och så wips ska det bara gå hela tiden! Vi är dem första ägaren utav den vi köpte den ny,min gammla kollega som numera har flyttat bort till annan del utav landet finns därför inte tillgänglig numera,värt och nämna är att han heller inte fick den och funka riktigt som den ska utan det var mellan varven den gick!
Jody91
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:48, 09-01-2018
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#4 » 22:17:24, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det bara brummar en stund och sedan inte startar kan det vara flera fel.

När brännaren skall starta så går den genom flera olika steg.
Först startar den fläkten som brummar, det är för att ventilera ut eventuella ångor ur pannan för att förhindra explosion när tändningen startar.
Efter en liten stund skall tändningen starta och ge gnista.
Därefter skall magnetventilen slå till och skicka in luft från kompressorn som drar med sig bränsle ur behållaren.

Om den inte öppnar magnetventilen för att släppa in luft, kolla manometern om det kommer in luft, så kan det vara för mycket olja i behållaren.
Nivåvippan har flera lägen, ett för att starta matarpumpen, ett för att stoppa matarpumpen och ett överfyllt läge.
På sidan av behållaren mot brännaren finns en markering på ett klistermärke där du kan se maxnivån, du kan även höra på vippan om du för den upp och ned.

Är inte felet där så kan du ha överfyllt förvärmningsbehållaren och fått olja i "överfyllnadstråget". Det är en behållare i plåten under förvärmningsbehållaren, i den ligger det en givare som känner av om det svämmat över i förvärmningsbehållaren. Under den lilla behållaren sitter en liten skruv du kan öppna för att tappa ut eventuell olja.

Nu ska det fungera.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

stefansmark

#5 » 22:19:05, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inställningarna på sekundärluften beror på vilket bränsle du eldar, de är väldigt känsliga på luften.
På en Kgub 55 bör sekundärluften vara ca 6 och matartrycket 0,4 bar när man eldar diesel.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Turbodiesel

#6 » 22:30:51, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Översvämningsgivaren är lurig minns jag, första gången skruvade jag isär halva brännaren för att mäta elfel. Kommer inte ihåg hur den betedde sig, men jag har för mig att den gick igenom startproceduren som den skulle i alla fall.

Har du gnista och lufttryck så kolla om munstycket är täppt, ibland sätter det sig någon flaga från värmespiralen på tvären. Förvärmningen får förövrigt inte användas om du kör på diesel eller liknande.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefansmark

#7 » 22:32:12, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om översvämningsgivaren slagit till så kommer den att köra uppstartprocessen som vanligt med blåsning och gnista men den slår inte till magnetventilen för att släppa på kompressorluft.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Turbodiesel

#8 » 22:34:09, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det nog,, när du säger det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefansmark

#9 » 22:38:34, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instruktionsboken lämnar en del att önska när det krånglar med de här brännarna.
Själv köpte jag min brännare av fel leverantör som till råga på allt tog två veckors semester över jul och nyår, kanonbra service där. Som tur var fick jag hjälp av en annan leverantör, www.alloljeteknik.se, som såg till att jag fick reservdelar.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Ingemar Kenndal

#10 » 23:34:58, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag kan rekommendera Anders på Alloljeteknik för service av din brännare. Det var för övrigt honom jag köpte min brännare av./Ingemar
Ingemar Kenndal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:49, 15-05-2009
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC125
MF375

stefansmark

#11 » 21:38:29, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med brännaren, fungerar den?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Jody91 (trådstartaren)

#12 » 12:48:36, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Killar! Tack för alla tips! Har vart bortrest och därför inte kunnat hålla på med den!
Har provat alla dessa saker du säger Stefan men inget verkar funka! När man kopplar dit luften så händer inget på klockan,,Man ser liksom inte någon tryck! Kanske är tänkt och visa rätt när den väl kommer igång,vad vet jag!

Turbodiesel: Jag har bytt munstycket till nytt,,Har förbränings diesel i förvärmarbehållaren nu,,menar du att det kan ställa till det,,gjorde det föratt utesluta om det hade nått med oljan vi körde,att te.x den inte var 100% bra :/

Status för tillfället är iallafall att den inte går!

Kan även tillägga att när man sätter igång den så lyser det väldigt svagt,knappt så man ser det från startknappen RÖTT..När man trycker på den så går den ju igenom start proceduren och när den inte går igång så lyser den lite starkare/klarare RÖTT....
Jody91
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:48, 09-01-2018
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bangt

#13 » 17:37:01, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

visar den aldrig något tryck på manometern?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

InläggDetta inlägg har raderats av bangt den 17:38:29, 23-01-2018.

Turbodiesel

#15 » 20:23:11, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manometern och munstycket har bara tryck efter att magnetventilen har slagit till, de sista sekunderna av tändfasen alltså. Du får vara snabb att justera trycket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se