Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Motorstyrd shunt

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 21:31:19, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att samla prylar till uppdateringen av vedeldningen. Beroende på hur mycket tid det blir disponibel nästa sommar så får vi se hur mycket det blir gjort första året. Som det nu planeras så bygger vi ett separat "tankrum" vägg i vägg med pannrummet som första delprojekt, sedan installeras tankarna och utrustas med reglerutrustning och installeras till kulverten. Sedan får vi se hur det blir, blir det ont om tid eller det inte löst sig slutgiltigt med ny panna så kopplas den gamla in till nya "tankrummet" och får jobba på så gott den kan en vinter till. Sedan får man ta själva pannbytet året efter. På så vis blir det mycket lite rivande i gamla pannrummet och man får lägga energin på att få allt färdigt i tankrummet i stället, tänker man till lite med installationen ska man inte behöva göra något i tankrummet när pannan byts året därpå med det upplägget. Nya pannan får t.o.m. mindre vattenvolym så pannbytet påverkar inte expansionen i systemet heller så det går att göra helt färdigt första året.
Sitter nu och lurar på shunt utrustningen, vill ha en shuntmotor med bara utomhusgivare när det blir för bökigt med inomhusgivare när det är fler lägenheter inblandade, så vill bara ha styrning reglerad av utomhustemperaturen! Men verkar svårt att komma över en så enkel utrustning i dag, har bara skummat lite på ytan men bara hittat med inomhusgivare. Någon som vet vart man får tag i en "gammal hederlig" utrustning som styrs av yttertemperaturen?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



63an

#2 » 21:50:02, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar du ett nytt sätt att reglera? :klia: Nu får du utveckla lite mera hur du kom fram till en sådan lösning? Shunten ska ju monteras nånstans som reglerare å jag lovar att de blir en hattig regl. i slutänden :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#3 » 22:13:30, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att shuntmotorn styr framledningstemperaturen beroende av utetemperaturen enligt en värmekurva som man har ställt in en gång för alla. Jag har inte haft något att göra med moderna "fristående" shuntmotorstyrningar, men t ex bergvärmepumpar och elpannor brukar man kunna ställa in för drift med bara utegivare. I en del fall fungerar rumstemperaturregleringen så dåligt att till och med återförsäljarna avråder från att använda innegivaren.

Så jag skulle tro att om man hittar en reglercentral med anslutning för innegivare, så går det säkert ändå att ställa den i ett läge för enbart utegivare.
Andra fall där det kan bli fel att använda innegivare är t ex i hus med termostatventiler på alla element, eller hus som har blandat radiatorer och golvvärme.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#4 » 22:21:18, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med gemensamma krafter här på forumet så borde vi klara av det med Arduino, tempsensorer och en krets till shuntmotorn. Som ett litet upprop till alla glada programmerare och elektronik tokar här.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Razzetazz

#5 » 22:29:59, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En shuntautomatik med bara utegivare och framledning är det bästa valet enligt mig om du har termostatvred på elementen i alla rum.
Vid golvvärme utan rumstermostat eller element med endast gameldags kranar så funkar shuntreglering med innegivare.
Jo dom finns nya på rinkabyrör t.ex.. med veckour, nattsänkning och GSM styrning. Allt beroende på tjockleken på plånboken...
Lägg ut en fråga hos din rörkrökare och elektriker så kan dom spara en åt dig nästa gång en 70-tals panna byts ut mot värmepump.

1 person gillar det här inlägget.
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610

Towil

#6 » 22:31:25, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörde jag någon som sa Arduino :skriva2:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman

#7 » 22:45:00, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Esbe har enkla med olika antal givare. Funka för mig i 10 år. Helt klanderfritt. Ställde in så gott jag kunde med utomhusgivare. Sen efter nåt år koppla jag in inomhusgivaren och det blev perfekt.
Sen paja reglercentralen och efter två lagningar har jag gett upp. Nu kommer det bli plc styrd shunt samt panna mm.

http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-stalldon
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson (trådstartaren)

#8 » 23:21:26, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regleringen i kåken funkar helbra i dag, så kan man få stigartemperaturen att lira med yttertemperaturen hyfsat så skulle det bli bra, och lagom komplicerat. Prioriterar alltid enkla lösningar om de funkar hyfsat! Monterade lite styrningar med enbart utegivare för 30 år sedan, och de funkade riktigt bra bara man bemödade sig att hittade rätt styrkurva. Tror de flesta av de Danfoss utrustningarna funkar än i dag! :thumme:
Så det är tydligen 30 år gammal teknik jag söker! :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ingoberra

#9 » 23:26:31, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-reglersystem/ ? Har den några år äldre varianten själv
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

torbjorn_forsman

#10 » 00:12:37, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip skulle styrsystemet från en 10-15 år gammal CTC elpanna kunna göra exakt det här jobbet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson (trådstartaren)

#11 » 07:59:44, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingoberra skrev:https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-reglersystem/ ? Har den några år äldre varianten själv


Titta där! Och ett nytt namn på en gammal funktion. Väderkompensator! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#12 » 10:39:55, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här varianten av regl. har JAG aldrig mött under mina år i branschen, å de är mellan 1965- 2006! är bekant med alla förekommande fabrikat! En del saknar just kurvor som går att plana tillräckligt, andra har allt...Landis & Gyr var i världsklass tidigt , den kunde man finlira verkligen! andra kunde man ändra med att byta in en potentiometer 10-varvig å justera om skalor men de var då de.
Får väl se vad som kommer fram, gärna med översiktsskiss på slutresultatet! Har själv en typ villaregl som är utgången på marknaden där finns inte den plana kurvan jag vill ha för utegivaren så den ställde jag av å beställde en justerbar pot å simmulerar fast ute å reglerar fast inne till golvv.
Nu är de data som gäller fullt ut då blir de som man vill! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bangt

#13 » 17:21:37, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kör med en ouman,med bara yttertemp givare och på stigarn.den har kurva att ställa in. Har funkat bra i 15 år
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

rolfnilsson400

#14 » 17:25:25, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på denna från Termoventiler
http://laddomat.se/sv/sa-funkar-det/kapitel-3
rolfnilsson400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:29, 19-02-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

TomasW

#15 » 17:31:27, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars kan du svänga förbi hos mig så fixar vi nått. :driver:
Risken är att det blir för avanserat bara... :klia:
Vi har nog inte levererat något som inte är webb-uppkopplat i modern tid. :skriva2:

/Tomas
Alla människor behöver en lastmaskin!!
TomasW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:43, 24-07-2007
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se