Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Fördelaren till golvvärmen låter högt!

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 16:52:51, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag börjar med att skriva att jag har inga problem med min rörkrökare och är nöjd med det dom gjort här!

Jag undrar varför det låter så högt från fördelningsskåpet till golvvärmen?


Nu går alla slingor via termostater utom den i badrummet. Där sitter det en termostat som inte är inkopplad eftersom man tydligen ska ha en slinga som arbetar fritt mot pumpen.
Ibland är det onödigt varmt i badrummet pga. detta. Dessutom sitter det ett utsug (ventilatonen) där som suger bort all varmluft som därför inte gör nånn nytta i resten av huset.

Huset är nybyggt. Har bara bott här i 1-2månader.

Kom gärna med förslag och åsikter.






Bild
Bild
Bild
Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 17:07:10, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter alltid lite i strypventiler, det hör liksom till. Är man ensam och allt är tyst och stilla i verkstaden så här man "fräsandet" från fördelningsventilerna i rummet bredvid. Så låta lite ska det göra, men om det låter för mycket får du låta besiktningsmannen avgöra. Och det kan bli tystare sedan vattnet i systemet "avsyrats" klart efter en tids drift. Jag tycker nog det lät mer i början av våra ventiler. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mimeck (trådstartaren)

#3 » 19:38:43, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

systemet har snart varit i drift ett år men inte hela tiden. Förra vintern gick värmen för att torka betongen och sedan har den gått för att hålla en behaglig arbetstemperatur under bygget. Flyttade in i julas.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

anders.olsen

#4 » 21:01:13, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen klåfingrig typ som har dragit upp cirkulationspumpen på full effekt?

Nu vet jag ju inte hur stort hus/långa slingor det handlar om men mina pumpar står på lägsta läget.

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

BM425

#5 » 09:36:10, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:
Nu går alla slingor via termostater utom den i badrummet. Där sitter det en termostat som inte är inkopplad eftersom man tydligen ska ha en slinga som arbetar fritt mot pumpen.
Ibland är det onödigt varmt i badrummet pga. detta. Dessutom sitter det ett utsug (ventilatonen) där som suger bort all varmluft som därför inte gör nånn nytta i resten av huset.


Nedan är kopierat härifrån http://www.thermotech.se/Support/Drift- ... golvvaerme

Montera en bypass-ventil mellan tillopp och retur för att alltid erhålla cirkulation, även då alla slingor i golvvärmesystemet stänger. Alternativt lämnas en slinga i systemet utan termostatisk styrning, det vill säga manuell. Den är då alltid öppen. Det finns även tryckstyrda bypass-ventiler som öppnar när ett förinställt tryck uppstår.

Monterar du en by-passventil så kan du koppla in badrummet till temp-styrningen också.

Med tanke på hur sladdarna hänger så hade inte jag blivit nöjd med min installatör.....

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

rolfnilsson400

#6 » 11:11:06, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sänk hastigheten på cirkulationspumpen så minskar ljudet
rolfnilsson400
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:29, 19-02-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer

LeifAndersson

#7 » 18:34:46, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa bara inte att sänka hastigheten, utan kolla vilken hastighet det ska vara!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tegian

#8 » 18:57:01, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventiler kan få försig att föra att oherrans oväsen. Har varit med om ljud som man trott kommit från ventilationsanläggning som visats sig generats av värmeventiler. Bör ju dock försvinna med någon mindre justering
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

63an

#9 » 20:01:24, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de är sådana små problem som erfarenheten fixar, du har ju termo på ventilerna! Prova öka 2 grader på någon å kolla sedan om de möjligen tystnar? OM så minska då pumphastigheten å ställ tillbaka termon å lyssna igen! Bara ett förslag från som ingenting kan vet eller sett :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck (trådstartaren)

#10 » 22:05:20, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bypass-ventilen läste jag också om. Frågade om man kunde montera en sånn men dom användes när man har flera fördelnings skåp i större byggnader eller nått sånt. Det var ett tag sedan jag frågade om så minnet sviker.

Jag har också varit och rivit i sladdarna i fördelningsskåpet. Det syns ju inte så det är ju lika bra att dom hänger löst.

Jag ska kolla vad som händer om man sänker hastigheten på pumpen. Hur man nu gör det?


63:an : Jag tror du vet och har sett ganska mycket sånt här så jag lyssnar på ditt förslag. Har ställt och ändrat ganska mycket fram och tillbaka. Jag har fått ljudet att ändra sej lite när jag ändrar flödet manuellt i skåpet via ventilerna men jag har inte fått bort ljudet helt. Låter som en ventilationsfläkt inuti väggen.
Ska testa dom här förslagen nånn gång men det kanske dröjer till helgen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#11 » 22:35:14, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förslaget bara ett test innan man sänker tempen 1 grad på utgående matning för si då öppnar samtliga ventiler en aning å ljudet borde försvinna! Retas bara lite med omgivningen till alla besservissrar :skratta3:
OM du har datastyrning är de möjligt att styra lite finare sen märks de nog inte på klimatet gissar jag! Har själv termo men är ingen mening än när jag bara har en matning använd än så länge på armaturen... :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck (trådstartaren)

#12 » 19:10:33, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen datastyrning. Pannan har bara nödvändiga inställningar. Jag har digitala termostater men det borde ju vara samma som vanliga termostater med ett vred.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#13 » 19:44:10, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Datan är underskattad särskilt av äldre, man ju fininställa nått så ini helvete å läsa av direkt kurvan! Är inte alls säkert en rak kurva blir bra man kanske gör en hoppbacke eller rentav kommer fram till att Min 21 grader å Max 28 grader rådande från +10 ute till -30 som tankeexempel en platt kurva...g-värmen är långsam så egentligen är konstant eller närmast bra för reaktionstiden Då är termon inte radiostyrd menar du sån utrustning ligger i mina kartonger, tycker du ska prova sänka nån grad på vattnet å erfara vad som händer i ljud å huset :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

anders.olsen

#14 » 09:39:47, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sänka hastigheten:
Cirkulationspumpen brukar ha någon form av vred som styr hastigheten.

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

mimeck (trådstartaren)

#15 » 19:31:30, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för svar!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se