Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Stål i rostergaller

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

MartinF (trådstartaren)

#1 » 15:30:07, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle byta keramik i pannan (Albin Polar 35) och upptäcker att gallret som keramiken ligger på är förvridet av värmen och måste bytas.
Det vore lätt gjort att svetsa ett sådant av vinkeljärn 20x20.
Duger det med vanligt handelsstål eller måste det vara värmebeständigt högtemperaturstål?

Jag fick också rådet att inte använda den gjutmassa för att täta keramiken som jag hade förra gången jag bytte.
Det står i manualen att man bör plocka ur rostret ibland och då kan det ju inte ha varit någon gjutmassa i original?
Gjutmassa eller inte och varför?
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405



torbjorn_forsman

#2 » 23:39:56, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör duga med vanligt kolstål. Fabriksmässigt använder man gärna gjutjärn till roster. Tänk på värmeutvidgningen när du bygger ett nytt roster, och se till att det ligger löst och kan utvidga sig några % på alla ledder utan att nånting kommer i spänn och bucklar ihop sig. De flesta legerade stål har större värmeutvidgning än kolstål och gjutjärn, så om man bygger av något snobbigt material måste man ha ännu större utvidgningsmarginaler.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MartinF (trådstartaren)

#3 » 02:07:43, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, då testar jag med några mm marginal!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se