Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Motorstyrd shunt

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

63an

#16 » 19:47:48, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske finns på skroten någon värmepump som har dator, kan vara bingo :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Andreas A

#17 » 22:38:57, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag jobbar på ESBE som produktionstekniker och mitt område är montering av bland annat regleringar. Med det sagt är jag lite partisk.

Jag skulle rekommendera en CRC110 reglering om du önskar köra enbart utgivare.

http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/regleringar

Har du frågor om val är vår kundtjänst till hjälp eller så får du fråga mig här.

Andreas Almborg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Janson1

#18 » 00:19:53, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom här systemen med bara utomhusgivare, jag upplever dom som dåliga på att reglera rätt när det blåser mycket utan att det egentligen är kallt, typ västkusten hela vintern... Kan man justera in någonting bättre? Eller är det en vindhastighetsmätare som behövs eller så enkelt som en inomhustempkännare?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Andreas A

#19 » 07:55:19, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Dom här systemen med bara utomhusgivare, jag upplever dom som dåliga på att reglera rätt när det blåser mycket utan att det egentligen är kallt, typ västkusten hela vintern... Kan man justera in någonting bättre? Eller är det en vindhastighetsmätare som behövs eller så enkelt som en inomhustempkännare?
Vårt utbud av regleringar började att säljs med enbart inomhusgivare. Jag kör en sådan och den funkar mycket bara. Sedan finns det marknader som är väldigt konservativa så vi var tvungna att ta fram produkt med utgivare också.

Har man flera lägenheter/ områden man vill reglera så montera en shunt för varje del om pengar finns i överflöd. Alternativt placera rumsgivaren i det kallaste delen och se till att du har friska termostatventiler på elementen i de andra rummen. I det rum du har rumsgivaren ska elementen stå fullt öppna.

Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson (trådstartaren)

#20 » 14:46:44, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:Hej, jag jobbar på ESBE som produktionstekniker och mitt område är montering av bland annat regleringar. Med det sagt är jag lite partisk.

Jag skulle rekommendera en CRC110 reglering om du önskar köra enbart utgivare.

http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/regleringar

Har du frågor om val är vår kundtjänst till hjälp eller så får du fråga mig här.

Andreas Almborg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Är den förberedd för komplettering med stigargivare CRA911? Gillar verkligen CRC110, (attraktiv prisklass!) men skulle kanske behöva en stigargivare också om tempen sjunker lite på tilloppet. Verkar vara beprövade prylar (reglermotorn), har den reglermotorn på en golvvärmeslinga där den körs helt manuellt och den funkar utmärkt fast den sällan aktiveras. Inte för jag fattar varför det sitter en reglermotor där när man lika bra kunde vrida på shunten direkt manuellt? Kan kanske varit en förberedelse för någon typ av automatik som skippades när det blev uppenbart hur otroligt trögt det systemet är att ändra tempen på, reagerar efter 2 dygn ungefär! :???:

Tillägg: Blev nyfiken och talade med han som installerat golvvärmen och det egentliga skälet till att det sitter en reglermotor på shunten är nog att den var begagnad och motorn satt där. I vart fall hade han ingen tanke på att använda den till något just då! Så det var ingen speciell tanke bakom detta! Däremot skulle det ligga en framledningsgivare till motorn och kanske något mer i någon kartong i pannrummet trodde han. Knappast efter 5-6 år tror jag! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#21 » 17:40:37, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snledningen är bara att Vad har man för matning till värmeslingan? Kan vara från 100 till 30 C så nog behövs auto alltid ! Ligger slingan i betong så är reaktionen närmast 0 i trägolv svarar returen direkt trots 100m slang :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikkel

#22 » 22:10:00, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif,
är det en sån här du letar efter ?
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson (trådstartaren)

#23 » 23:01:59, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, en sådan med ute och stigargivare vore "lagom" till min anläggning!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#24 » 23:22:59, 25-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får den :grin: Har dock inte givarna. Tog vara på den när det revs en fjärrvärmecentral för många år sedan, tänkte den var "bra att ha". Sen har den legat till sig. Om du skickar mig ett PM så löser vi det.

Tillägg: Jag ska lyssna med lite gamla kontakter om jag kan få tag på givare. Om inte annat har jag hört att TAC kan vara hjälpsamma. Kommer hem sent imorn och har svårt att bevaka tråden till dess.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se