Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Hur reglera vattenburen golvvärme?

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

tracker

#31 » 22:08:15, 10-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke vara bara att om ett rum behöver 1500 watt så ska inte golvets material spela någon roll under förutsättning att slingorna och delta t är samma.
Rätt eller fel vet jag inte.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



toker

#32 » 22:21:37, 10-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öka hastigheten på cirkpumpen 12 graders delta är för högt både för vp och golven. Du ska absolut inte öka kurvan och strypa via termostater det är ett effektivt sätt att få vp att dra mer ström och få massor med starter och gå sönder i förtid.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#33 » 09:36:28, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att det var gammal mjukvara i vp. Registrera dig på Nibe uplink och ladda ner mjukvara och mata in i vp via usb minne det har tillkommit en del bra funktioner till din vp.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Tegian

#34 » 10:47:12, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Tegian skrev: Flödes mätare gör det ohyggligt mycket lättare att justera in och/eller felsöka, kostar inte många kronor. Väldigt dumsnål grej att spara in på har jag kommit framtill den hårda vägen


Kostar 358:- st på Rinkaby rör.


Ca 100kronor för en ventil med flödesmätare , men man kan väl kanske inte kombinera dom ventilerna med eventuella ställdon? Dessa ventiler är guldvärda då du direkt ser om något händer i slingorna, och inte behöver vänta/chansa/gissa
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

63an

#35 » 11:43:04, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommentar!: TS har nog köpt ett hus som är uppbyggt på typ garageplatta så förre ägaren visste inte bättre! :huh: Normalt MAX temp ut på husvärmeslinga :28 grader! Vad göra nu? Man får överväga göra nytt riktigt golv med värmeplåtar å slang sen är man hemma med utrustningen. Måste dra en massa el i onödan nu ändå dåligt resultat :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rolfnilsson400

#36 » 13:00:54, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. för litet flöde i golvslingorna. Temepraturdifferensen mellan in och ut från slingorna alldeles för stor - öka hastigheten på cirkulationspumpen.
2. för varmt på framledningen, Framledningstemperatur till golvvärme brukar ha max 30 grader, varmare riskerar att skada golven, klinker kan ibland ha varmare men absolut inte trä ellerlaminatgolv.
Du ska bara tappa några grader i golvslingorna
rolfnilsson400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:29, 19-02-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

63an

#37 » 14:20:21, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl bara konstatera att förre ägaren OM han gjort detta är tidernas fårskalle! Sen blir de inte vettig anläggning utan modifiering till normalt beteende av ändringen, bara att välja! För övrigt är TS tyvärr inte den förste som råkat ut duktiga "gör de självare" finns gott om sådana som bara apar efter andra! :huh: Finns nån tråd som är lärorik i forumet men minns inte om de var Joro eller ??? Han gjorde själv förbannat bra jobb å ekonomiskt i alla ändar utan att "gå på försäljarsnack"! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

lellemars

#38 » 16:27:12, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ordningen vid nyinstallation på golvvärme utan flödesmätare är ju: skriv upp längden på slingorna, skicka ett mail till uponor, du får tillbaka en grundinställning för returventilerna (de nedre för insexnyckel) sen är det bara nivån på bekvämlighet som bestämmer om du behöver automatisk reglering av dom övre ventilerna eller ej. Problemet är ju om man inte vet längden på slingorna, då behövs det nåt slags trolleri med ir-mätare mm. Jag har aldrig varit med om att behöva en högre tilloppstemp än 35gr! Jag tror nog skillnaden mellan tillopp och retur löser sig och blir vettig när du fått till grundinställningen på returventilerna. Du behöver inte ha speciellt bra skjuts på pumpen för golvvärme om slingorna har ”normal” längd max 90-100m med 20mm slang! Hoppas det löser sig!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

toker

#39 » 19:10:23, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig missuppfattning är att det ska max vara 28 graders framledning ut på en golvvärme slinga men det är helt fel. Vissa ytbeläggningar som tex trägolv och säkert några andra typer av golv har max yt temperatur på 28 grader men det är stor skillnad mot max framledning. En framledning på upp till ca 40 grader är nog inget unikt med golvvärme men lägre är naturligtvis att föredra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

63an

#40 » 20:06:22, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det finns så mycket kunskap om detta kunde man inte tro? Kom med nån vettig utvärdering istället för skrivklåda så TS vet åt vilket håll han ska svänga i sin förfrågan! Det är konstaterat på hans egna futtiga uppgifter att värmepumpen får gå helt fel premisser å de var nog inte tanken när någon byggde upp detta exempel, ingen uppgift om storlek på huset, byggår eller ort men tanken först var nog att "Varmt till billig elförbrukning" att sedan råka ut för eländet å inte begripa varför de inte är så är inget jag vill att folk ska råka ut för! I detta fallet kan han vara i Kiruna eller Gävle de får vi inte "liksom" veta men klimatskillnaden är ju jättestor å kom inte å skriv att -20 är samma sak var man bor för så fungerar inte -20 nånstans! De är upp till personen själv nu att ta ställning till eländet Sen har jag sjä'lv nyss byggt åt mej själv å insett att bort med utegivaren å ersatt med potentiometer i reg.centralen å kör konstant +28 ut till de nygjorda å tänk att jag läser av både med irkamera å vanlig mätning +28 på golvet +26 på retur. Den del som ska byggas om får samma temp å där ser man inte var slingorna ligger ens! Härliga tider är det när byns hjälte renoverade å la golvslingor som han trodde skulle funka, kallade in honom å frågade HUR fungerar detta: ja man visste ju inte hur man skulle göra så de blev sådär då! Kan bli så många varianter med att "de går nog bra" om man bara slänger på golv ovanpå men när fan är lös så gick de inte bra alls! Att inga uppgifter omslanglängder osv finns att tillgå är en mardröm men chans kanske med IR-kamera som är hyperkänslig OM man vill komma längre i frågan :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#41 » 21:17:55, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

äh så j*vla märkvärdigt är det inte
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

toker

#42 » 22:56:01, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tipsen finns i tråden bara att läsa mer än tipsa kan man inte göra på ett forum.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

tortap (trådstartaren)

#43 » 10:05:29, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört skoter några dagar så har inte hunnit titta in i tråden men jag ser ju att det kommit fram massa bra saker för mig att lära mig av. Det är jag tacksam för.

Det finns vissa försvårande omständigheter i det här bygget (norrlandskusten mellan Piteå och Luleå). Huset är 167 kvadrat och golvvärme i hela huset. Sen när returen kommer tillbaks till garaget ~100 kvadrat går det i en slinga och genom ett par aerotemper som värmer garaget till ca 10-12 grader. Den sista biten i garaget gör nog att deltat ser värre ut än vad det borde vara.

Det är nog inte rörfirmans förskyllan att det är lite tokigt i det här huset utan förra ägaren som stått för de största synderna.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#44 » 00:36:46, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstod menyerna rätt så var pumpen för värmebärare inställd på kontinuerlig drift och 100%. Men jag undrar jag. Deltat var ställt till 10 grader men det höll den ju inte. Ställde ner önskat värde till 7 och satte pumpen i auto. Nu idag så var skillnaden i framledning och retur mycket mindre(returen högre) men det kanske kan visa konstiga siffror om systemet är i nått visst läge? Lämnade det och kollar imorgon.

Börjat mäta slingorna och skriva ner värden en gång om dan. Började med att ställa samtliga skruvar till fullt öppet och fick en utgångspunkt där då. Returen var alla fullt öppna så man hade justerat dem på inkommande. Fick idag högre värden på de grå slangarna än de vita så nu har jag tagit till vita tejpen. Justerat returerna och noterat hur mycket för varje. Börjar bli bättre balans.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

tortap (trådstartaren)

#45 » 00:39:13, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vit tejp på alla rör. Får se imorgon vad det blir för resultat. Nu är det kallt utomhus igen så bra läge att testa.Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kjell f och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se